Kulttuuriero? ( lapset rattaissa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Doves

Jäsen
07.03.2013
910
1
16
Pisti silmään kaupungissa kävellessä, että todella monella ulkomaalaisella oli rattaissa 4-6- vuotiaita lapsia, monella vielä roskaruokaa kädessä.
Onko suomalainen tapa laittaa lapset kävelemään? Vai mistä tämä johtuu, että ulkomaalaiset (kansalaisuudesta riippumatta) pitävät isot lapset rattaissa?

Eikö muualla haluta liikkua lapsentahtisesti, halutaan helpottaa liikkumista? Laitetaan rattaisiin ja roskaruokaa käteen niin pysyy kakara tyytyväisenä.

Sääli sinänsä.

Ehkäpä monella maahanmuuttajalla ei ole autoa ja kuljetaan pitempiä matkoja jalan paikasta toiseen? Suomalaiset nappaavat auton siinä vaiheessa kun on pitemmälle päästävä/ hankalien kulkuyhteyksien päässä.

Olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, että ulkomaalaisilla ihmisellä on todella isoja lapsia rattaissa. Täällä pääkaupungissa luulen sen kyllä johtuvan siitä, että rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussiin.

Mun mielstä 5 vuotias klo.11.30 juustonaksupussi kädessä ei ole hyvä asia.

Meillä 5-vuotias voi olla naksupussi kädessä vaikka klo 8 tai 10 tai 12 tai 14... jne. Mitäköhän sillä kellonajalla on väliä? En sillä, että se koskaan mitenkään terveellistä tms. olisi, mutta joskus kun niitä syö, niin ei mielestäni kellonajalla ole mitään merkitystä..

Tuo on kyllä lounasaika ja annetaan täyttää mahaa roskaruualla. Tuo ei ole oikein lasta kohtaan, miksi tuollaista pitää edes antaa lapselle, tähän en voi edes sanoa "jokainen tyylillään" vaan tuo on niin monella tapaa väärin.

Itse kiinnitin samaan asiaan huomiota asuessani Italiassa. Siellä isot lapset istuivat rattaissa, enkä todella usko, että kyse oli siitä, että kulkivat bussilla ja kävelivät pitkiä matkoja kun äidit olivat korkeissa koroissa..

Tuo on kyllä lounasaika ja annetaan täyttää mahaa roskaruualla. Tuo ei ole oikein lasta kohtaan, miksi tuollaista pitää edes antaa lapselle, tähän en voi edes sanoa "jokainen tyylillään" vaan tuo on niin monella tapaa väärin.

Haluatko järkyttyä tosissaan?

Meillä ollaan loman aikana syöty harvoin kahta lämmintä ruokaa päivässä ja silloin harvoin kun ollaan syöty se on ollut lounas joskus kahden aikaan ja illallinen siinä seitsemän-kahdeksan tietämissä. Aamupalakin yleensä vasta kymmenen jälkeen.

Ulkomailla lapsia usein pidetään rattaissa turvallisuuden vuoksi. Useassa maassa kun on hieman erilainen liikenne ja ihmismäärä, ja ne kidnappauksetkin on ihan todellinen uhka.

Suomessa on turvallisempaa antaa lapsen kulkea itse, ja kyllähän suomessa vähän eri tavalla painotetaan ulkoilun /liikunnan tärkeyttä kuin muissa maissa. Täällähän lapset ulkoilee päivittäin ja niitä nukutetaankin ulkona. Ulkona on pakko mennä ulos välitunneilla. Ulkomailla joissain maissa lapsiryhmä saattaa käydä kerran päivässä pikaisesti ulkona, JOS on +25 astetta lämmintä ja aurinkoista.

Niin, ja monet tietysti suomessa pitää kouluikäistä rattaissa juuri siksi, että pääsee ilmaiseksi bussiin...

Se tekee minusta paremman äidin etten syötä lapsilleni turhaa rasvaa ja sokeria. Se tekee minusta paremman äidin, että opetan lapselleni säännöllisen ruokarytmin tärkeyden. Se tekee minusta paremman äidin etten lihota lastani. Se tekee minusta paremman äidin, että nään vaivaa jotta lapseni saa monipuolista ja terveellistä ruokaa. Se tekee minusta paremman äidin, että näillä tavoilla koitan turvata lapselleni terveen elämän.

[QUOTE="Vieras";28827769]Haluatko järkyttyä tosissaan?

Meillä ollaan loman aikana syöty harvoin kahta lämmintä ruokaa päivässä ja silloin harvoin kun ollaan syöty se on ollut lounas joskus kahden aikaan ja illallinen siinä seitsemän-kahdeksan tietämissä. Aamupalakin yleensä vasta kymmenen jälkeen.[/QUOTE]

Mä pidän aika hyvin kiinni "virallisista" ruoka-ajoista, mutta nyt kesällä ja etenkin lomalla ja vapaapäivinä meidän ruoka-ajat on olleet vähän samaa kuin teillä, tosin aamupala syödään yleensä yhdeksään mennessä.

[QUOTE="vieras";28827825]monissa muissa maissa otetaan asiat rennommin eika joka valissa mietita mita se naapurin Liisa nyt ajattelee. Tekeeko se jotenkin paremman aidin jos ne juustosnaksut syodaan klo14 telkkarin edessa vieraiden katseilta piilossa?[/QUOTE]

Jaa no ehkä joissain maissa...Italiassa se meno oli kaikkea muuta kuin rennompaa :D Siellä sitä vasta kytättiinkin kenen lapsella on lacosten paita ja kellä beneton ja ne rattaatkaan voineet ihan mitkä tahansa olla.. Tarkennettakoon sen verran, että kyse on Pohjois-Italiasta. Pahinta oli kuitenkin nähdä kuinka Alpeilla arvioilta 5-vuotias tyttö nappasi tutin pois suustaan syödäkseen ranskalaisia, oli muuten hampaat aika vinksallaan.

Se tekee minusta paremman äidin etten syötä lapsilleni turhaa rasvaa ja sokeria. Se tekee minusta paremman äidin, että opetan lapselleni säännöllisen ruokarytmin tärkeyden. Se tekee minusta paremman äidin etten lihota lastani. Se tekee minusta paremman äidin, että nään vaivaa jotta lapseni saa monipuolista ja terveellistä ruokaa. Se tekee minusta paremman äidin, että näillä tavoilla koitan turvata lapselleni terveen elämän.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, siksipä minua sanotaankin tiukkapipoiseksi. Siitäpä en välitä.

No ihmettelen kyllä sitä samaa välillä ihan Suomessakin.

Itse en tykkää raahata niitä rattaita mukana, aika paljon liikutaan jo nykyäänkin ilman, mutta lapsi on alta 2v joten kovin pitkiä matkoja ei tietty voi laittaa kävelemään eikä toisaalta itse jaksa enä kovin kauaa kantaa :p

Mutta ihmettelen kyllä, miksi joku jaksaa työntää 4-vuotiasta rattaissa johonkin leikkipuistoon tms. Ja tosi moni ostaa tuplarattaat, vaikka lapsilla olis aika paljonkin ikäeroa. (joo, ymmärrän jos ei ole autoa ja pitää kaikkialle kävellä jne)

[QUOTE="vieras";28827931]Olen kanssasi täysin samaa mieltä, siksipä minua sanotaankin tiukkapipoiseksi. Siitäpä en välitä.[/QUOTE]

Usein ruokapoliiseilla on pipo kireällä muissakin asioissa. Ei toki aina, mutta usein. Kontrollifriikkejä kaikilla elämänaloilla.

Tässä tämä palstan tyyli taas nähdään. Nostetaan itsensä korokkeelle tietämättä taustoista yhtään mitään. Rattaissa istuvan lapsen äiti on huonompi. Koska lapsi istuu rattaissa ja hänellä on juustonaksupussi.

Mistä tiedetään, ettei lapsi ole jo syönyt ruokaansa. Ja lapsella sattui olemaan se viikon ainoa herkkupäivä?

Entäpä jos he ovat tulleet (oletan heidän olleen keskustassa) vaikka pidemmän matkan päästä kävellen. Meillä on esim. keskustaan 4 kilometriä. Joten voin hyvin kuvitella, että pidemmän matkan päästä kävellään myös.

Ja mikä myös kävi ikävästi korvaan. On kutsua toisen lasta kakaraksi.

• Tykkää
Reactions: tiiru
En tajua miten jollain on aikaa tai mielenkiintoa kytätä toisten syömisiä. Meilläkin syödään ihan terveellisesti ruoka-aikoja noidattaen, en siltikään arvostele muita. Enkä todellakaan koe sen johdosta olevani millään tasolla parempi vanhempi kuin joku muu. Taidat tuolla terveellisyydellä pönkittää omaa huonoa itsetuntoasi vanhempana.

Veikkaan, että kyllä siellä ihan samalla tavoin suomalaiset mammat kulkivat isot lapset rattaissa. Et vain pistänyt merkille, kun eivät poikenneet valtaväestöstä.

Kyllä minustakin pikkulapsilla täytyy olla säännölliset ruoka-ajat, itse olen aika tiukkis tämän suhteen, ruokakin tulis olla terveellistä kotiruokaa, mutta tästä mun täytyy esikoisen kanssa joustaa, tärkeintä on hänen kohdallaan saada paino nousemaan.

Yhteistyössä