Kukaan perheessä ei pidä jouluruuasta

• Viestiketjun aloittaja apuua
  • Ensimmäinen viesti
ttppii
Mitä on "jouluruoka"?
Perhekohtaisesti vaihtelu on aika suurta, ja melkein se kinkku on ainoa 100% vakio. Laatikoissakin on vaihtelua, mitä laatikoita kukakin syö. Kaikille (peruna, porkkana, lanttu, maksa) löytyy suosijansa.
Erilaisia "jouluruokia" mitä syödään eri perheissä on hirveästi, kumma jos kaikki on niin pahoja.
Mätiä, lohta graavina, savustettuna, siikaa graavina/savustettuna, maksapateeta, lihapateeta, ryynimakkaraa, erilaisia salaatteja, lihapullia, sillia, maustesilakoita, karjalanpaistia jne jne noita kaikkia monet syövät jouluruokina. Jaa että inhoatte noita kaikkia??

kikki
Meillä on jouluruoista luovuttu jo monta vuotta sitten. Kun ei niistä kukaan tykkää, niin syödään sitten jotain muuta. Kinkkua meillä on ja jotain rosollia isoäidille. Muuten on salaatteja, karjalanpaistia, jotain hyvää lihaa, broileripihvejä, erilaisia herkkujälkkäreitä ( piirakoita, leivoksia, hedelmäsalaatteja), jotain suolaisia piirakoita ja kaikkea muuta herkullista. Ruoanlaittoon panostetaan todella paljon ja on vaikka mitä maisteltavaa. Joka vuosi on vähän jotain erilaista ja osa ruoista on sitten jäänyt meidän omalle jouluruokalistalle.

"marianne"
Meilläkään ei hirveästi jouluruuista tykätä. Kinkku paistetaan, perunasalaattia, rosollia teen omalla tyylilläni en laita porkkanaa, maksalaatikkoa, savulohta, kylmäsavuporoa ja sit joskus on perunamuusia. Siin mein jouluateria. Niin ja savujuusto kuuluu jouluun rieskan kanssa.

Meilläkin on aika pelkistetty joulupöytä, jos olemme ihan oman perheen kesken kotijoulun. Kinkkua paistellaan, teen itse rosollit sun muut lisukkeet ja laatikot, maksalaatikon + punajuuri-/peruna-/herkkusienisalaatit ostan valmiina ja sitten juomana limsaa / maitoa / kivennäisvettä.

Kalaa meillä ei ole ollut ollenkaan, johtuen allergioista, mutta anoppi lupasi muutaman siivun maistiaiseksi tuoda tullessaan, kun käyvät just ennen aattoa. Leipää myös on tarjolla ollut, mutta se jää syömättä jo valmiiksi täyttävän aterian kanssa, mutta tänä vuonna ajattelin rinnalle paistella maustepatonkia.

Minun mielestäni jouluruoka voi olla millainen vain. Just niitä tarjolla, joista kukanenkin tykkää :) Eli ei hätää, syöttepä sitten vaikka jauhelihakeittoa tai lihamureketta niin se on varmasti ihan hyvää.

"nekku"
Siskoni teki kerran jouluksi kotiliedessä olleen "itämaan tietäjät" joulumenuun. Oli tosi hyvä. Kalkkunarulla ja jokin itämainen lisuke. Olisiko ollut cous cous tyylistä, jossa seassa mm. rusinoita, mausteita jne. En nyt osaa yhtään selittää, mutta jäi mieleen, että jouluksi voisi tehdä myös hyvää ruokaa silti säilyttäen joulutunnelman.

"vieras"
Tiedätkö, että myös aikuisena voi oppia uusia ruokia syömään? Uuteen makuun tottuminen vaatii 10-20 maistelukertaa ja suurimmaksi osaksi sen jälkeen alkaa ruoat maistua. Teinä tekisin enivei ainakin perus lanttulootaa ja rosollia sen kinkun lisäksi, ottakaa vaikka tavoitteeksi yhden uuden ruoan opettelu/vuosi. Laajentaa sekä teidän, että lasten makurepertuaaria ja antaa lisää elämyksiä!

Nimim. 33-vuotiaana lanttulaatikkoon rakastunut äippä :)

-.-
Erilaisia "jouluruokia" mitä syödään eri perheissä on hirveästi, kumma jos kaikki on niin pahoja.
Niinpä. Välillä tuntuu että jotkut vain ovat päättäneet olla tykkäämättä jouluruuista koska ne ovat nimeltään "jouluruoka".
Netti ja Pirkka/Yhteishyvä sun muut ovat pullollaan kaikkea jouluruokaa joka ei kuitenkaan ole perinteistä jouluruokaa. On se kumma jos KAIKKI ruuat on pahoja. Mitkä sitten on niitä syötäviä ruokia? Hampparit, lasagne ja pizza?

"kolmen äiti"
Mun mielestä monen inho jouluruokia kohtaan johtuu siitä, että ne ostetaan valmiina eineksinä ja sit ihmetellään, että onpa tää pahaa. Mä en oo vielä törmännyt hyvään valmisruokaan!
Jos ihmiset tekis itse kunnollisia jouluisia perinneruokia, niin johan varmaan alkais maistumaan lapsillekin, nehän ovat tyypillisesti valmistettu perusraaka-aineista ilman sen kummempia maustekikkailuja.
Meidän joulupöytään kuuluvat keitetyt perunat, karjalanpaisti (kunnollisista paistilihoista uunissa pitkään kypsäksi haudutettu), lanttu- ja porkkalaatikko (omatekoiset, jo etukäteen pakkaseen tehdyt), karjalanpiirakat (omatekoiset, myöskin jo etukäteen pakkaseen tehdyt), kinkku (aaton vastaisena yönä paistettu), rosolli (punajuuresta, porkkanasta, suolakurkusta ja sipulista itse tehty), alkupaloina savulohta yms kalajuttuja. Ei sen ihmeempää, mutta hyvää on, varmasti yksi vuoden parhaimman makuisista aterioista. Ja meillä kyllä lapsetkin tykkäävät kovasti.

"kerttu"
Jos ei ole hyvän kalan ystävä, niin kyllähän nuo jouluruoat aika vanhanaikaista tavaraa on. Kukapa nykyaikana pistelisi poskeensa lanttu- tai porkkanalaatikkoa arkena? Kalat taas on "nykyaikaisia", eli niitä kun syödään joulun ulkopuolellakin, niin sillähän ne maistuu sitten joulunakin.

Itse olen silti sitä mieltä, että ihan perinteitä kunnioittaaksemme syömme vähän jouluruokia. Se ei tarkoita että syödään laatikoita kilokaupalla ja monta päivää putkeen. Jouluruokien syöminen on hieman jo yleissivistyksen puolelle menevää. Lapset tulevat elämänsä aikana monen monta kertaa istumaan jouluruokapöydässä, joten fiksua se on osata niitä vähän maistellakin. Pelkästään jo koulussa jouluruokia kannetaan eteen, työpaikan tilaisuuksista puhumattakaan.

Yhteistyössä