Kukaan joutunut tilanteeseen, jossa iso koira hyökkää oman pienen koiran kimppuun?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Valitettavasti näitä tapahtuu, ja taas oli iltasanomissa juttu miten pikkukoira oli kuollut ison hyökätessä ja riepotellut hengiltä. :(

Mitä tuollaisessa tilanteessa oikeasti voi tehdä?
Kaipaisin kokemuksia tai rehellistä tietoa, en mutuilua.

Ensimmäinen on tietenkin että huutaa ihan sairaan kovaa, mutta jos se iso koira ei pysähdy, tulee vaan vauhdilla kohti...

Mitä tehdä? Mistä ottaa kiinni? Lyödä, potkia?
Millä saa ne leuat auki, jos on ote jo pikkukoirasta?

Mulla on itselläni pieni koira, ja muutamassa potentiaalisesti vaarallisessa tilanteesssa oltu, kun iso koira on vapaana tullut kohti. Onneksi molemmat on pysähtyneet kun huusin, toinen säikähti ja pysähtyi, toiselle jouduin karjumaan ja kiroilemaan kunnolla, mutta pysähtyi sekin ja lähti pois.

"vieras"
Kaverin cockerin kimppuun kävi irrallaan ollut rotikka. Sen ulkoiluttaja ei meinannu osata tehä mitään ja mun kaveri huus hirveesti, että ota se irti yms. Ei kuollut mutta tuli araksi.
En tiiä mitä siinä ois voinut tehä.

eikö iso koira oltu tuotu haisteleen pentukoiraa? vai onko eri tapaus?

mulla tilanteita joissa pikkukoira on päästetty isomman tykö ja rukkasethan siitä ois tullu.. ja iso koira saa syyt vaikka pikkukoira päästettäis tykö.. pöh!

"vieras"

mulla tilanteita joissa pikkukoira on päästetty isomman tykö ja rukkasethan siitä ois tullu.. ja iso koira saa syyt vaikka pikkukoira päästettäis tykö.. pöh!
Ihan eri tapaus.

Iso koira oli karannut pihalta ja hyökännyt ulkoilutettavana olleen pikkukoiran kimppuun.

Mulle on nyt tässä keskustelussa IHAN SAMA kenen vika ja blaablaa, siitä ei ole kyse, vaan siitä että haluaisin tietää mitä voin tehdä jos noin huonosti sattuu käymään.

Miksi virität tästä jotain Isot koirat vs. Pikkukoirat-taistelua?!
Siitä ei ole kyse.

"vieras"
En, mutta olen ollut tilanteessa että pieni koira hyökkäsi mun ison koirani kimppuun.

Oikein hyökkäsi koko flexin pituudelta, raivosi ja olisi purrut koiraani, jos se ei olisi väistänyt sivuun.

Tämän pikkukoiran omistajan mielestä tilanne oli hyvin huvittava.
Kun hänen koiransa on niin sisukas, heh heh!

Tuli kyllä sanottua parikin valittua sanaa siinä tilanteessa :(

........
Pitää mennä rohkeasti pienen koiran eteen, ottaa hyvä ryhti ja levittää vaikka käsiä ja karjua niin täysillä isoa koiraa kohti, että kuuluu timbuktuun asti, polkea samalla jalkaa. Tosissaan pitää olla, koska kyse on vain vallasta. Ei pidä sekuntiakaan ajatella, mitä naapurit tai ohikulkevat ihmiset ajattelevat. Aina olen irtokoiran, isonkin, saanut pysäytettyä ja ajettua pois, vaikka olen alle 160 cm, hento nainen. Näin näytän samalla omalle terrieriurokselle, kuka määrää ja suojelee. Meillä näitä irtokoiria landella riittää. Välillä tervepäisiä ja välillä ei.

[QUOTE="vieras";28541548]Ihan eri tapaus.

Iso koira oli karannut pihalta ja hyökännyt ulkoilutettavana olleen pikkukoiran kimppuun.

Mulle on nyt tässä keskustelussa IHAN SAMA kenen vika ja blaablaa, siitä ei ole kyse, vaan siitä että haluaisin tietää mitä voin tehdä jos noin huonosti sattuu käymään.

Miksi virität tästä jotain Isot koirat vs. Pikkukoirat-taistelua?!
Siitä ei ole kyse.[/QUOTE]

jaa a enmpä tiä.

meilä pääsi irto koira tulemaan pihaan ja häkiin tukki päänsä takajaloista se revittiin sieltä pois. vesiletkusta vettä häkissä olevan koiran pälle että irrotti irokoiran päästä. koiran omsitaja itte repi koiransa sieltä pois ja sano etä ainoa keino saaha koira pois toisen kimpusta on ottaa takajaloista kiinni. sitä en tiä pitääkö paikkansa

jalmir harmaana
Kahden pienen koiran omistajana (5 ja 9 kg) voin sanoa,että jos isompi koira on yrittänyt vähänkään tulla kimppuun,olen itse mennyt väliin ja ottanut otteen niskasta/pannasta isompaa koiraa ja jos omistaja on ollut paikalla,jutellut hänen kanssaan asian selväksi.Joskus olen joutunut pyytämään yhteystiedot kaiken varalta,koska isompi koira on aiheuttanut ulvaisun jommassa kummassa koiristani,enkä todellakaan jätä ulvaisua huomioimatta,vaan haluan saada isomman koiran omistajan tietoiseksi siitä,että hänen koiransa on voinut kenties satuttaa pinempäänsä näykkäisyllä.Ihan varalta nää yhtystiedot,jos ilmenee kotona tunnin-parin päästä oireita siitä,että on voinut tulla jotain isompaa.

"isipappa"
Pitää mennä rohkeasti pienen koiran eteen, ottaa hyvä ryhti ja levittää vaikka käsiä ja karjua niin täysillä isoa koiraa kohti, että kuuluu timbuktuun asti, polkea samalla jalkaa. Tosissaan pitää olla, koska kyse on vain vallasta. Ei pidä sekuntiakaan ajatella, mitä naapurit tai ohikulkevat ihmiset ajattelevat. Aina olen irtokoiran, isonkin, saanut pysäytettyä ja ajettua pois, vaikka olen alle 160 cm, hento nainen. Näin näytän samalla omalle terrieriurokselle, kuka määrää ja suojelee. Meillä näitä irtokoiria landella riittää. Välillä tervepäisiä ja välillä ei.
Halaus.

Mä olen myös niitä vähemmän tervepäisiä isojakin irtorakkeja kohdannut. Eivät uskalla käydä itseään vittumaisemman kimppuun.

Mutta milloin tuohon tilanteeseen joutuu, niin pitää tietää olevansa koiraa korkeammalla määräysvallassa.

Jos koira ei usko vaan haastaa, niin hyvin harva isokaan mies osaa tapella koiran kanssa. Koska koira on nopea. Aivan uskomattoman nopea. Pitää osata lyödä ihan saatanan lujaa ja samalla hyväksyä se, että toinen käsi on jo purtu poikki.

Koulutettu poliisikoira tai suojelukoira on asia erikseen, mutta niitä nyt harvemmin kulkee kylänraitilla vapaana, ja jos kulkee, niin ovat erittäin turvallisia eivätkä lainkaan pelottavia. Konttaavan pikkutaaperon uskaltaa huoletta jättää vahdittavakseen. Eivät koskaan hyökkää kuin käskystä.

Raivohullu rakki on asia erikseen.

"just"

Onpa hyvin koulutettu sun iso koiras, etkö ole koskaan sosiaalistanut sitä toisiin koiriin, myös niihin pieniin??!!! Joko omistajalla tai koiralla päävika, veikkaan jo molempia. Miten saatte niistä isoista koiristanne niin vihaisia että ne voivat käydä kimppuun ja tappaa toisen koiran?! Siinä ei ole mitään järkeä, koska pikku koira ei ole kooltaan uhka sille isolle niin mistä noin sairas verenhimo mahtaakaan johtua?! No tarviiko sitä edes kysellä, huonosta omistajasta tietenkin ja tollaisille ei pitäisi koiria antaa, ei ainakaan niitä hulluja isoja tappokoneita.

Mielenkiinnosta kysyn että minkähän rotuinen mahtaa tämä sinun "rukkasentekijäsi" olla?

RR harmaa
[QUOTE="just";28541872]Onpa hyvin koulutettu sun iso koiras, etkö ole koskaan sosiaalistanut sitä toisiin koiriin, myös niihin pieniin??!!! Joko omistajalla tai koiralla päävika, veikkaan jo molempia. Miten saatte niistä isoista koiristanne niin vihaisia että ne voivat käydä kimppuun ja tappaa toisen koiran?! Siinä ei ole mitään järkeä, koska pikku koira ei ole kooltaan uhka sille isolle niin mistä noin sairas verenhimo mahtaakaan johtua?! No tarviiko sitä edes kysellä, huonosta omistajasta tietenkin ja tollaisille ei pitäisi koiria antaa, ei ainakaan niitä hulluja isoja tappokoneita.

Mielenkiinnosta kysyn että minkähän rotuinen mahtaa tämä sinun "rukkasentekijäsi" olla?[/QUOTE]

Jotkut (siis _jotkut_) pienen koiran omistajat ilmeisesti olettavat että heidän koiransa on hyvin kontrollissa, vain koska se on pieni eikä pysty vahingoittamaan ketään ym. Pieni koira voi kuitenkin hyvin antaa isommalle sellaisia ärsykkeitä (napoleon kompleksi) mikä on isomman koiran omistajalle yhtä lailla ikävä tilanne. Joten lyhyempään hihnaan myös ne pienet kohdattaessa.
Varsinkin jossain näyttelyissä, siellä ahtaudessa ja hälinässä (ja luulisi jokaisen tajuavan sen että se on melkoinen stressitilanne koiralle) on ärsyttävää, kun jotkut laskee oman koiransa mun uroksen nenälle ja sitten aletaan pyörittelemään silmiä jos mun koira ärähtää.

RR harmaa
Jotkut (siis _jotkut_) pienen koiran omistajat ilmeisesti olettavat että heidän koiransa on hyvin kontrollissa, vain koska se on pieni eikä pysty vahingoittamaan ketään ym. Pieni koira voi kuitenkin hyvin antaa isommalle sellaisia ärsykkeitä (napoleon kompleksi) mikä on isomman koiran omistajalle yhtä lailla ikävä tilanne. Joten lyhyempään hihnaan myös ne pienet kohdattaessa.
Varsinkin jossain näyttelyissä, siellä ahtaudessa ja hälinässä (ja luulisi jokaisen tajuavan sen että se on melkoinen stressitilanne koiralle) on ärsyttävää, kun jotkut laskee oman koiransa mun uroksen nenälle ja sitten aletaan pyörittelemään silmiä jos mun koira ärähtää.
Mulla on aina kohtaamistilanteessa koira lyhyessä hihnassa vieressä, koska en halua että aletaan intoilemaan jokaista vastaantulijaa. Kaveeraamistilanteet on sitten ihan erikseen.

[QUOTE="just";28541872]Onpa hyvin koulutettu sun iso koiras, etkö ole koskaan sosiaalistanut sitä toisiin koiriin, myös niihin pieniin??!!! Joko omistajalla tai koiralla päävika, veikkaan jo molempia. Miten saatte niistä isoista koiristanne niin vihaisia että ne voivat käydä kimppuun ja tappaa toisen koiran?! Siinä ei ole mitään järkeä, koska pikku koira ei ole kooltaan uhka sille isolle niin mistä noin sairas verenhimo mahtaakaan johtua?! No tarviiko sitä edes kysellä, huonosta omistajasta tietenkin ja tollaisille ei pitäisi koiria antaa, ei ainakaan niitä hulluja isoja tappokoneita.

Mielenkiinnosta kysyn että minkähän rotuinen mahtaa tämä sinun "rukkasentekijäsi" olla?[/QUOTE]

koulutettu on sen verta ettei tule autosta ilman lupaa, istuu pyynnöstä. ei enmpää. hirvikoira. pikkukoiria vihaa tämä vanhempi.. kävelyllä ollessa pikkukoira päästettiin se ntykö, pyysi nettä älä päästä. pikkukoira roikku korvassa, poskessa, loppuviimein palleissa josta koira ärähti. sen jälkeen kaikki pikkukoirat on kuulunu "koiran mustalle listalle" että jospa se vika ei ole aina siinä "isossa pahassa koirassa"

nuorempi hirvikoira pitää pikkukoiria leluina ja leikkii niitten kans hieman liian rajusti, ei ole turvallista päästää tykö. tämän kans on kieretty näyttelyitä ja näyttelu ja TOKI 1 kurssit joten tule juttuun muitten mutta ei pikkukoirien kans.

ajokoira tykkää kaikista, toinen ajokoira myös. pentu 13 viikkoa harjottele hihnaa kotonaja ootetaan rokotukset ennen lenkkeilyjä :)

että tämmösiä tappokoneina. kiitos pikkukoira omistajan!

Surumuru
"Pitää mennä rohkeasti pienen koiran eteen, ottaa hyvä ryhti ja levittää vaikka käsiä ja karjua niin täysillä isoa koiraa kohti, että kuuluu timbuktuun asti, polkea samalla jalkaa. Tosissaan pitää olla, koska kyse on vain vallasta. Ei pidä sekuntiakaan ajatella, mitä naapurit tai ohikulkevat ihmiset ajattelevat. Aina olen irtokoiran, isonkin, saanut pysäytettyä ja ajettua pois, vaikka olen alle 160 cm, hento nainen."

Kun tilanne on päällä ja koira hyökkää, ei siinä paljon jalan polkeminen auta.
Torstaina olin tulossa rappuun sisälle mieheni ja 8 kg koirani kanssa. Toiseen kerrokseen oli menossa kaksi ihmistä ja jäimme alas odottamaan, että he pääsisivät sisälle. Kun asunnon ovi aukesi, heidän rottwaileruros syöksähti ulos ovesta, alas rappuja ja kiinni koiraani. Huusin, työnsin, revin ja huidoin ja yritin suojella nurkassa olevaa koiraani. Rottiksella oli hampaat koirani takajalassa. Sain ulko-oven auki, kaaduimme kaikki ulos ja viimein mieheni sai rotikan revittyä irti tarttumalla sitä molemmin käsin niskasta ja reuhtaisemalla kaikilla voimillaan. Minä tein ihan varmasti kaikkeni, en ole pieni ja ääni on helvetin kova. Rotikan omistaja tuli alas, laittoi kai koiralle ketjukaulapannan ja piteli reuhtovaa koiraa kaksin käsin siitä pannasta. Pienikokoinen nainen. Muistan, että kysyin häneltä varmaan viisi kertaa pystyykö se pitelemään koiraa. Pystyy. Käskin viemään koiran sisään ja tulemaan takaisin alas. Sinne menivät.

Koirani seisoi ihan vaiti, takareisi veressä ja saman jalka retkotti aivan hervottomana. Soitettiin taksi, mentiin eläinsairaalaan, jossa jalka kuvattiin. Molemmat luut katkipoikki ja dislokoituneet. Lisäksi jalassa suuri puremahaava ja kudosvaurioita. Juhannus kun oli, niin leikkaus olisi ollut vasta tänään. Koiran koko jalka lastoitettiin/paketoitiin parhaan mukaan ja tulimme kotiin. Ennuste oli puremahaavan takia todella huono ja luvassa olisi ollut tuskallinen leikkaus kuukausien toipumisineen.Päätimme viedä rakkaan perheenjäsenemme lopetettavaksi. Ei sitä tuskaa olisi voinut pienen antaa kärsiä. En aio tehdä tästä rikosilmoitusta. Ehkä pitäisi. Ensin kai täytyy surra tämä asia. Naapuri varmaan korvaa kulut, näin kai hän sanoi ulkona torstaina.

Ikävä kyllä...
pieni on noissa tilanteissa aina kärsijän asemassa. Oma edesmennyt kääpiökoirani joutui alkoholistiperheen ison monirotuisen hyökkäyksen kohteeksi --> tulos kaksi katkennutta kylkiluuta ja koiran kulmahammas kahden sentin päähän keuhkoista.

Tuon tapauksen jälkeen päätin ettei yksikään iso koira tule lähelle (itselläni on nyt pieni terrieri) omaa koiraani ilman lupaani. Jos irtiolevaa isoa omistaja ei saa luokseen potkaisen säälimättä koiraa kylkeen, ettei se pääse lähelle. Ikävää koiralle mutta vahingoilta vältytään. Tietysti varoitan omistajaa etukäteen potkaisusta huutamalla. Mutta jos koira ei ole hallinassa en voi ottaa omani kanssa riskiä.

"isipappa"
Kun tilanne on päällä ja koira hyökkää, ei siinä paljon jalan polkeminen auta.
Surullinen juttu.

Mutta tosiaan jalanpolkemiset sun muut on turhia siinä vaiheessa kun koira on jo kiinni. Idea on se, että koira ei hyökkää sellaisen kimppuun jonka arvelee itseään vahvemmaksi.

Mutta jos rotikka on jo puremassa (ja ollaan siinä porraskäytävän ovella) niin silloin otetaan rappuralli siitä ovelta ja lyödään sillä rotikkaa ihan saatanan lujaa päähän, varoen osumasta omaan koiraan tietysti.

Ylipäänsä rottiksen sopivuudesta kerrostaloon voi olla montaa mieltä.

vierailija
Itselläni on pienikokoinen Amerikankääpiöterrieri joka koki ison koiran hyökkäyksen vain sen ollessa 8viikkoa vanha eli se oli ehtinyt viikon siis olemaan minulla kun ulkoilimme metsässä rauhassa ja yhtäkkiä valtava sekarotuinen koira hyökkäsi kiventakaa pentuni kimppuun en meinannu saada sitä ison koiran alta joka varmaan painoi yli 50kg kun vihdoin sain sen nii se iso koira vielä hyppäsi päälleni ja kaaduin maahan ihan kauheeta ja sitten kun olin juuri päässyt ylös ison koiran omistaja tuli paikalla ja kysyi oliko käynyt mitään ja olin niin järkyttynyt etten pystynyt kertomaan mitään vaan lähdin paikalta ja olin silloin itse vasta 13v joten järkytys oli suuri ja nykään koirani pelka kaikkia koiria mutta tämä hyökkäys ei jäänyt ainoaksi meni vain 3v kun kaksi isoa rotwaileria kävi taas koirani kimppuun vaikka ne olivat narussa kiinni mies päästi ne suoraan koirani päälle ja ne koirat pyörittelivät koiraani joka oli sidottuna puuhun ja minä olin kauempana kun kuulin koirani hätäisen huudon huusin ja kirosin rotikoiden omistajlle että mitä he*vettiä hän päästää tahallaan rotikkansa pienen koirani kimppuun koirani sai veriset haavat hyökkäyksestä mutta ei lääkirin hoitoa tarvinnut mutta nykyään ku koirani on jo 6v vaikka se pelkää muita isoja ja pienia koiria sen kaverin on nykyään tanskandoggi jonka seurasta se pitää vaikka koko eroa on :)

vierailijaraivona
Olen joutunut. Iso irti juossut sekarotuinen kävi oman pienen terrierini kimppuun. Olen kai sitten kamala ihminen, mutta minä kävin sen ison koiran kimppuun ennen kuin mitään pahempaa ehti käydä, potkaisin ja kai jotenkin riuhtaisinkin todella kovaa, huusin, raivosin ja olin kai sitten niin uhkaava, että kyllä muuten tehosi. Käsittämätön suojeluvimma tai jokin äidinvaisto iski kai sitten päälle siinä tilanteessa. Olisin varmaan omasta turvallisuudesta piittaamatta vaikka tappanut sen irti juosseen paljain käsin, jos siksi olisi mennyt. Jälkikäteen oli aika säikähtänyt olo ja mietti mitä olisi voinut käydä itsellekin.

vierailija
Täällä joku sano että potkaisisi koiraa joka tulee liian lähelle omaa koiraansa. Kai hän myös tajuaa että missä vain tilanteessa potkaisemalla koiraa, syyllistyy hän samalla eläinsuojelurikkomukseen. "Eläntä täytyy kohdella niin ettei sille aiheudu kipua tai tuskaa". Potkaisu voi täyttää nämä merkit. Kirjottaja antaa kuvan että "varmuuden vuoksi" voisi potkaista toista koiraa mikäli tulee lähelle, näin hän voisi "ehkäistä" että mitään pahaa ei sattuis. Miksi hän ei potkaisisi pelkästään sitä omistajaa. Kaikki paha alkaa niistä, omistajista.

vierailijaurvelo
Täällä joku sano että potkaisisi koiraa joka tulee liian lähelle omaa koiraansa. Kai hän myös tajuaa että missä vain tilanteessa potkaisemalla koiraa, syyllistyy hän samalla eläinsuojelurikkomukseen. "Eläntä täytyy kohdella niin ettei sille aiheudu kipua tai tuskaa". Potkaisu voi täyttää nämä merkit. Kirjottaja antaa kuvan että "varmuuden vuoksi" voisi potkaista toista koiraa mikäli tulee lähelle, näin hän voisi "ehkäistä" että mitään pahaa ei sattuis. Miksi hän ei potkaisisi pelkästään sitä omistajaa. Kaikki paha alkaa niistä, omistajista.
Samaa mieltä. Kerrain näin kun koira söi naapurin lapset, mutta en voinut mennä väliin koska koisu olisi voinut pahoittaa mielensä.

Omistajan potkaisu ei pysäytä koiran hyökkäystä, mutta koiran potkaisu voi pysäyttääkin.

Oleellista on myös kertoa potkivansa kaikkia hyökkäileviä koiria, mieluiten kertoa useaan otteeseen ja kaikkialla, ja se saattaa toimia myös hyökkäysten estona, jos siis koiran omistajalla on älliä päässä ja hän haluaa yhtään suojella hyökkäilevää koiraansa.

Minulla oli nuorempana iso ja erittäin rauhallinen koira, eikä se hyökännyt ikinä kenenkään tai minkään päälle, paitsi toki kärpäset se söi sinällään. Monesti vastaan tuli kyllä hysteerisiä pikkukoiran ulkoiluttajia, joiden mielestä koiran iso koko tarkoitti automaattisesti sitä, että koira on varmasti verenhimoinen tappaja. Tällaiset aiheettomat hysteerikot ovat erittäin ärsyttäviä, enkä voi sietää heitä ollenkaan.

Yhteistyössä