kukaan käynyt romaniassa?

äiti 40plusplus

Aktiivinen jäsen
28.05.2005
10 811
0
36
Katselin tuossa Finnairin matkamessutarjouksia ja tuli mieleen että jos lähtisi Rpmaniaan kesäällä, lentäisi Bukarestiin ja kävisi vähän muuallakin.
Kokemuksia tuosta maasta ja matkailusta siellä? sen verran ItäEurooppaa tunnen että Unkarissa olen käynyt ennen ja nyt, sitten Puolassa ennen, Slovakiassa nyt, Jugoslaviassa kun se vielä Jugoslavia oli jne mutta Romania tuntematon paikka.

laitoin tuonne toiselle puolellekin, mutta tàssà taas:
samoissa paikoissa olen ità-euroopassa kàynyt, mutta luulenpa kertomusten perusteella ettà romania on aikalailla erilainen kuin nuo muut. ei sinne ainakaan ihan joka paikkaan uskalla kai mennà. meillà oli aikoinaan romanialainen lapsenlikka

Olimme kolme vuotta sitten Romaniassa rantakohteessa Mustanmeren rannalla. Oli kuulemma ensimmäinen kesä, kun sinne tehtiin Länsi-Euroopasta turistimatkoja ja sen huomasikin palvelukulttuurissa. En edes muista kohteen nimeä, mutta tosiaankin oli vain ranta (ja sekin likainen) eikä mitään katsottavaa. Pelastuksemme oli hyvä hotelli. Harvoin löytyi mistään menua edes englanniksi eikä sitä juurikaan puhuttu. Melkoista arpapeliä oli ruuan tilaaminen. Seikkailu tosiaankin! No, edullista oli.

Kävimme päiväseltään Bukarestissä. Tiet olivat tosi huonokuntoisia eikä moottoritietä juurikaan ollut. 250 km matka kesti 5 h. Bukarest oli mielestäni vielä melko "itäeurooppalainen". Sekin kuvastaa jotain, että muutaman kilometrin päässä pääkaupungista ihmiset kulkivat aasin vetämillä kärryillä. Ihan mielenkiintoista katseltavaa siellä kuitenkin oli, kuten Ceausescun palatsi ja Kylämuseo. Muissa emme ehtineet käydä.

Kävin rantalomalla Mamaissa ja menisin sinne kyllä uudelleen.
Itse pidin paljon myös constantan kaupungista jonne oli kävelymatka
Mamaista.

Hyvät ruuat oli ja ihan kiva palvelukin oli.
Vaikka harva puhui englantia hyvin.

Mutta se on eriasia mitä matkaltaan hakee.

Minulle kelpasi menu ihan romanian kielellä,koska niin saa niitä
hyviä makunautintoja.

Rannat oli ihanat hiekkarannat ja siistit.Matalaa pitkäälle.

Jos joskus sitä pääsis matkaan jällein
;)

no rantalomalle me ei olla lähdössä (mutta toki jotakin kylpylää voisi käydä kurkkaamass) vaan haettaisiin niitä vanhoja rakennuksia yms, sitä maan omaleimaista juttua, mitä se sitten missäkin maassa on. Eikös se Dracula romaniasta ole vai missä se transsylvania, eli ihan kiva olisi vaikka "Draculan linnassa" käydä. Ja jostakin on jäänyt Constanca mieleen eli sielläkin varmaan jotakin ja Bucarestissa.
Ruoka ei tarvitse olla viiden tähden gourmet nautinto kunhan ravituksi tulee ja loppujen lopuksi monessa maassa saattaakin olle se joku "kansan kuppila" paremmin maksettua rahaa vastaava kuin joku ravintola jossa kuvitellaan palveltavan hyvin (ja kalliisti) länsituristia.
Olen sitä mieltä että maailmassa on paljon nähtävää ja joskus on ihan terveellistä nähdä jotakin muutakin kuin sitä länsimaista hyvinvointia ja saada turistinakin kaikki. Tuosta tulikin mieleeni että eräs tuttavan tuttava oli viemässä murkkuansa Intiaan slummeja katsomaan muun nähtävyydenkatselun ohella, jotta murkkukin näkisi ettei kaikki ole sellaista että sen tuosta noin vaan sormianapsauttamalla saa.

Minä olen käynyt Romaniassa monta kertaa, ihan 90-luvun alussa (3-4 kertaa) ja sitten vuosina 99 ja 01. Noissa väleissä maassa oli tietysti tapahtunut paljon kehitystä, mutta kyllä siellä aika alkeellistakin paikoin oli. En sano, etteikö voisi/saisi olla, mutta minä en kyllä oikein päässyt näkemään sitä kaunista ja hyvää siellä, en tarkoita turisteja varten rakennettua krääsää, vaan sitä, että maassa ihmisten olisi hyvä olla.

Kauniita maisemia olivat mm. Olt-joen laakso, sitä ajettiin autolla joka kerta, joskus edes takaisinkin, kun olimme joka kerta Turkkiin menossa. Vuoden 99 auringonpimennystä katsoimme Mustan meren rannalla, mutta se taisi olla jo Bulgarian puolta. Koko Euroopan pahimmat tiet olemme Romaniassa kokeneet, Bukarestin kehätie oli suorastaan pelottava, mutta siellä kyllä jo EU:n varoin kovasti rakennettiin vuonna 01, jotta rekkaliikenne saisi paremman väylän itään, Jugoslavian sodan katkaistua eteläisemmän reitin. Vuonna 01 Romaniassa oli jo paljon Mäkkäreitä, olen jotenkin pitänyt semmoista Mäkkäriränkkingiä, en sillä että sinne pitäisi mennä, mutta ilmeisesti se kertoo jotain maan tilasta, paljonko siellä on Mäkkäreitä. Ja kun katsoo millaista autoa niiden pihassa on ja millaista väkeä niissä käy, voi päätellä aika paljon maan tilanteesta. Eikä se kertonut Romaniasta hyvää...

Bukarestia näimme eri kerroilla vaihtelevan paljon, jos keskustaa koitti väistää, sinne joutui ja toisinpäin, viitoitukset olivat olemattomat tai sitä huonommat :D

Romaniassa olemme yöpyneet aidossa ilotalossa, koska muuta majapaikkaa ei löytynyt, olemme ostaneet bensaa suklaapatukoilla ja tupakalla, päässeet näkemään erinäisiä huijinkiyirtyksiä raja-asemilla jne. Mutta sellaista nyt sattui monessakin itäisemmässä maassa aikoinaan, liekö tuommoinen nyt jo mennyttä.

Mutta kaikenkaikkiaan, Romania on Euroopan maista ainoa, jonne en hingu uudestaan päästä. Olen sille maalle vähän epäreilu, en ole kiinnostunut näkemään, onko se muuttunut tai ei.

Yhteistyössä