Kummasta vierottais ensin yö vai päiväsyönneistä (imetysasiaa, älä avaa jos ahdistaa taaperoimetys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä protestoitiin kovasti. Huutoa kesti (muistaakseni) kolmatta viikkoa ja syöminen meni huonoksi niin, että joi vaan mukista sitten maitoa - syönyt ei juuri mitään siitä eteenpäin.

Kolmen lapsen äitinä suosittelisin samaa, että yösyötöt pois. Raivarit ei kestä ikuisuutta - sama homma kuin unikoulussa/tassuttelussa (mitä nyt ikinä toteuttaakaan) - jokusen unettoman yön jälkeen alkaa seesteisempi kausi kaikille osapuolille. Ja mitä päiväsyömiseen tulee, niin kyllä lapsi syö kun nälkä tulee - ihan varmasti! Meillä on ihan normaalia, että kohta 2,5-vuotias on viikosta 5 päivää huonolla syömisellä ja sitten kahtena mättää enemmän. Hyvin on terveen olonen lapsi ollu ikänsä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minä olen lopettanut ensin yösyötöt. Sitten aamulla imettänyt ekana ja päivällä niin, että mahdollisimman vähillä imetyskerroilla siirtämällä lapsen huomion toisaalle. Pikkuhiljaa aina vaan vähemmän imetyskertoja, kunnes voi viimein jättää sen yhdenkin pois.

Yöllä rauhoittelu vaikka syliin, mutta ei imetystä. Voi mennä yllättävän helposti. Meillä jokaisella on ollut heräilyä n. 2 yötä ja sitten ovat alkaneet nukkua.

Kuulostaa kohtuulliselta tuo pari yötä, mutta mä en vaan jotenkin usko vieläkään että se menisi noin helposti. Edellisestä viikon tuskasta on aikaa kaksi kuukautta.

Minulla on jotenkin semmoinen tuntuma, että lapsi vaistoaa sen, että kun on oikeasti päättänyt, että maitoa ei enää tule yöllä niin ei tule ja hän tyytyy viimein siihen. Jos olet itsekin epävarma miten toimia, hän vaistoaa senkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
En usko, että lapsi viikkoa jaksaa olla protestiksi syömättä. Suostuu kyllä lopulta syömään kun vain huomaa, että hänelle ei anneta periksi vaikka mikä olisi. Kaikkein pahin on se, että "koulutuksen" ollessa menossa annatkin periksi - moninkertaisesti hankalampaa kun yrität uudestaan vieroittaa. Eli kun päätät vieroittaa, vieroitat kanssa etkä luovuta itse kesken kaiken. Uskon, että normaalille lapselle tulee kyllä jossain vaiheessa nälkä ja syö muutakin. Tuli kyllä just mieleen joku dokumentti, joka tuli vastikään telkkarista, en nyt muista nimeä. Aiheena lasten syömishäiriöt. Pelkäsivät tavallista ruokaa ja söivät esim. vain suklaata. Jonkun terapeutin mukaan paras antaa lapsen syödä mitä haluaa eikä tehdä syömisestä suurta numeroa -lapsi alkaa itse jossain vaiheessa haluta muutakin ja nimenomaan tavallista ruokaa. Itse en kyllä oikein tuohon usko...

Kuules.. tiedän että yrität auttaa, mutta tulee fiilis että tiedät kaikesta, jopa minun lapsestani kaiken?
Tuo tosissaan oli viikon käytännössä syömättä. Ensimmäisellä kerralla hälle nousi korkea kuume, eikä juonut mitään. Oli pakko antaa sitä tissiä uudelleen öisinkin ettei kuivunut.
Toisella kerralla tuli katto vastaan viikon jälkeen, kun olin aivan kuollut öiden jäljiltä ja ruokahalu katosi kokonaan lapselta.
Ja jos annan hänen syödä öisin, hän syö myös päivisin tasapainoista ja monipuolista ruokaa.
Kun taas en anna yöllä maitoa, hän ei suostu sitä ruokaa syömään lainkaan, söisi vain tissiä päivällä, ei muuta. Tällä ei vaan kauheesti jaksa muuten touhukas taapero liikkua.

Rupesi viikon loppupuolella olemaan jo melko väsynyt kokoajan itsekkin. Nukahteli minne sattui ja ihan outoihin aikoihin, kertoohan sekin jotain siitä että ei ole kaikki voimat koossa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä protestoitiin kovasti. Huutoa kesti (muistaakseni) kolmatta viikkoa ja syöminen meni huonoksi niin, että joi vaan mukista sitten maitoa - syönyt ei juuri mitään siitä eteenpäin.

kuinka pitkään tätä syömättömyyttä kesti? ja minkä kokoista ja ikäistä lasta vierotit?

Minä olen lopettanut ensin yösyötöt. Sitten aamulla imettänyt ekana ja päivällä niin, että mahdollisimman vähillä imetyskerroilla siirtämällä lapsen huomion toisaalle. Pikkuhiljaa aina vaan vähemmän imetyskertoja, kunnes voi viimein jättää sen yhdenkin pois.

Yöllä rauhoittelu vaikka syliin, mutta ei imetystä. Voi mennä yllättävän helposti. Meillä jokaisella on ollut heräilyä n. 2 yötä ja sitten ovat alkaneet nukkua.

Kuulostaa kohtuulliselta tuo pari yötä, mutta mä en vaan jotenkin usko vieläkään että se menisi noin helposti. Edellisestä viikon tuskasta on aikaa kaksi kuukautta.

Minulla on jotenkin semmoinen tuntuma, että lapsi vaistoaa sen, että kun on oikeasti päättänyt, että maitoa ei enää tule yöllä niin ei tule ja hän tyytyy viimein siihen. Jos olet itsekin epävarma miten toimia, hän vaistoaa senkin.

Huoh.. kyllä mä edelleenkin olen ollut sitä mieltä että lopetetaan. En ole ollut yhtään epävarma öisin. Olen kyllä todella selkeästi sen antanut lapsenkin ymmärtää.

Toki olen tyhmä kun kaksikertaakin olen antanut periksi (erinäisistä syistä), mutta silti tuntuu siltä että eihän tuo sitten söisi enää mitään muuta kuin tissiä päivisin.

Ai, nyt vasta huomasinkin että olitte jo yrittäneet vieroitusta tuloksetta. Aika sitkeä tapaus vissiin tää teidän taapero. Siltikin parempi vaihtoehto on yrittää vieroittaa ainakin yösyötöistä kuin jatkaa niitä tuon ikäisellä. Se, miten se tapahtuu, onkin sitten hankalampaa... kumpa joku konsti löytyis.

Huoh.. kyllä mä edelleenkin olen ollut sitä mieltä että lopetetaan. En ole ollut yhtään epävarma öisin. Olen kyllä todella selkeästi sen antanut lapsenkin ymmärtää.

Toki olen tyhmä kun kaksikertaakin olen antanut periksi (erinäisistä syistä), mutta silti tuntuu siltä että eihän tuo sitten söisi enää mitään muuta kuin tissiä päivisin.

Niin, en tarkoittanutkaan, että teillä on välttämättä kyse juuri tuosta...
Onnistuisikohan se sitten niin, että lopetat imetyksen radikaalisti kertaheitolla?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

kuinka pitkään tätä syömättömyyttä kesti? ja minkä kokoista ja ikäistä lasta vierotit?

Koko...hmm, käynpäs kattomassa kortista. 8870g on näköjään ollut vuosikkaani. Ja syömättömyyttä kesti KAUAN. En nyt muista kuinka kauan, mutta siis oikeaa ruokaa ollut aina huono syömään. Aloitteli sitten jollain puuroilla ja velleillä iltaisin, mutta pitkään oli vielä päivät syömättä. Itse tein tietenkin sen virheen vielä, että annoin aina sitä maitoa, kun ei alkanut syömään ja eli melkein pelkällä maidolla ilta- ja aamupalaa lukuunottamatta kaksivuotiaaksi ja sitten pikkuhiljaa alkanut maistelemaan ruokia enemmän. Pääasiassa syö edelleen tosi huonosti - ehkä parina pv:nä viikosta menee oikeaakin ruokaa paremmin ja lapsi on nyt 4,5v.

Miten olisi jos isi heräisi vieroituksen ajan lapsen kanssa, antaisi sylin, veden (tai maitopullon tai mihin päädyttekin), että se äitin tissi ei olisi siinä houkuttimena heti pienelle... Tiedän, että sanoit jo aikaisemmin, että isin pitäisi saada nukkua kun menee töihin aamulla - mutta niin pikku hiljaa pitäisi äidinkin. Radikaaleimmin voisit siirtyä vieroituksen ajaksi nukkumaan vaikka eri huoneeseen...

Minä yrittäsin ensin vähentää tuota yöllistä neljää kertaa. Ensin kolmeen kertaan ja sitten kahteen ja nuo kaks kertaa yössä antasin syödä ja jos päivällä on joku tärkeä syönti hetki. Ensin siis tekisin noin ja siitä sitten jotenkin lapsentahtisesti ehkä.

Muoks. Ja tuohon myyn tyyliin en kyllä ryhtysi.

Taidan kokeilla tota vähentämistä, että sais vaikka kerran aamuyöstä, ei muuten. Mutta miten sen totuttaa. Tai jos kokeilisin tuota tukka ongelman tyyliä.
Jotenkin tuntuu että pehmeemmin tämä olisi kiva saada menemään. On sen verran temperamenttinen lapsi, että naapurissa varmaan luullaan että vähintään teen hänelle jotain paljon pahempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Miten olisi jos isi heräisi vieroituksen ajan lapsen kanssa, antaisi sylin, veden (tai maitopullon tai mihin päädyttekin), että se äitin tissi ei olisi siinä houkuttimena heti pienelle... Tiedän, että sanoit jo aikaisemmin, että isin pitäisi saada nukkua kun menee töihin aamulla - mutta niin pikku hiljaa pitäisi äidinkin. Radikaaleimmin voisit siirtyä vieroituksen ajaksi nukkumaan vaikka eri huoneeseen...

Se äidin nukkuminen ei ole ongelma edes imettäessä.
Sen takia tuntuu julmalta miehen unista viedä suuri lohko, kun vielä työkseen ajaa paljon autoa työmatkoillaan. Mielummin pidän hänet terveppäisenä ja hengissä ratin takana.
Ja ei en ole tossun alla.

Taidan kokeilla tota vähentämistä, että sais vaikka kerran aamuyöstä, ei muuten. Mutta miten sen totuttaa. Tai jos kokeilisin tuota tukka ongelman tyyliä.
Jotenkin tuntuu että pehmeemmin tämä olisi kiva saada menemään. On sen verran temperamenttinen lapsi, että naapurissa varmaan luullaan että vähintään teen hänelle jotain paljon pahempaa.

Mutta kun vähentää yösyöttöjä, ei lapsi tiedä vaan herää silti vaatimaan. :/

Joo totta tuokin.

Toisaalta mietin, kun vieläkään ei ole herännyt ensimmäiselle tissittelylle. On mennyt kahdeksan aikaan nukkumaan, ja herää seitsemän aikaan. Ja nyt kun järjellä mietin niin ei ehdi sitä neljää kertaa ainakaan heräämään.

Jos lapsi on mennyt kasilta nukkumaan, milloin on mielestänne aamu jolloin lapsi saa tissiä?

Sittenhän voi kokeilla esim. tuttia ja jos lapsi nukkuu vieressä niin vähän silittää jne.

En kyllä tiijä onko se tutti sitten vielä suurempi paha :D

meillä syödään myös tuttia. Voihan vinha, mutta siitä tuo on helpommin vieroitettavissa. Tutista yöllä tissin tilalla tarjottuna irtoaa samalainen raivo kun vesilasistakin.

Joo totta tuokin.

Toisaalta mietin, kun vieläkään ei ole herännyt ensimmäiselle tissittelylle. On mennyt kahdeksan aikaan nukkumaan, ja herää seitsemän aikaan. Ja nyt kun järjellä mietin niin ei ehdi sitä neljää kertaa ainakaan heräämään.

Jos lapsi on mennyt kasilta nukkumaan, milloin on mielestänne aamu jolloin lapsi saa tissiä?

Aamuyöstä kyllä oikeastikin VOI olla jo nälkä. MInä olen thenyt niin, että jos lapsi on vaikutanut silloin nälkäiseltä, olen noussut olohuoneeseen imettämään ja yleensä sen jälkeen jatkettu unia. Olen noussut siksi, että hän huomaisi eron yösyömisen ja aamusyömisen välillä. Pikkuhiljaa olen sitten venyttänyt aikaa enemmän "oikeaa aamua" kohti.

Joo totta tuokin.

Aamuyöstä kyllä oikeastikin VOI olla jo nälkä. MInä olen thenyt niin, että jos lapsi on vaikutanut silloin nälkäiseltä, olen noussut olohuoneeseen imettämään ja yleensä sen jälkeen jatkettu unia. Olen noussut siksi, että hän huomaisi eron yösyömisen ja aamusyömisen välillä. Pikkuhiljaa olen sitten venyttänyt aikaa enemmän "oikeaa aamua" kohti.

Niin tämäkin on varmaan siitä kiinni heräänkö itse lapsen kanssa mihin aikaan. Mutta siis mietin, kun hän usein puoli seitsemän herää syömään, syötyään kerran aikaisemmin. Että onko se sitten yösyömistä jos silloin antaa tissiä? Riittäisikö että nousen sängystä ylös tissittelemään. Vaikka lattialle istumaan (lapsi syö usein niin että istun, ja hän istuu syliini syömään)