Kumman toivoisit poikasi valitsevan: intti vs. sivari?

• Viestiketjun aloittaja poikia 3
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Kuulkaas lapsukaiset, meillä ei tätä suomen maata olisi elleivät sotaveteraanit/invalidit olisi tätä meille henkensä puolesta meille taistelleet. Siitä lähtee jo suuri kunnia ja arvostus maamme armeijaa kohtaan. Sivareilla ja totaali kieltäytyjillä ei olisi mitään virkaa jos joskus vielä sota tulisi :/
Minä arvostan sotaveteraaneja, en armeijaa laitoksena. Ei tästä pullamössökansasta enää olisi samaan.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No onko joku väittänyt että esim minä en rakasta maatani. Rakastan rakastan, mitä se intti siihen liittyy.
Annapa taas viisas vastaus. :wave:
No mulla meni nyt ohi kohta, jossa kerroit, miten toivoisit oman poikasi aikanaan toimivan. Ts miten vastasit ap:n kysymykseen? Tiedän, että sulla on tyttö, mutta jos hän olisikin poika, mikä olisi sun vastauksesi alkuperäiseen kysymykseen? Isänmaata puolustamaan vai ei?

Se on tuolla aiemmin ketjussa jo mun vastaus, en lähde sitä toistelemaan ( ;) ).
Mutta yleisesti ottaen kysyn sinulta Keittis, tämän seurakunnan läsnäollessa: Miten intti liittyy siihen rakastaako Suomea vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Isäni oli armeijassa syksyllä 1939 talvisodan syttyessä ja joutui välittömästi rintamalle. Hän ei koskaan sotajutuillaan rehennellyt, olipa vain vakaasti sitä mieltä, että teki sen, mikä oli oikein. Yksi hänen rintamalta kirjoittamansa kirje löytyi purkutalosta pari viikkoa ennen hänen kuolemaansa. Kirjeessä hän kirjoitti äidilleen mm., että on hyvä asia, kun kuopus on tyttö, nin että äiti saa ainakin yhden lapsen pitää luonaan. Isän veli kuoli Lapin sodassa. Minulle mahdollinen sota ei ole pelkkää teoriaa: äitini kertoilee edelleen asioita sota-ajalta ja kotirintamalta, eikä anoppini saanut elää turvallista lapsuutta, vaan joutui kuukausiksi sotavangiksi Neuvostoliittoon 7-vuotiaana; niitä haavoja hän parantelee edelleen.

Nuorena tulin ymmärtämään, ettei armeijan tehtävä Suomessa ole se, että valmistaudutaan tulevaan sotaa. Toimiva ja puolustuskykyinen armeija vain takaa sen, ettei vahvemmankaan kannata hyökätä kimppuumme, sillä voitosta huolimatta tappiot olisivat hurjat. Jos ei meillä olisi kunnon armeijaa, mikä tahansa valtio voisi marssia ylitsemme vaivatta.

Esikoinen kävi armeijan, samoin hänen silloinen tyttöystävänsä, nykyinen vaimonsa. En hänen valintaansa halunnut mitenkään vaikuttaa puoleen tai toiseen. Kuopus tekee aikanaan omat ratkaisunsa meistä vanhemmista riippumatta.

Ja tiedoksi niille, jotka mielellään korostavat armeijaa paikkana, jossa opetellaan tappamaan: ampumisen tarkoituksena ei ole vihollisen tappaminen vaan toimintakyvyn lamaannuttaminen ja hyökkäysten torjunta.
Harvoin mikään teksti saa hienoudellaan ja upeudellaan minut täysin sanattomaksi. Nyt se tapahtui.

Keittiönoita
Se on tuolla aiemmin ketjussa jo mun vastaus, en lähde sitä toistelemaan ( ;) ).
Mutta yleisesti ottaen kysyn sinulta Keittis, tämän seurakunnan läsnäollessa: Miten intti liittyy siihen rakastaako Suomea vai ei?
Intti liittyy mun mielestäni siihen siten, että kun nuoren miehen, asevelvollisen, tulee ratkaista, meneekö inttiin vai sivariin, hän sillä valinnallaan myös osoittaa, missä määrin hän on valmis pitämään tämän maan puolia. Jos valitsee intin, sillä osoittaa, että hyvä on...olen valmis tarttumaan aseeseen ja kuolemaan, jos on tarpeen asein tätä maata puolustaa. Jos valitsee siiilipalveluksen, sillä osoittaa, että en ole valmis tarttumaan aseeseen tätä maata puolustaakseni enkä kuolemaan tämän maan puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Minä arvostan sotaveteraaneja, en armeijaa laitoksena. Ei tästä pullamössökansasta enää olisi samaan.
Sullapas se on varsin kypsä suhtautuminen elämään. No, kyllä se siitä kun vähän ikää karttuu ja elämänkokemusta kertyy!

Pisti silmään kun tuolla aikaisemmin kirjoitit että armeijassa leikitään sotaa metsässä, sitten että pidät armeijaa hyödyllisenä ja nyt sitten taas että et arvosta armeijaa laitoksena. Hmmm... Varmaan voit tuosta sanojen sekamelskasta selventää ainakin tuota ah, niin hienoa kliseetä "armeija laitoksena". Mitä mahdat sillä tarkoittaa?

Keittiönoita
Löysin sen =) Esitänkin sulle sitten vastakysymyksen: jos sota syttyisi, oletko sitä mieltä, että minunkaan poikani ei tarvitsisi sinua tai tytärtäsi puolustaa?

Lunatic
Intti liittyy mun mielestäni siihen siten, että kun nuoren miehen, asevelvollisen, tulee ratkaista, meneekö inttiin vai sivariin, hän sillä valinnallaan myös osoittaa, missä määrin hän on valmis pitämään tämän maan puolia. Jos valitsee intin, sillä osoittaa, että hyvä on...olen valmis tarttumaan aseeseen ja kuolemaan, jos on tarpeen asein tätä maata puolustaa. Jos valitsee siiilipalveluksen, sillä osoittaa, että en ole valmis tarttumaan aseeseen tätä maata puolustaakseni enkä kuolemaan tämän maan puolesta.
No minun nähdäkseni inttiin menevät finninaamat harvoin ajattelevat yhtään mitään, saati miettivät mitä ovat valmiit tekemään. Eiköhän sinne mennä koska se on helpoin tie, ja tehdään kuten kaikki muutkin.
En usko että se rakkauteen liittyy milläänlailla.
Ja täytyy sanoa että on aika outo tapa osottaa rakkautta, tarttumalla aseeseen. :headwall:

Keittiönoita
No minun nähdäkseni inttiin menevät finninaamat harvoin ajattelevat yhtään mitään, saati miettivät mitä ovat valmiit tekemään. Eiköhän sinne mennä koska se on helpoin tie, ja tehdään kuten kaikki muutkin.
Ja täytyy sanoa että on aika outo tapa osottaa rakkautta, tarttumalla aseeseen. :headwall:
Tuosta olen ihan samaa mieltä., että ei sinne armeijaan meneviä se intti aina kiinnosta vaan se on lyhin tie. Siksi olenkin palkka-armeijan kannalla: sinne menisivät ne, jotka oikeasti sinne haluavat.

Hmm...minusta ei ole ollenkaan outo tapa osoittaa rakkautta, jos on valmis tarttumaan aseeseen. Mä olisin valmis tappamaan vaikka paljain käsin kaikki, jotka mun rakkaitteni henkeä uhkaavat.

Lunatic
Löysin sen =) Esitänkin sulle sitten vastakysymyksen: jos sota syttyisi, oletko sitä mieltä, että minunkaan poikani ei tarvitsisi sinua tai tytärtäsi puolustaa?
Jos kaikki olisivat yhtä fiksuja kuin minun syntymätön poikani, sinunkaan pojan ei tarvitsisi tarttua aseeseen, sillä mitään sotia ei olisi.
Jos elettäisiin vielä rautakautta, sodat olis kai vielä ihan ok, siinä pitäis tappaa käsipelillä (nuijat ja puukot), mutta tätä nykyaikasta paukuttelua ja luonnonraiskausta sotien yhteydessä en voi hyväksyä millään muotoa.
Eiköhän sun junnulta posauteta pää jo alkuvaiheessa, tuskinpa hänestä mulle apua löytyy. Osaan varmaan itse tappaa paremmin. :whistle:

Lunatic
Tuosta olen ihan samaa mieltä., että ei sinne armeijaan meneviä se intti aina kiinnosta vaan se on lyhin tie. Siksi olenkin palkka-armeijan kannalla: sinne menisivät ne, jotka oikeasti sinne haluavat.

Hmm...minusta ei ole ollenkaan outo tapa osoittaa rakkautta, jos on valmis tarttumaan aseeseen. Mä olisin valmis tappamaan vaikka paljain käsin kaikki, jotka mun rakkaitteni henkeä uhkaavat.

Niin mäkin, mutta sota on eri asia. Sitä typeryyttä en ihmiseltä hyväksy.

Keittiönoita
Eiköhän sun junnulta posauteta pää jo alkuvaiheessa, tuskinpa hänestä mulle apua löytyy. Osaan takuulla itse tappaa paremmin. :whistle:
Hmm... juuri sun kaltaistesi takia en yhtään tykkää siitä, että junnu on valmis posauttamaan oman päänsä ennen sun päätäsi :D

Lunatic

Palkka-armeija olis ok, (jos sellanen on pakko olla). Että tässä voin yhtyä sinuun.. *jyystää pakarat hiessä*
:xmas:

Lunatic
Eiköhän sun junnulta posauteta pää jo alkuvaiheessa, tuskinpa hänestä mulle apua löytyy. Osaan takuulla itse tappaa paremmin. :whistle:
Hmm... juuri sun kaltaistesi takia en yhtään tykkää siitä, että junnu on valmis posauttamaan oman päänsä ennen sun päätäsi :D
Eiköhän se siellä pissi vaan housuihinsa ja eti kännykkää että voi soittaa äitykälle.
Piipitys vaan kuuluu mettässä kun finninaamat uikuttaa luureissa. :kieh:

Voi kiesus mitä ajatuksia... Sitä paitti, sivari uudistuu ja siellä tulee opetettavaks tehtäviä mitä siviilipalveluksen käyneet suorittaa jos sota syttyy.
Mun broidi valitsi armeijan sijaan sivarin ja mä olen siitä pirun ylpeä. Olis intissä selvinnyt puolella vuodella, mutta sivaria käy vuoden. Jos mä saan joskus pojan, mä en ainakaan aivopese sitä sellasilla inttikiihko ajatuksilla mitä tässäkin ketjussa saa lukea. Välillä tulee mietittyä että elääköhän jotkut 2000-lukua... :eek:

saarnaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Ja sodathan voitetaan puhumalla ja paijaamalla :headwall: voitaisinpa sodan jotenkin estää, mutta kun ei keinoa ei vielä ole löytynyt siihen
Jumala pitää huolen omistaan. Kannattaa seurata Jeesuksen esimerkkiä.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Drama queen:
Voi kiesus mitä ajatuksia... Sitä paitti, sivari uudistuu ja siellä tulee opetettavaks tehtäviä mitä siviilipalveluksen käyneet suorittaa jos sota syttyy.
Mun broidi valitsi armeijan sijaan sivarin ja mä olen siitä pirun ylpeä. Olis intissä selvinnyt puolella vuodella, mutta sivaria käy vuoden. Jos mä saan joskus pojan, mä en ainakaan aivopese sitä sellasilla inttikiihko ajatuksilla mitä tässäkin ketjussa saa lukea. Välillä tulee mietittyä että elääköhän jotkut 2000-lukua... :eek:

:flower:
Samaa olen pohtinut. Taitaa olla joku 40-luvun vinyyli päällä.

Keittiönoita
Eiköhän se siellä pissi vaan housuihinsa ja eti kännykkää että voi soittaa äitykälle.
Tuskinpa vain =) Mutta en mä kyllä oikein usko, että tuo junnu tänne Suomeen jää, jos sen toiveet sotilasurasta toteutuu. Maailma muuttuu koko ajan ja mahdollisuudet valita kasvavat.

Piijuska-78
Jos voin vain asiaan vaikuttaa poikani käy armeijan. Itse naisena en käy koska tunnen niin että hoidan sota-aikana kotirintamalla lapsia ja vanhuksia,,,MUTTA KUNNIOITAN NIITÄ NAISIA JOTKA SUORITTAVAT ASEPALVELUKSEN! Ja kunnioitan myös sotaveteraaneja ja lottia!

Lunatic
Tuskinpa vain =) Mutta en mä kyllä oikein usko, että tuo junnu tänne Suomeen jää, jos sen toiveet sotilasurasta toteutuu. Maailma muuttuu koko ajan ja mahdollisuudet valita kasvavat.
Onnea vaan valitsemalleen idiootin uralle.

Yhteistyössä