Kulunut aihe, mutta.. ahdistaa jo pelkkä ajatuskin laittaa pieni lapsi hoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin ja lisäisin vielä edelliseen että riippuu tietysti hyvin paljon siitä missä asuu, pärjääkö miehen tuloilla + kht.

Tästä syystä muutettiin maalle, johon tod.kaikki ei ole valmiita. Me kuitenkin olemme ratkaisuumme enemmän kuin tyytyväisiä =)

Meillä siis tulot käteen n.2500?/kk. Asuntolainaan menee n.900?/kk miehen lainoihin 200?/kk, rahastoihin ym.eläkesäästämisiin n.450? Laskuihin jotakuinkin 500? ruokaan 450?/kk.

2 aikuista ja kolme alle kouluikäistä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Eikö olisi mahdollisuus supistaa mistään, jotta voisit olla kotona?

No, jos ajatellaan, että nyt saan tuhannen euroa vanhempainvapaalla, niin tuntuu että sekään ei riitä. Tottakai tulee ostettua tällä hetkellä jotain pieniä turhia juttuja, mutta tuosta sitte kun tulot laskee vielä reippasti, niin ei mitään toivoa pärjätä. Ei olla kyllä todellakaan tuhlareita ;)

En oikein usko.. Olisi pitänyt olla kaukaa viisas ja säästää rahaa tähän tarkoitukseen, mutta ennen kuin lapsi syntyi, niin se tuntui niin helpolta silloin ajatella, että laitan sitte hoitoon vauvelin, kun meen töihin. :)

Oikeastiko jolla kulla on selkärankaa myöntää tämä, mitä juuri sanoit?!? Kukkapuska sulle tästä :) Et syytä muita tai yhteiskuntaa, vaan myönnät rehellisesti, ettet osannut silloin ajatella, miltä nyt tuntuisi. Tää on tällä palstalla todella harvinaista! Tsemppiä tulevaan ja pidä tuo asenne :)

uskomatonta... joo talous kannattaa laittaa retuperälle sen takia että lapsi saa olla kotona sen 3v.. joo vuokralla asuminenhan on tosi fiksua.
mun lapsi menee 1v:nä hoitoon ja me eletää sillä tavalla että kaikkea ei tarvitse miettiä.. voidaan esim kesälläkin tehdä jotain mukavaa lomailua perheen kesken ja ehkä talvellakin nauttia viiikko etelän lämmöstä.
sitäpaitsi minä rakastan työtäni ja se ei tee minusta huonoa äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
ihan uteliaisuudesta kysynkin monta lasta teillä on / tulot / lainat / menot kk, jos ei pysty elämään miehen palkalla+kh.tuella.

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Niinhän se menee että mies maksaa melkeinpä kaiken, ja parjätään kun tarkasti lasketaan... Rahastoihinkin säästetään, joten ei ihan tiukkaa vielä ole... Voisi siis olla huonomminkin.

Meillä miehen tulot on nettona alle 1500. Ja minä olen kotona kotihoidontuella. Esikoinen on jo kouluikäinen eli tuen saan vaan yhdestä lapsesta. Ja meillä on laina maksettavana (pienellä kuukausierällä, kun on pieni lainakin), omakotitalon asumiskulut, 2 autoa. Ja silti mekin säästetään kuukausittain rahaa. Meidän lapsilla ei vaan ole pakko olla päällä Reimatecciä tai auton olla vuosimallia 2011... Sitä on monia asioita, joista voi säästää ja nipistää, kun vähän miettii :)

Alkuperäinen kirjoittaja kärpäslätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

ai että kyllä kaikki pärjää sillä kotihoidontuella :D Me ei ainaskaan.

Kyse on valinnoista. Sitten teillä on liian suuret menot tuloihin nähden. Kukaan ei ole pakottanut ottamaan 300 000 asuntolainaa, vaan sinä itse olet päättänyt aikanaan, että tärkeämpää on omistaa hieno ja upea asunto kuin hoitaa omaa lastasi.

Ja tämä oli siis esimerkki, kun yleisin selitys on aina, että on laina mitä pitää maksaa... Suomessa todellakin jokaisella on mahdollisuus jäädä kotiin niin vain halutessaan.

Heh, joo meillä onkin 300 000 euron asuntolaina :D En todellakaan ole noin typerä, että ottaisin noin suuren asuntolainan :D

Jos kiinnostaa niin meillä on lainaa otettu 150 tonnia ja lyhennetään sitä jonkin verran alle tonnin kuussa tällä hetkellä. Vuokralla jos asuisin, niin saisin pulittaa reippaasti yli 600 euroa kuussa melkeinpä turhasta, joten parempi se "oma talo"...

Eikö olisi mahdollisuus supistaa mistään, jotta voisit olla kotona?

No, jos ajatellaan, että nyt saan tuhannen euroa vanhempainvapaalla, niin tuntuu että sekään ei riitä. Tottakai tulee ostettua tällä hetkellä jotain pieniä turhia juttuja, mutta tuosta sitte kun tulot laskee vielä reippasti, niin ei mitään toivoa pärjätä. Ei olla kyllä todellakaan tuhlareita ;)

En oikein usko.. Olisi pitänyt olla kaukaa viisas ja säästää rahaa tähän tarkoitukseen, mutta ennen kuin lapsi syntyi, niin se tuntui niin helpolta silloin ajatella, että laitan sitte hoitoon vauvelin, kun meen töihin. :)

Oikeastiko jolla kulla on selkärankaa myöntää tämä, mitä juuri sanoit?!? Kukkapuska sulle tästä :) Et syytä muita tai yhteiskuntaa, vaan myönnät rehellisesti, ettet osannut silloin ajatella, miltä nyt tuntuisi. Tää on tällä palstalla todella harvinaista! Tsemppiä tulevaan ja pidä tuo asenne :)

Kiitos :) Piristit päivääni :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Juu, kelastahan saa tukea, mutta kuka sillä elää?? Kyllä mä ymmärrän et sillä elää, jos puoliso tienaa hyvin. Mut mitäs jos on tavallinen duunari ja on asuntolaina?? Mä en oikeesti ymmärrä joidenkin ajatus maailmaa.

No asuntolaina on vapaaehtoinen. Voi asua vuokrallakin.

Ziisus taas kerran! Ja niitä vuokria ei sitten varmaan tarvikaan maksaa??! En tiedä missäpäin asutte, mutta ainakin pk-seudun hintatasolla jäisi kyllä nimenomaan vuokrat maksamatta jos elettäisiin pelkästään toisen palkalla ja kh-tuella. Onneksi pystytään -toivottavasti ainakin -tekemään töitä vuorotellen ja hoitamaan muksu toistaiseksi kotona. Freelancereina olemme siinä suhteessa varsin onnekkaita.

Minä en usko koskaan tuota että suomessa olisi pakko viedä alle 3-vuotias hoitoon

Kyse on valinnoista. Sitten teillä on liian suuret menot tuloihin nähden. Kukaan ei ole pakottanut ottamaan 300 000 asuntolainaa, vaan sinä itse olet päättänyt aikanaan, että tärkeämpää on omistaa hieno ja upea asunto kuin hoitaa omaa lastasi.

Ja tämä oli siis esimerkki, kun yleisin selitys on aina, että on laina mitä pitää maksaa... Suomessa todellakin jokaisella on mahdollisuus jäädä kotiin niin vain halutessaan.

Ei siihen 300 000 tuhannen asuntolainaa tarvita, että kodinhoitotuki ei riitä.

Uskon, että jokainen voi halutessaan jäädä kotiin, mutta usean kohdalla se tarkoittaa tinkimistä monista asioista, jotka myös ovat lapsille tärkeitä. Toisille on tärkeää tarjota lapsilleen jopa sillointällöin reissu ulkomaille, mukavia harrastuksia, ratsastusleirejä ym. Nekin ovat ihan oikeasti tärkeitä asioita vähän vanhemmille.

5 tunnin hoitopäivä ei 1-vuotiaan elämää pilaa, ainakaan jos ei tule liikaa uutta kerralla. Omasta mielestäni pienen paikka on esim. perhepäivähoidossa.

pakko nyt tähän ketjuun vielä mainita että olin mäkin 5 vuotta putkeen kotona vaikka miehen nettotulot on n1700e/kk lisistä riippuen eikä me saatu mitään yhteiskunnan tukia ellei nyt kotihoidontukea lasketa. Mutta ei siis asumistukia tms. Kyllä me kaikki laskut saatiin aina maksettua ja ruokaa oli pöydässä ja lapsillaki oli reimateccia päällä (uutena ostettua, ei kirppiskamaa). Mutta me asutaan toki täällä pohjoisemmassa jossa sitte asumiskustannukset ym on alhaisia.

Mun lapseni meni 1-vuotiaana hoitoon. Hyvin meni kaikki. Hoitopäiviä oli aluksi 3-4 viikossa.
Lapsi oli perhepäivähoitajalla ja se oli meille tosi hyvä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
ihan uteliaisuudesta kysynkin monta lasta teillä on / tulot / lainat / menot kk, jos ei pysty elämään miehen palkalla+kh.tuella.

Meillä miehellä ei niin kovin suuret tulot n.3000?/kk minä kotona kolmen kanssa käteen 490?/kk täällä ei ole kuntalisiä.

Niinhän se menee että mies maksaa melkeinpä kaiken, ja parjätään kun tarkasti lasketaan... Rahastoihinkin säästetään, joten ei ihan tiukkaa vielä ole... Voisi siis olla huonomminkin.

Meillä miehen tulot on nettona alle 1500. Ja minä olen kotona kotihoidontuella. Esikoinen on jo kouluikäinen eli tuen saan vaan yhdestä lapsesta. Ja meillä on laina maksettavana (pienellä kuukausierällä, kun on pieni lainakin), omakotitalon asumiskulut, 2 autoa. Ja silti mekin säästetään kuukausittain rahaa. Meidän lapsilla ei vaan ole pakko olla päällä Reimatecciä tai auton olla vuosimallia 2011... Sitä on monia asioita, joista voi säästää ja nipistää, kun vähän miettii :)

Joo, meilläkään ei oo mitään uutta autoa, uusi auto on muutenkin erittäin huono sijoitus! :D Yleensäkin ostan tosi vähän vaatteita ja muuta pikkuiselle.. siinä mielessä en kyllä tuhlaa..

Alkuperäinen kirjoittaja l-:

kyllä me ollaan pärjätty 7 vuotta.mistään ei ole tarvinnut tinkiä,on omakotitalo,auto ym.eli kyllä sillä pärjää jos haluaa ajatella lastaan eikä rahaa

Aivan siis TE, ja sinun miehelläsi on varmasti kohtuu hyvät tulot ,jos mistään ei ole tarvinu tinkiä. Sädekehä ei nyt sovi sulle ;)

Noh, mut voiskohan nää jeesustelijat vielä nyt tähän samaan syssyyn kertoa, että saako mun lapsi elinikäiset traumat, kun menee hoitoon jo ihan pienenä???

Ja eikö äiti saa olla itsekäs? Jos haluaa tehdä töitä ja luoda uraa? Olisiko pitänyt jättää lapset tekemättä? Tässäkö menee hyvän ja huonon äidin raja? V***u mitä porukkaa oikeesti.

Noh, mut voiskohan nää jeesustelijat vielä nyt tähän samaan syssyyn kertoa, että saako mun lapsi elinikäiset traumat, kun menee hoitoon jo ihan pienenä???

Ja eikö äiti saa olla itsekäs? Jos haluaa tehdä töitä ja luoda uraa? Olisiko pitänyt jättää lapset tekemättä? Tässäkö menee hyvän ja huonon äidin raja? V***u mitä porukkaa oikeesti.

Älä välitä, kyllä suurinosa noistaki tajuaa ettei asia ole niin yksisuuntainen. Kunhan vaan provoavat :D

Hieman ot, mutta miten vuokralla asuvan on helpompi jäädä hoitovapaalle? Voisko joku selittää, koska mä en vaan ymmärrä :D Vuokranantajat harvemmin antaa vuokravapaita kuukausia kun taas pankin kanssa voi useimmiten sopia maksavansa pelkkää lainan korkoa tietyn ajanjakson. Kaikki tuttuni, jotka ovat hoitovapaalla ja joilla on asuntolaina, tekevät näin. Toki se edellyttää, että on hoitanut lainansa hyvin.

Jos lapsi on hoidossa pitkiä päiviä, ei äidillä ole juurikaan aikaa lapselleen. Ap:lla on ihannetilanne, kun lapsi on hoidossa vaan 5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Hieman ot, mutta miten vuokralla asuvan on helpompi jäädä hoitovapaalle? Voisko joku selittää, koska mä en vaan ymmärrä :D Vuokranantajat harvemmin antaa vuokravapaita kuukausia kun taas pankin kanssa voi useimmiten sopia maksavansa pelkkää lainan korkoa tietyn ajanjakson. Kaikki tuttuni, jotka ovat hoitovapaalla ja joilla on asuntolaina, tekevät näin. Toki se edellyttää, että on hoitanut lainansa hyvin.

mä oon miettiny samaa. me asutaan vuokralla ja kuumeisesti etsitään omaa asuntoa jonka voitais ostaa, sen takia, että meidän asumismenot pienenee heti ku päästään omaan...

Ahaa, eli se asuntolainakin on vaan tekosyy. Mistään ei vaan olla valmiita tinkimään/luopumaan.

:D
Sekin mua kiinnostaa oikeasti, että miten semmonen pikkunen pärjää hoidossa? Sitähän taisin kysyä tossa aluksi :)

Mä taidan soitella vielä päivähoitotoimistoon..

Minulla on molemmat aloittaneet 10kk ikäisinä päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ja alusta asti 5 päivää viikossa ja noin 8-tuntisia päiviä. Eikä mitään valittamista. Lapset ovat olleet tyytyväisiä ja hoitajat ihania tässä kunnallisessa päiväkodissa. Molemmat ovat aloittaessaan osanneet kävellä tuen kanssa, jalkoihin eivät ole ollenkaan jääneet. Päinvastoin, ryhmän lähemmäs kolmevuotiaat suorastaan ihailevat pientä päivät pitkät.

Minusta olennaisinta tässä onkin vanhempien oma asenne. Jos äiti ruikuttaa lapsen kurjaa kohtaloa, kyllä se lapseenkin tarttuu. Jos äiti suhtautuu hoidon aloitukseen iloisesti, luottaa hoitajiin ja näyttää sen myös lapselleen, viihtyy ja pärjää lapsikin. Ja muistat vaan jutella hoitajien kanssa halki kaikki mieltä kaihertavat asiat!

Kaipa se perustuu siihen, että vuokraan saa asumistukea, jos mennään tarpeeksi alhaisiin tuloihin? Tai sitten se, kun ihmiset yleensä mitoittaa lainansa ylisuuriksi eli just silleen, että siinä elämäntilanteessa just ja just pystytään maksamaan, mutta pienikin muutos sotkee koko maksamisen :(

Ai mitä eroa on siinä, jos asuu vuokralla tai omassa... Jos oma koti on omakotitalo, niin noi asumiskulut ei oo pienet, niinkuin vuokralla. Sähköä menee tod.näk. enemmän, jätehuolto, lämmitys, tienhoito, yms...

Meillä lapsen vieminen hoitoon ei varsinaisesti ollut rahakysymys. Me vaan aatellaan niin, että aikuisen ihmisen kuuluu tehdä töitä, varsinkin kun on saanut siihen korkean koulutuksen. Kummallekaan työt ei ole myöskään mitään pakkopullaa. Me ollaan myös molemmat sitä mieltä, että lapsi ei mene pilalle, vaikka hoidossa onkin. Ei se hoitoon vieminen helppoa silti ollut, mutta kaikki on mennyt hyvin. Meillä on myös asuntolainat ym. mutta niissäkin voisi pitää lyhennysvapaata tai maksuerää voisi reippaasti pienentää, ollaan mitoitettu laina niin, että yhdenkin tuloilla sitä pystyisi lyhentämään.

Näinhän se on:D vuokramaksu on nykyään kalliimpaa kuin maksaa lainaa pankille :whistle:

Yhteistyössä