Kuka tuntee papin ammattia? Kysymys:

Kiinteä kuukausipalkka. Ei extraa toimituksista, ei ilta- tai vkonloppulisiä. Työaika määritelty: kaksi vapaapäivää viikossa, työpäivinä kokoajan käytettävissä.
Ja samaa koskee kaikkia hengellisen työntekijöitä.

Olen itse seurakunnassa töissä, en tosin pappina vaan diakonina.
Ehkäpä meidän aika huonot palkkausasiat perustuu siihen, että olemme suostuneet liian helposti huonoon työehtosopimukseen :)
Opiskellessamme eräs opettaja sanoi meille, että "sen että saatte tehdä kutsumustyötä, pitäisi riittää teille palkaksi." Noh, koska sillä on aika paha vuokraa maksaa, niin jotain rahallistakin korvausta joutuvat antamaan, mutta toki "laupeudenammattilaisina" tyydymme vähempään! :D

"vieras"
Vkl-lisiä ei varmaan saa siks kun on niin vkl-painotteinen ainaki srk-papin työ. Oliskohan kuitenki huomioitu tossa kk-palkassa? Eli että vastaava työ ma-pe virka-aikana olis matalampi palkka? En tiedä kyllä. Mitä tarkottaa "olla kokoajan käytettävissä"? Siis pitkääkö papin olla 24/7 käytettävissä työpäivinä?? Eikö ole muuta säädöstä/määritelmää työajasta kun toi 2 vapaapäivää/viikko??

[QUOTE="vieras";22966959]Vkl-lisiä ei varmaan saa siks kun on niin vkl-painotteinen ainaki srk-papin työ. Oliskohan kuitenki huomioitu tossa kk-palkassa? Eli että vastaava työ ma-pe virka-aikana olis matalampi palkka? En tiedä kyllä. Mitä tarkottaa "olla kokoajan käytettävissä"? Siis pitkääkö papin olla 24/7 käytettävissä työpäivinä?? Eikö ole muuta säädöstä/määritelmää työajasta kun toi 2 vapaapäivää/viikko??[/QUOTE]

No varsinkin pienillä paikkakunnillahan, jossa pappeja on vähän, tai mahdollisesti vain yksi, se pappi päivystää kokoajan. Jos tulee joku kriisi/onnettomuus tms tai joku seurakuntalainen tarvitsee apua, niin papin on mentävä paikalle. Käytännössä tämä tarkoittaa puhelimen mukana ja auki pitämistä 24/7.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22966854]Jep, ei lisiä (ainakaan mun käsityksen mukaan), kiinteä palkka, kaksi vapaapäivää/vko. Ja mun isä on siis pappi et siitä tiedän.[/QUOTE]

Ei tosiaankaan lisiä, eikä palkkakaan ole kovin kummonen. Työajat on mitä on, ja senhän ne tiesi jo ammattia valitessa. Periaatteessa kirkonmiesten työ on kutsumustyötä ja niiden oman moraalin mukaan he ovat palveluksessa ympäri vuorokauden. Ja mun isä on siis kanttori.

Teoriassa kyllä pitää työpäivinä olla kokoajan käytettävissä, käytännössähän se nyt ei tietenkään voi kokoajan olla mahdollista.
Muistelen, että pappien vapaapäiväsäädöksissä on kohta, että pitää olla tietyn verran viikonloppuvapaita. Mutta diakoneilla ei ole muuta työaikasäädöstä kuin "kaksi vapaapäivää viikossa, jollein työtehtävät muuta vaadi"

"pastori"
Ani harva alalle aikova ymmärtää, että hengellisessä työssä on vuodessa paljon enemmän työpäiviä kuin muissa ammateissa. Kun muilla on pääsiäisen ja joulun aikaan monta vapaapäivää, papilla on periaatteessa vain kaksi, tosin nekin
ollaan silloin töissä kun on sesonkiaika.
Toinen juttu, mitä kirkko ei kylläkään mainosta, on se että lähes kaikki seurakunnat maksavat seurakuntapastorille juuri tuota alinta mahdollista palkkaa ilman mitään lisiä. Vain jotkut rikkaat isot kaupunkiseurakunnat tekevät poikkeuksen, mutta niitä ei ole montaa.

Seurakuntapastori
Pappi tekee palvelutyötä. Mikäli ei halua sitoutua työajattomaan työhön, jossa vain yksi viikonloppu kuukaudessa on vapaana, voi vaihtaa ammattia. Olen huomannut monen papin "kutsumuksen" olevan enemmän sitä, että haluaa olla esillä. Papeissa on paljon narsisteja. Palkka on melko heikko n.2800 € kuukaudessa. Toisaalta viikolla ei oieasti papilla ole paljon hommia. Hänen on oltava seurakuntalaisen käytettävissä, mutta se on teoriaa. Heitä ei välttämättä näy päiväkausiin työpaikalla. Joskus olen ajatellut, että todelliset työtunnit kun pannaan yhteen, papilla on tosi kova tuntipalkka. Papin työt ovat: kastamisia, hautajaisia, vihkimisiä, jumalanpalveluksia, hartauksia, rippikoulua jne. Kun laskee ajat saadaan kaste 2h, hautajaiset 3h, vihkiminen 1/2h, jumalanpalvelukset 1h, hartaus 1/2h, rippikoulu 80h/vuosi jne. Työaika on tavallisesti ihmisillä 37,5h/viikko. kasteita voi pappilla olla 20-30 vuodessa. Valmisteluihin menee toinen mokoma ajasta. Näistä voitte laskea papin TODELLISET työt.

vierailija
Pappi tekee palvelutyötä. Mikäli ei halua sitoutua työajattomaan työhön, jossa vain yksi viikonloppu kuukaudessa on vapaana, voi vaihtaa ammattia. Olen huomannut monen papin "kutsumuksen" olevan enemmän sitä, että haluaa olla esillä. Papeissa on paljon narsisteja. Palkka on melko heikko n.2800 € kuukaudessa. Toisaalta viikolla ei oieasti papilla ole paljon hommia. Hänen on oltava seurakuntalaisen käytettävissä, mutta se on teoriaa. Heitä ei välttämättä näy päiväkausiin työpaikalla. Joskus olen ajatellut, että todelliset työtunnit kun pannaan yhteen, papilla on tosi kova tuntipalkka. Papin työt ovat: kastamisia, hautajaisia, vihkimisiä, jumalanpalveluksia, hartauksia, rippikoulua jne. Kun laskee ajat saadaan kaste 2h, hautajaiset 3h, vihkiminen 1/2h, jumalanpalvelukset 1h, hartaus 1/2h, rippikoulu 80h/vuosi jne. Työaika on tavallisesti ihmisillä 37,5h/viikko. kasteita voi pappilla olla 20-30 vuodessa. Valmisteluihin menee toinen mokoma ajasta. Näistä voitte laskea papin TODELLISET työt.

vierailija
Joo, oon entinen pappi. Kasteitahan oli nyt helpostikin pe-su about 4, messuja pari, hautauksia parit ja vihkimisiäkin muutama. Jo pelkkiä kasteita on kyllä vuodessa about sata. Päälle synttärikäyntejä ja sielunhoitoa. Viikolla päälle kouluvierailut, vanhainkodit, kotikäynnit ja päivystykset jne.

Nykyisin oon koodari: paljon parempi palkka ja naurettavan helppo työ. Kaikki viikonloput vielä lisäksi vapaat, ei iltatöitä ja vähän väliä joulu, pääsiäinen tai joku muu vapaa.

En todellakaan kaipaa seurakuntapapintyötä. Aina oli loputon stressi ja loputon työmäärä. Nyt jää aikaa vapaaehtoistyöhönkin kun on vaan 8h töitä päivässä.

Yhteistyössä