Kumman toivoisit poikasi valitsevan: intti vs. sivari?

• Viestiketjun aloittaja poikia 3
  • Ensimmäinen viesti
Tiedä sit onko enää asevelvollisuutta kun joskus on ajankohtaista meillä moista miettiä, mutta kyllä se tällä hetkellä ainakin olis intti. Ilman armeijankäyneitä (ja sitten sotaan osallistuneita) veteraaneja ei meillä olis itsenäistä kotimaata.

Toivon, että poika valitsee, mitä ikinä valitseekaan, ihan omasta halustaan eikä sillä perusteella, että kaveritkin menevät sinne tai että vanhemmat painostavat. Toki mulla on oma näkemykseni siitä, kumman itse valitsisin, jos joutuisin valitsemaan.

NallePuh
Miä aina kiusaan miestä et poika menee sivariin ku se haluais et menee inttiin. Ihan siitä vaan oon alkanu sanoo et pojasta tulee sivari kun kaikkii onnettomuuksia on siel sattunu... No sinne on viel 14 vuotta aikaa. Mut siis mulle on ihan sama meneekö vai ei.

RedSpecial
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Armeijan jos Suomi ei kuulu Natoon. Mut jos ollaan Natossa niin sitten sivarin. En halua että poikani lähetetään johonkin bungabungamaahan sotimaan koska USA käskee.
Tavalliset varusmiehetkö sitten joutuvat / pääsevät Naton ammattisotilaiden kanssa kriisialueille?

Vieras
Intti,olis todella häpeä jos poikani olis sivari.Saisin hävetä silmät päästä.
Ja minä luulen, että sinun lapsesi häpeävät silmät päästään kun tuollainen äiti / isä.

Minulle rehellisesti sanottuna ihan sama.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:
Armeijan jos Suomi ei kuulu Natoon. Mut jos ollaan Natossa niin sitten sivarin. En halua että poikani lähetetään johonkin bungabungamaahan sotimaan koska USA käskee.
Tavalliset varusmiehetkö sitten joutuvat / pääsevät Naton ammattisotilaiden kanssa kriisialueille?
No niin taitavat joutua:( Suomessa tuskin on mahdollisuutta samanlaiseen systeemiin kuin USAssa (vrt. ammattisotilaat). Että kyllä sinne ihan tavalliset rivimiehet lähetetään. Vai luuletko, että joku vapaaehtoisesti lähtee USAn sotaoperaatioihin mukaan??? (voihan sellasiakin hulluja tietty olla mutta tuskin joukko-osastoksi saakka)

Ehkä enemmän puoltaisin sivarin menoa, mutta loppupeleissä ihan sama, kunhan hengissä siitä selviäisi.
Mutta jos syystä tai toisesta armeijan poika valitsisi, niin toivoisin että tekisi sillä koulutuksellaan jotakin Oikeasti hyödyllistä ja lähtisi vaikka rauhanturvaajaksi vaikkei se mitään leppoisaa ja turvallista puuhaa olekaan. Eipähän olisi turhanpäiten sielä armeijassa aikaansa kuluttanut.

Ei ole väliä. Mutta olisin aika ilahtunut, jos tytär ilmoittaisi menevänsä armeijaan. Tosin olisin myös huolissani, joillakin on se käsitys, että naisen (ihmisen) koskemattomuus jotenkin kumoutuu armeijassa.

RedSpecial
No niin taitavat joutua:( Suomessa tuskin on mahdollisuutta samanlaiseen systeemiin kuin USAssa (vrt. ammattisotilaat).
Ei olekkaan. Ammattiarmeija ei voi toimia suomessa. Väittäisin silti että NATO operaatioihin ei vedetä tavallisia 12kk jamppoja mukaan vaan osallistujat ovat enemmän tai vähemmän sotilasuraa luovia henkilöitä. NATOn operaatiot eivät ole USAn masinoimia vaan liittoumassa euroopan mailla on merkittävä päätäntävalta.

Mielestäni mikä tahansa vaihtoehto on oikeutettu jos siihen on vain oikeat perusteet. Periteisin vaihtoehto on armeija. Ilman toimivaa maanpuolustusta suomen itsenäisyys olisi vitsi. Armeija ei todellakaan ole 6-12kk löhöloma vaan oikeasti tärkeä instituutio. Jos luonteensa tai fysiikkansa puolesta ei ole sovelias varusmiespalvelukseen niin siivilipalvelus on hyvä vaihtoehto. Jos lykästää niin saattaa saada siviilipalveluspaikan jossa tekee oikeasti tärkeää tai mielenkiintoista työtä. Jos aatteet ovat niin armeijavastaiset että totaalikieltäytyminen on ainoa vaihtoehto niin mikäs siinä. Rikosrekisteri(?) ja linnakundien kanssa hengaaminen arveluttaa mutta jos poikani tätä haluaisi niin kunnioittaisin hänen vakaumustaan.

Jos mennään armeijaan "ttu mua kiinnosta. 6kk kitistään ja sitten pois " asenteella tai sivariin mukavuussyistä (saa nukkua pitkään eikä tartte olla komenneltavana)niin en todellakaan olisi ylpeä lapsestani.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:
No niin taitavat joutua:( Suomessa tuskin on mahdollisuutta samanlaiseen systeemiin kuin USAssa (vrt. ammattisotilaat).
Ei olekkaan. Ammattiarmeija ei voi toimia suomessa. Väittäisin silti että NATO operaatioihin ei vedetä tavallisia 12kk jamppoja mukaan vaan osallistujat ovat enemmän tai vähemmän sotilasuraa luovia henkilöitä. NATOn operaatiot eivät ole USAn masinoimia vaan liittoumassa euroopan mailla on merkittävä päätäntävalta.

Mielestäni mikä tahansa vaihtoehto on oikeutettu jos siihen on vain oikeat perusteet. Periteisin vaihtoehto on armeija. Ilman toimivaa maanpuolustusta suomen itsenäisyys olisi vitsi. Armeija ei todellakaan ole 6-12kk löhöloma vaan oikeasti tärkeä instituutio. Jos luonteensa tai fysiikkansa puolesta ei ole sovelias varusmiespalvelukseen niin siivilipalvelus on hyvä vaihtoehto. Jos lykästää niin saattaa saada siviilipalveluspaikan jossa tekee oikeasti tärkeää tai mielenkiintoista työtä. Jos aatteet ovat niin armeijavastaiset että totaalikieltäytyminen on ainoa vaihtoehto niin mikäs siinä. Rikosrekisteri(?) ja linnakundien kanssa hengaaminen arveluttaa mutta jos poikani tätä haluaisi niin kunnioittaisin hänen vakaumustaan.

Jos mennään armeijaan "ttu mua kiinnosta. 6kk kitistään ja sitten pois " asenteella tai sivariin mukavuussyistä (saa nukkua pitkään eikä tartte olla komenneltavana)niin en todellakaan olisi ylpeä lapsestani.

No mä olen ite "militaristisuvusta" (=ukki, isä ja veli puolustusvoimilla) ja sun kanssa täysin samaa mieltä tosta lopusta. MUTTA, sivusta noita sukulaisten keskusteluja seuranneena voin sanoa että toi sun kommenttisi Euroopan päätäntävallasta NAtossa menee metsään. Euroopan mailla ei käytännössä (teoriassa kyllä) ole juuri sananvaltaa jos USa on eri mieltä.
Että siksi suosittelen pojilleni sivaria jos NAtoon mennään. Vaikka ikinä en uskonut tällästä suustani päästävän.

No, esikoinen on jo tiedustellut aionko tulla katsomaan häntä vankilaan hänen kärsiessään vankeustuomiota totaalikieltäytymisestä. Lupasin oitis tulla, ja ottaa hänen tätinsäkin mukaan, ja leipoa joka viikko postin kannettavaksi hänelle pitkän kahvikakun, jonka sisään voin piilottaa viilan.

Esikoinen aikoo valita, nyt 15-vuotiaana, sivarin; toinen 13-vuotiaana armeijan ja kaksi pienintä eivät ole ajatelleet vielä mitään.

Piika-äiti

Yhteistyössä