Kukaan ollut toukokuussa Mallorcalla + lapsen kanssa matkustamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkakuumetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkakuumetta

Vieras
Heippa! Tässä mietitään matkakohdetta toukokuulle. Paljon ei enää ole matkoja jäljellä joten valinnanvaraa ei juurikaan ole. Mietin että onko merivesi tuohon aikaan vielä niin kylmää Mallorcalla ettei sinne juuri ole asiaa?? Tai miten muuten tuo sää silloin, vieläkö on kovin epävakaista? Entä muita kokemuksia Mallorcasta?

Sitten 4.5v:n kanssa matkailu. Poika on TODELLA nirso. Viime reissu meni osittain "piloille" vain sen takia ettei poika suostunut syömään juuri mitään. Sitten oli tietysti kiukkuinen kun oli nälkäinen. Ei syö pitsaa tms. Hamppareissa sen verran erimakuinen pihvi etteivät nekään kelvanneet. Itse tein ruokaa----> jauheliha ja makkarat sen verran eri makuisia siellä että ei kelvannut nekään. Nyt kun haaveena kahden viikon matka niin nyt mietin että voidaanko kahta viikkoa ollakaan pelkästään tuon pojan huonon syömisen takia. Eihän lapsi nälkään kuole, mutta jos on sen takia huonotuulinen koko loman niin ei sekään hyvä ole. Muita kokemuksia tuon ikäisen vilkkaan pojan kanssa matkustamisesta?

Kiitos kaikista vinkeistä ja tiedoista!

Syökö lapsi hedelmiä ja leipää? Jogurtteja? Onko kotimaassakin tosi nirso? Euroopassa on hurjasti samoja ruokia kaupoissa, oltiin sitten etelä- tai pohjoislaitamilla.

Riippuu kovasti siitä mihin aikaan toukokuusta. Jos tarkoitus on lämpimästä nauttia, valitsisin lähdön ainakin niin loppukuusta kuin mahdollista. Nyt on tosin ollut kylmempää kai sielläkin päin eikä vain täällä?
Me on oltu ihan kesäkuun alussa ja silloin uskaltauduttiin nopeasti uimaan. Oli sellaista viileähköä vettä kuten Suomessa viileinä kesinä. Paikalliset selvästi vältteli vielä vettä. Sää oli muuten mainio, parina päivänä satoi rankasti, mutta sateet tulivat samaan aikaan iltapäivästä nopeina kuuroina. Ehkä vartin satoi kaatamalla ja sen jälkeen paistoi taas aurinko. Enemmän uitiin altaassa.

Ruoka-asiasta... ton ikäinen kannattaa jo opettaa syömään normaaliruokaa. Luulisi, että kahden viikon vaiheilla jo tulisi sen verran nälkä, että jotain syö. Ja jos olis jo sen verran isompi kuin viime reissulla? No, ainakin hedelmät maistuu samalle tölkistä ja tonnikala, vaikka se nykyään vähän pannassa onkin. Mallorca on niin paljon turistipaikka, että tavalliset pizzat, hampparit sieltä juurikin saa.

Itse olen todella mukavuudenhaluinen lomaillessani, ja "raahaan" aina kotosuomesta evästä mukaan :) Kelpaako lapsellesi esim. purkkilihapullat, hernekeitto, pussiruoat/pastat tai vastaava kuljetuksen ja sään kestävä ruoka mitä meillä kaupoissa myydään? Meillä esim. makaroni& ketsuppi höystettynä jalostajan lihapullilla uppoaa. Perunat (joita saat joka kohteesta) ja pakastealtaasta kalapuikot on ok. Suosittelen, että aloitat jo kotona näiden "einesten" tarjoamisen, ja etsit teille sopivan vaihtoehdon. Mc Donalds myy jokapaikassa samaa, pyydät vain "plainina".

Mallorcalla jauheliha, hedelmät, jogurtit, kana yms maistuu kyllä ihan samalle kuin Suomessakin.
Tuskin tarttee mitään Suomalaista tölkkiruokaa raahata mukana :)

Kyllä on kotimaassakin tosi nirso. Jos ei pidä ruuasta jota laitan, niin ei sitä kyllä sitten syö, vaikka en muuta tilalle anna. On ennemmin ilmeisesti nälässä. Ei syö mitään kalapuikkoja, hernekeittoa,tonnikalaa tms. Mulla oli viimeksikin mukana esimerkiksi italianpataa, jota ei sitäkään syönyt koska jauheliha maistui erilaiselta. Maistui se kyllä omassakin suussa. Toki syö hedelmiä ja leipää ja jogurttia, mutta eivät ne sitten kuitenkaan täytä tarpeeksi jos viikon niitä popsii. Tottakai mä olen yrittänyt opettaa lastani syömään, mutta en mä oikein väkipakollakaan voi työntää ruokaa suuhun. =o/ Rasittavaa kun yhdestä syömisestä tulee sitten se loman "ongelmakohta". Hoitopaikassa kyllä syö oikeastaan kaikkea, mikä kyllä on sitten outoa että kotona jättää syömättä jos ruoka ei miellytä. Enkä ole koskaan antanut periksi että saisi jotain muuta tilalle. Täytyy alkaa kiertelemään eineshyllyjä ja alkaa kokeilemaan.

Reissuun lähdettäisiin toukokuun puolivälissä, mikäli nyt lomat järjestyvät. Eli toinen lomaviikko olisi sitten toukokuun viimeinen. Kyproskin houkuttelisi kovasti mutta lähtöpäivä on hankala järjestää.

Kyllä mä teen monesti ihan suomalaista kotiruokaa espanalaisista aineksista ja saman makuista tulee, ja voihan olla että lapsi tykkää paikallisesttakin ruoasta. tuskin nyt mitään einesmössöää kannattaa alkaa syöttämään.

Me ollaan oltu Kreikassa Kreetalla toukokuun kolmannella viikolla. Lämmintä riitti (+25-30 koko viikon), tosin sattumastahan se on kiinni millaiset säät sattuu. Kuitenkin kun kaksi viikkoa olette, niin eiköhän siihen niitä hyviäkin päiviä osu :) Voisin kyllä suositella siis Kreikkaakin vaihtoehdoksi tuolle Mallorcalle.

Lapsi 5 v. söi koko viikon spagetti-bolognesea ja kanavartaita eri lisukkein sekä kreikkalaista salaattia. On kyllä melko kaikki ruokainen, mutta ihastui niin noihin ruokiin, että aina vaan niitä listalta halusi. Kannattaa rohkaista poikaa maistamaan (niin varmaan olet tehnytkin) ja kyllähän lapsi pari viikkoa leivällä + hedelmillä + jätskillä pärjää, jos ei kertakaikkiaan muu maistu! Mukavaa lomaa! Älkää ihmeessä lyhentäkö lomaa pojan syömättömyyden vuoksi.

No juu onhan niitä Turkkiin, Egyptiin ym. minne me ei lähdetä. =o) Ja meillä kun nuo lähtöpäivät on lomien puolesta aika tarkat niin se poissulkee monta kohdetta. =o/ Kreikka taasen ei ole ollut meidän mieleen, ollaan Rodoksella ja Kreetalla käyty. Sitten jää oikeastaan jäljelle vain Mallorca ja Kypros.

Ihan tavallista kotiruokaa mä teen, enkä usko sen olevan pahaa. =oD Mutta jos ei lihoista syö muuta kun jauhelihaa, ei syö riisiä, ei syö keittoja... tarhassa maistaa kaikkea kyllä. Usein se vaan on niin että päivähoidossa syödään mutta kotona ei, samaa sanoivat päivähoidon tädit.

Väkisinkin tulee vaan stressiä tuosta syömisestä, koska viime reissulla oli tosiaan sitten niin kiukkuinen kun ei syönyt kunnolla. Sanoikin siellä että minä syön sitten kotona kun täällä ei ole mitään ruokaa. =oD Ja oli kyllä tarjolla...

Yhteistyössä