kukaan tehnyt keliakia-testiä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n

Vieras
Osaako kukaan sanoa, kun tein juuri keliakiatestin itselleni ja lapsilleni ja minulle ja toiselle muksuista tuli todella todella haalee plussa. Minusta hieman näyttää jopa viivan paikalta, mutta kun siis toisen lapsen testiin ei sellaista rantua tullut. Niin luokitellaanko se nyt kuitenkin positiiviseksi tulokseksi?
Onko kellään kokemusta koti-testistä ja tullut vastaava tulos ja mitä on sitten tk:n testit näyttäneet?

Joo tiesin kyllä sen, että diagnoosiin ei pelkkä verikoe riitä, mut on ollut neuvolassa niin nihkeitä sen suhteen kun oon puhunut että haluan lapsille lähetteet, kun mulla on lähisuvussa niin monella keliakiaa ja vielä sekä äidin että isän puolella, niin tei itse ettei tarvi taistella lähetteistä :) mut joo, huomenna soitan ja varaan ajan, hirvittää vaan kun tuo poika on vasta 1v... :(

Harvalla noin pienellä vielä edes tähystyksessä näkyy. Se siis vaihtelee missä iässä suolinukka tuhoutuu, joillakin se kestää jopa vuosikymmeniä, jollakin taas todetaan jo taaperona. Jollakin saattaa tähystyksessä vaikka 15-vuotiaana näyttää että ei ole keliakiaa, ja muutama vuosi myöhemmin taas saa diagnoosin kun suolinukka on tuhoutunut. Näin siis kävi yhdellä sukulaisellani, tähystyksien välissä taisi olla vajaa kaksi vuotta.