Kukkaron herraksi -lapsiperheen talouskriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No huh, onpa taas naiset lähteneet joukolla toisia kivittämään...

Surullinen olo tuosta ohjelmasta kyllä tuli. Mutta huomasihan sen kaikesta, mm. asunnon siisteystasosta, että elämänhallinta oli perheellä hukassa muutenkin kuin raha-asioissa.

Viikonloppuna oli palstallakin ketjuja Hesarin kk-liitteen esittelemästä "köyhästä perheestä", joiden nettotulot oli kuitenkin 3020 kuussa. Samoin tällä perheellä oli ainakin mun mielestä ihan hyvät kk tulot, nettona rapiat 4000 euroa. Mä en ihan ymmärrä, mihin ihmiset saa sitä rahaa hassattua?! Meillä jää käteen saman verran ja siitä maksetaan mm. huimaa asuntolainaa, mutta harvoin meillä joudutaan euroja laskeskelemaan vaikka aika leveästi eletään.

olipa opettavainen selviytymistarina. ikävää, että vanhemmat joutuivat ottamaan takaajina tyttären perheen velat kontolleen. hienoa, että olivat saaneet parisuhteen toimimaan kaikista vastoinkäymisistä huolimatta.

Sitä mä jäin ihmettelemään, että neuvoja ehdotti käytännössä ekana velkajärjestelyä. Mulle olisi jokseenkin aivan viimeinen asia päästää laina takaajien maksetavaksi. Tekisin melkein mitä vain, jotta niin ei kävisi. Työmatkakuluista voisi päätellä, että asuvat kaukana työpaikoista. Ja äidin kommenteista taas, että asunto kaipaa lähivuosina vielä remonttiakin kipeästi. Eli ns. pakollisia menoja riittää tulevaisuudessakin.

Olisin itse harkinnut asunnon/talon (kumpi se oli) myymistä pois ja muuttavani johonkin edulliseen asuntoon lähelle työpaikkaa. Niillä ei ole mielestäni ole nykyisellään varaa asua tuossa nykyisessä, kun ottaa huomioon kustannukset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä mä jäin ihmettelemään, että neuvoja ehdotti käytännössä ekana velkajärjestelyä. Mulle olisi jokseenkin aivan viimeinen asia päästää laina takaajien maksetavaksi. Tekisin melkein mitä vain, jotta niin ei kävisi. Työmatkakuluista voisi päätellä, että asuvat kaukana työpaikoista. Ja äidin kommenteista taas, että asunto kaipaa lähivuosina vielä remonttiakin kipeästi. Eli ns. pakollisia menoja riittää tulevaisuudessakin.

Olisin itse harkinnut asunnon/talon (kumpi se oli) myymistä pois ja muuttavani johonkin edulliseen asuntoon lähelle työpaikkaa. Niillä ei ole mielestäni ole nykyisellään varaa asua tuossa nykyisessä, kun ottaa huomioon kustannukset.

Niiden asumiskulut olivat vain 420e/kk, eli eivät mitenkään kohtuuttomat noin isolle perheelle. Velkajärjestely taisi olla siksi ainoa vaihtoehto, koska eivät saa lainaakaan, jolla maksaa velkaa pois. Työmatkakuluihin oli varmasti laskettu auton kaikki kulut, ei vain bensakulut. Ainoa toinen vaihtoehto olisi ollut tosiaan myydä asunto ja muuttaa vuokralle, mutta loppupeleissä asumisen kuukausikulut olisivat varmasti vähintääkin tuo sama, jopa enemmän.

Joka kuu meni 1800 euroa vanhoihin velkoihin. Siihen ne palkat uppoaa nopeasti. Pakollisten menojen jälkeen heille jäi noin 600e/kk ruokaa ym. elämiseen. Kuusihenkinen perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Niiden asumiskulut olivat vain 420e/kk, eli eivät mitenkään kohtuuttomat noin isolle perheelle. Velkajärjestely taisi olla siksi ainoa vaihtoehto, koska eivät saa lainaakaan, jolla maksaa velkaa pois. Työmatkakuluihin oli varmasti laskettu auton kaikki kulut, ei vain bensakulut. Ainoa toinen vaihtoehto olisi ollut tosiaan myydä asunto ja muuttaa vuokralle, mutta loppupeleissä asumisen kuukausikulut olisivat varmasti vähintääkin tuo sama, jopa enemmän.

Joka kuu meni 1800 euroa vanhoihin velkoihin. Siihen ne palkat uppoaa nopeasti. Pakollisten menojen jälkeen heille jäi noin 600e/kk ruokaa ym. elämiseen. Kuusihenkinen perhe.

Siis voiko tuo 420 euroa sisältää kaikki asumiskulut? Lainanlyhennys + sähkö vesi + lämmitys + asunnon ylläpitokulut jne. Kuulostaa uskomattomalta, paitsi jos asunto on velaton tai laina vain muutamia kymppitonneja. Ei kai vuokrakaan voi noin halpa olla, paitsi jos asuvat jossain ihan perähikiällä. (Tai no ehkä asuivat, selittäisi matkakulut.)

Mä luulin, että velat sisälsivät myös asuntolainan. Mutta jos tossa ei ollut asuntolainaakaan, niin jopa olivat saaneet itselleen melkoiset velat aikaiseksi.

Siis voiko tuo 420 euroa sisältää kaikki asumiskulut? Lainanlyhennys + sähkö vesi + lämmitys + asunnon ylläpitokulut jne. Kuulostaa uskomattomalta, paitsi jos asunto on velaton tai laina vain muutamia kymppitonneja. Ei kai vuokrakaan voi noin halpa olla, paitsi jos asuvat jossain ihan perähikiällä. (Tai no ehkä asuivat, selittäisi matkakulut.)

Mä luulin, että velat sisälsivät myös asuntolainan. Mutta jos tossa ei ollut asuntolainaakaan, niin jopa olivat saaneet itselleen melkoiset velat aikaiseksi.

Oletin, että asuminen oli kaikki asumiskulut, ja asunto olisi ehkä jo maksettu? Eli tuo olisi vastike, sähkö, vesi. Mutta eipä sitä siinä suoraan sanottu. Jos olisi iso laina asunnosta, niin silloin varmasti olisivat ehdottaneet muitakin vaihtoehtoja?

joo mut jos ne ois sillä asunnon myymisellä saanut kuitattua ne kaikki velat pois,,ei olis jäänyt takaajille, mun mielestä itsekäs ratkaisu.

mikä teitä ihmisiä vaivaa? eikö heru yhtään myötätuntoa? mun teki niin pahaa kattoa tuota, koska tiedän tasantarkkaan mitä tuon naisen elämä on.yksin hoitaa koko talouden, mies ei osallistu ollenkaan.ja joo joku varmaa laittaa nyt et jättäis tuollasen ukon.vastaus tuohon kun rakastaa ni jaksaa silti toivoa että toinen muuttuisi ja tajuaisi.uskoisin että velkajärjestely menee heillä niin että he maksavat velan mutta velka nimellisesti vanhemmilla.heidän tulot on kuitenkin sellaiset että siihen pystyvät.näin ainakin minä tekisin jos oisin tuossa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja empatiaa hiukan :
mikä teitä ihmisiä vaivaa? eikö heru yhtään myötätuntoa? mun teki niin pahaa kattoa tuota, koska tiedän tasantarkkaan mitä tuon naisen elämä on.yksin hoitaa koko talouden, mies ei osallistu ollenkaan.ja joo joku varmaa laittaa nyt et jättäis tuollasen ukon.vastaus tuohon kun rakastaa ni jaksaa silti toivoa että toinen muuttuisi ja tajuaisi.uskoisin että velkajärjestely menee heillä niin että he maksavat velan mutta velka nimellisesti vanhemmilla.heidän tulot on kuitenkin sellaiset että siihen pystyvät.näin ainakin minä tekisin jos oisin tuossa tilanteessa.

Sä taidat lukea vähän värittyneesti. Minusta suuri osa viesteistä oli myötätuntoisia, juuri surevia tai kauhistuneita. Muutama vakihaukkuja löytyy aina.

Mä en oikein osaa myötätuntoilla, jos taloutensa on itse tuollaiseen jamaan saanut. Miehen kanssa ihmeteltiin, että millaisia rahan käyttäjiä täälläkin oikein on, kun noin huonosti hoitaa raha-asiansa. Jos jonkun tuotteen voi ostaa vain osamaksulla, niin ehkä kannattaisi tosissaan miettiä, että onko se aivan pakko saada!

Mäkään en osaa olla kovin myötätuntoinen. Jotain vanhoja velkoja maksellaan, mihin lie nekin rahat menneet ja sysätään takaajien kontolle. Mitä vastuunottamista se on? Tai se että mies vähensi tupakanpoton puoleen. Hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onpas vastuuntuntoista:
Mäkään en osaa olla kovin myötätuntoinen. Jotain vanhoja velkoja maksellaan, mihin lie nekin rahat menneet ja sysätään takaajien kontolle. Mitä vastuunottamista se on? Tai se että mies vähensi tupakanpoton puoleen. Hohhoijaa.

ja heti, kun jotain ylimääräistä rahaa on, niin sekin tuhlataan johonkin 1000e x-boxiin tai vastaavaan kuin että olisi maksanut velkoja pois.

Mutta toivottavasti osaavat jatkossa hoitaa asiat paremmin... Ja aika jännä juttu miten toisille ei noinkaan iso nettomäärä riitä... Meidän uusperheessa (kolme lasta) nettotulot on 2800 (siihen kuuluu kaikki tulot, myös lapsilisät ja elarit) ja meillä on silti kaikki mitä tarvitaan, välillä on vähän tiukkaa. Mutta yli 4000? tuloilla tässä perheessä elettäis kuin kuninkaalliset!!

Sä taidat lukea vähän värittyneesti. Minusta suuri osa viesteistä oli myötätuntoisia, juuri surevia tai kauhistuneita. Muutama vakihaukkuja löytyy aina.

Minä taas ton perusteella pidän naista syyllisempänä tähän tilanteeseen! Ihan käsittämätön asenne, että "Kyllä minä saan tuhlata yhtä paljon kuin mies". Laskeekohan ne työmatkakustannuksetkin siihen käyttövaraan? Ja kävikö muuten molemmat töissä vai oliko äiti kotona? Kuitenkin hoitokustannuksia oli.

Lainajärjestelystä olen kans ihmeissäni. Meillä on vanhempien takaama asuntolaina, ja jos ei sitä osuutta saatais pois maksettua, ni ennemmin muutettaisiin pienempään asuntoon kuin antaisin vanehmpien maksaa.

Sit vielä noi tulot, jotka oli hieman yli 4000 e. Miten ne yhtäkkiä on pienet? ei tietenkään ole suuret perheen kokoon nähden, mutta täälläkin joka viikko mammat kertoo elävänsä paljon pienemmällä summalla ilman velkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onpas vastuuntuntoista:

ja heti, kun jotain ylimääräistä rahaa on, niin sekin tuhlataan johonkin 1000e x-boxiin tai vastaavaan kuin että olisi maksanut velkoja pois.

Tai edes säästänyt pahan päivän varalle jotain jemmaan jos tulee jotain yllättävää ja eihän laskut jakaudu aina tasaisesti joka kuulle.

nuo vanhemmathan oli ihan täysiä kakaroita! :o "jos sä saat polttaa niin sit mulla saa olla lomaosake", "no jos nyt IHAN PAKKO on, ettei mitään muuta vaihtoehtoa, niin sit mä voin miettiä tupakoimisen vähentämistä", pikavipeillä maksetaan rästilaskuja, ostellaan pleikkareita... voi taivas! ja noin suuri vastuu heilläkin (4 lasta ), eivätkä osaa edes taloudestaan huolehtia. :(

Yhteistyössä