Kukaan opiskellut oppisopimuksella??

Vinkkejä kaivattaisiin! Mitä kautta saitte paikan, olitteko ensin yhteydessä oppisopimustoimistoon tms ja paljonko saitte opiskeluajalta palkkaa ja miten opinnot räätälöitiin?

On pidemmän aikaa hautunut mielessä, että jos uskaltais repäistä ja hankkia uuden ammatin! Nykyinen työni on stressaavaa, huonosti palkattua ja työpaikalla tod huono ilmapiiri, sinnittelen siellä koska se on vakituinen paikka :( Mutta en tiedä kuinka kauan jaksan ennen kuin pää hajoaa :D

irtiotto kannattaa
Olen opiskellut kaksi tutkintoa oppisopimuksella ja molemmilla kerroilla työpaikka piti itse hankkia. Eli ensin sinun pitää lähestyä työnantajaa kysymyksellä, että olisiko kiinnostusta oppisopimukselle ja samalla sinun tulee osata kertoa mitä työnantaja hyötyy sopimuksesta. Eli sinun pitää perehtyä hyvin asiaan etukäteen. Sen jälkeen otetaan yhteyttä oppisopimustoimistoon ja he tulevat tekemään asiasta paperit.

Sain normaalia palkkaa koko ajan, mutta ymmärtääkseni voivat kai maksaa vähemmänkin. Koulupäiviltä en saanut palkkaa (2 x kuussa) vaan tuolloin sain muutaman euron oppisopimustoimistolta. Opinnot kestivä noin 1.5 vuotta. Netistä kannattaa tarkistaa lista ammateista, joihin voi opiskella oppisopimuksella.

Tsemppiä tulevaan!

Kiitos :) Lähihoitajan tutkintoa ajattelin, takana useampi vuosi työkokemusta alalta ja 90 sh:n opintopistettä joten olisi kiva kun saisi tuosta ihan ammattitutkinnonkin. Nyt olen siis olosuhteiden pakosta eri alalla. Mietin vaan, miten osaa selittää mitä työnantaja HYÖTYY minusta - saako siihen noilta toimistoilta mitään apua? Google ei osaa auttaa, löytyy vain suomi24-ketjuja.. :D

Olen opiskellut kaksi tutkintoa oppisopimuksella ja molemmilla kerroilla työpaikka piti itse hankkia. Eli ensin sinun pitää lähestyä työnantajaa kysymyksellä, että olisiko kiinnostusta oppisopimukselle ja samalla sinun tulee osata kertoa mitä työnantaja hyötyy sopimuksesta. Eli sinun pitää perehtyä hyvin asiaan etukäteen. Sen jälkeen otetaan yhteyttä oppisopimustoimistoon ja he tulevat tekemään asiasta paperit.

Sain normaalia palkkaa koko ajan, mutta ymmärtääkseni voivat kai maksaa vähemmänkin. Koulupäiviltä en saanut palkkaa (2 x kuussa) vaan tuolloin sain muutaman euron oppisopimustoimistolta. Opinnot kestivä noin 1.5 vuotta. Netistä kannattaa tarkistaa lista ammateista, joihin voi opiskella oppisopimuksella.

Tsemppiä tulevaan!
Mitä kaikkea työnantaja hyötyy sopimuksesta?

mulla työpaikka järjesti oppisopimuskoulutuksen ja hoiti alkuun sen. sain ihan normaalipalkan, täst on useampi vuosi mut mun mielestä sain myös koulutuspäiviltä palkan.... en nyt kyl ihan varma oo. mun ei myöskään ite tarvinnu maksaa mitään koulutuksesta. se olis kai muuten ollu joku 3000e. pari päivää kuukaudessa oli tunteja ja muuten itseopiskelua, reilun vuoden kesti.

Alkuperäinen kirjoittaja äits;24233827:
Mitä kaikkea työnantaja hyötyy sopimuksesta?
Tota mäkin mietin. Googlen mukaan Oppisopimuksen aikana työnantajalle maksetaan aina koulutuskorvausta työssä oppimisen ohjauksesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Koulutuskorvaus sovitaan tapauskohtaisesti oppisopimusta tehtäessä ja koulutuskorvauksen maksaa oppisopimustoimisto tai oppisopimuksen järjestävä oppilaitos

Koulutuskorvaus maksetaan yleensä jaksojen mukaan kaksi tai kolme kertaa vuodessa tai kertakorvauksena koko oppiajalta. Koulutuskorvauksen määrä riippuu koulutusalasta ja tietopuolisen koulutuksen hinnasta ja siitä maksaako työnantaja opiskelijalle palkan teoriapäivien osalta.

Oon ehkä väsyny mut en ymmärtäny tosta oikeastaan sanaakaan :D

Tota mäkin mietin. Googlen mukaan Oppisopimuksen aikana työnantajalle maksetaan aina koulutuskorvausta työssä oppimisen ohjauksesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Koulutuskorvaus sovitaan tapauskohtaisesti oppisopimusta tehtäessä ja koulutuskorvauksen maksaa oppisopimustoimisto tai oppisopimuksen järjestävä oppilaitos

Koulutuskorvaus maksetaan yleensä jaksojen mukaan kaksi tai kolme kertaa vuodessa tai kertakorvauksena koko oppiajalta. Koulutuskorvauksen määrä riippuu koulutusalasta ja tietopuolisen koulutuksen hinnasta ja siitä maksaako työnantaja opiskelijalle palkan teoriapäivien osalta.

Oon ehkä väsyny mut en ymmärtäny tosta oikeastaan sanaakaan :D
Oisko se nyt niin, että periaatteessa sitä ois ilmaisena työvoimana, paitsi että työnantajalle vielä maksetaan?? :D

Alkuperäinen kirjoittaja äits;24233866:
Oisko se nyt niin, että periaatteessa sitä ois ilmaisena työvoimana, paitsi että työnantajalle vielä maksetaan?? :D
Kai mulle nyt joku jotain kk palkkaa maksas? :confused: Mut kuinka paljon työnantaja sais rahana takas ja keltä.. En mä miksikään ilmaiseksi TET-työläiseksi sentäs lähe :D

Alkuperäinen kirjoittaja äits;24233902:
Niin, ei tietenkään:D Mutta siis se työnantaja ei maksa sulle vaan se oppisopimus....joku :D ja se maksaa myös työnantajalle jotain.

?
Just näin mä pelkään et möläytän jolleki potentiaaliselle työnantajalle :D Ei vittu.. Miksei googlessa oo jotain 20 kohdan muistilistaa oppisopimusta varten.. On nimittäin kuitenkin ainakin mun aikuiseen elämään miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin kolmen vuoden AMK Kelan tuilla joita en välttämättä edes saisi ku 300e/kk/brutto... Tai sit haen vaan suosiolla amiksen kokkilinjalle, sen ainakin osaan!! :D

Just näin mä pelkään et möläytän jolleki potentiaaliselle työnantajalle :D Ei vittu.. Miksei googlessa oo jotain 20 kohdan muistilistaa oppisopimusta varten.. On nimittäin kuitenkin ainakin mun aikuiseen elämään miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin kolmen vuoden AMK Kelan tuilla joita en välttämättä edes saisi ku 300e/kk/brutto... Tai sit haen vaan suosiolla amiksen kokkilinjalle, sen ainakin osaan!! :D
Itsellä se tilanne, et olen juurikin valmistumassa ammattiin, jota en kuitenkaan enää koe omakseni. Enää ei tosiaan huvittaisi pikkurahalla alkaa toista alaa opiskelemaan, kun ollaan tytön kanssa kahdestaan ja on melko tiukkaa.

Oppisopimuksella lastenhoitajaksi, alasta on jopa kokemusta ja loistavat työtodistukset, olisi hienoa :)

Sitä minäkin oon miettiny, kuitenkin esim 80% jostain 1600 euron kuukausipalkasta on ihan eri kuin opintotuki 298 euroa josta maksat tietty vielä verot :D Ja silti valmistuu samaan ammattiin..

Taidan soittaa piruuttani sinne oppisopimustukiapukeskukseen huomenaamulla ja kysyä, miten parhaiten kannattaa kontaktoida työnantajia.

Vaikka siellä sivuilla lukee että ne ei avusta siinä vaan ainoastaan siinä vaiheessa kun työpaikka löytyy.

Ei ne voi oikeesti olla nii mulkkuja ettei jeesaa mua yhtään! :D

Sitä minäkin oon miettiny, kuitenkin esim 80% jostain 1600 euron kuukausipalkasta on ihan eri kuin opintotuki 298 euroa josta maksat tietty vielä verot :D Ja silti valmistuu samaan ammattiin..

Taidan soittaa piruuttani sinne oppisopimustukiapukeskukseen huomenaamulla ja kysyä, miten parhaiten kannattaa kontaktoida työnantajia.

Vaikka siellä sivuilla lukee että ne ei avusta siinä vaan ainoastaan siinä vaiheessa kun työpaikka löytyy.

Ei ne voi oikeesti olla nii mulkkuja ettei jeesaa mua yhtään! :D
Onnea vaan matkaan, toivottavasti saat asiat järkättyä :) minä vielä valmistun ensin...

Tänks :) Jos ei muuta ni meen kaupungille ja sanon et tästä saatte halvalla hyvän hoitajan, ei tartte maksaa ees minimipalkkaa ja yhteiskunta maksaa teille siitäkin hyvästä että otatte mut, otattehan mut, PLIIS ottakaa mut... Sen pitäis toimia :D Tsemppiä sullekin, oon tullu siihe lopputuloksee et elämä on liian lyhyt paskoihin kompromisseihin.. (uus motto :) )

• Tykkää
Reactions: äits
Hei,

Työantaja saa sinusta koulutuskorvausta ja sinä saat työanatajalta palkkaa jonka yhdessä sovitte..Siis työsopimus tehdään yhdessä 3:n osapuolen kanssa, sinä työantaja ja oppisopimustoimista ja työsopimus on määräaikainen. Teoria päiviltä saat ns. päivärahaa.

Itse olen opiskelemassa oppisopimuksella kosmetologiksi ja lähden jatkamaan opintojani nyt melkeen 4v äitiys/hoitovapaan jälkeen, vielä vajaa vuosi kestää koulutukseni ja yhteensä se siis kestää 3v. Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin joihinkin ammatteihin voi oopiskella 1.5vuodessa tai sit on pykälät muuttuneet, koska silloin kun 2005 aloitin opiskelun piti opintojen kestää sen 3v.

Ota ensin yhteys sinne oppisopimus toimistoon kun käsittääkseni kaikille ei automaattisesti myönnetä oppisopimusta, sitten tosiaan jos sieltä näyttävät vihreetä valoa niin etsi työnantaja ja sen jälkeen teidän pitää tehdä koulutus esitys ja sit odotatte meneekö se läpi =)
Tsemppiä, kyllä se siittä kun saa asiat rullaamaan, itse sanoin silloin 2005 itseni irti vakituisesta työsuhteesta ja lähdin toteuttamaan toiveitani, ja kannatti, mut kyllä sitä piti ensin 2v miettiä ja tuumata, et uskaltaako :D

Yhteistyössä