kuka teillä nukuttaa lapsen/-t

• Viestiketjun aloittaja hitsiläinen
  • Ensimmäinen viesti
hitsiläinen
Meikä on jo 2 v 9 kk nukuttanut pojan joka ikinen ilta ja pv.unet päälle tietty. Miten toi ukko pystyykin siitä aina livistämään..alkujaan tietty imetin,siihen väliin ukko ei päässyt...mut nykyään jo pitkän aikaa ois voinu jos viitsisi..on muka aina itse väsy,ei jaksa jne.jne.
Mulla käy hermon päälle kun poika alkanut pistään hanttiin joka unille mennessä; pitäis lukea sen kymmenen kirjaa,laulaa niitä näitä, tulee jano, jne. jne. keksii pissahätää,nälkää,höpöttää niitä näitä...
Miehen hermothan loppuu alkuunsa ja jättää homman mulle...en viitsi äkäistä ukkoa jättää lapsi parkaa nukuttamaan,mut hermot menee kyllä mullakin!!!! \|O

Neea82
Anteeks vaan, mutta mun mielestä äiti saa hyvin pitkälti syyttää itseään jos joutuu kaiken (esim. nukutuksen) tekemään itse lapsen suhteen. Jos alusta asti asennoituu niin että lapsi on äidin ja isän yhteinen ja tasapuolinen velvollisuus ja lisäksi PITÄÄ KIINNI tästä periaattesta niin lapsi tottuu alusta asti molempiin vanhempiin. Oon nähnyt paljon perheitä jossa äiti tullut väliin tyyliin "anna kun minä..." eikä isä pane vastaan. Noidankehä on valmis. Meillä isä hoitanut poikaa tasa-arvoisesti syntymästä asti ja poika hyväksyy myös isin nukuttamaan ym. Mun mielestä näin lapsen ja isän molempien paras. Tänä iltanakin isi nukutti pojan ja hyvin meni, itse saa rentoutua.

tantsu80
Meillä esikoisen ollessa noin puoli vuotta, miehen kanssa tehtiin sopimus,että vuoroiltoina laitetaan poika nukkumaan. Ja nyt kun on poikia kaksi, mies laittaa esikoisen nukkumaan (äiti ei kelpaa mihinkään,kun isi on kotona) ja minä juniorin. Pojat siis 2½v ja 1v2kk.

Ehkä sun kannattas joskus jättää isi ja lapsi keskenään illaksi ja antaa sen iskän laittaa lapsi yksin nukkumaan. Saisivat rauhassa tehä omaan tahtiin asiat. Meillä mies tekee joitain juttuja toisin kuin minä ja silti poika nukkuu samalla tavalla kuin jos minä oisin ollu laittamassa nukkumaan.

Moni mies sanonu,että vaimo kyttää ja heti kun tekee pikkusenkin virheen (vaimon mielestä),niin astuu itse väliin. Ja nyt en siis tosiaankaan väitä,että sinä tekisit niin.

Neea82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 22:10 tantsu80 kirjoitti:
Meillä esikoisen ollessa noin puoli vuotta, miehen kanssa tehtiin sopimus,että vuoroiltoina laitetaan poika nukkumaan. Ja nyt kun on poikia kaksi, mies laittaa esikoisen nukkumaan (äiti ei kelpaa mihinkään,kun isi on kotona) ja minä juniorin. Pojat siis 2½v ja 1v2kk.

Ehkä sun kannattas joskus jättää isi ja lapsi keskenään illaksi ja antaa sen iskän laittaa lapsi yksin nukkumaan. Saisivat rauhassa tehä omaan tahtiin asiat. Meillä mies tekee joitain juttuja toisin kuin minä ja silti poika nukkuu samalla tavalla kuin jos minä oisin ollu laittamassa nukkumaan.

Moni mies sanonu,että vaimo kyttää ja heti kun tekee pikkusenkin virheen (vaimon mielestä),niin astuu itse väliin. Ja nyt en siis tosiaankaan väitä,että sinä tekisit niin.
Peesi! :wave:

Meillä yleensä isä nukuttaa pojan, varsinki iltasin. Heillä on sellanen oma hetki siinä ja tuttu rutiini. Oon kanssa samaa mieltä siinä, et äidit hyvin herkästi hyökkää sinne väliin jos ei asiat suju sillä äidin tavalla (myönnän itsekin sitä joskus tekeväni). Itse yritän aina hammasta purren olla menemättä väliin kun tiedän sen ärsyttävän isukkia eikä se loppu peleissä mitään auta, että mä sinne aina menen muka paremmin asioita osaavana huitomaan. Pitäis vaan jaksaa muistaa, että yhtä hyvin se isä asian hoitaa.

Se miltä ap:n tilanne mun mielestä kuulosti oli se, että miehellä menee hermo nopeasti jos ei nukutus suju ihan nappiinsa. Sanoisin, että siihen tosiaan saattaa auttaa se, että hän vaan useammin olisi mukana siinä taistelussa. Koitat vaan jaksaa jättää miehes nukuttamaan ni ehkä hän siihen tottuu ja säkin saat joskus ottaa illan rauhassa. Se onkin eri asia millä sen miehen sais sitten innostumaan käymään niihin taisteluihin jos nyt keksii aina noita tekosyitään olla sitä tekemättä..tsemppiä vaan! =)

kgfa
Useinmiten yöunille minä - isä usein vielä töissään. Ja päiväunille se joka kaipaa itsekin unia.
Nukkumaan laittaminen on rasittavaa, jos antaa yhtään periksi sille yksi kirja vielä ja vettä ja pisulle ja vettä ja yksi kirja ja nälkä jne. rumballe. Tiukasti rutiinin omaisesti yksi kirja hyvät yöt ja nukkumaan. Näin mun on ainakin pakko toimia tai en itse jaksaisi, koska tosiaan olosuhteiden pakosta olen se nukuttaja useinmiten.
Kannattaa vain ujuttaa hommaa myös miehellä ja tosiaan pysyä itse kaukana - vaikka iltakävelyllä.. Mun ainakin saattaisi tulla ikävästi niitä neuvoja jaeltua.

Meillä ei ketään varsinaisesti nukutella, pojilta 4.5v ja pian 3v pestään hampaat ja peitellään kyllä omiin sänkyihin, se tehdään poikien toivomuksesta yhdessä, tyttö 1v3kk juo iltamaidon jomman kumman sylissä, tässä vaiheessa yleensä isin ja peitellään sänkyyn, jonne nukahtaa myös omatoimisesti. Vauva 2vkoa nauttii myös maidon ja nukahtaa, joko syliin tai sänkyynsä.

Janica

Minä laitan tytön päiväunille, mieheni yöunille. Meillä se on jakaantunut ihan luonnostaan, kun minä olen päivät tytön kanssa, niin mieheni haluaa tehdä iltatoimet ja sitäkautta osallistua lapsenhoitoon, ettei jää vain leikkikaveriksi. Kyllä minä siinä mukana saatan olla ja tietysti hyvät yöt sanon tytölle, mutta vastuu siinä on miehellä.. Eikä tulisi mieleen alkaa valittamaan tai mennä väliin, miehellä on muutenkin omat tapansa hoitaa ja lapsen on hyväkin nähdä että asiat voi tehdä monella tapaa. Nyt kun toinen on tulossa niin minullekin tulee iltaisin puuhaa :D

vieras1
Meillä oli ennen samanlaista kuin ap:lla! Miehen syy oli aina ei jaksa ja hermot ei kestä ym. mulla paloi pinna kerran totaalisesti ja itkin ja nukutin lasta,mutta apua ei tullut,ei edes kokeillut että onnistuuko se..

nyt ollaan erottu ja saan yksin lapsen nukuttaa,onneksi on nyt helppo tapaus =) ja exä nukuttaa itse kun lapsi on hänen luonaan ja hyvin on kuulema saanut nukkumaan..

Että laita mies seinää vasten ja anna nukuttaa,lähde vaikka iltakävelylle niin eiköhän se mies saa lapsen nukkumaan,kun et ole siinä vieressä..

Ja tuo joka toinen ilta mies ja joka toinen ilta sinä kuulostaa hyvältä idealta =)

Miskan äiskä
Kannattaa ensinnäkin laittaa lapselle selvät rajat illalla ja kertoa ne kirjoja luetaan tasan kaksi, yhden kerran saa juotavaa jne. Sen jälkeen kun nukuttaminen on helpompaa, juttele miehesi kanssa asiasta ja sano suoraan että tällainen meno ei enää vetele, lapsi on yhteinen ja se hoidetaan yhdessä. Lähde vaikkapa illalla lenkille ja jätä mies hoitamaan nukuttaminen, niin saa tehdä sen ihan rauhassa.

Meillä on tähän asti nukuttaminen ollu helppoa eikä ole tarttenu miettiä kuka nukuttaa, kun ei ole tarttenu nukuttaa, mutta nyt viikon ajan poika on rampannu sänkystä pois alvariinsa ja tänään ei sitten nukuttu päikkäreitä ollenkaan ja kiukutellaan vaan. Mutta nyt laitetaan sitten niitä rajoja olan takaa, että poika tajuaa kuka määrää.

AP:n puolesta sanoisin että liian yksiselitteisiä vastauksia monilta on tullut asiaan. Muka keksit tekosyitä että isä pääsee livistämään nukutuksesta ja itse sen aina joudut tekemään; hermojen meno yms. Kaikki, ne joita elämä on kohdellut silkkihansikkain, eivät ehkä tiedä että on ihmisiä joilla IHAN OIKEASTI voi mennä hermot nukuttamisessa eivätkä sitä muutenkaan hallitse !! Silloin on parempi että äiti ( se jolla on paremmat hermot ) tekee sen ja isä voi muuten olla lapsen kanssa vastaavasti enemmän jos ei nukuttaminen onnistu. Kukin tavallaan !! Ei ole yleispätevää ohjetta tähän asiaan. :x

Aleksin 2v äiti
Meillä myös sillai,et joka toinen ilta minä ja joka toinen ukko!! Meillä tuli aikoinaan tästä asiasta napinaa,että "mä oon nyt nukuttanu niin ja niin monta iltaa putkeen joten mee sä välillä"! :p
Napinat loppui kun tehtiin päätös,että kumpikin vuorollaan!!

Tosin meillä nyt ei tarvitse paljon nukutellakaan...riittää kun istuu pojan sängyn vieressä niin kauan,että uni on tullut...yleensä noin vartti piisaa!! =)

Meillä joka toinen ilta on isän vuoro pesuttaa, pisuttaa ja laittaa nukkumaan ja joka toinen ilta sitten äidin vuoro.

Omalla nukkumaanlaittamisvuorollani laulan pojalle laulun tai pari ja silittelen hetken päätä. Sitten lähden huoneesta pois toivotettuani hyvät yöt suukon kera. Joskus jos poika ei malta pysyä sängyssään, jään huoneeseen vähän syrjemmälle istumaan ja pojan rauhoittuessa, hiivin pois paikalta!

Isän ollessa vuorossa, lukevat vähän aikaa kirjaa ja sitten isä peittelee pojan ja toivottelee hyvät yöt. Poika toivorikkaana pyytelee isiä laulamaan, mutta isipä ei laulakaan. Hyvin poika kuitenkin nukahtaa jäätyään yksin unta metsästämään!

Meilläkin oli pitkään sellainen meininki, että minä hoidin nukuttamisen, mutta oli pakko alkaa totuttamaan poikaa muuhunkin kuin äidin läsnäolemiseen. Kylmästi vaan vuoroillat kehiin ja hyvin menee!

Yhteistyössä