On eri asia iloita jostain vaatetusjutusta kuin halventaa sitä.Häh? Missä kohtaa puhun sulautumisesta mitään?
Kulttuurisessa omimisessa on kyse siitä, että jonkin kulttuurin PYHÄ tai muuten TÄRKEÄ ilmiö/esine omitaan toiseen kulttuuriin HALVENTAVALLA TAVALLA, esimerkiksi intiaanipäähineet johonkin karnevaaliasuihin, YMMÄRTÄMÄTTÄ mistä on kyse. Tämän enempää rautalankaa minulla ei valitettavasti ole. Tuulipuvut, tukan letittämiset, ES-jonnet ja muut eivät nyt kuulu tähän, vähän ovat urpojen huutelua.
Valtasuhteista - valkoihoiset voivat olla maailmassa vähemmistö, kuten joku tuolla sanoi, mutta tsekatkaa huviksenne, miten valta ja raha on jakautuneet. Väitättekö tosissanne, että esimerkiksi intiaanikulttuurit tai saamelaiskulttuurit eivät ole alisteisessa asemassa? Ja historialla on merkitystä, koska se aika pitkälti sanelee mm. sen, miten saamelaiskielille on monessa paikassa käynyt.
Mulle risti on erittäin tärkeä ja pyhä symboli, ja tietty toivon että ihmiset käyttäisivät sitä fiksusti. Mutta käyttötavoilla on eroa:
- Joku hevari diggaa ristikoruista, vaikkei ole vakaumusta pennin vertaa. -> Tykätköön.
-Joku muslimiporukka polttaa ristin koska vihaavat kristinuskoa -> on ristin ja kristinuskon halventamista.
Mutta siinäkään ne eivät loukkaa mua, vaan itsepä saavat tuomion itselleen eli tekevät hallaa itselleen.