Kukaan täällä opiskellut TAIK:ssa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unelmoija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unelmoija"

Vieras
Haaveilen opiskelusta Taikissa. Oisko täällä kenelläkään kokemusta ko. koulusta esim. pääsykokeista yms??

Itselläni takana ammattikorkeakoulututkinto aivan eri alalta, mutta ajattelin että voisin sillä tutkinnolla hakea. Voinko hakea suoraan taiteen maisterin ohjelmaan, vai pitääkö ensin suorittaa kandidaatin tutkinto?

Olen kiinnostunut eniten kuvataiteesta ja kalustesuunnittelusta.

Ei Taikista, mutta Lahden muotoiluinstituutista on kokemusta. Lahteen piti tehdä ennakkotehtäviä. Kaikki ennakkotehtävät toimittaneet pääsivät pääsykokeisiin. Karsinta on joillekin linjoille todella kova! Siis sekä Taikissa että Lahden Muotoiluinstituutissa. Onko sinulla kuinka paljon harrastuneisuutta takana? Käsittääkseni Taikista valmistutaan maistereiksi suoraan. (jos joku tietää tarkemmin, korjatkoon :))

Oon hakenu, mut en vielä päässy :( haluisin opiskelemaan kuvataidekasvatusta. En tiiä miten amk papereilla haetaan. Sinne pitää tehä ennakko tehtävät ja sit ne niistä valkkaa kenet ottavat pääsykokeisiin. Kun haet, huomioi et koulutodistukset pitää postittaa eri toimistoon kuin ennakkotehtävät :D

T. Yks vuosi meni paperit väärinpäin

Jos sulla on ihan toisen alan ammattikorkeakoulututkinto niin periaatteessa voit hakea suoraan maisteriohjelmaan: "Hallinnollisesta näkökulmasta mikä tahansa kandidaatin tutkinto tai ammattikorkeakoulututkinto tekee sinusta hallinnollisesti hakukelpoisen mihin tahansa Aalto-yliopiston taideteollisen alan maisteriohjelmaan. Tutkinnon ja hakijan alalle soveltuvuus ja muu arviointi suoritetaan koulutusohjelmassa." Käytännössä toi "alalle soveltuvuus ja muu arviointi" kuitenkin tulee pudottamaan sut pois jollet sitten ole ollut alalla töissä tai muuten jotenkin tosi harrastunut tms.

Eli käytännössä kannattaa suosiolla hakea normaalissa haussa: http://www.aalto.fi/fi/studies/admissions/arts/bachelors_degree/

Hyvä kuulla, että voin hakea suoraan maisteriohjelmaan!

Ihanan 'positiivisesti' sanottu, että käytännössä alalle soveltuvuus ja muu arviointi tulee pudottamaan sut pois jne... :D (Olen niin oppinut, että minun kohdallani tuollaiset kommentit suorstaan pakottavat minut hakemaan ko. kouluun!)

Inhoan sanaa harrastus, joten en halua sanoa harrastavani taiteita. Teen kuitenkin aika paljon asioita; tauluja, vaatesuunnittelua + toteutusta, arkkitehtuuria, kierrätystaidetta ja sisustussuunnittelua. Nykyisen amk-tutkintoni valitsin, koska en uskaltanut aiemmin kuunnella itseäni ja haluani tehdä taidetta ja koska nykyisessä tutkinnossa työllitymistilanne on hyvä.