Kuka tietää kuluttajasuojalaista???

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli jos osatat auton yksityiseltä ihmiseltä. Erillinen kauppakirja tehty, jossa lukee "myyjä on kertonut autosta kaiken maihdollisen tiedon". Myyjä kertoi yhden vian, joka luultavasti pitää korjata ennen katsastusta. Ja näin onkin.

Mutta mites muut viat jota myyjä ei kertonut? Autosta löytyi flektivikaa ja ilmastoinnin kompurakaan ei toimi.... Ei siinä hihnaakaan ole. Myyjä muka ei tiennyt näitä vikoja vaan sanoo että hihna on voinut tippua, joka on siis mahdotonta, sehän olisi tällöin moottorin välissä.

Vaikka itse korjaamme auton, tulee osat ko. autoon maksamaan käytettyinäkin/romikselta noin 500?.

Mitä sanoo kuluttajasuojalaki? Onko meidän vaan tyydyttävä osaamme ja korjattava auto omakustanteisesti, vaiko voimmeko hakea kauppahinnanalennusta tms. myyjältä? Puhelimitse myyjän kanssa puhuttu ja hän ei suostu suoraan tulemaan vastaan milläänlailla missään.

Valitettavasti koeajossa emme huomanneet noita vikoja. Vasta ajoon lähdettyä kauppojen jälkeen, vika ilmeni heti. Koska helsingin keskustassa lämmöt nousi tappiin ja auto jouduttiin pysäyttämään että moottori jäähtyy.
 
Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/kaytetty-tavara/
 
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/

oikeastaan saatatte olla heikoilla jos kauppakirjassa lukee että onkertonut kaiken mahdollisen. voitte ehkä käydä hakemassa korjaamolta lausunnon
 
Olette ostaneet auton yksityiseltä ja tutkineet kaupan kohteen, joten huomaamatta jääneet viatkin korjaatte omalla kustannuksellanne. Ostettaessa liikkestä on liike korvausvelvollinen huomaamattakin jääneistä vieoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en osaa muuta vastata:
Kuluttajansuojalaki ei kata kahden yksityisen ihmisen välistä kauppaa.

Näin on.
Sitä saa mitä tilaa.
Sitä ollaan olevinaan kauheen käteviä kun ostetaan yksityiseltä paljon halvemmalla kuin liikkeestä mutta jää vaan luu käteen.
Ahneella on jne. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Myyjä on kertonut asioita, te olette koeajaneet- ei oikein mitään tehtävissä jos myyjä ei tule vastaan.

Kuluttajansuojalaki ei tosiaan tähän asti yllä.

Valitettavasti.


Miten niin valitettavasti?

Onhan se hyvä, että saa myytyä viallisen romun jollekin hyväuskoiselle hölmölle kovalla rahalla. Kyllä asia on niin, että yksityiseltä autoa ostaessa pitää tietää autosta paljon tai ainakin olla mukana joku, joka tuntee auton tyyppiviat.

 
No mitä hemmettiä. Jos mä myyn sitten huutonestissä vaikka telkkarin, jonka sanon olevan ehjä. Se onkin silleen rikki että nopeesti kattoessa kuva näkyy kyllä, mutta sammahtaa vaikka viiden minsan päästä. No tätähän ei ostaja huomaa, jos nopeesti kattoo että telkkari toimii.
Niin voin siis myydä ihan mitä vaan rikkinäistä, ja siitä ei voi valittaa mitään?!? Onko ihan oikeesti näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja en osaa muuta vastata:
Kuluttajansuojalaki ei kata kahden yksityisen ihmisen välistä kauppaa.

Näin on.
Sitä saa mitä tilaa.
Sitä ollaan olevinaan kauheen käteviä kun ostetaan yksityiseltä paljon halvemmalla kuin liikkeestä mutta jää vaan luu käteen.
Ahneella on jne. :D

Aina voi viedä auton tutkittavaksi asiantuntijalle ennen ostoa, tosin sekin maksaa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mitä hemmettiä. Jos mä myyn sitten huutonestissä vaikka telkkarin, jonka sanon olevan ehjä. Se onkin silleen rikki että nopeesti kattoessa kuva näkyy kyllä, mutta sammahtaa vaikka viiden minsan päästä. No tätähän ei ostaja huomaa, jos nopeesti kattoo että telkkari toimii.
Niin voin siis myydä ihan mitä vaan rikkinäistä, ja siitä ei voi valittaa mitään?!? Onko ihan oikeesti näin?
Tuossa tilanteessa voi tehdä rikosilmoituksen petoksesta. Tuo vikahan sinulla on tiedossa jo telkkua myydessä, et ole kertonut siitä ja se olennaisesti vaikuttaa tuotteen käyttöön.

Poliisille sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja en osaa muuta vastata:
Kuluttajansuojalaki ei kata kahden yksityisen ihmisen välistä kauppaa.

Näin on.
Sitä saa mitä tilaa.
Sitä ollaan olevinaan kauheen käteviä kun ostetaan yksityiseltä paljon halvemmalla kuin liikkeestä mutta jää vaan luu käteen.
Ahneella on jne. :D

Aina voi viedä auton tutkittavaksi asiantuntijalle ennen ostoa, tosin sekin maksaa ;)

Mä ostin syksyllä auton yksityiseltä myyjältä ja koeajon yhteydessä vein auton katsastuskonttorille, jossa sitten syynättiin auto ja karsittiin mahdolliset viat.
 
Heh, eli jatkossa teen ittekkin niin =)
No mutta en kyllä ymmärrä että telkkari jos on rikki niin voin tehdä rikosilmotuksen petoksesta, mutta jos auto on rikki, niin sitten en :D Mitä hemmettiä?

Eli auton voi myydä rikkinäisenä ja se ei ole petos. Flektien toimintaakaan ei voi huomata, ennen kuin moottori lämpenee. Olisi siis pitänyt ajaa helsingin keskustassa tovi autolla, ja junnata liikennevaloissa, että vian olisi huomannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli auton voi myydä rikkinäisenä ja se ei ole petos. Flektien toimintaakaan ei voi huomata, ennen kuin moottori lämpenee. Olisi siis pitänyt ajaa helsingin keskustassa tovi autolla, ja junnata liikennevaloissa, että vian olisi huomannut.

Aina sitä voi yrittää haastaa oikeuteen, mutta käsittääkseni sinun pitää pystyä osoittamaan, että autossa oli tuo vika ja myyjä oli siitä tietoinen, vaikkei kertonutkaan siitä. Ota nyt ensin yhteyttä myyjään ja kerrot viasta ja vaadit hinnan alennusta/kaupan purkua ja uhkaat haasteella :D
 
No ehkä olis auttanut, että olisitte kirjannut ylös viat, joita myyjä kertoi autossa olevan. Onko niin kauan sitten katsastettu ettei katsastustodistuksessa lukenut noista mitään?
 
on se huutonetissä myydyn telkkarinkin kansssa vähän vaikea näyttökysymys onko telkkari vauriotunut kuljetuksessa via jo ennen. jos joku nyt on niin sinisiläinen, että ostaa telkkarin yksityiseltä käymättä tarkistamassa paikan päällä toimiiko se. itse en ostaisi keneltäkään vieraalta yksityishenkilöltä mitään laitteita
 
Kuluttajasuojalaki ei tosiaan koske yksityisten välistä kauppaa ja ainut keino on haastaa myyjä oikeuteen petoksesta. Se tosin voi tulla itselle kalliiksi, sillä aika vaikeaa on näyttää toteen se että myyjä olisi tiennyt vikojen olemassaolosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Heh, eli jatkossa teen ittekkin niin =)
No mutta en kyllä ymmärrä että telkkari jos on rikki niin voin tehdä rikosilmotuksen petoksesta, mutta jos auto on rikki, niin sitten en :D Mitä hemmettiä?

Eli auton voi myydä rikkinäisenä ja se ei ole petos. Flektien toimintaakaan ei voi huomata, ennen kuin moottori lämpenee. Olisi siis pitänyt ajaa helsingin keskustassa tovi autolla, ja junnata liikennevaloissa, että vian olisi huomannut.

Auton olisi voinut käyttää asiantuntijan tutkittavana ja maksaa siitä TAI ajaa pidemmän lenkin sillä sekä kaupunki- että maantieajoa ja ottaa pienen riskin kuten aina ykistyisten välillä autokaupassa :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Myyjä on kertonut asioita, te olette koeajaneet- ei oikein mitään tehtävissä jos myyjä ei tule vastaan.

Kuluttajansuojalaki ei tosiaan tähän asti yllä.

Valitettavasti.


Miten niin valitettavasti?

Onhan se hyvä, että saa myytyä viallisen romun jollekin hyväuskoiselle hölmölle kovalla rahalla. Kyllä asia on niin, että yksityiseltä autoa ostaessa pitää tietää autosta paljon tai ainakin olla mukana joku, joka tuntee auton tyyppiviat.

No siten vaan että ap:n kannalta valitettavasti. Että ei nyt auta itku näillä markkinoilla.
 

Similar threads

B
Viestiä
1
Luettu
1K
Seksi
justiinsa juu
J

Yhteistyössä