kummassa kädessä on vihkisormus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiemantyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiemantyhmä

Vieras
tyhmä kysymys mutta en koskaan ole naimisissa tai kihloissa ollut ja pidän vasemmassa ihan huvikseni sormusta nimettömässä ja eilen tuli yks mies urputtaan et oon naimisissa ja baarissa ilman miestä,olin et :O kun aina luullut et oikeassa kädes pidetään sormuksia jos on jotain?"punastus"

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
vasemmassa.

ai on?voi vitsi..ihmekkös..

Eikö sulla muka ketään tuttua ole joka olisi naimisissa tai kihloissa jos ei tuota vielä tiedä?

on pari kihloissa,mutta mä ole oikeastaan koskaan kiinnittänyt mitään huomiota kun nuo asiat vielä tässä 18veen iässä kiinnosta,hah..mutta kiitos valaisusta:D:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady Kaka:
Ortodokseilla ja katolisilla on kyllä oikeassa.

No sillä nyt tuskin selittyy aapeen tyhmyys.

ai kiitos kun haukut tyhmäksi.
Katos kun tuossa tajusin että yhdellä kaverilla on muuten oikeassa se sormus ja toisella vasemmassa,en vain koskaan ole kyylännyt ihmisten sormia tai tullut ajatelleeksi edes kumpaan käteen se sormus pujotetaan alttarilla.aikaa omiin häihin opetella sitten 15 vuoden päästä ainakin:D

Aika monellehan nuo jutut tulevat tutuiksi jo lapsena.. mutta tiedän todella monta miestä, jotka ovat vasta siinä hääharjoituksessa kysyneet, että kumpaan käteen se tulee. Miehiä vaan ei kiinnosta sellaset asiat niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monellehan nuo jutut tulevat tutuiksi jo lapsena.. mutta tiedän todella monta miestä, jotka ovat vasta siinä hääharjoituksessa kysyneet, että kumpaan käteen se tulee. Miehiä vaan ei kiinnosta sellaset asiat niin paljon.

niin no varmaan omilta vanhemmiltaan..en vain koskaan nähnyt äitillä sormusta kädessä ja isältä tullu kattoneeks ,käsiään se käytti vaan lyömiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Eikös keskieurooppalaisilla ole tapana pitää vihkisormusta oikeassa kädessä?

Joo, mutta lähinnä vain katolisilla ja ortodokseilla. Varsinkin Etelä-Euroopassa on paljon molempia, Keski-Euroopan tilanteesta en niin tiedä.

Samoin amerikkalaisilla on paljon oikeassa kädessä, mutten tiedä onko siinäkin tuo uskontokunta jujuna.

Mä ortodoksi, Pappi laittaa sen oikeaan, itse saa vaihtaa vasempaan jos haluaa. Vanha tapa on et ort. oikeassa kädessä, mutta ei kaikilla, etenkään suomessa. Pidin sitä aluksi oikeassa, mutta kylästyin iskuyrityksiin ja vaihdoin vasempaan.

vaikka itse olen kihloissa, välillä mulle tulee ihan katkos et kumpaakos käteen sormus pitikään laittaa..monesti se sitten on ollut oikeassa,vaikka vasempaan ois pitänyt laittaa

Kylläpä tuo vihkisormus on suurimman osan aikaa lipaston päällä, kun tällä äidillä on koko ajan kädet tiskivedessä tai pestään perseit tai kaivellaan hiekkaa / multaa.

Joissain maissa (olikohan Virossaikin muistaakseni) esim miehet käyttää oikeassa kädessä kihloissa ollessaan ja naimisiin mennessä vaihtavat vasempaan. Mielestäni kätevää, niin tietää miehestäkin et onko kihloissa vai naimisissa. Tämä suomalainen miehen perinteinen yksi sormus tapa ei kerro tuota.

Yhteistyössä