kummiongelmia

• Viestiketjun aloittaja charla82
  • Ensimmäinen viesti
Yks anoppi
Minä en ole tottunut siihen että kummi muistaa kummilastaan kaikkina merkkipäivinä.
Kummin tehtävähän on tulla vanhempien sijaan jos vanhemmat eivät voi huolehtia lapsesta. Muutoin riittää että rippi- ja ylioppilaslahjaksi ostaa jotain.
Kummius ei enää velvoita aikuisesta huolehtimaan.

On kumminongelmia. Esikoisen kummeista kumpikin hoitaa vain lahjahommat, muuten pitävät yhteyttä vain kun on todellista asiaa eli tarvii muuttoapua tms. Toisen lapsen toiset kummit ovat lahjakummeja, kolmas kummi pitää yhteyttä myös spontaanimmin.

Täytyy myöntää, että olen melkoisen pettynyt melkein kaikkiin lasteni kummeihin. Ehkä ihmisillä on vain niin kiire nykyään, että yhteyttä ehditään pitää vain virallisissa merkeissä.

merika
sukulaiset ovat ehkä parhaita kummeja, koska ne pysyvät aina lähellä veri on vettä sakeampaa. ei kannata tuhlata kaikkia hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseen lapseen - tulee muuten ongelmia keitä seuraaville pyytää. esikoinen saa usein ne parhaat. mä ainakin sain meidän perheestä.

Niinpä tuntuu nyt siltä että nykyään myös elämä pyörii enemmän lasten ympärillä, meillä ainakin ja tälläisii asioihin kiinitetään huomiota.

Mitä itseeni ja mieheni kummeihin tulee, eivät ole koskaan muistaneet aikuisena eikä hirveesti lapsena, silti nitä lämmöllä ajetellaan, he ovat kuitenkin ottaneet sen vastuun mikä kummiudessa on, vanhan perinteisen, jos vanhemmille sattuu jotain on kummit tukena ja turvana!

Sisarelleni ei kelvannut se että hänen nimensä on on lapsemme kummitodistuksessa.

lapsia useita
Heippa ja asiasi oli aivan totta,mullakin on monta lasta ja kokemusta on...eniten harmittaa nuorimmaisen tyttäreni tilanne,pyysimme hänelle"vain"3kummia ja sylikummi paras ystäväni,muistaa,käy kattomassa...vie,tuo,on "aina" läsnä, mutta 2muuta...en olisi edes pyytänyt, mutta anoppi toivoi ja mieheni takia, kun ovat mieheni veli ja sen vaimo..kuinkas kävi,ohi ajavat,ei ehdi..ristiäisissä niin leperteli kaikille miten kummit sitten sitä ja tätä..lapsi nyt 2,6v,ei ole käyneet,joululahja tuli anopin matkassa,ja synttärit kuulema unohtui ja laittoivat 20e yli kk synttäreistä.Suomessa saisi olla jokin rekisteri,mistä voisi anoa kummien peruuttamista jos he "hylkäävät"täysin kummilapsensa.... B)

Tää on nähtävästi aika monella hankala ja vaikee aihe... tuntuu nykyisin siltä, että se itse kummin tarkoitus on unohtunut ja siitä on tullut enemmänkin semmoinen asia, että on jotenkin kivaa kun pyydetään kummiksi, mutta sen tuomaa vastuuta ja velvollisuuksia ei ajatella ollenkaan... itse olen juuri siinä tilanteessa, että pitäisi valita tulevalle vauvalle kummit ja jollain tapaa se tuntuu vaikeelta ratkaisulta juuri sen takia, että tahdon siihen semmoisen ihmisen, joka on lastani varten eikä esim. parasta biletys kaveriani ja semmoinen joka myös jaksaa huomioida lastani, mitään "lahjakummia" minäkään en ole vailla... toki ihmisillä muuttuu elämäntilanteet ja välillä yhteyden pito on harvempaa, mutta silti pitäisi muistaa, että mihin on ryhtynyt jos on kummiksi suostunut... ehkä olisikin hyvä keskustella siinä vaiheessa, kun pyydetään kummiksi, että mitä kumpikin osapuoli odottaa tulevalta kummiudelta ettei sitten jälkikäteen tulisi kenellekkään pahaa mieltä....?!? :)

Entinen Talitintti
Esikoiselle kun laitettiin kummit, niin laitettiin minun paras naispuolinen ystavani ja miehen miespuolinen. Tama sinkku mieskummi asuu tallahetkella 1500km paassa meilta, ja kun suomeen muutetaan, niin 650km paassa. Hanen elaman tilanteensa on niin eri, etta jo kummiksi laitettaessa tiesimme, etta niin kauan kun on vapaa mies, hanella on muut kiinnostuksen kohteet.
On muistanut kummipoikaa jouluna ja syntymapaivana. Kay kylassa, kun tulee kaymaan meidan paikkakunnalla. (n.3krt vuodessa)
Minusta tama on taysin ok. Uskon, etta jos ja kun han loytaa sen elamansa naisen, niin yhteydenpito lisaantyy, ja viela suuremmalla todennakoisyydella, jos han muuttaa takaisin samalle paikkakunnalle.
Tottakai pikkulapsi unohtaa kuka on kummiseta tai tati, jos harvoin nakee, mutta mekin naytetaan kuvaa ja muistutetaan. Joskus soitetaan.

Minulla ja miehella on yhteensa n.11 kummilasta. (en jaksa laskea nyt tarkkaan) Viimeksi tuli siskoltani viesti, etta "joko teilla on liikaa kummilapsia, taalla ois ainakin yksi viela".

Yhteistyössä