Kummilapsen rippijuhlaan ei tullut kutsua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elisa

Vieras
Kuten otsikosta ilmenee kummilapsen konfirmaatioon ei tullut kutsua. Kysyin tekstiviestillä, että milloin rippijuhla on. Vastaus tuli yksiselitteisesti että 17.6. klo 10.00. Ei sanottu "tervetuloa" yms eikä kutsuttu "jatkoille" kotiin.

Menenkö silti kirkkoon? Kuinka menettelisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Elisa:
Kuten otsikosta ilmenee kummilapsen konfirmaatioon ei tullut kutsua. Kysyin tekstiviestillä, että milloin rippijuhla on. Vastaus tuli yksiselitteisesti että 17.6. klo 10.00. Ei sanottu "tervetuloa" yms eikä kutsuttu "jatkoille" kotiin.

Menenkö silti kirkkoon? Kuinka menettelisitte?

Näin myös...

Ohoh, siis niin kuin Tyssy kirjoitti :)

Onko tämä tavallista? Siis se, ettei kummi saa kutsua? Mitä ajattelette asiasta?

Tiedän, ettei elämän ja kuoleman kysymys. Mutta nyt pinnalla.

Ootko miten ollut kummilapsen elämässä noin muuten? Jos et ole ollut muuten yhteyksissä, ja lapsella on muitakin kummejä, niin miksipä sinua sinne sitten kutsuttaisiin. Jos taas olet ollut aktiivinen kummi, ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Onko tämä tavallista? Siis se, ettei kummi saa kutsua? Mitä ajattelette asiasta?

Ootko miten ollut kummilapsen elämässä noin muuten? Jos et ole ollut muuten yhteyksissä, ja lapsella on muitakin kummejä, niin miksipä sinua sinne sitten kutsuttaisiin. Jos taas olet ollut aktiivinen kummi, ihmettelen.

Mun juhliin ei kutsuttu kummia, josta en ollut kuullut kymmeneen vuoteen. Muutoin en kyl ymmärrä miks ei kummeja kutsuttais...

[/quote]

Mielestäni meillä on hyvät välit koko perheen kanssa. En ole kuitenkaan tarjonnut matkoja. Olen vieraillut synttäreillä, vienyt lahjan ja muistanut jouluna. Itseäni kummi muisti samoin aikoinaan ja pidin häntä hyvänä kummina. Nykyisin kriteerit voivat olla kovemmat...

Jaa-a, minäkin menisin vain kirkkoon. Meillä olis tänä kesänä kahdet rippijuhlat,toiset ekan kummityttöni jonka kanssa ei ole yhteyttä ollut. Vähän hirvittää tuleva,mutta kyllä mä kuitenkin häntä muistan, en vain tiedä,"kehtaanko" mennä paikalle.

Mielestäni meillä on hyvät välit koko perheen kanssa. En ole kuitenkaan tarjonnut matkoja. Olen vieraillut synttäreillä, vienyt lahjan ja muistanut jouluna. Itseäni kummi muisti samoin aikoinaan ja pidin häntä hyvänä kummina. Nykyisin kriteerit voivat olla kovemmat...[/quote]

Mitä matkojen tarjoamisella tarkoitat? Siis et ole kustantanut hänelle lomareissuja? Jos lapsen äiti ajattelee, että et ole kovin uskonnollinen ihminen ja heille taas on tärkeetä se uskonnollinen sanoma siinä juhlassa. Voisko olla?

kirkkoon menisin minä vaan ja kummilapselle samalla lahjan antaisin.
itse sain postissa erillisen kutsun vaikka sisaren tytön kummi olen ja suullisesti kutsui

Matkojen tarjoamisella tarkoitin lomareissujen kustantamisia eli niitä en ole tarjonnut.

Uskonnollisuudestakaan ei pitäisi jäädä kiinni. Kuulun kirkkoon ja uskovaiseen sukuun. Edustetaan kummilapsen kanssa samaa ev. lut. seurakuntaa.

Voiko tämä olla niin hupsusta asiasta kiinni, että eräs kummeista on ex-mieheni. Olemme eronneet jo aikoja sitten eivätkä välit ole huonot. Olen aina puhunut hänestä kunnioittavasti ko. perheelle. Emme kumpikaan ole sylikummeja.

Vai voiko tämä olla kiinni siitä, että kummilapsella on tosi laaja suku. Talo täyttyy jo heistä...

Miten odotatte kutsua ja miten on nykyään tapana? Meillä mun rippijuhlaan ei varsinaisesti aikanaan vuonna miekka ja kilpi kutsuttu virallisesti ketään, mainittiin asiasta aina kun joku tavattiin (siis sukulainen tms) ja oletettiin että tulee ken tahtoo. Ja siis aina yhteyksissä ollessa milloin kellekin asiasta mainittiin, joillekin saatettiin ohimennen tokaista että teretulemast. Mutta ei mitään virallisia kutsuja jaeltu. Ei myöskään ylppäreille.

Onko nykyään tapana virallisemmin kutsua, esim lähettää kutsukortti? Kysyn ihan tietämättömyyttä, viimeksi olen ollut rippijuhlissa varmaan joskus 90-luvun lopulla.

Kirkkoon menisin, varsinkin jos kummilapsi on läheinen. Onhan viestissä sentään ollut kellonaika, jos ei olisi sitäkään ollut, jättäisin menemättä kokonaan.

mielestäni kummin "kuuluu" osallistua rippijuhlaan, siis ainakin kirkkoon. Jos vanhempien kanssa välit ei hyvät, juhlat jättäisin väliin ja sopisin vaikka kummilapsen kanssa kahden keskisen tapaamisen.

Melko vanhan viestiketjun löysin, mutta aion nyt kuitenkin esittää kysymykseni tänne. Sain kutsun kummilapseni rippijuhlaan, mutta kirkosta ei kutsussa mainittu mitään. Olenko velvollinen selvittämään, mihin aikaan kirkko on vai voinko mennä ainoastaan rippijuhlaan kummilapsen kotiin? Olen ollut melko vähän tekemisissä kummilapseni kanssa viime vuosina. Lahjan olen hänelle aina toimittanut syntymäpäivänä ja jouluna.

Melko vanhan viestiketjun löysin, mutta aion nyt kuitenkin esittää kysymykseni tänne. Sain kutsun kummilapseni rippijuhlaan, mutta kirkosta ei kutsussa mainittu mitään. Olenko velvollinen selvittämään, mihin aikaan kirkko on vai voinko mennä ainoastaan rippijuhlaan kummilapsen kotiin? Olen ollut melko vähän tekemisissä kummilapseni kanssa viime vuosina. Lahjan olen hänelle aina toimittanut syntymäpäivänä ja jouluna.