kukas sitä nyt onkaan?

Avomiehelläni on pian 3 vuotta täyttävä tytär. Hän kutsuu minua nimeltä, joskus on kutsunut "nimi"-äidiksi. Meidän perheelle tämä kuvio on melko selvä, koska näin on ollut jo yli kahden vuoden ajan. (Isän ja äidin suhde päättyi melko pian lapsen syntymän jälkeen).
Nyt on tullut tilanteita, joissa esim. tytön ystävät kysyvät, olenko hänen äitinsä. Viimeksi hänen kaksivuotiaalla kaverilla meni kysymys vähän sekaisin (hän kysyi, onko tyttö minun äitini :D), joten pääsin tavallaan helpolla... vaikka ymmärsinkin, mitä hän tarkoitti. Olen ajatellut selittää, että tytön oma äiti asuu toisella paikkakunnalla ja hän on meillä joka toinen viikonloppu, vai meneekö liian vaikeaksi? Virallisesti en ole äitipuolikaan, kun emme ole naimisissa.
Keitä te olette miestenne lapsille? Tai toisin päin?

Välillä ärsyttää lastenkirjatkin, kun ne ovat täynnä ydinperhe-elämää. Sitten on jotenkin tosi vaikea selittää, että noh... meillä tämä tilanne nyt on vähän erilainen. Onko olemassa yhtään lastenkirjaa, joka kertoisi uusperheestä? Se olisi musta oiva tapa auttaa lasta ymmärtämään.
Itse tosin olen juuri sellaisesta ydinperheestä, joten tilanne on mullekin erilainen ja uusi.
 
peuhu
Kirjastosta löytyy kyllä lastenkirjoja missä kerrotaan uusperheistä ja myös kirjoja joissa kerrotaan uuden lapsen syntymästä perheeseen ym.

Meillä poika oli1,7v kun aloin olemaan hänen isän kanssa( täyttää11 tänä vuonna) ja on aina puhutellut mua nimellä, itsekin olen sitä mieltä että niin on kivempi. Pienenä äitinsä teki selväksi pojalle ettei voi olla kuin yksi oikea äiti kun asia askarrutti poikaa ja mä sanoin et äiti oli ihan oikeassa kun poika sitä mulle selosti. Eriasia sit jos isä ois lähivanhempi ja lapsi asuisi meillä niin voitais varmaan puhua äitipuolesta.
 
eräs
Lapset kutsuvat minua nimeltä. Jos kaverit kysyy, olenko heidän äitinsä, vastaavat ihan itse että ei kun äitipuoli.
Lapset asuvat puolet ajastaan meidän kanssamme.
 

Yhteistyössä