Kulttuuriero? ( lapset rattaissa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä syödään miten sattuu ja olen äideistä parhain! Meillä lapset oppivat, että lait ovat ihmisiä varten eikä ihmiset lakeja varten. Meillä ei elämä pyöri minkään ruokarytmin ympärillä eikä mikään syötäväksi kelpaava ole kielletty. Minä en myöskään yhden näkemisen perusteella oleta tietäväni mitään muiden lasten elämästä, enkä visioi heidän lihavaa ja tautista tulevaisuuttaan.

Olen myös nähnyt arviolta 4-5 vuotiaan ulkomaalaistaustaisen lapsen makaavan rattaissa tuttipullo suussa.
Oma 3v lapsenikin kommentoi, että isolla lapsella oli tuttipullo?
Suvussani on myös indonesialainen äiti, heidän lapsensa ei edes varannut jalkoihinsa 14kk ikäisenä, koska oli koko ajan äitinsä sylissä tai istui auton turvaistuimessa. Tästä kulttuurierosta vielä senverran, että saattavat viedä lapsen klo 21 alkavaan tapahtumaan, jossa sitten nukahtaa äitinsä syliin, kun väsyy..

Aijaa, minä kun olen luullut, että Suomessa niitä lapsia kuskataan rattaissa, kunnes menevät kouluun. Tai sen kuvan olen saanut, kun täälläkin usein kysellään, että millaiset matkarattaat ostetaan 4 vuotiaalle, kun lähdetään lomalle ja lapsi ei jaksa kävellä kahta kilometriä. Ja Suomessa kyllä olen nähnyt, kuinka niin isoja (suomalais)lapsia lykitään kärryissä, että juuri mahtuvat niihin istumaan.

Meilläpäin kyllä katsotaan äitejä kieroon, jos 3-vuotiasta vielä kärrätään. Sen ikäiset kyllä kävelevät. Ja maahanmuuttajalapsia kärrätään vielä vähemmän. Ehkä myös sen takia, että heitä usein kannetaan niin kauan kuin se on mahdollista ja sitten kävelevät.

Meillä rattaiden käyttö lopetettiin, kun tyttö oli 2 vuotias. Saanko mää nyt mitalin, vai kivitättekö mut? =)

[QUOTE="Tiksu";28828079] Tästä kulttuurierosta vielä senverran, että saattavat viedä lapsen klo 21 alkavaan tapahtumaan, jossa sitten nukahtaa äitinsä syliin, kun väsyy..[/QUOTE]

So? Ilmeisesti olen sitten epätyypillinen suomalainen tässäkin asiassa..?!?!?

Se tekee minusta paremman äidin etten syötä lapsilleni turhaa rasvaa ja sokeria. Se tekee minusta paremman äidin, että opetan lapselleni säännöllisen ruokarytmin tärkeyden. Se tekee minusta paremman äidin etten lihota lastani. Se tekee minusta paremman äidin, että nään vaivaa jotta lapseni saa monipuolista ja terveellistä ruokaa. Se tekee minusta paremman äidin, että näillä tavoilla koitan turvata lapselleni terveen elämän.

Voi sua raasua, saat kyllä aikaiseksi suurta myötähäpeää. Luuletko tosiaan, että maailmassa ainoa oikea tapa toimia on näiden suomalaisten "virallisten" ohjeistuksien ja suosituksien noudattaminen. Ja luulet vielä saavasi sillä "parempi äiti- stipendin" ja sädekehän ympärille. Noloa ;)

Totta kai se juustonaksu-pussi kädessä rattaissa istuva viisivuotias on aina se, jonka äiti on väsynyt koska on kävellyt pitkän matkan, vaikka he ovat vasta heränneet (ei ole vielä lounasaika) ja muutenkin onhan se nyt ihan ok kaikinpuolin. Mutta jos joku kysyisi että onko sisarusrattaat hyvät kun tulee ikäeroa kolme vuotta, niin johan ollaan sanomassa että ei niin isoa rattaisiin!

Suvaitsevuutta taas :D

Oikeasti, viisi vuotias jaksaa jo kävellä ja kävely tekee hyvää, ja juustonaksut ei ole hyvä välipala kenellekään.

Aijaa, minä kun olen luullut, että Suomessa niitä lapsia kuskataan rattaissa, kunnes menevät kouluun. Tai sen kuvan olen saanut, kun täälläkin usein kysellään, että millaiset matkarattaat ostetaan 4 vuotiaalle, kun lähdetään lomalle ja lapsi ei jaksa kävellä kahta kilometriä. Ja Suomessa kyllä olen nähnyt, kuinka niin isoja (suomalais)lapsia lykitään kärryissä, että juuri mahtuvat niihin istumaan.

Joo mutta kyllähän suomalaiset katsovat oikeudekseen tehdä mitä vain suomessa koska ovat suomalaisia. Kaikki kamalia ulkomaalaisia täällä kuuluu kauhistella.

Ainoa ongelma tuossa ajatusmallissa onkin juuri tuo kun suomalaiset lähtevät itse matkoille. Koska silloinhan (hui kauhistus) me ollaankin toisessa maassa itse ULKOMAALAISIA! Tosin suomalaisen logiikalla suomalainen on aina oikeassa. Ja muualla vain toimitaan väärin, huonosti tai hassusti.

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
Ei kyse ole kulttuurieroista, vaan käytännöstä. Tulot on niin pienet, niin on näppärä ottaa lapsi rattaissa bussiin mukaan, niin ei tarvitse maksaa lippua. On siis sama käytäntö täällä muuallakin maassa. Minusta sinäänsä niin kauan ihan fiksu veto, kunhan ei vie paikkaa joltain joka oikeasti pienen vauvan kanssa kulkee. Eihän se muuten ole keneltäkään pois.

Tuo on kyllä lounasaika ja annetaan täyttää mahaa roskaruualla. Tuo ei ole oikein lasta kohtaan, miksi tuollaista pitää edes antaa lapselle, tähän en voi edes sanoa "jokainen tyylillään" vaan tuo on niin monella tapaa väärin.

Kuka sen lounasajan on määritellyt? Säännölliset ruoka-ajatko ovat just silloin kun sinullakin, vaikka perhe söisi muuten aina samaan aikaan?

• Tykkää
Reactions: Saksamamma ja tiiru
Jos ette huomaa niin tuo kakara sana on sellaisessa yhteydessä mainittu, että ajatteleeko lapsen äiti niin, "pysyypä kakara hiljaa ja rauhassa, kun on rattaissa". Eli toisin sanoen ei kamalasti välitä lapsen hyvinvoinnista vaan tekee omasta elämästä mahdollisemman helppoa.
Siksi puhun nyt ulkomaalaisista koska 1h kaupunki reissulla näin isoja lapsia rattaissa 5 kpl. Ja kaikki he olivat eri kansalaisuuksia, mutta eivät suomalaisia.

Ei monissa maissa ole tapana kävellä ollenkaan, siis aikuisetkaan. Joka paikkaan mennään autolla tai julkisilla, eikä olla totuttu kävelemään.Ei ole edes jalkakäytäviä missä kävellä pidempiä matkoja. Ja esim. briteissä pieni sipsipussi on aivan yleinen lasten välipala. Eli on tosiaan kulttuuriero.

[QUOTE="Mariska";28827934]No ihmettelen kyllä sitä samaa välillä ihan Suomessakin.

Itse en tykkää raahata niitä rattaita mukana, aika paljon liikutaan jo nykyäänkin ilman, mutta lapsi on alta 2v joten kovin pitkiä matkoja ei tietty voi laittaa kävelemään eikä toisaalta itse jaksa enä kovin kauaa kantaa :p

Mutta ihmettelen kyllä, miksi joku jaksaa työntää 4-vuotiasta rattaissa johonkin leikkipuistoon tms. Ja tosi moni ostaa tuplarattaat, vaikka lapsilla olis aika paljonkin ikäeroa. (joo, ymmärrän jos ei ole autoa ja pitää kaikkialle kävellä jne)[/QUOTE]

"no kun ei se halua kävellä ja kitisee vaan ja kestää niiiiiin kauan kävellä jos se ei oo kyydissä" jne....

Kyllä meillä on 4v vielä rattaissa jos mennään kaupungille koko päiväksi. Helpompi hänenkin ottaa tirsat siinä rattaissa jos siltä tuntuu kuin itkeä syliin. Lapsen mukaan mennään siis ja aina ei näin ole, että rattaat on mukana mutta välillä. Viimeksi kun oltiin keskustassa ja kierrettiin todella pitkä lenkki niin kannettiin vuorotellen poikaa kun uupui sen verran matkasta.

Yhteistyössä