Kukaan revennyt 1. Synnytyksessä pahasti, asiaa 2. Synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
mulla näin..
Ekassa toisen asteen repeämät ja 30-45min tikkausta. Paranin silti nopeasti.
Tokassa myös toisen asteen vauriot, mutta vain neljä tikkiä. Vanha arpi repesi uudestaan.

itsellä on aika periksiantamaton kudos, joten osasin odottaa, että ilman vaurioita ei onnistu toisellakaan kertaa.

"Vieras"
Ne jotka tiedän revenneen isommin ekassa synnytyksessä, ovat muistaakseni kaikki selvinneet ilman mitään haavereita tokassa synnytyksessä, vaikka toinen vauva on ollut vielä suurempikin, kuin ensimmäinen vauva. Itse sain jokusen tikin ekassa synnytyksessä, tokassa pieni nirhauma eikä tikkejä, kolmannessa ei haaverereita.

"vieras"
Minulla sitten kai huonoin tuuri käynyt. Ekasta episiotomia ja repeämät. Kaikki ompeleet pamahtivat auki ja haavat aukesivat pohjiaan myöten. Arpeutumat ovat olleet mahtavaa luokkaa. Toisessa synnytyksessä oli pakko leikata uusi episiotomia koska arpikudos ei tietysti antanut periksi ja repeämät olisivat ilman uutta leikkausta olleet pahat.

"hmm"
Mikä katsotaan pahaksi repeämäksi? Minulla oli ekasta ainakin toisen asteen repeämät mutta ei kai ne kovin pahat olleet? Hyvin parantuivat ja kun kuopus syntyi, oli paljon isompi, repesin silloinkin mutta en kai pahasti.

Te, joilla on tosi pahat repeämät, onko silloin synnytyksen aikana yhtään toppuuteltu vai onko vauva tullut muutenkin vauhdilla maailmaan? Entä pehmittikö kätilöt välilihaa lämpimällä?

Muistan kun esikoista synnytin ja sain kaksi avutonta nuorta kätilöä paikalle. Itse siinä sit mietin ponnistusvaiheessa joka kesti yli tunnin, että eikös sitä pehmittämistä ollenkaan tehdä! Uskalsin onneksi vaatia mutta mun mielestä se kuuluis kyllä normaalikätilön perusasioihin ellei sit käy niin että ei kerkeä!

"vieras"
ekassa synnytyksessä isot repeämät ja tokassa ei tullut muuta kuin asfaltti-ihottumaa.. Esikoinen painoi 3200 syntyessään ja kuopus 4200 :) ja toinen synnytys oli minulle helpompi.

"Vieras"
Vastauksista.mulla siis ekan syntymästä 3 v, repeämättä pahat ja syvällä, jouduttiin nukutuksessa karsimaan kasaan. Paraneminen kipeää mutta jotenkin olin koko asian mielestäni sulkenut ja nyt vasta alan pelkäämään...

"noppispoppis"
[QUOTE="noppispoppis";28852488]Ekasta kolmannen asteen repeämät (myös sisäpuolella) ja päälle 30 tikkiä, tokasta pieni nirhauma ja 3 tikkiä :) saa nähdä kuinka kolmosen kanssa käy[/QUOTE]
ja ekasta synnytyksestä oli aikaa 2v7kk

tsemppia!
Ekasta episotomia + II/III asteen repeämät (repesin niin sulkijalihakseen päin kun sisään päin), tikkaus leikkaussalissa, tikkeja kymmenittäin monessa kerroksessa. Paranin kuitenkin aika hyvin.

Tokasta (syntyi 1,6v ekan jälkeen) nirhauma ja pari tikkiä. Mutta toka oli 800g kevyempi kun eka.

Kolmas (syntyi 3v3kk tokan jälkeen) kanssa nirhauma ja pari kauneustikkiä :D. Kolmonen oli samanpainoinen kun eka.

mulla
[QUOTE="vieras";28852090]Minulla sitten kai huonoin tuuri käynyt. Ekasta episiotomia ja repeämät. Kaikki ompeleet pamahtivat auki ja haavat aukesivat pohjiaan myöten. Arpeutumat ovat olleet mahtavaa luokkaa. Toisessa synnytyksessä oli pakko leikata uusi episiotomia koska arpikudos ei tietysti antanut periksi ja repeämät olisivat ilman uutta leikkausta olleet pahat.[/QUOTE]

Myös ekassa episiotomia, joka aukes pohjaa myöten. Meni hyvin kiinni ja toisessa synnytyksessä ei tullut yhtään tikkiä.

"hmmm"
Ekassa pahat repeämät, sulkijalihas meni osittain poikki. Lapsi oli pienehkö.Toka lapsi syntyi keskosena ja oli pieni, minulle ei tullut repeämiä, ihan pieni nirhauma muistaakseni. Tämä toinen oli vielä syöksysynnytys.

Älä pelkää. Nyt on eri tilanne kun aikasemmin.

"vieras"
Ekasta repesin vaikka välilihaa vähän leikattiinkin. Tokasta tuli vain pieni nirhauma (yksi tikki). Kolmannesta ei tarvinnut edes ommella =) Ekan jälkeen luin, että välilihaa voi pehmittää etukäteen saunassa hieromalla siihen öljyä, niin sitten tein pari vka ennen synnytystä noin joka toinen ilta -tiedä sitte oliko sillä merkitystä.

"vieras"
Eka synnytys oli yli nelikiloisen vauvan imukuppisynnytys, episiotomian lisäksi 2. asteen repeämä joka repesi jotenkin omituisesti kahteen suuntaan. Toinen synnytys ilman repeämiä, muutenkin helppo ja nopea synnytys :)

Yhteistyössä