Kummivalinta kaduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko muita, joilla kumivalinnat menneet totaalisesti pieleen? Omat lapsemme ovat nyt 6-ja 7 vuotta. En todellakaan tiedä mitä oikein ajattelimme mieheni kanssa silloin aikoinaan, kun kummivalintoja tehtiin, mutta tuolloin siis tuntui hyvältä idealta kutsua silloisia ystäviä ja kavereita kummeiksi. Kuinka ollakaan, nykyään tilanne on se, että yhteydenpito näihin kummeihin on tyrehtynyt lähes täysin puolin ja toisin. Nykyään tuntuu hyvinkin epäluontevalta ja väkinäiseltä yhteydenpito, ja tuntuu, ettei kummien kanssa ole juuri mitään yhteistä. Kaikki elävät ruuhkavuosia omien lastensa kanssa, ja yhteyttä ei vain jaksa/kiinnosta pitää. Joulukortit edelleen kummeille lähetän, ja useimmat tuovat joulu-ja synttärilahjat, mutta siihenpä se yhteydenpito sitten melkein jää. Yksi kummeista, joka on mieheni lapsuudenystävä, on viime vuosina jopa vältellyt meitä (ainakin se tuntuu siltä), joululahjatkin jättää postilaatikkoon, eli ei paljoa kiinnosta kummipoikaa nähdä. Selittää, että on kiire, mutta selvästi pelkkä tekosyy. Vaikuttaa siltä, että tämä kummiusasia on vaikuttanut jopa suorastaan kielteisesti mieheni ja tämän henkilön väliseen ystävyyteen, vai kuvittelenko vain? Ja muutenkin yhteydenpito ollut sinne päin viime aikoina hyvin yksipuolista meidän osaltamme, nyt kyllä ajattelin, että antaa olla, kerta häntä ei selvästi tunnu kiinnostavan. Nyt jos meille syntyisi lapsi, niin eroaisimme välittömästi kirkosta, ja meillä olisi pelkät nimiäiset ja mitään kummeja ei missään nimessä lapselle hankittaisi. Onko muita kenellä samantyyppisiä kokemuksia, että kummius on vain väkinäistä suhteiden ylläpitoa? Tiedän, että elämässä on suurempiakin murheita, mutta sanottava on, että harmittaa nykyinen tilanne. Olisi ollut paljon järkevämpää kutsua kummeiksi sukulaisia, joiden kanssa ollaan tekemisissä joka tapauksessa.

Totta!

Ainoastaan sukulais-kummit ovat yhteyksissä lapsiin.

Jälkikäteen mietittynä, ois ollut kaikista fiksuinta pyytää naapurustosta jotakuta mukavaa vanhaarouvaa- ja/tai herraa kummeiksi. Siitä olisi kenties ollut iloa puolin ja toisin. Lapselle paikka jossa voi käydä kahvilla ja vanhuksille piristystä elämään.

Kummallakaan muksuistani ei ole kummeja. Jos meille jotain sattuisi, on meillä järjestelyt lapsia varten tehtyinä.

Nykypäivänä koko kummius-käsite on ihmisiltä hämärtynyt. Kummeja haalitaan lähinnä maksimoidakseen lapsen joulu- ja syntymäpäivälahja saaliit. Kuinka moni nykyvanhempi ja kummi edes tietää, muistaa ja ymmärtää mihin kummina on "sitoutunut"?

Kummiajatus on aikansa elänyttä. Ei sovi tämän ajan elämään. Ihmisillä on omat kiireensä, ei olla niin sosiaalisia kuin ennen, kun piipahdettiin naapurissa kahvilla ja ovet oli auki kaikille. Nykyään kummilta odotetaan lähinnä lahjoja, rahaa ja muuta hyödykettä. Ei pidetä yhteyttä muutenkaan kuin ehkä sosiaalisen median kautta. Kummilapset eivät välttämättä edes kiitä lahjasta, eivät itse pidä yhteyttä millääntavoin. Vanhemmat saattavat joulukortin laittaa jos sitäkään. Ajat ovat muuttuneet.

Kummiajatus on aikansa elänyttä. Ei sovi tämän ajan elämään. Ihmisillä on omat kiireensä, ei olla niin sosiaalisia kuin ennen, kun piipahdettiin naapurissa kahvilla ja ovet oli auki kaikille. Nykyään kummilta odotetaan lähinnä lahjoja, rahaa ja muuta hyödykettä. Ei pidetä yhteyttä muutenkaan kuin ehkä sosiaalisen median kautta. Kummilapset eivät välttämättä edes kiitä lahjasta, eivät itse pidä yhteyttä millääntavoin. Vanhemmat saattavat joulukortin laittaa jos sitäkään. Ajat ovat muuttuneet.
Hyvin kiteytetty.

No meillä esikoisen kummit on minun siskoni ja miehen ainoa serkku eli läheisiä muutenkin. Kuopuksen kummit on miehen veli ja pitkäaikainen ystäväpariskunta (ollaan ristiin toistemme lasten kummeja).

Itselläni taas on 4 kummilasta ja ehkä siskon lapselle vielä päädyn kummiksi. Osaa kummilapsista näen useammin, vanhin pääsee nyt ylioppilaaksi ja häneen on tullut kyllä vähiten pidettyä yhteyttä. Ihan siksikin koska olin 15 kun tulin kummiksi :D Mutta tuskinpa siitä on pojalle haittaa ollut.

Ei ehkä kannata ottaa sitä kummiutta niin vakavasti, ei ole niin iso juttu välttämättä. Mutta itse pelasin varman päälle ja otettiin sellaiset kummit joita tulee taatusti muutenkin tavattua, kuin lasten synttäreillä.

En ymmärrä tätä kummiutta alkuunkaan. Mielestäni kummin tehtävä on auttaa uskonnollisessa kasvatuksessa. Jos siihen ei ole tarvetta, ei ole tarvetta kummillekaan. Lapsen "kaveriaikuiset" tulevat sitten muuta kautta, jos tulevat.

meillä meni kummivalinta totaalisesti pieleen. välirikko ollut vuoden. lapsi on ihan pieni vielä. onneksi ei ehtinyt kiintyä heihin. siltikin säälittää lapseni, että kummit ovat hänet hylänneet täysin. itseäni syytän, etten nähnyt heidän sekopäisyyttä.
ristiäisiin asti kaikki oli tietty hyvin, yhdessä vietettiin paljon aikaa eikä koskaan mitään riitoja. ei kai muuten olisi kummeiksi pyydettykään.
mitähän tekisin tämän itsesyytöksen kanssa..? miksi olin niin tyhmä..

Kummallakaan muksuistani ei ole kummeja. Jos meille jotain sattuisi, on meillä järjestelyt lapsia varten tehtyinä.

Nykypäivänä koko kummius-käsite on ihmisiltä hämärtynyt. Kummeja haalitaan lähinnä maksimoidakseen lapsen joulu- ja syntymäpäivälahja saaliit. Kuinka moni nykyvanhempi ja kummi edes tietää, muistaa ja ymmärtää mihin kummina on "sitoutunut"?

mitenkä tuo on mahdollista? pitää olla vähintään 2 kummia... säännöt sanovat niin. vai oletteko jotain toista uskontokuntaa? vai eikö lapsia ole edes kastettu?

Jos haluaa ristiäiset suomalaisessa, luterilaisessa kirkossa, niin täytyy olla vähintään yksi kummi ja 2 todistajaa. Mut sillä ei sitten ole mitään tekemistä mun muksujen kanssa.

Meidän lapsillla on sekä kaveri- että sukulaiskummeja. Yhteydenpito ei ole sen kummempaa vaikka olisikin sukulaisuussuhde.

Lähinnä ihmetyttää miten tärkeässä roolissa pidät koko kummiutta. Mun mielestä kummit on "kummin roolissa" pari ekaa vuotta lapsen syntymästä. Sen jälkeen se on aika muodollista. Synttärilahja ehkä.