Kumpaa kastia sinä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä voisin pitemmänkin aikaa viihtyä 1v lapsen kanssa tollaisella mökillä, lapsen voi rintarepussa kantaa autolle, ja kauppareissun jälkeen autosta mökille ja kauppakassit sais kannettua käsissä. Ei tuottais mulle ongelmia, vaan kivalta kuulostais :)

kyllä viihtyisin! meillä on mökillä sähköt, jääkaappi ja uuni keittiössä sekä porakaivosta tuleva "hanavesi", joka ei kuitenkaan ole juomakelpoista.. lämpimän tiski- ja pesuveden saa kuitenkin ja helpottaa kyllä kummasti :) Saunassa peseydytään kumminkin perinteiseen tyyliin. Huussikin löytyy :)
Mut pakko myöntää, että mökkiviikon jälkeen on vähän ryvettynyt olo ja tarve päästä kotona kunnolla peseytymään..

Omalla, sähköttömällä ja vedettömällä mökillä ollaan viihdytty pari viikkoa putkeen, vieraalla mökillä tuntuisi varmaan ikävämmältä. Vieras ulkohuussi on ikävä, varsinkin jos on huonosti hoidettu. Meidän mökillä on kunnollinen kompostoiva vessa, joka ei haise tai kerää öttiäisiä.
Omalla mökillä kestovaippojen kanssa oli joskus vähän haastavaa, mutta ihmeesti sekin sujui :D. Suurin vaikeus vauvan kanssa oli varmaan siinä, että piti muistaa pitää lämmintä vettä aina edes vähän saatavilla. Kun piti pestä pylly, ei oikein viitsinyt alkaa sytytellä saunanpataan tulta.

Varmaan yhden yön. Jos siis ois 2v ja olisin raskaana. Nyt kun lapset on jo meillä oikeasti isompia niin voisin olla useamman päivän. En kuitenkaan koko lomaani käyttäisi jossain syrjäisessä mökissä...

Noilla eväillä olisin kesäaikaan ihan niin kauan kuin muuten viihtyisin. Ilman lämmintä vettä ja edes mahdollisuutta lämmittää sitä kestin tasan 2vrk viime joulun aikaan reilu 1v:n vaipanvaihtotouhua kun sähköt oli poikki eikä vesipumppukaan siis toiminut. Lunta ei ollut joten ei voinut saunassa sulatella tai keittää sitäkään.

En tiedä lähtisinkö tuonne ollenkaan. Ei niinkään siksi että pitäisin tuota mökkielämää hankalana vaan siksi ettei se houkuttele yhtään. Ehkä jos siellä olisi seurana jotain todella rakkaita läheisiä joita muutoin näkee harvoin.

Jonnekin mielenkiintoiseen paikkaan voisin sen 0-2v:n kanssa tehdä hankalankin reissun.

koko juhannusviikko oltiin lasten kanssa kolmistaan mökillä jossa ei ole sähköjä ja lähimpään kylään Inariin on reilu 30km linnuntietä. Hyvin pärjättiin ja lapset nautti. Viimekesänä oltiin kolmisenviikkoa siellä kolmistaan.

Mä en oikein ymmärrä tuota näkökulmaa, että mökillä on huono hygienia, ei voi peseytyä, ei voi pestä vauvan pyllyä yms... Lämmintä vettä saa, jos vaan on kaasuhella/saunan pata tms. Kuten jo kerroin, me asuttiin lapsena mökillä koko kesä, ja vanhempani asuvat vieläkin. Siellä tosin on sähköhella, mutta saunavedet lämmitetään saunan padassa ja puhdasta tulee!

[QUOTE="Tuikku";26590680]Mä en oikein ymmärrä tuota näkökulmaa, että mökillä on huono hygienia, ei voi peseytyä, ei voi pestä vauvan pyllyä yms... Lämmintä vettä saa, jos vaan on kaasuhella/saunan pata tms. Kuten jo kerroin, me asuttiin lapsena mökillä koko kesä, ja vanhempani asuvat vieläkin. Siellä tosin on sähköhella, mutta saunavedet lämmitetään saunan padassa ja puhdasta tulee![/QUOTE]

Ma on tuollaisen saunapeseytymisen jälkeen lähinnä nihkeä olo. Koska siellä saunassa on kuuma kun peseydytään. Hikoilee jo uudestaan. Ja shamppoo on vaikea saada kokonaan pois hiuksista jollain kauhalla kastelemalla varsinkin kun on pitkät hiukset. Saati hoitoaine. Ja kasvojen pesukin on hankalaa, kun pitää toisella kädellä kaataa vettä kauhalla ja kauhoa sitä ämpäristä ja toisella pestä.

Mä haluaisin uskoa olevani kunnon spartalainen ja tulevani toimeen karussakin ympäristössä...muuuutta muuuutta...kyllä se viikko korvessa hytysten syöttinä riitti tällä erää. Omalla mökillä on pikkasen enemmän mukavuuksia, mutta en mä sielläkään viikkoa kauempaa putkeen ole viihtynyt. Ehkä vielä joskus.:ashamed:

Mun mummollani on mökki, jonne vesi pitää kantaa tuvalta (ei oo edes kaivoa), ulkohuussi metässä, ei sähköä, vettä saa lämmitettyä saunassa/kaasuhellalla, nykyään ylellisyytenä siellä on sentään kaasulla toimiva jääkaappi (ennen tavara säilytettiin maakuopassa), lähimpään kauppaan n. 5 km (mummon ja ukin tupa tosin hieman lähempänä), mökki on rannassa. Autolla pääsee kyllä pihaan.
Oltaisi mielellään siellä vaikka viikko tolkulla, mutta ajanpuutteen vuoksi ei oo pystytty (ite kyllä kakarana oli siellä viikko tolkulla). Lasten kanssa oltin ekaa kertaa kun kuopus oli n. 3 kk ikänen ja esikoinen 3v. Tosin sillon vaan yks yö.

Vieraaksi en lähtis varmaan ollenkaan jos vain kieltäytymisen mahdollisuus olisi... INHOAN mökkivierailuja sydämeni pohjasta. Omalla mökillä (jos sellainen olisi) saattaisin viihtyä joitakin öitä.

Ihan helposti olisin useamman yön, ja olemme olleetkin vastaavanlaisissa olosuhteissa miehen vanhempien mökillä joka kesä. Tuo kauppamatka oikein naurattaa... "Jopa" 1km käveltävänä kinttupolkua pitkin. Sporttisena ihmisenä kipaisisin tuollaisen matkan (ja paljon pidemmänkin) mielihyvin pienenä lämmittelylenkkinä. :)

Ma on tuollaisen saunapeseytymisen jälkeen lähinnä nihkeä olo. Koska siellä saunassa on kuuma kun peseydytään. Hikoilee jo uudestaan. Ja shamppoo on vaikea saada kokonaan pois hiuksista jollain kauhalla kastelemalla varsinkin kun on pitkät hiukset. Saati hoitoaine. Ja kasvojen pesukin on hankalaa, kun pitää toisella kädellä kaataa vettä kauhalla ja kauhoa sitä ämpäristä ja toisella pestä.

Asiathan voi saada kuulostamaan hankalilta jos haluaa... Pesuvesi vatiin, siinä pesee kasvonsa, kuupalla kaataa vettä päähän (enemmän siitä vettä tulee kuin suihkusta) ja meillä on kyllä saatu puhtaiksi kaiken mittaiset hiukset. Viimeiseksi vadillinen haaleaa vettä niskaan juuri ennen saunasta poistumista, tai saunan ulkopuolella. Tai jos on järvi niin pulahdus sinne. Avot.

[QUOTE="Tuikku";26595227]Asiathan voi saada kuulostamaan hankalilta jos haluaa... Pesuvesi vatiin, siinä pesee kasvonsa, kuupalla kaataa vettä päähän (enemmän siitä vettä tulee kuin suihkusta) ja meillä on kyllä saatu puhtaiksi kaiken mittaiset hiukset. Viimeiseksi vadillinen haaleaa vettä niskaan juuri ennen saunasta poistumista, tai saunan ulkopuolella. Tai jos on järvi niin pulahdus sinne. Avot.[/QUOTE]

Minua ahdistaa mökillä juurikin tämä hygienia-asia.
(saunakohtauksesta vaikka poistaisikin sen kohdan, että samalla kun peset hiuksia niin vahdit kahta vilkasta poikaa, etteivät koske kiukaaseen, ulos ei voi päästää etteivät mene vahtimatta mereen)
Tuon pesulystin päälle siis näyttäisin peikolta. Oikeasti, föönaamatta tai ilman paplareita mun hiukset on kuin linnunpelätillä. Ja on, siellä mökillä on muita ihmisiä, koska se ei ole oma.
Huussi on tontin yläreunassa, sauna rannassa. MINÄ haluan pestä pebani kakkaamisen jälkeen, aina. Matkaa huussin ja rannan väliä on 300 metriä. Käsien pesua varten raahataan vettä huussin viereen, mutta muuten pesut on siellä saunassa.
Ja lapsenpyllyn peseminen; mihin viskaan likaveden? Sauna on 100-vuotias ei ole viemäriä. Ei mereen - siellä uidaan. Ei mielellään ihan lähelle muutenkaan - eli naapurin tontilleko? (omat lapset väänsi sinapit 3-5 kertaa päivässä)
Pyykkiä tulee väkisin, Suomen suvessa 90% todennäköisyydellä sataa tai on kosteaa, eli mikään ei kuivu.

ah-voisin jatkaa loputtomiin.

En siis käsitä miksi juuri lomalla, kun pitäisi olla ihanaa ja helppoa, pitää hankkiutua kivikautisiin olosuhteisiin? Olisin lomalla kaikkein mieluiten KOTONA nauttimassa kaikista niistä asioista jotka olen itselleni hankkinut. Kauniit huonekalut ja elämää helpottavat koneet.

Jos olisin YKSIN millä tahansa mökillä/telttaretkellä, niin pitäisin siitä. Outoa.