Kummi ja joululahja....hämmästyin kieltämättä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulutonttu

Vieras
Ihan ekaksi haluan sanoa, että en todellakaan odota, että kummit ostavat lahjoja lapsille. Tärkeintä on, että kummi olisi turvallinen aikuinen ihminen lapsen elämässä kaikkina aikoina, sellainen luottoaikuinen. Mutta miksiköhän tämä tapahtuma sai minut kuitenkin hämmästymään...?

Lapsemme kummitäti ilmoitti minulle, että he ovat tehneet sellaisen päätöksen, että kummilapsia ei muisteta jouluna lainkaan. Ostavat lahjan kuulemma vain synttärinä. Kerroin, että asia on ihan ok ja sopii meille hyvin. Heillä on useampi kummilapsi, olisiko 5 tai 6. Omia lapsia on yksi, toinen tulossa. Teoriassa siis ymmärrän tämän ihan hyvin ja kunnioitan heidän päätöstään. Mutta käytännössä se kyllä herättää minussa ruusta hämmennystä ja kummastusta :-D!

Meillä on monta lasta ja kummeja on yhteensä 10. Muistan heitä aina joka joulu pienellä lahjalla ja lapsen kuvalla. Jokainen kummi tähän asti on aina halunnut muistaa lasta synttärinä ja jouluna, eikä kukaan ole koskaan tuntenut sitä rasitteeksi, vaikka useimmilla on kummilapsia kertynyt jo kiitettävä määrä. Lahjanhan ei tarvitse olla mikään iso ja kallis, ajatus on mielestäni tärkeintä!

En usko, että tämä lahjan antamattomuus on tekemisissä mitenkään rahallisen menon kanssa. Perhe on kuitenkin hyvin toimeentuleva. Heillä nyt vain on tälläinen periaate.

Eikä siinä sinällään ole mitään moittimista tai väärää. Mutta jotenkin en vain nyt saa tätä juttua itselleni selvitettyä :-D! Kun minusta joulu on sellainen ihana antamisen juhla, jolloin muistetaan ihania, läheisiä ihmisiä.

Mitä te olette mieltä ja onko jollain samanlaisia kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kukin taaplaa tyylillän.

No näimpä ;-) Eihän tätä nyt oikein muuten voi itselleen selittää :-D!
Jotenkin ei ole itselle tullut koskaan edes mieleen, ettei joku haluaisi muistaa kummilastaan jouluna....

nimenomaan, tuli myös mieleeniheti että voihanlahja olla vaikka sukat, kunhan muistaa. Pointti on siinä.
Sekin tuli mieleen että jos he ovat kovin vaativia itseään kohtaan, että heidän omasta mielestään lahjan pitää olla näyttävä ja ehkä kallimpikin. Jos ovat nostaneet riman itselleen niin ylös että alittaminen ei tule kysymykseen kun ei kestä omaa häpeän tunnetta pienemmän lahjan ostamisesta. Ja jos pelkäävät kummilapsen vanhempien arvostelua takanapäin..hmmm.. :/ :)

Ihmeelliseltä kuulostaa tosiaan, olisin minäkin ollut hämmästynyt.
Ehkä ovat niitä ihmisiä joille hyvä lahja = kallis lahja ja moneen kalliiseen ei ole varaa. Harmi, lapselle kun riittäisi pienikin muistaminen esim.suklaapukki.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
nimenomaan, tuli myös mieleeniheti että voihanlahja olla vaikka sukat, kunhan muistaa. Pointti on siinä.
Sekin tuli mieleen että jos he ovat kovin vaativia itseään kohtaan, että heidän omasta mielestään lahjan pitää olla näyttävä ja ehkä kallimpikin. Jos ovat nostaneet riman itselleen niin ylös että alittaminen ei tule kysymykseen kun ei kestä omaa häpeän tunnetta pienemmän lahjan ostamisesta. Ja jos pelkäävät kummilapsen vanhempien arvostelua takanapäin..hmmm.. :/ :)

jälkimmäisen hymiön piti olla :hug:

ei meillä ole muiden lasten kummit muista edes synttäreinä. Vain tuon 12v pojan kummitäti muistaa kummipoikaa.
nytkin HALUSI ostaa talvikengät jouluksi, niin en voinut kieltäytyä.

TYHMÄÄ OLETTAA että kummi ostaa

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
jospa he sitten muistavat jollain muulla tavoin? Antavat ehkä "laatuaikaa"?

Vauva on vielä niin pieni, että laatuaika ei taida olla vielä ihan ajankohtaista :-) Toivotaan, että asia olisikin joskus näin!

Tuohon toiseen kommenttiin vielä, että he tosiaan ovat kyllä kovin "ankaria" itselleen. Omalle lapselle ostetaan vain Reimateccia, auto täytyy olla aina ihan uusia, omakotitalo on uusi....

Minä olen myös samaa mieltä, että ajatus on tärkeintä :-) Sukat olisikin ihana lahja!

mä olen päättänyt jättää yhden kummilapsen lahjan ostamatta tänä vuonna. reiluun vuoteen ei ole sieltä päin yhteyden ottoihin vastattu, joten tyydyn vain lähettämään onnittelu kortin.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
ei meillä ole muiden lasten kummit muista edes synttäreinä. Vain tuon 12v pojan kummitäti muistaa kummipoikaa.

mun mielestä se ei ole tyhmää, koska on hyvin tavallista että kummit muistavat edes pienellä lahjalla. Ja sama homma isovanhempien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

En tiedä tarkoititko tämän kirjaimellisesti minulle, mutta luethan tekstini uudelleen, jos näin oli :-)
Eli en todellakaan oleta, että kummit ostavat lahjoja ;-)

Minusta se kuitenkin on niin luonnollista ja mukava tapa muistaa läheisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä olen päättänyt jättää yhden kummilapsen lahjan ostamatta tänä vuonna. reiluun vuoteen ei ole sieltä päin yhteyden ottoihin vastattu, joten tyydyn vain lähettämään onnittelu kortin.

Tälläinen ajatus minullakin on, että ellei "toisesta päästä" tule mitään yhteydenottoa, niin sittenhän peli on selvä... Meillä on yhdelle kummille näin käynyt :-( Hän vain jättäytyi itse kelkasta pois, mitään riitaa ei asiaan liity, mutta ei edes tervehdi enää kaupungilla... Surullista, mutta onneksi lapsella oli kahdet kummit :-)

Meillä pojan toiset kummit eivät muista kummipoikaansa sen enempää jouluna kuin synttäripäivänäkään. Poika haluaa lähettää heille kortteja ja valokuviakin, mutta mitään vastausta ei näihin posteihin ole ikinä tullut. Ja näillä kummeilla ei ole muita kummilapsia saati omia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja joulutonttu:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Tälläinen ajatus minullakin on, että ellei "toisesta päästä" tule mitään yhteydenottoa, niin sittenhän peli on selvä... Meillä on yhdelle kummille näin käynyt :-( Hän vain jättäytyi itse kelkasta pois, mitään riitaa ei asiaan liity, mutta ei edes tervehdi enää kaupungilla... Surullista, mutta onneksi lapsella oli kahdet kummit :-)

ei meilläkään liity riitaa, mut jotenkin tuntuu et vaivautuvat minusta (olin lasten äidin veljen kanssa naimisissa ja nyt erottu). on siellä ex ja pari muuta kummina vaikka minä jättäydynkin taka-alalle.

Alkuperäinen kirjoittaja joulutonttu:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
jospa he sitten muistavat jollain muulla tavoin? Antavat ehkä "laatuaikaa"?

Vauva on vielä niin pieni, että laatuaika ei taida olla vielä ihan ajankohtaista :-) Toivotaan, että asia olisikin joskus näin!

Tuohon toiseen kommenttiin vielä, että he tosiaan ovat kyllä kovin "ankaria" itselleen. Omalle lapselle ostetaan vain Reimateccia, auto täytyy olla aina ihan uusia, omakotitalo on uusi....

Minä olen myös samaa mieltä, että ajatus on tärkeintä :-) Sukat olisikin ihana lahja!

ehkä voisit jutella kummien kanssa ja kertoa että ette odota lapselle kalliita vemputtimia ja matkalahjakortteja. Voithan kertoa että olet itse ostanut esim juuri sukat jollekin koska se on kuitenkkin muistamista :)
voit kertoa että arvostatte heitä kummeina.
Mitähän vastaisi jos kysyisit ottavatko he paineita lahjojen hankinnoista?
jos kysyy ystävällisesti niin voi saada kattavan vastauksenkin..ainakin mahdollisuudet siihen paranee.. =)

Mä ymmärrän siinä mielessä oikein hyvin jos on useita kummilapsia ja omiakin vielä niin on se aikamoinen miettiminen että mitä kenellekin hommaa, jos on vielä sen luonteinen ihminen ettei sitten halua ns. muodon vuoksi ostaa mitään suklaata tai muuta pientä juttua.

Puhuttekohan minusta + Minulla on kuusi kummilasta ja olen kaikille perheille ilmoittanut jo pari joulua sitten että ei, en anna kummilapsilleni joululahjoja.
Muistan heitä vain synttärinä.
Kummilapsia on todellakin 6, joten kerropa se vaikka 20 eurolla...Tekee jo yhteensä 120 euroa=paljon.
Muistan jouluna yli 20 ihmistä ( lapseni kummit mukaan lukien ! ) joten tein rajausta, kummilapset pois.
Olen yksinhuoltaja, ei ole rahasta kiinni kuitenkaan, tai no vähän siitäkin...Mutta periaatteessa MIKSI kummin pitää muistaa lapsia jouluna ??
Kuka niin sanoo ?
Vaikka muistaisin vain kasteessa olen kummi. Itse ovat vanhemmat valinneet. Vaihtakoot varakkaampaan jos ei kelpaa.
Kummilapsiani näen harvoin, mutta muistan iltarukouksissa. se on materiaa arvokkaampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuuden kummi:
Puhuttekohan minusta + Minulla on kuusi kummilasta ja olen kaikille perheille ilmoittanut jo pari joulua sitten että ei, en anna kummilapsilleni joululahjoja.
Muistan heitä vain synttärinä.
Kummilapsia on todellakin 6, joten kerropa se vaikka 20 eurolla...Tekee jo yhteensä 120 euroa=paljon.
Muistan jouluna yli 20 ihmistä ( lapseni kummit mukaan lukien ! ) joten tein rajausta, kummilapset pois.
Olen yksinhuoltaja, ei ole rahasta kiinni kuitenkaan, tai no vähän siitäkin...Mutta periaatteessa MIKSI kummin pitää muistaa lapsia jouluna ??
Kuka niin sanoo ?
Vaikka muistaisin vain kasteessa olen kummi. Itse ovat vanhemmat valinneet. Vaihtakoot varakkaampaan jos ei kelpaa.
Kummilapsiani näen harvoin, mutta muistan iltarukouksissa. se on materiaa arvokkaampaa.

Kyllä minä jättäisin tuosta lahjaporukasta lapsesi kummit pois enkä omia kummilapsia! :o

Uusimmat

Yhteistyössä