Kummalla alalla on parempi työlistymis mahdollisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämää miettiessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elämää miettiessä

Vieras
Eli kummalla alalla olisi parempi mahdollisuus työllistyä pidemmän päälle sisustussuunnittelija vai somistajana. Olen myös kuullut, että somistaja voi tehdä sisustussuunnitelijan töite, pitääkö tämä paikkaansa?

mä luulen, että sisutussuunnitelija, nykyäänhän on paljon esimerkiksi huonekalu ja sisutustavaraliikkeissä noita sisutussuunnittelijoita, tekevät sitten siellä liikkeessä näitä somistustehtäviä, kun ei ole asiakaskäyntejä

No palkkauksen puolelta sisustussuunnittelijan työ on parempaa, mutta jos katsoo avoimia työpaikkoja, niin enemmän on vapaana somistajan paikkoja. Taitaa aika moni sisutussuunnittelija olla yksityisyrittäjänä.

Ja en todellakaan ottaisi somistajaa tekemään sisustussuunnittelua! en sano, etteikö niin voisi tehdä, mutta:
A) somistajan koulutus kestää about vuoden
B) sisustussuunnittelijan koulutus 3,5-4 vuotta
C) sisustussuunnittelijan täytyy osata rakennusteknisiä asioita, tai ainakin ymmärtää niiden tuomia rajoituksia ja mahdollisuuksia, saati sitten ihan piirustusmerkinnät, suunnitteluohjelmat jne.
Toki käsinkin voi sisustussuunnitelmia tehdä, mutta kyllä ne nykyään taidetaan koneella tehdä.

Ennemminkin näkisin, että sisustussuunnittelija voisi tehdä somistuksia, mutta ehkä se on enemmän kauniiden asioiden esille tuomista ja kivoja sommitteluja kuin tarkoituksellista visuaalista markkinointia, jonka tarkoituksena on myynnin edistäminen, asiakasviipymän kasvattamista sekä ostokäyttäytymisen ohjausta.

Molemmissa töissä on puolensa, mutta usein somistaja joutuu tekemään myös myyjän töitä ja palvelemaan asiakkaita siinä missä tavis-myyjätkin. Useimmilla ketju-myymälöillä on aika tarkat suunnitelmat, ohjeistukset ja somistusmateriaalit valmiina, joiden mukaan täytyy somistukset tehdä, (etenkin ikkunat) ja omalle luovuudelle ei jää niin paljon tilaa. Toki riippuu sitten siitä lopullisesta työpaikasta, mitä ja miten itseään pääsee toteuttamaan.

Suosittelisin sisustussuunnitelijan/ tila- ja kalustemuotoilun opintoja (amk tai taideteollinen korkeakoulu) ja siihen lisäksi otat vapaasti valittavina tai avoimina opintoina visuaalista markkinointia, mahdollisesti jotain brändi-kursseja ja ehkä jotain graafisen puolen kursseja. Näin sinulla on hyvin laaja-alainen koulutus ja pystyt hakemaan monipuolisemmin eri työpaikkoja.

Sisustussuunnittelu-opintoihin pitäisi kyllä kuulua myymäsuunnittelun perusteet, mutta en tiedä kuinka paljon tuohon osioon sitten itse somistus-asiat kuuluvat, riippunee oppilaitoksista.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettiessä;22990577:
Eli kummalla alalla olisi parempi mahdollisuus työllistyä pidemmän päälle sisustussuunnittelija vai somistajana. Olen myös kuullut, että somistaja voi tehdä sisustussuunnitelijan töite, pitääkö tämä paikkaansa?

kysymyksen jälkeen kuuluu kysymysmerkki. Ja kun on noin paljon kirjoitusvirheitä noin lyhyessä tekstissä, ei kannata ainakaan kovin fiksua ammattia miettiä. Mutta tosin etpä näemmä mietikään...jotain helppoa missä voi lähinnä tehdä mitä huvittaa. Mennään toki sieltä mistä aita on matalin, kun ei suomen kieli paljon muuhun riitä...

kysymyksen jälkeen kuuluu kysymysmerkki. Ja kun on noin paljon kirjoitusvirheitä noin lyhyessä tekstissä, ei kannata ainakaan kovin fiksua ammattia miettiä. Mutta tosin etpä näemmä mietikään...jotain helppoa missä voi lähinnä tehdä mitä huvittaa. Mennään toki sieltä mistä aita on matalin, kun ei suomen kieli paljon muuhun riitä...

Ootko kuulut ikinä sellaisesta asiasta kun lukihäiriö??? Joka aiheutata tällaisia asioita, kun esim. kirjoitusvirheet ja en itse niitä huomaa vaikka kuinka tarkastan tekstin. Ja nin mun äidikieli oli ylä-asteel 9 ja lukiossa 8.

no kuules ziki vaik jotai kirjotus virheit on ni määritääks se sun ammatin tai fiksuuden valita sitä?????????????????? ja toiseksee aika kritiikkist ja täyt bullshittii toi et aita matalin juttu.
Moni valmistuu hyvä palkkasille aloille ja kuules semmosii tehtävii miss aita ei tod oo matalin ja ne ei oo kyl kii mistää kirjotus virheist. no mut joo suurin osa valittajist ja teist hienoist kriitikoist taitaa olla mukavva olla kannustava ja kiva kommentoida näit ihmisten viisaita kysymyksiä. Ja hei jokainen on erinlainen ja sellast kysymyst ei ookkaa ku tyhmä kysymys. Mut joo täs on ehlhkä yyykkks tiesitkö että suomessa jopa lukihäiriöiset valmistuvat varmasti samaan ammattiin kuin sinä ja että heillä on kirjoitus paljon virheitä??????

Yhteistyössä