Kummilapselle oma tili?

"Jere"
ihan ok jos siellä on 15v myöhemmin kunnolla rahaa. Noloa se vaan on jos kerran vuodessa synttäreillä laitat sinne jonku kälysen 100€ Aika noloo kerätä 15v rahaa ja sit siellä on joku tonni tai kaks kun muksu pääsee rahoihin käsiks...
 
"joo"
[QUOTE="Jere";22920767]ihan ok jos siellä on 15v myöhemmin kunnolla rahaa. Noloa se vaan on jos kerran vuodessa synttäreillä laitat sinne jonku kälysen 100€ Aika noloo kerätä 15v rahaa ja sit siellä on joku tonni tai kaks kun muksu pääsee rahoihin käsiks...[/QUOTE]

Kerropa mikä olis hyvä summa? Kuinka paljon rahaa sun lapselle, tai itselläsi pitäisi olla 15v. jotta olisit tyytyväinen?
 
"Minä vain"
Ei kuulema ole mahd. ilman että vanhemmat ovat antaneet suostumuksensa tilinavaamiseen ja tarvitaan jotain nimiäkin papereihin. Näin asian ymmärsin. Toista oli vielä 20v sitten.
 
"Minä vain"
Kaikki ei pelaa tonneilla, niinkuin sinä.
En mä mistään tonneista olekkaan puhunut, jos toi mulle oli tarkoitettu...? Ihan vaan pankkiasioista. Itse melkein avaisin suoran tilin pojan nimellä ja siirtäisin sinne pieniä summia kerrallaan. Jos kauan kerää ja lahjoittaa sitten koko "potin", niin verottaja on aika äkkiä kärkkymässä lahjaveroja ym.
 
ainakin kun itse ajattelin kummitytölle tiliä avata (jonne olis joulusin & synttäreillä laittanut x-summan rahaa) niin ei onnistunut. Vanhemmat joutuis avaamaan tilin.

Ja vaikka tilille siirtäis 50e per synttärit niin kyllähän sitä kertyy koska korkokin juoksee.. Ja miksei sitä vois muutkin käyttää lahjustilinä? ja onhan sitä ihmisillä muitakin merkkipäivä kuin synttärit.. On joulua ym :)
 
ainakin kun itse ajattelin kummitytölle tiliä avata (jonne olis joulusin & synttäreillä laittanut x-summan rahaa) niin ei onnistunut. Vanhemmat joutuis avaamaan tilin.

Ja vaikka tilille siirtäis 50e per synttärit niin kyllähän sitä kertyy koska korkokin juoksee.. Ja miksei sitä vois muutkin käyttää lahjustilinä? Ja onhan sitä ihmisillä muitakin merkkipäivä kuin synttärit.. On joulua ym :)

niinpä <3
 
noksu
Meidän poika sai kastelahjaksi kummiltaan jonkun sortin sijoitus/säästötilin. Sampopankin systeemejä. Kummi tallettaa sinne haluamsa summan kun tahtoo ja tämä sijoitussalkku on sitten poitsun käytössä kun täyttää sen 18v. Pojan nimillä on, kummi hoitaa ja me vanhemmat vain hyväksyimme sen.

Olen sitten onnesta soikeana kun poika saa rahaston käyttöön just siinä kypsimmässä elämän vaiheessa :D
 
"vieras"
Eli avaan oman tilin ja sinne talletan ja sitten aikanaan tili vaihtaa omistajaa.
Silloin verottaja iskee siihen lahjaveron muodossa. Parempi antaa pienemmissä erissä vuosien mittaan, niin ei mene ainakaan niin paljoa, jos kätyisiä satasia enemmän laitat ;)

Vanhemmilta tarvitse nimet papereihin, mutta ne voi muotoilla siten, ettei heillä ole käyttöoikeutta tiliin ja lapsella itsellään on nosto-oikeus 15 v alkaen. Pankista kannattaa kysellä tarkemmin.
 
noksu
[QUOTE="vieras";22922000]Silloin verottaja iskee siihen lahjaveron muodossa. Parempi antaa pienemmissä erissä vuosien mittaan, niin ei mene ainakaan niin paljoa, jos kätyisiä satasia enemmän laitat ;)

Vanhemmilta tarvitse nimet papereihin, mutta ne voi muotoilla siten, ettei heillä ole käyttöoikeutta tiliin ja lapsella itsellään on nosto-oikeus 15 v alkaen. Pankista kannattaa kysellä tarkemmin.[/QUOTE]

Me halusimme että meillä ei ole mitään tekemistä tuon salkun kanssa. Kun kummi sellaisen tahtoo hankkia niin en tahdo alkaa sörkkimään mukana tai tehdä rahojen kanssa mitään kun ne minun ole. Tulee vaan turhaa sanomista kun menen ostamaan partyliten osakkeita lapsen rahoilla kun mun mielestä ne olis niin hyvä sijoitus. (esim.)
Ja halusin myös pestä käteni siitä riemusta mikä tulee kun lapsi(nuori) tajuaa että hällä on rahaa mutta en anna lupaa ostaa sitä naapurin u.p.e.a.a peltoautoa. :D
Ja meillä se ikäraja on se 18v muistaakseni.
 
"vieras"
Lapsen tiliin on aina käyttöoikeus lapsen vanhemmilla yhdessä. Jos vanhemmat ilmoittavat pankille, he voivat halutessaan käyttää lapsen tiliä myös kumpikin erikseen. Kummilla tilin avaajana ei ole tiliin käyttöoikeutta jolleivat vanhemmat sitä anna, eli kummi vaan siirtää tilinumerolle rahaa eikä tiedä ovatko ne rahat siellä tilillä vielä kun lapsi täyttää 18 vai onko vanhemmat niitä käyttäneet sitä mukaa kun rahaa tulee.
 

Yhteistyössä