Kumman kuristaisin, naapurin vai meidän satu-pojan :(

• Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
kyllästynyt
Tässä oon tän päivän miettinyt, et kumpi mun tekis mieli repiä pieniksi kappaleiksi (ei nyt oikeasti, mut kuvainnollisesti) meidän rakas satusetä poika vai iki-ihana naapuri.

Meillä on siis 4v poika joka on yhtäkkiä alkanut keksiin ihan uskomattomia juttuja. Saattaa selittää siis ihan mitä vain ja tosi uskottavasti. Siitä on puhuttu, että ei saa valehdella, kun sitten ei tiedä milloin on esimerkiksi oikeasti hätä tai jotain tärkeää asiaa. Poika aina nöyrästi kuuntelee ja vannoo, ettei enää puhu höpöjä.

Pojalla on tossa vähän matkan päässä tarha-kaveri, naapuriks viel miellän hänet vaikka onkin reilu 1km matkaa. Poika käy siellä usein leikkimässä ja tarhakaveri käy meillä.

Tänä aamuna sit poika oli aamupäivällä 1,5h luvan kanssa kaverillaan leikkimässä. Kun poika tuli kotiin, niin hän antaa mulle lapun ja sanoo, et "X äiti lähetti sulle kirjeen" Mä sit otin sen ja luin ja siitä asti on sappi kiehunut!

Nainen kirjoitti, että olen joutunut tekemään teistä lastensuojeluilmoituksen. Lisäksi toivon, että poikanne X ei tule enää meille kyläilemään kovin usein ja meidän poika ei ihan varmasti tule käymään teillä enää.

Olin ihan öö aapisen laidassa ja kaivoin puhelimen taskusta ja soitin tälle naiselle, että mitä ihmettä. Hän sit sanoo, et on niin kauan kuunnellut meidän pojan kertomuksia meidän elämästä, että sääliksi käy kun lasta niin kohdellaan ja millainen meno meillä kotona on. Ja ei halua että oma lapsi saa enempää huonoja vaikutteita jne jne...

Poika oli selittänyt mm. että äiti ja isä juo kaljaa joka ilta ja hän saa kans aina oman kaljan. Sitte äiti kulkee alasti kotona melkein aina ja näyttää pimppiä. Sit meillä on niin kiva asua ku meillä ei ikinä syödä pahaa ruokaa vain aina äiti hakee meille pitsaa ja karkkipäivä on joka päivä jne.

Yritin kertoa tolle naiselle, et pojalla on sellainen satusetä ikä päällä ja on yritetty tästä pojalle puhua että valehteleminen on väärin, mut eipä paljon kuunnellut...

Hiivatti :/

BootyPeppi
Mä muistan kun jallitin tuon ikäsenä myös naapuria....onneksi hän oli jo kasvattanut 5 lasta joten tiesi pikkuisten tarinatuokiot.
Lapsset keksii kyllä mitä uskottavampia tarinoita, he katselevat ympärilleen ja kuuntelee tarkaan aikuisten jutut.

äiti
Mun poika oli päiväkodissa, suunnilleen tuon ikäisenä osallistunut keskusteluun: Mitä sinun isi / äiti tekee? Poika oli vastannut reippaasti: isi juo kaljaa ja äiti vaan syö ja nukkuu.
Onneksi pk väki tunsi meidän perheet ( oltiin erottu) ja naureskellen kertoi minulle vastuksen..

kyllästynyt
Asutaan eri rivitaloissa, mut ei tämä perhe samassa pihassa siis asu, vaan tosiaan pikkumatkan päässä. Ei olla tän naisen kanssa muuten tekemisissä, ku sen verran aina varmistan, että saako lapsi tulla kylään jne. En tunne tätä äitiä sen kummemmin, on kuitenkin itseäni jonkinverran nuorempi YH. Mut en tiedä mitä tekisin, kai heillä on itsellään jotain vaikeuksia tms.

Mä nyt odottelen, et tuleeko meille joku sosiaalitäti, jos tulee niin täytyy kai vain yrittää selittää että poika ei oikeasti ole puhunut totta. Tuntuis, että tarhatätejä uskovat, ku sielläkin olen puhunut tosta pojan valehtelusta.

Ärsyttää vaan jotenkin niin, et "täytyi tehdä lastensuojelu ilmoitus" :(

vieras-täti
Tuota noin mun 6v:kään ei oo nähny kenenkään juovan kaljaa, että kun leikkipuistossa lapsi jota nähdään vain siellä kertoo et meidän isi on kännissä ja juo kaljaa tuolla xxxkaljakuppilassa niin ei tuu ihan ekaksi mieleen että se lapsi keksii tuollaista :(

kyllästynyt
Mä jäin vapaalle perjantaina ja lapsi kotona mun kanssa.
Toi tarhakaveri on tarhassa osa-aikaisesti.

Eikä meidänkään lapsi ole sen kummemmin kotona mitään kaljan juontia nähnyt, mutta kyllä hän kuitenkin tietää mikä on olutpullo ja että se on aikuisten juomaa jota lapset ei saa juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras-täti:
Tuota noin mun 6v:kään ei oo nähny kenenkään juovan kaljaa, että kun leikkipuistossa lapsi jota nähdään vain siellä kertoo et meidän isi on kännissä ja juo kaljaa tuolla xxxkaljakuppilassa niin ei tuu ihan ekaksi mieleen että se lapsi keksii tuollaista :(

Kun 6v lapsesi ei ole nähnyt kenekään juovan kaljaa,ei hän tietenkään ole koskaan kuullut kenenkään sellaisesta puhuvan?
Aika umpiossa on lapsi kaiken aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:

Eikä meidänkään lapsi ole sen kummemmin kotona mitään kaljan juontia nähnyt, mutta kyllä hän kuitenkin tietää mikä on olutpullo ja että se on aikuisten juomaa jota lapset ei saa juoda.
Millä poikasi meni kaverilleen ja kenen kanssa?

...
meidän lapset kerto tarhassa et äiti tanssi alasti pöydällä.....

no, se ei edes ollut höpöttelyä vaan totta! luulin että lapset nukkuu ja pelleilin miehen kanssa. oltiin tultu saunasta ja vetäisin kylpytakin päältäni ja tanssin pöydällä ja pelleilin. noh, lapset olikin "vakoilleet" nurkan takana.....

kyllästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Nyt en pysynny kärryillä:
Tarha-kaveri? Miks lapset eivät tänään olleet tarhassa?
Millä poikasi meni kaverilleen?
:attn: juu 4v :eek: tuliko se sieltä yksin kotiinki??
Tästä on niin lyhyt matka, et menee tohon tien viereen, niin näen ku lapsi kävelee siihen pihaan ja meillä on tarkat kotiintulo-ajat. Muualle ei saa yksin mennä kuin tuon matkan päähän sovitusti. Menee tollainen kävelytie ja autoja ei liiku tossa väylällä. Ollaan opeteltu, että saa yksin mennä kaverille kun joku aikuinen katsoo ja kaverin kanssa saavat mennä tohon parin sadan metrin päähän leikkikentälle. Asutaan siis tosi pienessä paikassa, jossa uskaltaa lapset päästää tuon matkan kulkemaan. Ei siis kaupungissa.

oho !!
Onpa omituinen nainen, ettei ole jutellut sinun kanssasi missään vaiheessa asiasta! Eikö hän ole kysellyt omalta pojaltaan millaista teillä on? Kait tämä poika on kertonut äidilleen millaista teillä on?

Eikö tuo nainen ole ikinä käynyt teillä, hakiessaan ja tuodessaan lastaan ?

Mutta onpa onnistunut poikasi juttelee aika hurjan kuuloisia juttuja!

Mutta tervetuloa tähän nykymaailman todellisuteen. Se on tätä. Lastens. ilmoituksia tehdään kuule paljon mitättömimmistäkin asioista, saatikka sitten kun lapsi juttelee pehmosia ulkopuolisille.

Lastensuojelusta tulee teille kirje. Soitat ja sovit toimistoajan. Nykylain mukaan sos.tt:t jututtavat myös lasta. Koska teidän perheolot on kuvattu tommisiksi, he tulevat tekemään kotikäynninkin, oletan. Luultavasti vielä on lapsen haastatteluja ja teidän vanhempien haastetteluja enemmänkin, ja sitten on loppukäynti, jossa todetaan onko lastensuouojelullisille toimenpiteille tarvetta ja jos, niin mitä ne ovat, vai todetaanko ilmoitus siltä osin aiheettomaksi ja asia loppuun käsitellyksi.

Sinuna juttelisin vakavasti lapsesi kanssa. Kertoisin, että hänen tarinoinnit on nyt otettu todesta. Kaverin äiti uskoi hänen juttunsa. Kaverin äiti ei millään voi tietää, että sinä kultapossu vain kerrot kamalan kuuloisia juttuja, hän uskoi ne.

Kerrot, että kaverin äidin mielestä ne olivat niin kauheita, ettei hän eneää anna sinun leikkiä heillä. Kerrot yksinkertaisin ja lyhyin lapsen mittaisin lausein, että se äiti ajattelee, ettei halua että hänen lapsi on semmosen kaverina, jolla on niin kamala koti, jossa aina ja joka pv.... xxxx xxxx xx

ja edelleen kerrot, että kaverin äiti on ottanut yhteyttä eteenpäin sellaisille ihmisille, jotka valvovat että lapsilla on hyvät kotiolot. Ja ne tädit tulevat tarkastamaan millaista teillä oikeasti on, ja SILLOIN TÄDEILLE ON EHDOTTOMASTI PUHUTTAVA TOTTA muuten tädit vievät hänet toiseen perheeseen asumaan !

äiti
Meillä isän perheessä varmaankin joskus juotiin saunakalja, mutta voin väittää, että edes nyt 10v myöhemmin eivät juo känniin kun lapset siellä. Silti poika kertoi, että isi vaan juo kaljaa. Eli kyllä ne sen ikäiset keksii vaikka mitä ja mitä "salaisemman" ja jännemmän jutun kuulee vaikka kaverilta tai tvstä, niin sitä varmemmin se otetaan juttuun mukaan. Oon kuullut kerran bussissa kun noin 7 v pojat hihitteli, toinen oli kuullut, että jonkun isoveli oli puhunut pim..i nuolemisesta ja jo toinen poika sanoi, että mä ainakin sanon että mun isikin nuol... Että sillai ne jutut leviää vaikka oma lapsi ei olis kotona kuullut / nähnyt.

minni
Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt:

Mä pyytäsin sen eukon meille vaikka kahville ja juteltaisiin paremmin.

vieras-täti
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Kun 6v lapsesi ei ole nähnyt kenekään juovan kaljaa,ei hän tietenkään ole koskaan kuullut kenenkään sellaisesta puhuvan?
Aika umpiossa on lapsi kaiken aikaa.
No ahaa umpiossa juu toki kaikkien 6 vuotiaiden yleissivistykseen kuuluu se että tietää kaiken kaljan juonnista tai pimppa paljaana kulkemisesta. Ei kuule todellakaan kuulu meidän elämään. Mutta onnee vaan micosalle :flower:

kyllästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja oho !!:
Onpa omituinen nainen, ettei ole jutellut sinun kanssasi missään vaiheessa asiasta! Eikö hän ole kysellyt omalta pojaltaan millaista teillä on? Kait tämä poika on kertonut äidilleen millaista teillä on?

Eikö tuo nainen ole ikinä käynyt teillä, hakiessaan ja tuodessaan lastaan ?

Mutta onpa onnistunut poikasi juttelee aika hurjan kuuloisia juttuja!

Mutta tervetuloa tähän nykymaailman todellisuteen. Se on tätä. Lastens. ilmoituksia tehdään kuule paljon mitättömimmistäkin asioista, saatikka sitten kun lapsi juttelee pehmosia ulkopuolisille.

Lastensuojelusta tulee teille kirje. Soitat ja sovit toimistoajan. Nykylain mukaan sos.tt:t jututtavat myös lasta. Koska teidän perheolot on kuvattu tommisiksi, he tulevat tekemään kotikäynninkin, oletan. Luultavasti vielä on lapsen haastatteluja ja teidän vanhempien haastetteluja enemmänkin, ja sitten on loppukäynti, jossa todetaan onko lastensuouojelullisille toimenpiteille tarvetta ja jos, niin mitä ne ovat, vai todetaanko ilmoitus siltä osin aiheettomaksi ja asia loppuun käsitellyksi.

Sinuna juttelisin vakavasti lapsesi kanssa. Kertoisin, että hänen tarinoinnit on nyt otettu todesta. Kaverin äiti uskoi hänen juttunsa. Kaverin äiti ei millään voi tietää, että sinä kultapossu vain kerrot kamalan kuuloisia juttuja, hän uskoi ne.

Kerrot, että kaverin äidin mielestä ne olivat niin kauheita, ettei hän eneää anna sinun leikkiä heillä. Kerrot yksinkertaisin ja lyhyin lapsen mittaisin lausein, että se äiti ajattelee, ettei halua että hänen lapsi on semmosen kaverina, jolla on niin kamala koti, jossa aina ja joka pv.... xxxx xxxx xx

ja edelleen kerrot, että kaverin äiti on ottanut yhteyttä eteenpäin sellaisille ihmisille, jotka valvovat että lapsilla on hyvät kotiolot. Ja ne tädit tulevat tarkastamaan millaista teillä oikeasti on, ja SILLOIN TÄDEILLE ON EHDOTTOMASTI PUHUTTAVA TOTTA muuten tädit vievät hänet toiseen perheeseen asumaan !
Just odotellaan että iskä tulis töistä kotiin ja keskusteltas koko perheen voimin tästä. Isin sana yleensä on vähän painokkaampi kuin minun. Mutta on tarkoitus kyllä oikeasti laittaa poika nyt vaikka kotiarestiin ensimmäistä kertaa elämässään. En tiedä mistä toi valehtelu on saanut alkunsa, ehkä se on vaan niin kiva että saa enemmän huomiota kun kertoilee omia juttuja. Ja varmasti kuvittelee olevansa hauska.

Yhteistyössä