Kummeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tuli mieleen tuosta aiemmasta kehitysvammainen kummina -aiheesta mieleeni tällainen juttu, että miten kummina suhtaudutte siihen, että kummilapsesi aikanaan vaihtaakin uskontoa tai tulee ateistiksi? Jos olet tämän lapsen kummi, mitä ajattelet ja miten toimit suhteessa kummilapseesi?

Se on hänen oma valintansa ja kunnioittaisin sitä. Tosin en itsekään ole kovin uskonnollinen ihminen, että ehkä en ole paras ihminen tähän vastaamaan... :xmas:

jokaisella ihmisellä on valinnan vapaus näissä asioissa, niin uskonnollisessa kuin polittisessa vakaumuksessa. en koe olevani kummina mikään "käännyttäjä" vaan lapsen ja nuoren tukija, ystävä toivottavasti myöhemmin.

No, ei nuo meidän kummit niin hengellisiä ole nytkään. ;) Eli ei minulle markitystä, tärkeämpi on kummin suhde lapseen. Tietty vähän erikoista jos kummi vaikka kääntyisi muslimiksi ja rupeaisi kummilasta käännyttämään...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kummiushan loppuu silloin kun kummilapsi pääsee ripille ja harvempi tätä ennen vaihtaa uskontoa itsenäisesti.

Ai kuinka niin kummius loppuu silloin?
Mullekin tää oli yllätys :o Kummityttöni tässä pari vuotta sitten kyllä esitteli mua ystävilleenkin kummitätinään omissa yo-juhlissaan. En itsekään tiennyt, että kummius loppuu rippijuhlaan. Pitääkin kertoa omien lasteni kummeille tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kummiushan loppuu silloin kun kummilapsi pääsee ripille ja harvempi tätä ennen vaihtaa uskontoa itsenäisesti.

Mullekin tää oli yllätys :o Kummityttöni tässä pari vuotta sitten kyllä esitteli mua ystävilleenkin kummitätinään omissa yo-juhlissaan. En itsekään tiennyt, että kummius loppuu rippijuhlaan. Pitääkin kertoa omien lasteni kummeille tuo.

Juu... Sanot vaan että se on loppu nyt... Että ethän itse asiassa ole ollut hänen kumminsa enää moneen vuoteen. :whistle:

mä olen jo yli 40 ja yhä kummini muistavat mua ja minä heitä eli ei ole meikkä loppunut

Juu... Sanot vaan että se on loppu nyt... Että ethän itse asiassa ole ollut hänen kumminsa enää moneen vuoteen. :whistle:
ja pitää het huomenna laittaa korttia peliin omille kummeille. Kummisetä jo 76 v ja kummitäti 72 v. Raukkaparat luulevat olevansa edelleen mun kummeja vaikka kummius loppui jo yli 30 vuotta sitten.

ja pitää het huomenna laittaa korttia peliin omille kummeille. Kummisetä jo 76 v ja kummitäti 72 v. Raukkaparat luulevat olevansa edelleen mun kummeja vaikka kummius loppui jo yli 30 vuotta sitten.

Vaativatkohan jotain korvauksia?

Kummin tehtävä on kristillinen kasvatus. Ja katsotaan että rippikouluun ja konfirmaatioon päättyy tämän uskonnollisen kasvatuksen tarve. Tietysti jos kummi on muussa roolissa, niin tokihan se voi jatkuu. Kuinkakohan moni nykyään edes tietää kummin tehtävistä (tai kasteen merkityksestä ei sen puoleen).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kummin tehtävä on kristillinen kasvatus. Ja katsotaan että rippikouluun ja konfirmaatioon päättyy tämän uskonnollisen kasvatuksen tarve. Tietysti jos kummi on muussa roolissa, niin tokihan se voi jatkuu. Kuinkakohan moni nykyään edes tietää kummin tehtävistä (tai kasteen merkityksestä ei sen puoleen).
Kerrtko vielä, mihin uskonnolliseen näkemykseen elikäs lahkoon tai suuntaukseen tuo perustuu. Itse nimittäin olen kolmen nuuoren kummi ja jos kummiuteni lakkasikin jo ennen kirkosta eroamistani, asialle pitäisi varmaan tehdä jotain. Mun kummini ovat iolleet aina evlut ja mäkin olin evlut melkein 40-vuotiaaksi asti ja mun kummit piti mua kummilapsenaan silloinkin. Myös mun lasteni, siskoni lasten, ystävieni lasten kummit ovat pitäneet itseään kummeina ripillepääsyn jälkeenkin. Eikä muuten aikoinaan täälläkään pappi sanonut, että se kummius loppuisi ripillepääsyyn. Siis tavis evluteilla.

Yhteistyössä