Kummitäti vs täti!

  • Viestiketjun aloittaja mami29
  • Ensimmäinen viesti
mami29
En nyt keksinyt parempaakaan otsikkoa tähän.
Eli meillä tälläinen tilanne:mieheni sisko on siis TÄTI meidän tytöille ja nuorimmalle sylikummi.
Viime aikoina hän on kuitenkin alkanut syrjimään tuota vanhempaa tyttöämme.Kaikki kortit mitä tulee on osoitettu vain kummitytölleen ja nyt viiveisimpänä avasi tilin.
Esikoisemme ei tietenkään ymmärrä tilannetta kun ikää on vasta 3.5v mutta meitä vanhempia tilanne ihmetyttää kovasti.

Kun vielä esikoista odotin niin hän olisi halunnut kummiksi, mutta meillä oli jo kummi valmiina valittuna.Siitä keskustelimme moneen otteeseen ja vihdoin hän tuntui tajuavan tilanteen.
Mutta tämä hänen nykyinen toiminta kyllä menee yli meidän ymmärryksen täysin.
Sen kyllä ymmärrän että kummi saattaa suosia vain kummilastaan, mutta että täti toimii näin.

Monesti on tehnyt mieli sanoa hälle tästä, mutta toistaiseksi olen pysynyt hiljaa.


Tuntui hyvältä saada purkaa tämä tänne..vaikka ketään ei kiinnostaisikaan!
 
Siiri80 harmaana
Itse olen miettinyt vähän samaa asiaa, itse olen kummi mm. avokin siskonpojalle ja heillä tätä ennen yksi tyttö. Että kuinka ottaa tätä kummipoikaa erityisemmin huomioon, syrjimättä kuitenkaan tätä tyttöä?

Onneksi kummipoika vielä sen verran pieni ettei hirveästi ymmärrä näistä asioista, mutta rupeaa kohta varmaan tajuamaan asiat ja haluaisi kuitenkin kummipojan tietävän, että me olemme hänen kummejaan.

Olipa sekavasti kirjoitettu, mutta tällaista mietin
 
mami29
Meille riitäisi edes se että siskonkin muistaisi vaikka niissä korteissa.Synttärikortit nyt erikseen tietenkin.
Mielenkiinnolla odotetaan tytön 4v synttäreitä..että tuleeko tädiltä korttia vai ei.
 
Hmm... minä taidan itse syylistyä tähän "syrjintään." :\|
Kortit tulee laitettua aina kummilapselle, vaikka perheessä muitakin lapsia. Olen ajatellut asian näin, että sukulaisuus suhteet on ne mitkä ovat, mutta kummiksi pääseminen on kunnia-asia.

Synttäri- ja joululahjat ostan kyllä kaikille sukulaislapsille. Samoin, jos harvoin kylässä käydessä vien jotain lahjusta lapsille, niin vien perheen kaikille lapsille. Ainut ero on sitten hinnassa... tosin sitä nyt ei välttämättä tiedä tai huomaa muut kuin minä itse.

Ja samoin lasteni kummit, (jotka ovat myös tätejä/setiä/enoja) osoittavat esim joulukortit kummilapselleen.

Ja lapsille puhumme kyllä sedistä ja tädeistä, mutta mainitsemme myös että tämä täti on sinun kummisi, ja toinen täti on toisen kummi. Joten lapsemme tietävät kyllä kuka on kukin.

En usko, että syrjinnästä ois kyse... itse ainakin koen kummiuden tärkeämmäksi kuin sukulaisuuden. Sukulaisiahan ei voi valita... :D
 
mami29
Tämäkin taitaa olla näitä monipiippuisia juttuja..

Meidän kohdalla tämä "syrjintä" alkoi vasta ihan hiljattain.Nuorin on nyt 1v4kk ja vasta siis tämän vuoden puolella on vain pahentunut.

Noh..kaikki tyylillään.

Tarkoitukseni ei ole syyttää ketään..halusin vain purkaa tämän asian tänne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:36 mami29 kirjoitti:
Tämäkin taitaa olla näitä monipiippuisia juttuja..

Meidän kohdalla tämä "syrjintä" alkoi vasta ihan hiljattain.Nuorin on nyt 1v4kk ja vasta siis tämän vuoden puolella on vain pahentunut.

Noh..kaikki tyylillään.

Tarkoitukseni ei ole syyttää ketään..halusin vain purkaa tämän asian tänne.
:hug:
Auttaisikohan tilannetta, että puhuisit miehesi siskon kanssa? Kerrot, että sinua kummastuttaa tuollainen tapa... Jospa hän ei ole hokannut asiaa tältä kantilta, että syrjii toista lastanne.

Itse ainakin arvostaisin suuresti sitä, että mulle sanottaisiin suoraan jos joku tapa ärsyttää. Ja ehkäpä ens kerralla, kun kortin kummipojalleni laitan, niin muistanpa ees isosiskolle kirjoittaa samalla terveisiä. ;)

Toivottavasti saatte asian selvitettyä!
 
Siskollani kolme tyttöä joista vanhimmalle (nyt jo 17v) olen sylikummi. Jostain syystä hän on myös tunnetasolla minulle se läheisin ja on aina ykkösenä! Tottakai ostan synttäri- ja joululahjat kaikille tytöille mutta ero on hinnassa ja tälle kummitytölle aina yksi ns.henk.koht "kummilahja" enemmän. Nyt huomaan että lähetän hänelle huomattavasti enemmän tekstiviestejä yms. Ollaan läheisempiä ja hän oli pienenä myös yökylässä luonani. Olen vissiin ottanut vähän "mummilinjan" että minulla on lupa "hemmotella" kummityttöäni erityishuomiolla, muilla tytöillä on sitten taas omat kumminsa.
 
mami29
Kyllä tarkoituksenani on ollut puhua tästä asiasta..pitää vain miettiä oikeat sanat.Meinaan että tuon toisen asian kohdalla syttyi ilmiriita..hän kun ei ymmärtänyt että miksi emme ottaneet jo esikoisen kummiksi.
Noh..mennään nyt jonkin aikaa näin ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

 
Eikö esikoinen sitten saa jotain erikoiskohtelua omilta kummeiltaan? Jos ei niin sinne päin mieluummin vihjettä, että teillä on täällä kummilapsi.. Ja nyt en tarkoita mitään tilin avaamisia tms. vaan välillä kyläilyä yms. Kerrot lapsille että ketkä heidän kummejaan ja lapsi voi saada erikoiskohtelua omalta kummiltaan. Minä en menisi sanomaan mitään tälle kummitäti-tädille. Pelkkänä tätinä molemmille ei välttämättä huomioisi lapsia mitenkään. Nyt on ottanut tämän kummitädin aseman itselleen ja haluaa pitää sitä yllä.
 
pilkku
Mä olen varmaan tosi ikävä kummi, kun lähetän myös kortit aina kummilapsien nimellä. Ja jouluksi kalleimman lahjan olen aina laittanut kummilapselle. Tosin senkin nyt päätin, etten ensi jouluksi laita enää muille lahjoja paitsi juuri niille kummilapsille, vaikka perheessä on muitakin lapsia.(Meillä on kummilapsia kolme.)
 
Minä tunnustan heti että olemme sitten syrjivä kummiperhe.
Kummilapsia on 6, enkä tosiaankaan muista esim. joululahjoilla kummilasten sisaruksia.
Tosin olemme kyllä itsekkin esittäneet toiveen että lastemme ( 5. tulossa) kummit muistaisivat esim. jouluna vain sitä omaa kummilastaan.
 

Yhteistyössä