Kukkaron herraksi -lapsiperheen talouskriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äijä oli tainnut nukkua taloustiedon tunnilla, kun ei tajunnut että pleikka ostettiin lainarahalla. "Eiku niillä rahoilla jotka jäi yli siitä vipistä". Miten kukaan voi ajatella, että tilille napsahtava lainaraha on omaa ja ylimääräistä, joka kannattaa heti laittaa menemään johonkin ekstraan?

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Äijä oli tainnut nukkua taloustiedon tunnilla, kun ei tajunnut että pleikka ostettiin lainarahalla. "Eiku niillä rahoilla jotka jäi yli siitä vipistä". Miten kukaan voi ajatella, että tilille napsahtava lainaraha on omaa ja ylimääräistä, joka kannattaa heti laittaa menemään johonkin ekstraan?

Toi muakin pisti hymyilyttään :) Vitsit mikä uuno!

Näistä pikavippi asioista en voi käsittää sitä, että eikö ihmiset tajua, että ne pitää maksaa takaisin? Siis kuvitteleeko aikuiset ihmiset että rahaa jaetaan niille ilman jumalatonta korkoa takaisinmaksuvaiheessa?

Siis miten kukaan voi olla niin tyhmä????????????????????

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

:'(

Roope-setä on hyvin surullinen ... ihmisiä suomeksi sanottuna kusetetaan. Mutta ohjelma on Roope-sedän lemppareita ja kannattaa katsoa!

Alkuperäinen kirjoittaja väsnyt tähän kaikkeen:
Tuohon perheeseen puuttumatta voin todeta,että tuo ohjelma oli paljolti kuin meidän elämä tällä hetkellä.Meillä ei ole pikavippejä,mutta asuntolaina on mielestäni liian suuri suhteessa meidän tulotasoon. Mies käy töissä ja minä olen kotona 5 lapsen kanssa. Itselleni en osta mitään,vaatteet saan systeriltä kun hän niihin kyllästyy.Perheen hiukset leikkaan itse,en osta eineksiä ym. mutta silti ei raha riitä,kun on muksujen vakuutukset,puhelinlaskut,vaatemenot,autovakuutukset,polttoainekulut jne...

Kun yksin näitä asioita mietiskelen niin silloin ei jaksa siivota,laittaa pyykkejä kaappeihin,pitää kotia siistinä kun on niin lopenuupunut että jo lattialle pudonneen kynän nostaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Silti huolehdin lasteni hyvinvoinnista ja siitä että heillä on ruokaa,puhtaat vaatteet päällä ja henkinen puoli kunnossa. Ilman lapsia en tätä kaikkiea jaksaisikaan.

Mies ei ole valmis luopumaan elintasosta eikä harrastuksestaan edes siksi että meillä olisi parempi olla. Eroa olen tässä viime aikoina vakavissani miettinyt,kun tuntuu ettei mulla ole sananvaltaa mihinkään tätä perhettä koskevaan asiaan,vaan seuraan miestä kuin pässi narussa=(

Itseän harmittaa ja itkettää kun kämppä on kuin pommin jäljiltä,mutta tilanne on nyt tämä ja toivon että huominen olisi jo parempi.

:hug: :hug: Missä asutte? Voisin tulla auttamaan. :hug: :hug:

Jos lainanhoitomenot - siis ei käsitä edes asuntolainaa - on 1800 euroa kuukaudessa, niin paljonko on pikavipeillä otettua lainaa??????? Mulla on 1000 euroa kulutusluottoa, jota maksan 70 euroa/kk. Jos olis pisin mahdollinen aika, niin sitten 40e/kk. Mut 1800 e/kk????

En ohjelmaa katsonut, mutta huvittaa jos jollain on lomaosake ja valittaa rahapulaansa. Ihan kuin se olisi jokin välttämättömyys. Senkin jotenkin ymmärrän, että asumiskulut ovat mitä ovat, joskus korkeatkin, mutta että lomaosake :)

Alkuperäinen kirjoittaja väsnyt tähän kaikkeen:
Tuohon perheeseen puuttumatta voin todeta,että tuo ohjelma oli paljolti kuin meidän elämä tällä hetkellä.Meillä ei ole pikavippejä,mutta asuntolaina on mielestäni liian suuri suhteessa meidän tulotasoon. Mies käy töissä ja minä olen kotona 5 lapsen kanssa. Itselleni en osta mitään,vaatteet saan systeriltä kun hän niihin kyllästyy.Perheen hiukset leikkaan itse,en osta eineksiä ym. mutta silti ei raha riitä,kun on muksujen vakuutukset,puhelinlaskut,vaatemenot,autovakuutukset,polttoainekulut jne...

Kun yksin näitä asioita mietiskelen niin silloin ei jaksa siivota,laittaa pyykkejä kaappeihin,pitää kotia siistinä kun on niin lopenuupunut että jo lattialle pudonneen kynän nostaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Silti huolehdin lasteni hyvinvoinnista ja siitä että heillä on ruokaa,puhtaat vaatteet päällä ja henkinen puoli kunnossa. Ilman lapsia en tätä kaikkiea jaksaisikaan.

Mies ei ole valmis luopumaan elintasosta eikä harrastuksestaan edes siksi että meillä olisi parempi olla. Eroa olen tässä viime aikoina vakavissani miettinyt,kun tuntuu ettei mulla ole sananvaltaa mihinkään tätä perhettä koskevaan asiaan,vaan seuraan miestä kuin pässi narussa=(

Itseän harmittaa ja itkettää kun kämppä on kuin pommin jäljiltä,mutta tilanne on nyt tämä ja toivon että huominen olisi jo parempi.

Entä jos menet töihin ja palkkaat niillä rahoilla lapsille hoitajan joka siivoaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja FMN:
No huh, onpa taas naiset lähteneet joukolla toisia kivittämään...

Surullinen olo tuosta ohjelmasta kyllä tuli. Mutta huomasihan sen kaikesta, mm. asunnon siisteystasosta, että elämänhallinta oli perheellä hukassa muutenkin kuin raha-asioissa.

Viikonloppuna oli palstallakin ketjuja Hesarin kk-liitteen esittelemästä "köyhästä perheestä", joiden nettotulot oli kuitenkin 3020 kuussa. Samoin tällä perheellä oli ainakin mun mielestä ihan hyvät kk tulot, nettona rapiat 4000 euroa. Mä en ihan ymmärrä, mihin ihmiset saa sitä rahaa hassattua?! Meillä jää käteen saman verran ja siitä maksetaan mm. huimaa asuntolainaa, mutta harvoin meillä joudutaan euroja laskeskelemaan vaikka aika leveästi eletään.

Se Hesarin juttu olikin aivan kauhea. Mikä oli toimittajan perimmäinen motiivi? Kuvatkin puhuivat enemmän kuin tuhat sanaa.

Entä jos menet töihin ja palkkaat niillä rahoilla lapsille hoitajan joka siivoaisi?[/quote]

Nyt olen menossa töihin,mutta ei tuo sairaanhoitajan palkka kovin hääppöinen ole,kun vähentää matkakustannukset. Lapset saan sukulaisille hoitoon,koska en saa sijaisuuteni ajaksi muuta hoitopaikkaa.
Nyt olen saanut onneksi sen verran elämästä kiinni,että olen siivonnut suurimman osan huushollista,sain lapset auttamaan kun näytin heille tuon kukkaron herraksi-ohjelman.=)
Kiitos sinulle,joka olisit ollut valmis tulemaan auttamaan,ihanaa että kaltaisiasi ihmisiä löytyy=)

Kamalinta vanhemmille jotka joutui tuon lystin maksamaan. Ok, en hyväksy itsensä kiikkuun vetämistä kun talous on noin kuralla mutta en hyväksy takaaijen kiusaamistakaan! Ja siinä elämänhallinta ympyrässä oli alkoholi ekana.. Että siihen taisi rahaa eniten mennä.. Meillä 140 000t asuntovelassa 900e lyhennys mitein vaan miten PALJON heillä sitä velkaa oikein oli ja mihin!!?

Alkuperäinen kirjoittaja Auts:
Kamalinta vanhemmille jotka joutui tuon lystin maksamaan. Ok, en hyväksy itsensä kiikkuun vetämistä kun talous on noin kuralla mutta en hyväksy takaaijen kiusaamistakaan! Ja siinä elämänhallinta ympyrässä oli alkoholi ekana.. Että siihen taisi rahaa eniten mennä.. Meillä 140 000t asuntovelassa 900e lyhennys mitein vaan miten PALJON heillä sitä velkaa oikein oli ja mihin!!?

Meil on asuntolainaa 110 000 ja 800 lyhennetään eikä pienemmäksi saada lyhennystä kun ollaan kysytty.

mulla tuli surullinen olo kun tajusin kuinka kadonneita ne ihmiset oli. jollain tapaa löydän itseäni tuosta ahdistuksesta ja tärkeiden asioiden pakoilusta. onneksi rahaa olen kuitenkin aina osannut käyttää. muissa asioissa saatankin joskus käyttäytyä todella omituisesti muiden mielestä. sille ei voi mitään jos ahdistaa ja pelottaa. vaikka yleensä saan itseni potkittua tekemään ne asiat mitä olen pakoillut voi joku päivä se ollakin niin vaikeaa ettei pysty.

ja pitäisi muistaa että tuo riksi on aina jos takaa jonkun toisen lainan....

No huhhuh mikä tilanne. Neljä lasta tehnyt ja ihmettelee, kun koko ajan pitää siivota ja pyykkiä tulee niin paljon?! Mutta siis se rahatilanne, hyvä opetusohjelma kaikille nuorille suomalaisille: älä tee näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En ohjelmaa katsonut, mutta huvittaa jos jollain on lomaosake ja valittaa rahapulaansa. Ihan kuin se olisi jokin välttämättömyys. Senkin jotenkin ymmärrän, että asumiskulut ovat mitä ovat, joskus korkeatkin, mutta että lomaosake :)

Ja siis lomaosake JOSSA NE EI IKINÄ KÄYNEET! Ja sitten pelin henki oli se että kun mies suostunut tinkimään tupakapoltostaan niin nainen ilmoitti ettei lomaosakkeesta luovuta. Siis... olen sanaton. Mies sentään sai tupakasta jotain iloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Auts:

Niillä on niitä pikavippejä niin paljon, nehän on todella kalliita.

Itelleni kävi niin, että jouduin eroamaan miehestäni väkivaltaisuuden vuoksi. Muutin pois yhteisestä asunnosta lapsen kanssa. Erossa sitten mätkähti yhteiset lainat maksettavaksi (ex ei niitä suostunut hoitaan). Mulle jäi sitten vuokran, lainan lyhennysten ja päivähoitomaksun jälkeen palkasta käteen 150 ?, millä olisi pitäny maksaa eläminen ja laskut. Hankin toisen työn ja maksoin lainaa mahd paljon kuukaudessa pois ja nyt olen velaton. siinä kituuteltiin pitkään pienellä rahalla, mutta sainpahan itse maksettua lainan pois, ei jäänyt takaajille ja nyt olen velaton :). Asiat saa oikeasti hoidettua jos vain haluaa.

Yhteistyössä