Kuka voi diagnosoida ADHD:n tms. aikuisella? Neurologi, psykiatri, psykologi?

  • Viestiketjun aloittaja sekoko
  • Ensimmäinen viesti
Tsemppiä!
Adhd todetaan pelkästään psykologisin testein ja oirehaastattelujen ja sen sellaisen pohjalta. Sitä ei löydä millään varsinaisella lääketieteellisellä tutkimuksella vaikka niitä saatetaan tehdä muiden ongelmien poissulkemiseksi.

Luepa kirja Paso, Sirpa & Mutanen, Markku: Ylivilkas lapsi, lennokas aikuinen

Siinä Markku kertoo lapsuudestaan, kymmenistä työpaikoistaan ja siitä, miten 40-vuotiaana sai vihdoin ADHD-diagnoosin minkä perusteella ymmärsi itseään huomattavasti paremmin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anteex:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta ei tarttis olla kunnolla jos ois joku nimike, jonka taakse mennä. rasittaa aina olla kunnolla. jenkeissä on varmaan kaikenlaista joo. pitää muuttaa sinne.
Tai ehkä sitten tietää ne työkalut, joilla pystyy olemaan kunnolla. Sitä paitsi, hei haloo, mitä epäkunnollista on adhd tai asperger ihmisissä?
ei mitään, siksi tahdonkin jonkun samanlaisen diagnoosin, että voin sen turvin joskus käyttäytyä miten tahdon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä minä saisin jonkun raflaavan diagnoosin, että voisin käyttäytyä miten sattuu? tahtoo kanssa sääliä ja syyn tehdä ja polttaa ja juoda ja syödä sokeria. mitä kaikkia tämmösiä diagnooseja on olemassa?
Valitettavasti sä et voi käyttäytyä miten sattuu, vaikka sulla olis se diagnoosi, koska se ei kuitenkaan lue sulla otsassa ja ihmiset ei sitä näin ollen tiedä. Ja vaikka tietäis, niistä 85% sanois, että sä olet vaan huomiohakuinen ja haluat piilotella muoti diagnoosin takana, ettei tarvi ottaa vastuuta elämästä.,ja vaatii näin ollen sulta vielä enemmän kuin muilta, kun olet ollu riittävän fiksu hankkimaan itsellesi tuommoisen hankalasti saatavan diagnoosinkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Pitäsköhän sitä lähteä itsekin tutkituttamaan ittensä. Josko se asperger-dg sieltä tulis...
Varmaan tulisi, jos kerta muistutas Sheldonia. Vulkanuslaiset taas eivät ole aspergereja, joten minulla ei ole aihetta huoleen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anteex:
Tai ehkä sitten tietää ne työkalut, joilla pystyy olemaan kunnolla. Sitä paitsi, hei haloo, mitä epäkunnollista on adhd tai asperger ihmisissä?
ei mitään, siksi tahdonkin jonkun samanlaisen diagnoosin, että voin sen turvin joskus käyttäytyä miten tahdon.
Se ei vaan vieläkään toimi niin, vaan tuo lisää vastuuta ihmiselle itsestään. nentit voi välillä toimia tiedostamatta, diagnoosin kanssa sun oletetaan tiedostavan tekemisesti ja itseesi, tuntevan itsesi niin, että et tee ylilyöntejä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anteex:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta ei tarttis olla kunnolla jos ois joku nimike, jonka taakse mennä. rasittaa aina olla kunnolla. jenkeissä on varmaan kaikenlaista joo. pitää muuttaa sinne.
Tai ehkä sitten tietää ne työkalut, joilla pystyy olemaan kunnolla. Sitä paitsi, hei haloo, mitä epäkunnollista on adhd tai asperger ihmisissä?
ei mitään, siksi tahdonkin jonkun samanlaisen diagnoosin, että voin sen turvin joskus käyttäytyä miten tahdon.
Mutta et saa koska sinä olet normaali. Mutta ehkä helpointa olisi saada masennusdiagnoosi. Siihen ei ole edes niin vaikea sairastua, kun vaan annat mennä ensin elämäsi pieleen.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anteex:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta ei tarttis olla kunnolla jos ois joku nimike, jonka taakse mennä. rasittaa aina olla kunnolla. jenkeissä on varmaan kaikenlaista joo. pitää muuttaa sinne.
Tai ehkä sitten tietää ne työkalut, joilla pystyy olemaan kunnolla. Sitä paitsi, hei haloo, mitä epäkunnollista on adhd tai asperger ihmisissä?
ei mitään, siksi tahdonkin jonkun samanlaisen diagnoosin, että voin sen turvin joskus käyttäytyä miten tahdon.
Mutta et saa koska sinä olet normaali. Mutta ehkä helpointa olisi saada masennusdiagnoosi. Siihen ei ole edes niin vaikea sairastua, kun vaan annat mennä ensin elämäsi pieleen.
Elämä voi olla ns. "täydellistä" ja silti voi masentua. Yleensä kaikkein vaikeimmissa tilanteissa ihmisen suojamekanismit estävät masennuksen, koska ihminen ei selviä, jos kovimmassa pinteessä käpertyy nurkkaan kuolemaan. Siksipä masennus voi hyvinkin tulla, vaikka kaikki olisi "hyvin".
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!:
Adhd todetaan pelkästään psykologisin testein ja oirehaastattelujen ja sen sellaisen pohjalta. Sitä ei löydä millään varsinaisella lääketieteellisellä tutkimuksella vaikka niitä saatetaan tehdä muiden ongelmien poissulkemiseksi.

Luepa kirja Paso, Sirpa & Mutanen, Markku: Ylivilkas lapsi, lennokas aikuinen

Siinä Markku kertoo lapsuudestaan, kymmenistä työpaikoistaan ja siitä, miten 40-vuotiaana sai vihdoin ADHD-diagnoosin minkä perusteella ymmärsi itseään huomattavasti paremmin.
Ei ole totta. Neurologisilla ja neuropsykologisilla testeillä todetaan ja theta-aaltojen hidastuneisuus on yksi selvä merkki EEG-käyrässä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anteex:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta ei tarttis olla kunnolla jos ois joku nimike, jonka taakse mennä. rasittaa aina olla kunnolla. jenkeissä on varmaan kaikenlaista joo. pitää muuttaa sinne.
Tai ehkä sitten tietää ne työkalut, joilla pystyy olemaan kunnolla. Sitä paitsi, hei haloo, mitä epäkunnollista on adhd tai asperger ihmisissä?
ei mitään, siksi tahdonkin jonkun samanlaisen diagnoosin, että voin sen turvin joskus käyttäytyä miten tahdon.
:headwall: :headwall:

Kiitos!

Tuolla asenteella pääset takuulla pitkälle, ehkä jopa Siperiaan saakka, ellei joku ota henkeä ennen.
 
vieras
ADHD ja Asperger -diagnoosia ei ole helppoa saada. Ihmisellä pitää olla vakavia ongelmia jotta saisi diagnoosin. Siis jos aikuisena hakee, lapsena riittää kouluvaikeudet ja se, että lääkkeet helpottavat.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ADHD ja Asperger -diagnoosia ei ole helppoa saada. Ihmisellä pitää olla vakavia ongelmia jotta saisi diagnoosin. Siis jos aikuisena hakee, lapsena riittää kouluvaikeudet ja se, että lääkkeet helpottavat.
Mä en ihan usko, että lapsena tehtäisiin turhia diagnooseja. Eikä se lääke helpota, jos ei ole addi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ADHD ja Asperger -diagnoosia ei ole helppoa saada. Ihmisellä pitää olla vakavia ongelmia jotta saisi diagnoosin. Siis jos aikuisena hakee, lapsena riittää kouluvaikeudet ja se, että lääkkeet helpottavat.
Mä en ihan usko, että lapsena tehtäisiin turhia diagnooseja. Eikä se lääke helpota, jos ei ole addi.
En tarkoittanut että diagnoosi olisi turha. Vaan tarkoitin että aikuisena diagnoosia ei usein saa vaikka olisi tarvettakin. Pahoittelen väärinymmärrystä.
 
kokemusta on
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ADHD ja Asperger -diagnoosia ei ole helppoa saada. Ihmisellä pitää olla vakavia ongelmia jotta saisi diagnoosin. Siis jos aikuisena hakee, lapsena riittää kouluvaikeudet ja se, että lääkkeet helpottavat.
No eikä riitä. Eikä ADHD:n varsinainen oire muutenkaan ole kouluvaikeus, se vaan on seurausta siitä, kun lapsi ei osaa pitää tarkkaavaisuuttaan yllä riittävästi ja oman toiminnan ohjauksessa on usein myös häiriöitä ja samoin sosiaaliset suhteet helposti menevät solmuun, kun lapsi on vähän erilainen eikä osaa hoitaa tilanteita oikein.

Täältä löytyy ADHD-diagnoosiin ohjeet: http://fi.wikipedia.org/wiki/ADHD

Ja lääkäri antaa sen diagnoosin tarkkojen tutkimusten ja seurannan jälkeen. Se ei tule ihan sillä, että neuvolalääkäri näkee lasta kerran vuodessa ja toteaa tämän vastaanotolla vilkasliikkeiseksi. Neuvolalääkäri voi tällöin laittaa lähetteen eteenpäin ja kirjoittaa epäilyksestään lähetteessä, mutta jos erikoissairaanhoito on asiasta eri mieltä ei neuvolalääkärin toteamuksella ole mitään merkitystä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ADHD ja Asperger -diagnoosia ei ole helppoa saada. Ihmisellä pitää olla vakavia ongelmia jotta saisi diagnoosin. Siis jos aikuisena hakee, lapsena riittää kouluvaikeudet ja se, että lääkkeet helpottavat.
No eikä riitä. Eikä ADHD:n varsinainen oire muutenkaan ole kouluvaikeus, se vaan on seurausta siitä, kun lapsi ei osaa pitää tarkkaavaisuuttaan yllä riittävästi ja oman toiminnan ohjauksessa on usein myös häiriöitä ja samoin sosiaaliset suhteet helposti menevät solmuun, kun lapsi on vähän erilainen eikä osaa hoitaa tilanteita oikein.

Täältä löytyy ADHD-diagnoosiin ohjeet: http://fi.wikipedia.org/wiki/ADHD

Ja lääkäri antaa sen diagnoosin tarkkojen tutkimusten ja seurannan jälkeen. Se ei tule ihan sillä, että neuvolalääkäri näkee lasta kerran vuodessa ja toteaa tämän vastaanotolla vilkasliikkeiseksi. Neuvolalääkäri voi tällöin laittaa lähetteen eteenpäin ja kirjoittaa epäilyksestään lähetteessä, mutta jos erikoissairaanhoito on asiasta eri mieltä ei neuvolalääkärin toteamuksella ole mitään merkitystä.
No meille oli helppoa, tosin vuoden tutkimukset yhteensä. Lapsella siis paha ADD. Vaikeudet koulussa olivat toimintojen hitautta arvosanojen kuitenkin ollessa hyvät. Lisäksi sosiaalisia ongelmia yms. Lääkkeiden ansiosta koulunkäynti on jo mukavaa eikä tervanjuontia.
 
kiilusilmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä minä saisin jonkun raflaavan diagnoosin, että voisin käyttäytyä miten sattuu? tahtoo kanssa sääliä ja syyn tehdä ja polttaa ja juoda ja syödä sokeria. mitä kaikkia tämmösiä diagnooseja on olemassa?
Minä käyttäydyn ihan hyvin. Se ei ole ongelma. Ne ongelmat, joita adhd minulle aiheuttaa on lähinnä sellaisia, että niistä kärsin vain minä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä minä saisin jonkun raflaavan diagnoosin, että voisin käyttäytyä miten sattuu? tahtoo kanssa sääliä ja syyn tehdä ja polttaa ja juoda ja syödä sokeria. mitä kaikkia tämmösiä diagnooseja on olemassa?
Minä käyttäydyn ihan hyvin. Se ei ole ongelma. Ne ongelmat, joita adhd minulle aiheuttaa on lähinnä sellaisia, että niistä kärsin vain minä.
Kyllä läheiset kärsivät, vaikka käyttäytyykin hyvin. Se ainainen odottelu yms.
 
kiilusilmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä minä saisin jonkun raflaavan diagnoosin, että voisin käyttäytyä miten sattuu? tahtoo kanssa sääliä ja syyn tehdä ja polttaa ja juoda ja syödä sokeria. mitä kaikkia tämmösiä diagnooseja on olemassa?
Minä käyttäydyn ihan hyvin. Se ei ole ongelma. Ne ongelmat, joita adhd minulle aiheuttaa on lähinnä sellaisia, että niistä kärsin vain minä.
Kyllä läheiset kärsivät, vaikka käyttäytyykin hyvin. Se ainainen odottelu yms.
Minä en myöhästele.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Minä en myöhästele.
En minäkään. :D Ja paperit tms ovat aina mukana ja järjestyksessä, kun niitä tarvitaan.

Mutta moni muu asia on hankalaa. Nykyään helpompaa, kun olen saanut diagnoosin avulla riittävästi tietoa ja ymmärrystä ja uusia työkaluja, joilla pärjätä arjessa... Vaikka tämä maailma onkin rakennettu aivan väärin minulle.



http://3.bp.blogspot.com/_E3jzWJK8sM8/R6GTNrwZpSI/AAAAAAAAACA/eUXlVexnvSQ/s320/tyhm%C3%A4laiskasaamaton.gif
 
adhd aikuinen
mutta kyseessähän on vain ihmisen temperamenttiero suhteessa toisiin ja ympäristöön. lasta dg voi auttaa, jotta hän oppii normaalin käytöksen. aikuinenhan tietää jo, miten tulisi elää ja käyttäytyä ja osaa ohjata omia tekemisiään. eihän temperamentti ole syynä huumeiden käyttöön tai alkoholismiin, nehän ovat valintoja, joita aikuinen tekee.

Suoraan sanottuna haista vittu!!!! mun koko elämä on menny vessanpöntöstä alas koska arkiset asiatkin tuntuu todella mahdottomilta. Ihmissuhteet ei toimi eikä kestä, koska teen kokoajan vääriä valintoja etsiessäni vaan hyvää oloa itselleni sitä kuitenkin saavuttamatta koskaan. Nuoruudessani käytin huumeita ja kyllä juuri niinkuin joku sanoi lääkitsin itseeni. Toisinkun narkkareista ajatellaan mulla pysy kerrankin pää kasassa ja tunsin itseni terveeksi. Kun lopetin ja perustin perheen huomasin olevani todella sairas. Nyt kun kahdella lapsellani on todettu adhd alkaa pikkuhiljaa havahtua mistä kiikastaa. Ja näen asiat edelleen aivan samoin kun lapseni en kestä pettymyksiä, siirtymätilanteeta on vaikeita, odottaminen ja kärsivällisyys lähes mahdotont, en kestä häviötä missään suhteessa ja ainiin itsehillintää ei ole ja tulee sanottuakin aina kaikki mitä sillä hetkellä tuntee ja mieli tekee sen enempää ajattelematta. Mut hei eiks se oo ihan normaalia, kun sehän on vaan mun VALINTA ja TEMPPERAMENTTI!!!!!
 

Yhteistyössä