Kummius ja joululahjat

Miten olette toimineet kummeina joululahjojen suhteen eli oletteko ostaneet lahjoja myös perheen muillekin lapsille vain vaan kummilapselle? Entä oletteko antaneet lahjat suoraan lapsille vai piilossa vanhemmille joulusäkkiin laitettavaksi?

Meidän kummilapset on sisarusten lapsia, joten olemme sitten ostaneet lahjat myös siskoille ja veljille. Kummilapsi saa aina vähän jotain isompaa. En välttämättä ostaisi jos olisimme esim. jonkun kaverin lapsen kummeja enkä siis olisi tuolle sisarukselle täti. Lahjat menevät pukin pussiin.

Yleensä olemme ostaneet kaikille tosin kaksi kummilasta ja molemmissa perheissä 2 lasta,mutta nyt tehtiin poikkeus ei osteta enää kuin kummilapsille... miksi ostettaisiin kun eiväthän heidän perheetkään muista kuin kummilapsiaan!!!!
Tämä käytäntö alkaa tästä joulusta ja jatkuu rippikoulu ikään tai viim. kun lapsi on 18-vuotias,sitten ei lahjoilla pahemmin enää muistella,kortilla tms. kylläkin :)

Lahjat annamme vanhemmille koska lapsia ne kiinostaa liikaa,ei taitaisi pysyä paketissa aattoon asti =)

Toivottavasti ei ollut muiden mielestä julmaa tekstiä!?!?

Me ostetaan vain kummilapsille, niitäkin on neljä. Jos kaikille ostaisi tulisi konkurssi, molemmiltapuolilta kun lasketaan sisaruksien lapsia on 17 kpl, joten en todellakaan voi ostaa vaikka haluaisinkin... Niin ja lahjat menee pukin pussiin, kukin perhe jakaa ne sitten tavallaan.

Vain kummilapsille lahja. Muille sisaruksille ehkä karkkipussit tai jotain pientä (riipuen lasten iästä), jos mennään käymään.

Yleensä on annettu lahjat aikuisille, jotta he voivat antaa ne lapsille sitten jouluna. Ei tule isommallekaan lapselle kiusausta avata paketti ennen aattoa.

Nyt tälle teini-ikäisille on jo annettu esim. kirjekuoressa lahja rahana suoraan käteen ja sanottu vaan, että tässä on joululahja. Me kun ei nähdä välttämättä joulun aikaan vaan yleensä paria kuukautta aikaisemmin synttäreillä tätä isompaa kummipoikaa.

Me ollaan yleensä jouluna ostettu lahjaksi kummilapselle ja hänen sisaruksilleen jokin yhteinen lahja, kuten lautapeli tms. Yhtenä vuonna trampoliini... ;) Tai sitten vaan isot suklaajoulupukit.

Ollaan enemmän keskitytty siihen synttäripäivään kuin jouluun. Synttäreillä annetaan siis kummilapselle parempi lahja, jouluna sellainen "yleinen muistaminen" ilman isoja ja erityisiä lahjoja. Saavat kuitenkin muutenkin niin paljon kaikkea 'krääsää'! ;) :xmas:

Meidän kummilapset ovat lähisukulaisia, eli ostamme lahjat kaikille joka tapauksessa. Jos tilanne olisi tuollainen minä ostaisin varmasti vain kummilapselle lahjan tai sitten jonkun yhteisen. Ja pienistä lapsista jos on kyse, joulupukin pussiin laittaisin. Sisarusten kummit muistavat varmasti omia kummilapsiaan.

Mamukka
Minulla on kuusi kummilasta. tein tylyn päätöksen, muistan kummilapsia vain heidän syntymäpäivänään.
Viime vuonna lahjojen laitosta tuli ihan stressi...
Rahaakin se vaatii
Epäonnistuin mielestäni lahjarumbassa
Minua ei juurikaan lahjomisesta kiitellä ( 1/ 6 kiitti... )
...joten antipa olla !
Jotkut perheet muuten olettavat että muitakin kuin kummipenskoja muistetaan...kurjaa.

Aiemmin ostettiin sekä kummilapsille että sisaruksilleen, että myös kummien lapsille... :ashamed:

Alkoivat olla sen verran vaivaantuneita vanhemmat (kun eivät itse meidän muita lapsia huomioineet), että lopetettiin sitten viime jouluun.

Nyt ainoastaan kummilapset saavat paketit sekä kummivanhemmat pienen muiston kukin omalta kummilapseltaan. :xmas:

Mulla on vaan yksi kummipoika ja olen lähettänyt hänelle rahaa synttäri- ja joulukorttien mukana, koska asuvat kauempana eivätkä vanhempansa ole pitäneet meihin muuta yhteyttä kuin lähettäneet joulukortin ! Eivät he ehdi edes kirjoiteilla tai meilata, kun on viisi lasta.. :\|

Kaukomaija harmaana
Itelläni on kolme kummilasta. Ostan vain lahjat kummilapsille. Tänä jouluna paketteja saa vain lapset meiän perheessä. Vanhemmat voivat ostaa joulun jälkeen mitä tarttevat paljon halvemmalla. Säästyy myös lahjojen vaihtamisen vaiva. Yritetään suvun voimin päästä irti kaupallisesta joulusta :wave:

Miili harmaana
Mä ostan vaan kummilapsille, muuten tulis konkurssi. Lahjat annan tai postitan äidille, muutenhan joulupukkimyytti särkyis .. noh yks kummilaps on kyllä jo parikymppinen mut muut pieniä.

kilppari1
haluaisin lahjoa kaikki ihanat ihmiset... esteenä valuutan puuttuminen. ajattelen joka joulu että annan vain kummilapsille lahjat, mutta joulumieli laittaa ostamaan sisaruksillekin. yksi lapsista elää "vähävaraisemmin" ei siis saa kaikkea krääsää mutta leluja löytyy kyllä. muilla ikäisillä saattaa olla 3-5 bratz nukkea tms. mutta hänellä vain yksi, jouluna saatu. siis hänen sisaruksilleen tulee ostettua, ei kallista, pari euroa enintään. sitten muut kummilasten sisarukset saavat sillä periaatteella että jos on aikasemmin "vaihdettu" niin kyllä ostan. 3 lapsista on sukua ja 2 kavereiden.

jos "uskaltaisin" antaisin vain kummilapsille ja omalleni. mutta on noita serkkuja jotka kuitenkin odottelevat saavansa ja onhan sitä itsekin saatu "takaisin" niin kivahan se on shoppailla. en laske jokaiselle saman arvoista lahjaa. ainoastaan maksimihinta on olemassa. mulle tärkeintä on lahjan antaminen ei saaminen. en laske keneltä saan ja keneltä en.

Yhteistyössä