Kummasta vierottais ensin yö vai päiväsyönneistä (imetysasiaa, älä avaa jos ahdistaa taaperoimetys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Eli meillä syödään päivisin melko vähän tissiä, öisin taas helposti neljäkin kertaa ja siis todella syödään. Ei mitään lussutusta.
Kumpi pois ensin, vai molemmat samaan aikaan?
Lapsi on todella huono juomaan päivisinkään, siksi olen tuota yösyöttämistä jatkanut.

Ikää 1v3kk

Tuota tähän samaan syssyyn kysyn, mitä tehdä kun päivällä käy aina niin että vaikka kuinka tiheesti tarjoisin ruokaa, tulee kerran päivässä se, että joudun lapselle sanomaan, että ensin syödään sitten tissille. Ja tästähän tuo saa jumalattomat pultit.
Mitä ihmettä teen?

Meillä on kaksi vee nyt itte jättämässä tissiä pois, muutti omaan sänkyyn ja siten vähentynyt, tosin tulee vielä yöllä viereen ja syömään mutta kyllä sekin jää ittekseen pois. Päivällä syö kun haluaa vähän levätä, ei ota enää päikkäreitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensin yösyötöt pois, koska niitä ei tuossa iässä pitäisi olla enää.

Niin no tässä on se ongelma että kaksi kertaa on ollut viikon ilman, ja lopettaa päivällä syömisen kokonaan. Toisella kerralla paino putosi viikon aikana puolikiloa, kun veti vain tissiä päivällä, sitäkin vasta sitten kun olin kaiken yrittänyt enkä enää keksinyt mitä voisin tarjota ruuaksi, että kelpaisi :( Huudot oli kauheet.

yösyötöt tosiaan pois. Anna vaikka vesipullo yöllä.. Tuskin painonlasku haittaa,jos muuten on hyvästi painoa? syöhän hän kuitenkin päivällä ruokaa. Juoko silti oikeaakin maitoa, eli lehmänmaitoa?

Tässä on kyse nyt äidin haluttomuudesta vierottaa eikä lapsen... anteeksi. Aina hankalammaksi käy vieroitus, mitä enemmän lapsella ikää. Ensin yösyöttö pois, ei tuon ikänen enää tarvii syödä yöllä. On vaan tapa. Ja jos osaa jo juoda tavallista maitoa, miksi antaa tissimaitoa? Ei ainakaan sen laadun takia; noin kauan synnytyksen jälkeen tissimaidossa ei oo enää niitä tärkeitä ainesosia, joita ihan pikkuvauva tarvii. Läheisyys ym. jutut on sitten eri asia (siis imettäessä äidin ja lapsen välillä).

Alkuperäinen kirjoittaja tonttuilija:
yösyötöt tosiaan pois. Anna vaikka vesipullo yöllä.. Tuskin painonlasku haittaa,jos muuten on hyvästi painoa? syöhän hän kuitenkin päivällä ruokaa. Juoko silti oikeaakin maitoa, eli lehmänmaitoa?

hmm.. painoa on 9 kiloa. Ei siis kovinkaan hyvästi. Päivällä ei suostu syömään ruokaa jos yöllä en anna tissiä. Lopettaa siis syömisen melkein kokonaan. Muutaman rusinan syö päivällä.
Jos syö öisin niin syö myös päivisin suht hyvin.
Juo päivittäin lehmänmaitoa ja piimää, mutta tod. pienissä määrin.
Pullosta ei syö, eikä juo.
Vesipulloa kun yöllä tarjoaa niin saa älyttömät monen tunnin raivarit.

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Tässä on kyse nyt äidin haluttomuudesta vierottaa eikä lapsen... anteeksi. Aina hankalammaksi käy vieroitus, mitä enemmän lapsella ikää. Ensin yösyöttö pois, ei tuon ikänen enää tarvii syödä yöllä. On vaan tapa. Ja jos osaa jo juoda tavallista maitoa, miksi antaa tissimaitoa? Ei ainakaan sen laadun takia; noin kauan synnytyksen jälkeen tissimaidossa ei oo enää niitä tärkeitä ainesosia, joita ihan pikkuvauva tarvii. Läheisyys ym. jutut on sitten eri asia (siis imettäessä äidin ja lapsen välillä).

Kyse muuten ei ole äidin haluttomuudestaa, vaan lapsen. Äitihän on monesti jo yrittänyt näitä vierotuksia.
Mä vaan nukun itsekkin paremmin kun annan sitä tissiä. Jossen anna nukun yössä max. 4 tuntia.

Meillä 1v8kk on nyt alkanut nukkua kokonaisia öitä omassa sängyssään ja sitä myötä on jäänyt myös yötissittelyt pois. Välillä on syönyt yöllä 1-3 kertaa ja välillä ei kertaakaan. Nyt ihan itsestään siis alkanut nukkua kokonaisia öitä omassa sängyssä, sänky meidän sängyn vieressä. En ole yrittänyt itse muuttaa asiaa mitenkään vaan odottanut, että muutos tapahtuu ajan kanssa itsestään.

Meidän taapero syö myös päivällä paljon tissiä. Se on se ykkösherkku. Mitat oli 1,5v neuvolassa 81,5cm ja 10,7kg. Kasvaa keskikäyrällä. Juo mukista tavallista maitoa ruuan kanssa ja syö itse lusikalla, ei saa eikä tarvitse auttaa.

Entä jos vain sinnikkäästi kokeilisit että et imetä öisin ainakaan aluksi? Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä..oikeesti se on totta. Sanoisin että lapsella on painoa melko hyvin, verrattuna että minun 2v 9kk painaa 10,3 kg :D Ja on silti noinkin "vanha". Lapsen on kuitenkin josksu päästävä tissistä irti, parempi nyt kuin myöhemmin kun lapsi ymmärtää asioita enempi.

Silti olen sitä mieltä, että mitä vanhempi lapsi, sitä hankalampaa vieroitus. Mietin, mitä tapahtuisi, jos kylmästi vaan vähentää imetyskertoja ja antaa jotain muuta ruokaa/juomaa tilalle? Lapsi tottakai raivoaa ja pistää hanttiin, mutta ei varmasti ikuisuuksia jaksa vastustaa. Tässä kysytään äidiltä sitä luonteenlujuutta; periksi ei saa antaa ja muista, että ei lapsi itkuun kuole. Yöaikaan vaan "kivoja" aikoja tiedossa, jos lapsi raivoaa eikä kukaan saa nukutuksi... Mutta luultavasti joskus kuitenkin edessä.

Mielenkiinnosta kysyn, että miten ootte jaksanu yli vuoden valvoa? Oma vauvani on 5kk ja alkoi tuossa kk sitten nukkua kokonaisia öitä ja se oli helpotus, koska voimani eivät olisi riittäneet.

Niin, kai se on vaan edessä tuo yövieroitus. Hankalaa vain kun tosissaan miehen pitäisi saada nukkua, ja minulta kai sitten loppuu se luonne kesken yöllä :(

Oletteko tosissaan sitä mieltä että viikonkin voi olla syömättä juuri mitään, ihan vain protestiksi?
Jotenkin tuntuu niin kauheen julmalta kun toisella on nälkä ja ihan hädissään huutaa mulle ja isälleen. Eikä vain suostu syömään :(

Valvomiseksi en sano sitä jos yöllä käännän kylkeä ja nostan paitaa, ja jatkan unia. Lapsi irrottaa itse ja kääntyy, jatkaa uniaan vieressäni.

Silti olen sitä mieltä, että mitä vanhempi lapsi, sitä hankalampaa vieroitus. Mietin, mitä tapahtuisi, jos kylmästi vaan vähentää imetyskertoja ja antaa jotain muuta ruokaa/juomaa tilalle? Lapsi tottakai raivoaa ja pistää hanttiin, mutta ei varmasti ikuisuuksia jaksa vastustaa. Tässä kysytään äidiltä sitä luonteenlujuutta; periksi ei saa antaa ja muista, että ei lapsi itkuun kuole. Yöaikaan vaan "kivoja" aikoja tiedossa, jos lapsi raivoaa eikä kukaan saa nukutuksi... Mutta luultavasti joskus kuitenkin edessä.

Näinhän minä olen tehnytkin huonoin seurauksin.
Ja mikä on ikuisuus, meillä siis taisteltiin joka helvetin yö ainakin 4 tuntia, tai niin että maksimissaan sain nukkua yöllä tuon 4 tuntia. Viikossa ei hellittänyt siis ollenkaan tuo huuto. Ei vaikka mitä teki.

Minä olen lopettanut ensin yösyötöt. Sitten aamulla imettänyt ekana ja päivällä niin, että mahdollisimman vähillä imetyskerroilla siirtämällä lapsen huomion toisaalle. Pikkuhiljaa aina vaan vähemmän imetyskertoja, kunnes voi viimein jättää sen yhdenkin pois.

Yöllä rauhoittelu vaikka syliin, mutta ei imetystä. Voi mennä yllättävän helposti. Meillä jokaisella on ollut heräilyä n. 2 yötä ja sitten ovat alkaneet nukkua.

Aloita silloin kun perheellä on aikaa olla kotona kaikille, ei ole aamuherätystä jne..voi oppia piankin. Laitat vain ruokapöytään monipuolisen ruoan ja vihanneksia jne. Kyllä se lapsi syö kun on nälkä ja uteliaisuus herää. Ja maitoa kuppiin. ja kehut kovasti! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Minä olen lopettanut ensin yösyötöt. Sitten aamulla imettänyt ekana ja päivällä niin, että mahdollisimman vähillä imetyskerroilla siirtämällä lapsen huomion toisaalle. Pikkuhiljaa aina vaan vähemmän imetyskertoja, kunnes voi viimein jättää sen yhdenkin pois.

Yöllä rauhoittelu vaikka syliin, mutta ei imetystä. Voi mennä yllättävän helposti. Meillä jokaisella on ollut heräilyä n. 2 yötä ja sitten ovat alkaneet nukkua.

Kuulostaa kohtuulliselta tuo pari yötä, mutta mä en vaan jotenkin usko vieläkään että se menisi noin helposti. Edellisestä viikon tuskasta on aikaa kaksi kuukautta.

Tää ei pidä paikkaansa. Uusimpien tutkimusten mukaan maidon laatu laskee jossain vaiheessa mutta paranee taas huomattavasti kun vuosi ylittyy imetyksessä.
Ks. Minni Niemelän kirja Imetysopas.

Alkuperäinen kirjoittaja tonttuilija:
Aloita silloin kun perheellä on aikaa olla kotona kaikille, ei ole aamuherätystä jne..voi oppia piankin. Laitat vain ruokapöytään monipuolisen ruoan ja vihanneksia jne. Kyllä se lapsi syö kun on nälkä ja uteliaisuus herää. Ja maitoa kuppiin. ja kehut kovasti! :)

Kiitos neuvoista, mutta näin on tehty ennenkin. Mutta huonolla menestyksellä.
Kyllä minä itkua väännän aina monestikkin kun ahdistaa se etten osaa lastani vieroittaa. Tai että en ole tarpeeksi luja.
Toisaalta ahdistaa ajatus nälkäisestä lapsesta joka ei tajua miksi äiti ei anna ruokaa. Vaikka te sanottekin ettei se ole ruokaa enää, mutta lapseni on eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ja mikä on ikuisuus, meillä siis taisteltiin joka helvetin yö ainakin 4 tuntia, tai niin että maksimissaan sain nukkua yöllä tuon 4 tuntia. Viikossa ei hellittänyt siis ollenkaan tuo huuto. Ei vaikka mitä teki.

Sinnikäs tapaus siis... No mitä jos nouset vaikka olohuoneeseen lapsen kanssa, jos ei rauhoitu syliin tai muuten makuuhuoneessa.
Lasket hänet sylistä lattialle, jos itkee... Annat olla pienen hetken ja nostat taas syliin ja lohduttelet. Hänellä on siis kaksi vaihtoehtoa joista valita... Joko olla lattialla tai päästä syliisi ja rauhoittua siihen ilman imetystä. KUn hän on rauhoittunut, viet sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja tyyhtynen:

Tää ei pidä paikkaansa. Uusimpien tutkimusten mukaan maidon laatu laskee jossain vaiheessa mutta paranee taas huomattavasti kun vuosi ylittyy imetyksessä.
Ks. Minni Niemelän kirja Imetysopas.

Eikös tissimaidosta muuten saa edelleenkin sitä vastustuskykyä kaiken maailman tautejakin vastaan? Mulle neuvolassa sanoi että kun olet tähän asti antanut tissiä, niin nyt influenssakaudella ei kannata lopettaa.

En usko, että lapsi viikkoa jaksaa olla protestiksi syömättä. Suostuu kyllä lopulta syömään kun vain huomaa, että hänelle ei anneta periksi vaikka mikä olisi. Kaikkein pahin on se, että "koulutuksen" ollessa menossa annatkin periksi - moninkertaisesti hankalampaa kun yrität uudestaan vieroittaa. Eli kun päätät vieroittaa, vieroitat kanssa etkä luovuta itse kesken kaiken. Uskon, että normaalille lapselle tulee kyllä jossain vaiheessa nälkä ja syö muutakin. Tuli kyllä just mieleen joku dokumentti, joka tuli vastikään telkkarista, en nyt muista nimeä. Aiheena lasten syömishäiriöt. Pelkäsivät tavallista ruokaa ja söivät esim. vain suklaata. Jonkun terapeutin mukaan paras antaa lapsen syödä mitä haluaa eikä tehdä syömisestä suurta numeroa -lapsi alkaa itse jossain vaiheessa haluta muutakin ja nimenomaan tavallista ruokaa. Itse en kyllä oikein tuohon usko...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sinnikäs tapaus siis... No mitä jos nouset vaikka olohuoneeseen lapsen kanssa, jos ei rauhoitu syliin tai muuten makuuhuoneessa.
Lasket hänet sylistä lattialle, jos itkee... Annat olla pienen hetken ja nostat taas syliin ja lohduttelet. Hänellä on siis kaksi vaihtoehtoa joista valita... Joko olla lattialla tai päästä syliisi ja rauhoittua siihen ilman imetystä. KUn hän on rauhoittunut, viet sänkyyn.

Toki voin kokeilla uudelleen tätäkin, mutta viimeksi meni koko rytmi sekaisin, ja alkoi leikkimään keskellä yötä :huoh: tai vaihtoehtoisesti huusi kuin hyeena :(