Kulunut aihe, mutta.. ahdistaa jo pelkkä ajatuskin laittaa pieni lapsi hoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siinäpä se.. pitäis sykyllä laittaa alle 1-v lapsi hoitoon, kun pitää palata töihin. Ahdistaa kauheasti ja en raaskis laittaa noin pientä hoitoon, mutta ei pärjätä kotihoidontuella mitenkään.

Lapsi joutuisi olemaan kyllä korkeintaan viisi tuntia hoidossa, mutta sekin tuntuu liian paljolta :(

Kertokaa te, jotka ootte laittanut noin pienen hoitoon, miten on pärjäillyt lapsi?

Kyllä se lapsi sinne tottuu. Itse olen hoitanut pieniä 6 v. ja kaikki ovat tottuneet olemaan hoidossa. Harvalla lapsella on 5h hoitopäiviä vaan vanhemmat harrastavat ... ja pitävät lapset hoidossa niin pitkään kuin vaan saavat :|

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

Kaikki on niin suhteellista. Itse oon henk koht lasten kotihoidon kannattaja ja olin vuosia kotona. Töihin mennessäkin tehtiin sit miehen kanssa vähä vuorotellen töitä että lapset oli hoidossa vain noin 6 päivänä kuukaudessa ja silloinki monesti vain ton 5 tuntia. Mutta kun kaikki ei pysty elämään samalla tavalla enkä mee tuomitsemaan sellaista joka vie 1vuotiaan hoitoon, varsinkaan jos vanhemmat tekee kaikkensa että lapsella olis mahd lyhyet hoitopäivät.

Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

ei ookkaan mutta sitten pitää luopua sopivan kokoisesta asunnosta ja ehkä autosta, netistä ja miettiä joka suupalaa.. joo onhan sekin vaihtoehto.

ei se lapsi kärsi kuule yhtään siitä 5h hoidosta.
munkin tytär menee syksyllä hoitoon ja oottelen jo innolla miten menee :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kolmelle:

Hienoa! Palstalle iski taas täydellinen äiti kommentoimaan meitä surkimuksia.

no tosiasiahan tuo on.alle 3 vuotiaalle saa kelasta tukea että pystyy hoitamaan kotona lastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:

Ei olekkaan, jos on

a) hyvätuloinen puoliso

b) saa yhteiskunnan tukia

Kyllä siperia opettaa, kun ei ole asiat aina hyvin.

+ lisäisin vielä, että äidin on mahdollista käydä töissä, jos lapselle saa hoitajan kotiin. Harvalla on tähän mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ai että kyllä kaikki pärjää sillä kotihoidontuella :D Me ei ainaskaan.

kyllä me ollaan pärjätty 7 vuotta.mistään ei ole tarvinnut tinkiä,on omakotitalo,auto ym.eli kyllä sillä pärjää jos haluaa ajatella lastaan eikä rahaa

Juu, kelastahan saa tukea, mutta kuka sillä elää?? Kyllä mä ymmärrän et sillä elää, jos puoliso tienaa hyvin. Mut mitäs jos on tavallinen duunari ja on asuntolaina?? Mä en oikeesti ymmärrä joidenkin ajatus maailmaa.

ihan uteliaisuudesta kysynkin monta lasta teillä on / tulot / lainat / menot kk, jos ei pysty elämään miehen palkalla+kh.tuella.

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Niinhän se menee että mies maksaa melkeinpä kaiken, ja parjätään kun tarkasti lasketaan... Rahastoihinkin säästetään, joten ei ihan tiukkaa vielä ole... Voisi siis olla huonomminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Eikö olisi mahdollisuus supistaa mistään, jotta voisit olla kotona?

No, jos ajatellaan, että nyt saan tuhannen euroa vanhempainvapaalla, niin tuntuu että sekään ei riitä. Tottakai tulee ostettua tällä hetkellä jotain pieniä turhia juttuja, mutta tuosta sitte kun tulot laskee vielä reippasti, niin ei mitään toivoa pärjätä. Ei olla kyllä todellakaan tuhlareita ;)

En oikein usko.. Olisi pitänyt olla kaukaa viisas ja säästää rahaa tähän tarkoitukseen, mutta ennen kuin lapsi syntyi, niin se tuntui niin helpolta silloin ajatella, että laitan sitte hoitoon vauvelin, kun meen töihin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
ihan uteliaisuudesta kysynkin monta lasta teillä on / tulot / lainat / menot kk, jos ei pysty elämään miehen palkalla+kh.tuella.

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Niinhän se menee että mies maksaa melkeinpä kaiken, ja parjätään kun tarkasti lasketaan... Rahastoihinkin säästetään, joten ei ihan tiukkaa vielä ole... Voisi siis olla huonomminkin.

Meillä miehellä tulot alle 2000?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Juu, kelastahan saa tukea, mutta kuka sillä elää?? Kyllä mä ymmärrän et sillä elää, jos puoliso tienaa hyvin. Mut mitäs jos on tavallinen duunari ja on asuntolaina?? Mä en oikeesti ymmärrä joidenkin ajatus maailmaa.

No asuntolaina on vapaaehtoinen. Voi asua vuokrallakin.

Mut mitäs jos on tavallinen duunari ja on asuntolaina??

Tässä on se pointti siihen "jokaisen omaan valintaan"! Eli kyllähän se laina on tiedossa jo ennen lapsen syntymää, jos sellaisen ottaa. Osa tekee valinnan, että asuu vuokralla ilman lainaa, jotta pystyy olemaan kotona sen 3 vuotta, osa taas tekee valinnan ostaa oman talon lainalla ja olemaan kotona vain sen 9kk. Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus valita, eikös?

3000? on super-hyvät tulot. Ei varmaan kenelläkään olisi ongelmia tuolla summalla. Monilla on miehillä 700?-2000?/kk tulot. Mieti siitä sitten se pärjääminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No asuntolaina on vapaaehtoinen. Voi asua vuokrallakin.

noi vuokrat kyllä on ihan turhia maksaa :) saman verran lyhentää lainaa, eli melkeinpä ihan sama miten asuu..

jos mun mies tienais yksin 3tonnia kuussa niin en pieraisisikaan työpaikalle päin vaan hoitaisin lapsia kotona kunnes kaikki olis käyny eka- ja tokaluokan. Mutta me saadaan YHDESSÄ YHTEENSÄ 3400/kk nettona, siis kun kumpikin on kokopäivätyössä ja 3 lasta meilläkin. Että mietippä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ai että kyllä kaikki pärjää sillä kotihoidontuella :D Me ei ainaskaan.

Kyse on valinnoista. Sitten teillä on liian suuret menot tuloihin nähden. Kukaan ei ole pakottanut ottamaan 300 000 asuntolainaa, vaan sinä itse olet päättänyt aikanaan, että tärkeämpää on omistaa hieno ja upea asunto kuin hoitaa omaa lastasi.

Ja tämä oli siis esimerkki, kun yleisin selitys on aina, että on laina mitä pitää maksaa... Suomessa todellakin jokaisella on mahdollisuus jäädä kotiin niin vain halutessaan.

Yhteistyössä