Minä olen käynyt Romaniassa monta kertaa, ihan 90-luvun alussa (3-4 kertaa) ja sitten vuosina 99 ja 01. Noissa väleissä maassa oli tietysti tapahtunut paljon kehitystä, mutta kyllä siellä aika alkeellistakin paikoin oli. En sano, etteikö voisi/saisi olla, mutta minä en kyllä oikein päässyt näkemään sitä kaunista ja hyvää siellä, en tarkoita turisteja varten rakennettua krääsää, vaan sitä, että maassa ihmisten olisi hyvä olla.
Kauniita maisemia olivat mm. Olt-joen laakso, sitä ajettiin autolla joka kerta, joskus edes takaisinkin, kun olimme joka kerta Turkkiin menossa. Vuoden 99 auringonpimennystä katsoimme Mustan meren rannalla, mutta se taisi olla jo Bulgarian puolta. Koko Euroopan pahimmat tiet olemme Romaniassa kokeneet, Bukarestin kehätie oli suorastaan pelottava, mutta siellä kyllä jo EU:n varoin kovasti rakennettiin vuonna 01, jotta rekkaliikenne saisi paremman väylän itään, Jugoslavian sodan katkaistua eteläisemmän reitin. Vuonna 01 Romaniassa oli jo paljon Mäkkäreitä, olen jotenkin pitänyt semmoista Mäkkäriränkkingiä, en sillä että sinne pitäisi mennä, mutta ilmeisesti se kertoo jotain maan tilasta, paljonko siellä on Mäkkäreitä. Ja kun katsoo millaista autoa niiden pihassa on ja millaista väkeä niissä käy, voi päätellä aika paljon maan tilanteesta. Eikä se kertonut Romaniasta hyvää...
Bukarestia näimme eri kerroilla vaihtelevan paljon, jos keskustaa koitti väistää, sinne joutui ja toisinpäin, viitoitukset olivat olemattomat tai sitä huonommat
Romaniassa olemme yöpyneet aidossa ilotalossa, koska muuta majapaikkaa ei löytynyt, olemme ostaneet bensaa suklaapatukoilla ja tupakalla, päässeet näkemään erinäisiä huijinkiyirtyksiä raja-asemilla jne. Mutta sellaista nyt sattui monessakin itäisemmässä maassa aikoinaan, liekö tuommoinen nyt jo mennyttä.
Mutta kaikenkaikkiaan, Romania on Euroopan maista ainoa, jonne en hingu uudestaan päästä. Olen sille maalle vähän epäreilu, en ole kiinnostunut näkemään, onko se muuttunut tai ei.