Kummityttö edelleenkin sairaalassa=(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:34 Mimoska kirjoitti:
Kauanko se on jo ollut sairaalassa? Minkä ikäinen tyttö on? Mahtaa olla rankkaa vanhemmillekkin!

Noin 1.v2kk, joo rankkaa on ihan varmasti, kun on isompiakin lapsia hoidettavana ja työt molemmilla. :/

Nelisen päivää on ollut Jorvissa jo.<br><br>
 
Voi ei, voimia pienelle, kohta se tauti varmasti hellittää.

Meillä pikku-sälillä ollut elämänsä aikana (2v6kk) jo kolme keuhkokuumetta :\| eka ja viimeisin meni kotihoidolla ja pitkällä antibioottikuurilla ohi, toisella kertaa tuli sairaalareissu joka kesti 4 päivää..nopeasti ne pienet sitten toipuu kun lääkkeet alkaa puremaan.
 
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:
 
kyrsii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:
anteeks vaan, mut en kestä et sun on pakko tulla joka hiton ketjuun poätemään että tiedänpä kaiken paremmin kuin muut jne. jne. itselläsi kn ei ole lapsia niin et todellakaan voi tietää kuinka pahalta tuntuu jos lapsi on sairaalassa vaikkei sinun mielestä "iso asia" olekkaan! ole niin kiltti ja pidä suusi kiinni näistä asioista mistä et mitään ymmärrä muulla kuin tuolla sinun "minä olen kätilöOPISKELIJA minä tiedän aina kaiken paremmin kuin vanhemat vaikka minulla ei olekkaan lapsia!!!" \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:

Toisen ihmisen huolen vähättelyn taidon sinä ainakin osaat erittäin hyvin, täytyy sanoa ja onnitella. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:45 kyrsii kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:
anteeks vaan, mut en kestä et sun on pakko tulla joka hiton ketjuun poätemään että tiedänpä kaiken paremmin kuin muut jne. jne. itselläsi kn ei ole lapsia niin et todellakaan voi tietää kuinka pahalta tuntuu jos lapsi on sairaalassa vaikkei sinun mielestä "iso asia" olekkaan! ole niin kiltti ja pidä suusi kiinni näistä asioista mistä et mitään ymmärrä muulla kuin tuolla sinun "minä olen kätilöOPISKELIJA minä tiedän aina kaiken paremmin kuin vanhemat vaikka minulla ei olekkaan lapsia!!!" \|O \|O \|O
just :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.
minun tyttö joutui viime syksynä melkein nukutukseen ja hengityskoneeseen "VAIN KEUHKOKUUMEEN" takia. Ei kukaan tiennyt selviääkö vai ei, ei edes lääkärit joita huoneessa pareveili jatkuvasti! tyttö oli sillon n. puolitoistavuotias, se aika oli todella rankkaa aikaa ja vielä sittenkin kun tyttö alkoi jo olemaan paremmassa kunnossa mielessä kummitteli, että mitäs jos kuitenkin käy huonosti...ei kannata aliarvioida vanhempien hätää ja minua ei ainakaan tuossa tilanteessa olisi lohduttanut tippaakaan että onhan maailmassa sairaampiakin lapsia! :/ ja itsekkin hoitajana olen nähnyt sairaita lapsia, mutta kyllä se hätä on suuri kaikilla vanhemmilla, oli tautina sitten keuhkokuume tai leukemia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:
Joo, eihän se keuhkokuume mitään. Se on aivan ihana pikku vaiva :headwall: :headwall: :headwall: \|O
 
\ Joo, eihän se keuhkokuume mitään. Se on aivan ihana pikku vaiva :headwall: :headwall: :headwall: \|O

[/quote]


Niin, minäkin olin 'vain' pari viikkoa erittäin sairaana keuhkokuumeessa. Viikon tiputuksessa ja viikon kotona vuodelevossa.
Että ihan helppo tautihan tuo,, =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin. viime viikolla meillä töissä todettiin nuorella pojalla pitkälle edennyt, metastasoitunut ja ärhäkkä syöpä, ja pienen pieni vauva ummisti silmänsä iäksi. siinä ei paljon keuhkokuume ja vanhempien samanaikaiset työkiireet paina vaakakupissa.

ymmärsihän nyt kaikki, mitä ajan takaa? en vähättele tai tuomitse, toin vain ilmi oman näkemykseni jota en väitä paremmaksi muita. :flower:
Kyllä alkoi ihan hävettää, että surkuttaa tuon oman pienen keuhkoputkentulehdus ja onneton ulina...voisihan sillä olla vaikka aivokuume, malaria, paha sydänvika, syöpä.. :headwall:
 
Oikeesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin.
Eli jokaisen pitäisi puntaroida kuinka paljon voi/saa olla huolissaan sairaudesta.
Esimerkki, keuhkokuumeessa olevasta potilaasta ei saa olla huolissaan, koska jollakin lapsella voi olla vaikka lievä aivovamma. Tosin se jonka lapsella on lievä aivovamma, ei saa olla huolissaan siitä, koska jonkun toisen lapsella voi olla vaikea aivovamma. Toisaalta tämäkään ei saa olla huolissaan, koska jonkun lapsi voi olla kuollut...?!?

Pitäisin sinuna pääni kiinni. Todella asiaton kommentti! \|O

:flower: Pikaista paranemista pikkutytölle!!
Varmasti olet huolissasi, kuten kaikki muutkin normaalit ihmiset :snotty: :hug: :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 22:07 metsänpeitto kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 21:42 helmiäinen kirjoitti:
mutta aina kannattaa ajatella sitä, miten ihanaa on kun lapsella on "vain" keuhkokuume. osastoilla kun on pysyvästi ja vakavastikin sairaita lapsia. keuhkokuume kuitenkin voidaan parantaa.

en väitä että jokaisen pitäisi itkeä muiden kohtaloita tai olla iloinen keuhkokuumeesta, en toki. mutta itse kun katsoo asiaa laajemmin.
Kylllä minä toisaalta ymmärrän, mitä sinä ajat takaa. Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että se huoli lapsesta on ihan todellinen oli sitten kyseessä leikkaus isoine riskeineen, obstruktiivinen bronkiitti tai murtunut sääriluu.

Voisin väittää, että minulla on asiasta paljon kokemusta ja laaja näkemys asiaan. Ja jos jotain olen oppinut, niin sen että toisen huolta ei voi vähätellä siksi, että itsellä (tai jollain muulla) on jotain vakavampaa.

Kyllä minä olen huolissani ollut meidän kirpusta, oli hänellä sitten hengitystieinfektio joka johti osastolle, raju stomatiitti tai elinsiirto. On ne vähän eri luokan huolia, mutta ihan jokainen on sillä akuutilla hetkellä ollut hyvin todellinen ja hyvin vakavasti otettava, ja merkittävä vaikka ei ehkä olekaan ollut "oikeasti" yhtä vakava asia kuin joku toinen.
:flower:
 
Läheisistä saa ja pitääkin olla huolissaan. Se taitaa olla sitä kuuluisaa empatiakykyä se. Valitettavasti minullakin on kokemuksia oman lapseni keuhkokuume-episodista joka vaati useamman päivän sairaalassaolon, että yli 300 CRP:t saatiin edes sinne sataseen putoamaan.

Mitä toisten kokemuksien vertaamiseen tulee, niin kehottaisin perehtymään kriisityön/traumaterapian aakkosiin jotta selviäisi se, että ihan peruskamaa ammattihenkilöstölle on olla vertailematta tapahtunutta vakavaa asiaa kenenkään muun (saati sitten omiin) kokemuksiin. Se ei lohduta ketään, että tapahtumaa vähätellään. Jokaisella on oikeus surra ja olla huolissaan.

 
harmailija
Voi voi tuota pätemisen tarvetta.
Lapsia on sairaalassa todella kirjavista syistä. Toisella voi olla kynsivallin tulehdus ja toisella vaikka suuren suuria leikkauksia takana.
MUTTA joka ainoa vanhempi joka joutuu lapsensa jättämään sairaalan suureen sänkyyn on epävarma ja huolissaan. Se on normaalia.

Pikaista paranemista pikku potilaalle ja toivotaan että lääkkeet alkavat pian puremaan. Keuhkokuume on aikuisellekin rankka tauti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 23:22 hmmm kirjoitti:
Tosi fiksua ja ammattimaista huudella työ tai siis opiskelu juttuja. Mites se salassapitovelvollisuus?

Helmiäinen ei tuossa kyllä vaitiolovelvollisuuttaan rikkonut, mutta mielestäni rikkoi jotakin kirjoittamatonta 'sääntöä' viestissään aikaisemmin,, :/
 
kuinka yleist toi sairaalahoito on? mietin vaan et mun nuorin on nyt 3v ja sairastanu 2 kertaa keuhkokuumeen ja 6 kertaa keuhkoputkentulehduksen, mut ei oo kertaakaan ollu sairaalahoidos.
Enkä vähättele jätkää ollenkaan, ymmärrän huolen. mut ihan uteliaisuuttani kysyn josko joku muu tietää?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 23:32 tipi81 kirjoitti:
kuinka yleist toi sairaalahoito on? mietin vaan et mun nuorin on nyt 3v ja sairastanu 2 kertaa keuhkokuumeen ja 6 kertaa keuhkoputkentulehduksen, mut ei oo kertaakaan ollu sairaalahoidos.
Enkä vähättele jätkää ollenkaan, ymmärrän huolen. mut ihan uteliaisuuttani kysyn josko joku muu tietää?
Se, joutuuko sairaalahoitoon vai hoidetaanko avopuolella riippuu taudin rajuudesta, kuumeesta; nesteytyksen tarpeesta, lapsen yleiskunnosta, mahdollisista perussairauksista.... joskus riittää suun kautta otettavat antibiootit, mutta aika usein keuhkokuume iskee niin rajuna, että suonensisäinen lääkitys on otettava avuksi. Ja siksi sitten sairaalaan päädytään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 23:43 Kertokka mulle kirjoitti:
Mistä se johtuu ja mikä sen yleensä aiheuttaa?
Voiko sitä mitenkään estää??
Keuhkokuume lapsella
Lääkärikirja Duodecim
15.5.2006
Hannu Jalanko, lastentautien erikoislääkäri
Syyt ja löydökset
Milloin hoitoon

Syyt ja löydökset
Keuhkokuume on nykyisin melko harvinainen lasten sairaus, jossa keuhkoon kertyy tulehdusnestettä paikallisesti tai laajemmin. Sen aiheuttajia ovat samat virukset ja bakteerit kuin ylähengitystietulehduksissa. Etenkin leikki-ikäisillä keuhkokuume johtuu usein virusinfektiosta, mutta kouluikäisillä keuhkokuume on useammin bakteeriperäinen. Tavallisin aiheuttajabakteeri on pneumokokki, joka saa aikaan voimakasoireisen tulehduksen. Klamydia ja mykoplasma sen sijaan aiheuttavat lieväoireisia keuhkokuumeita. Myös virusten ja bakteerien aiheuttamat sekainfektiot lienevät melko tavallisia.

Keuhkokuumeen oireet ovat periaatteessa samat kuin muidenkin hengitystieinfektioiden: yskä ja kuume. Usein keuhkokuumetta aletaan epäillä silloin, kun kuumeinen lapsi vaikuttaa kohtuuttoman sairaalta ja väsyneeltä tai hänen tulehdusarvonsa ovat voimakkaasti suurentuneet. Kuumeen ja limaisen yskän jatkuminen normaalia pitempään voi myös viitata keuhkokuumeeseen. Niin ikään vatsakipu voi olla merkki alkavasta keuhkokuumeesta. Sen sijaan rinnanpisto on harvoin merkki keuhkokuumeesta, vaan se johtuu yskimisen aiheuttamasta kylkilihasten kipeytymisestä.

Milloin hoitoon
Keuhkokuumetta epäiltäessä on aina syytä hakeutua hoitoon. Se voidaan todeta keuhkoja kuuntelemalla tai röntgenkuvauksella. Tulehduksen voimakkuutta arvioidaan myös laboratoriokokeiden avulla. Hyväksi havaittu käytäntö on hoitaa keuhkokuume aina antibiootilla. Jos kyseessä on pieni lapsi, keuhkokuume on laaja-alainen tai siihen liittyy korkeaa kuumetta ja väsymystä, lapsi otetaan yleensä sairaalahoitoon muutamaksi päiväksi. Tällöin antibioottilääkitys annetaan ensi päivinä suonensisäisesti. Lapset toipuvat keuhkokuumeesta hyvin ilman jälkitauteja.


--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: dlk00425 (010.200)
 

Yhteistyössä