Kumman asumismuodon ottaisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milli"

Vieras
Eli ero edessä, nyt asumme vanhassa ok-talossa joka laitetaan myyntiin. Pohdin kahden täysin erilaisen kohteen välillä. Asuntojen hinnat suht samat, vastikkeet myös.

1) Aika kulhatanut 70-luvun rt-kolmio. Sisältä ok kunnossa. Tulossa remppoja mm. ikkunat, ovet, viemäreissä ehkä jotain, öljylämmitys (vaihto / kunnostus). Lasten koulu säilyisi samana, matkaa tosin olisi 1.7km. Ei palveluja. Leikki- ja luistelukenttä vieressä. Melko synkeän näköinen taloyhtiö.

2) Ihastuttava 50-luvun kt-kolmio ydinkeskustassa. Kaunis sisältä ja ulkoa. Lapset joutuisi uuteen kouluun. Koulumatka olisi n.200m. Vanhalle asuinalueelle matkaa kuitenkin vain 1.7km. Eli kavereilla olisi mahdollista käydä liki koska tahansa. Putkiremppa tulossa, ei tietoa meneekö sukituksilla (mitä lie tarkoittaakin).

Jotenkin houkuttaisi tuo ") vaihtoehto, mutta lapsethan ei niin osaa arvostaa kauneutta, heille tärkeintä koulukaverit. Mutta matka olisi aika pitkä ekassa vaihtoehdossa... Äh, mitä pohdintaa. Kumman sinä ottaisit?

Jos vanhalle asuinalueelle on matkaa alle 2 km niin miksi ei voisi myös asunnosta 2 kulkea vanhaan kouluun?? Rempat, putket, kylppärit yms maksaa sitten paljon, äkkiä jopa 1000 e / neliö esim putkiremppa. Sukitus on halvempaa ( viemäreihin laitetaan sisälle sellainen suoja tuubi ) mutta ei niin perusteellinen remppa, kun kunnon putkiremontti. Mä koittaisin löytää asunnon, jossa isot rempat olisi tehty..

Ei 1,7 km ole todellakaan mikään pitkä matka, mitä pullasorsia sä oikein kasvatat :O

Putkirempasta voi helposti tulla parinkymmenen tonnin lisälasku. En todellakaan ostaisi putkiremppaan menossa olevaa kämppää, jollei sitä saisi TODELLA halvalla (useita kymmeniä tuhansia ns. "normihintaa" halvemmalla).

Jos vanhalle asuinalueelle on matkaa alle 2 km niin miksi ei voisi myös asunnosta 2 kulkea vanhaan kouluun?? Rempat, putket, kylppärit yms maksaa sitten paljon, äkkiä jopa 1000 e / neliö esim putkiremppa. Sukitus on halvempaa ( viemäreihin laitetaan sisälle sellainen suoja tuubi ) mutta ei niin perusteellinen remppa, kun kunnon putkiremontti. Mä koittaisin löytää asunnon, jossa isot rempat olisi tehty..

On varmaan koulunkäyntialueet, asuinalueen mukaan. Silloin on käytävä määrätyssä koulussa matkasta huolimatta.

Mä en oo ikinä tajunnut tätä, että jos muuttaa saman kaupungin sisällä toiseen kaupunginosaan niin lapset vaihtaa koulua....siis WHAAAT? ei kai ne lapset vähän pidempään koulumatkaan kuole, ja oletettavasti bussit tai ainakin koulukyyti kulkee?...Parin kilsan matkan pyöräilee keväällä ja syksyllä, talvella sen voi kävelläkin ihan hyvin.

[QUOTE="vieras";27373950]On varmaan koulunkäyntialueet, asuinalueen mukaan. Silloin on käytävä määrätyssä koulussa matkasta huolimatta.[/QUOTE]

Ei ole. Jos on aloittanut koulussa A ja muuttaa koulun B alueelle, saa silti jatkaa koulussa A. Ja itseasiassa vaikka asuisi esimerkiksi koulun C alueella, mutta ei missään nimessä halua lastaan kyseiseen kouluun jostain syystä, niin on mahdollista anoa että lapsi pääsisi kouluun D.

Lapset on 1. ja 2. luokalla. En tosiaan ole miettinyt, että kulkisivat 2) ehdosta nykyiseen kouluun... Matkaa tulisi reilu 2 kilsaa. En tosiaan tiedä saako vanhan koulun pitää jos muuttaa toisen koulun viereen. Tuo pitääkin selvittää. Kävellen lasten olisi joka tapauksessa kuljettava, kun ei täällä mitään julkista liikennettä ole. Mummo tosin asuu vaihtoehdon 2) naapurissa, joten kuskausapua saattaisi olla.

[QUOTE="Milli";27373999]Lapset on 1. ja 2. luokalla. En tosiaan ole miettinyt, että kulkisivat 2) ehdosta nykyiseen kouluun... Matkaa tulisi reilu 2 kilsaa. En tosiaan tiedä saako vanhan koulun pitää jos muuttaa toisen koulun viereen. Tuo pitääkin selvittää. Kävellen lasten olisi joka tapauksessa kuljettava, kun ei täällä mitään julkista liikennettä ole. Mummo tosin asuu vaihtoehdon 2) naapurissa, joten kuskausapua saattaisi olla.[/QUOTE]

Lapset pystyvät kyllä kävelemään 1,7 km matkan ja myös 2 km matkan. Se ei todellakaan ole pitkä matka. Koulukuljetuksenhan saa vasta 5 km matkan, kaikki lapset katsotaan kykeneviksi kävelemään tätä lyhyempi matka.

[QUOTE="Milli";27373999]Lapset on 1. ja 2. luokalla. En tosiaan ole miettinyt, että kulkisivat 2) ehdosta nykyiseen kouluun... Matkaa tulisi reilu 2 kilsaa. En tosiaan tiedä saako vanhan koulun pitää jos muuttaa toisen koulun viereen. Tuo pitääkin selvittää. Kävellen lasten olisi joka tapauksessa kuljettava, kun ei täällä mitään julkista liikennettä ole. Mummo tosin asuu vaihtoehdon 2) naapurissa, joten kuskausapua saattaisi olla.[/QUOTE]

Voi apua. Meiltä on matkaa koululle 3,5 kilsaa ja niines vaan mun mukulat on ekalta lähtien tuon matkan kulkeneet. Eikä ole tullut mieleenkään epäillä, että on jotenkin "pitkä matka". Eikä täällä maalla ole edes kuultu mistään julkisesta liikenteestä :D

Ja kaveri muutti justiinsa saman kaupungin sisällä uuden koulun viereen ja lapsensa käyvät koulunsa loppuun vanhassa koulussa, vaikka uusi on ihan vieressä.

no en lähtis kyllä vaihtamaan 1. ja 2. luokkalaisten kouluja... Ihan hyvin voivat kävellä pari kilometriä, oikeasti. Ja se aika kun pyöräily ei onnistu on oikeasti lyhyt.

Mun lapsella on koulumatka 1,5km, ei ole paha ollenkaan. Kävellen kulkee parissakymmenessä minuutissa, jos ei jää matkan varrella mitään ihmettelemään. Putkiremontti on aika iso juttu, mutta periaatteessa 50-luvun talon tuppaavat olemaan paremmassa kunnossa kuin 70-luvulla rakennetut. Ykkösessä on myös tulossa isoja remontteja, joihin voi upota helposti saman verran rahaa kuin yhteen putkiremonttiin. Toisaalta myös 70-luvun taloissa voi ruveta tulemaan putkiremontin tarvetta. Ei sulla mitään kolmatta vaihtoehtoa olis :D?

Jatkan päivittelyä, 2km ei todellakaan ole pitkä koulumatka! Suurin osa sellaisen taitaa taittaa? Mieti pienempiä kaupunkeja, missä on yksi-kaksi koulua.. ja ympäri kaupunkia lapset sinne silti tulee ;)

Meillä on postilaatikolle matkaa 1km ja ipanan kanssa on parivuotiaasta kävelty lehti hakemaan.

Heh :)
Ehkä mä oon nyt tottunut liian lyhkäseen matkaan, kun tällä hetkelläkoulumatkaa on n.500m kävelytietä :D
Kolmatta vaihtoehtoa ei oikeen ole, kun käytännössä kaikki muut lähialueen vaihtoehdot on sitten ok-taloja ja ne on mulle ehdoton NO!

Musta tuo rivari ei näyttänyt ollenkaan pahalta :). Eikä kyllä tuo kerrostalokaan. Meillä oli juuri hissiremontti talossa ja silloin oikeasti ymmärsi, miten paljon iloa siitä hissistä onkaan. Kolme kerrosta ei todellakaan ole paha kävellä ylös alas, jos on kaikin puolin terve. Mutta jos sitten onkin nilkka paketissa, selkä pahana, polveen sattuu, viikon ruokaostokset käsissä.... Silloin sitä hissiä kaipaa. Eli kun nuo asunnot tuntuvat muuten olevan aika saman tasoisia, niin mä ehkä kallistuisin rivarin puoleen juurikin tuon hissittömyyden vuoksi.

[QUOTE="vieras";27373959]Mä en oo ikinä tajunnut tätä, että jos muuttaa saman kaupungin sisällä toiseen kaupunginosaan niin lapset vaihtaa koulua....siis WHAAAT? ei kai ne lapset vähän pidempään koulumatkaan kuole, ja oletettavasti bussit tai ainakin koulukyyti kulkee?...Parin kilsan matkan pyöräilee keväällä ja syksyllä, talvella sen voi kävelläkin ihan hyvin.[/QUOTE]

2. vaihtoehto kuulostaa kivemmalta.

[QUOTE="vieras";27373959]Mä en oo ikinä tajunnut tätä, että jos muuttaa saman kaupungin sisällä toiseen kaupunginosaan niin lapset vaihtaa koulua....siis WHAAAT? ei kai ne lapset vähän pidempään koulumatkaan kuole, ja oletettavasti bussit tai ainakin koulukyyti kulkee?...Parin kilsan matkan pyöräilee keväällä ja syksyllä, talvella sen voi kävelläkin ihan hyvin.[/QUOTE]

Ei se ole niin yksinkertaista, että saa jatkaa samassa koulussa. Itse muutin 6. luokalla samassa kaupungissa toiselle koulunkäyntialueelle ja sain tosin jatkaa samassa koulussa, mutta vain sen vuoksi, että olin jo 6. luokalla, ettei koulua ollut edes paljon siinä koulussa jäljellä. Muuten olisi pitänyt tehdä joku anomus vanhassa koulussa pysymisestä.

Lisäksi jos lapsi muuttaa ihan ensimmäisinä kouluvuosina, niin jos jatkaa vanhassa koulussa, niin käy usein niin, että sitten kaikki ne uuden kotialueen muut lapset käyvät jotain muuta koulua ja lapsi voi jäädä ulkopuoliseksi, samoin siellä vanhan koulun alueella olevat koulutoverit asuvat kaukana siitä uudelle alueelle muuttaneesta lapsesta, monesti on järkevämpää siirtää lapsi uuteen kouluun, silloin kun perhe muuttaa toiseen kaupunginosaan.

Yhteistyössä