Kuka pitää lapset kotona kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja hämmästelen
  • Ensimmäinen viesti
Minä hoidin kahta ensimmäistä (13kk ikäero) kotona neljä vuotta. En olisi voinut laittaa esikoista niin pienenä hoitoon, vaikka itse olin kotona. Nyt meille on tulossa vuodenvaihteessa vauva, enkä meinaa otta vanhempia (ovat silloin melkein 4v ja 5v) pois hoidosta. Siirrymme vain puolipäivähoitoon. Olen asiasta lapsiltakin kysellyt ja molemmat sanovat, että haluavat nähdä kavereita ja touhuta muiden lasten kanssa. Ovat kylläkin molemmat erittäin vilkkaita ja sosiaalisia lapsia, joten olin ennen heiltä kysymistäkin melko varma, että haluavat jatkaa hoidossa. Olen sitä mieltä, että jokaiselle äidille ja lapselle on erilainen ratkaisu parhaaksi. Riippuu paljon lapsen luonteesta, haluaako hän olla kotona vai kaipaako muutakin seuraa ja touhua kuin mitä kotoa löytyy. Mielelläni ottaisin pois hoidostakin, kun äitiysloma alkaa, mutta uskon ja tiedän, että meidän lasten kohdalla osapäivähoito o paras ratkaisu. Mutta tosiaan, kaikki lapset ovat erilaisia ja päätökset tehdään lasten parasta katsoen.

bloms
Meillä esikoinen 2v5kk jäi kotiin kun kakkonen syntyi, pääsi 3v täytettyään kirkon kerhoon 2xvko a 2 tuntia. Ois tykännyt kerhoilla enemmänkin, mutta muuta sopivaa ei ollut tarjolla inhimillisellä säteellä kotoamme.

Kolmosen syntyessä esikoinen siirtyi juuri päiväkodin eskarilaiseksi ja viihtyi siellä niin hyvin, että eskarin lisäksi oli päivittäin myös "hoidossa" n. 1-2 tuntia. Kakkonen tuolloin 4v. jäi kotiin ja tykkäsi kyttyrää, kun ei ollut kavereita.... kirkon kerhoryhmä oli täynnä ja leikkipuistoissa n. 0-2 vuotiaita eli eivät oikein kelvanneet leikkiseuraksi. Vanhat päiväkotikaverit olivat tietty päivät päiväkodissa. Muutettuamme sain kakkosen kirkon kerhoon 3 pvänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Viihtyi siellä hyvin ja marisi ne kaksi päivää kun oli pakko olla kotona tai puistossa "vauvojen" kanssa. Onneksi naapurustossa oli iltaisin isosiskon lisäksi samanikäisiä leikkikavereita.

kokemusta on
mä pidin vanhemman aluksi tarhassa 3pv viikko, kun eihän vauvakaan nukkunut vielä öitä.. se oli tosi hyvä, että lapseni sai olla päivähoidossa sillon alussa. en olisi muuten jaksanut millää. kun vauva oli n. 1,5kk otin vanhemmankin pois hoidosta, koska alkoi tuntua, että haluan opetella elämään arkea niin, että molemmat on kotona. ja vauvakin nukkui jo paremmin.

Nipsu
IHANA lukea että ainakin täällä palstailijoilla suurimmalla osalla on sydän paikallaan ja ajattelevat sitä esikoistakin mitä se oikeasti siis oikeasti haluaa/tarvitsee. Äidin/kodissa olijan seuraa ja huomiota eikä hoitoon pois sysäämistä kun vauva tulee paikalle. Hylkäämisen tunne on aivan varmasti lapsella joka hoitoon viedään vaikka me aikuiset niin ajattelemme että seuraa ja pälä pälä tarvitsevat. Kokemusta on. Äidit toitottaa kuinka lapsi viihtyy ja haluaa päiväkotiin ja kun näkisivät sitten lapsen siellä päiväkodissa niin kyllä siellä äitiä kaipaillaan. Ikävä kyllä. Joskus olisi pysähdyttävä miettimään asioita OIKEASTI. Me aikuiset monesti luulemme tietävämme mitä lapset haluavat/tarvitsevat.

Meillä esikoinen jäi hoidosta pois, kun jäin äitiyslomalle. Viime talvena käytiin esikon ja vauvan kanssa perhekerhossa ja perhekahvilassa ja niin aiotaan tehdä tulevanakin talvena.

Lisäksi esikko aloittaa syksyllä yksin kerhoilun seurakunnan 3 vuotiaitten kerhossa kerran viikossa parin tunnin ajan.

Eipä ole meilläkään hoitopaikkaa esikoiselle, kun tämä kakkonen syntyy. En ole kyllä ajatellutkaan viedä häntä hoitoon, kun kerran olen kotona. Asia voi tietenkin muuttua, jos kakkonen on kova valvottamaan ja laittaa äipän jaksamisen kyseenalaiseksi. Nyt kuitenkin mennään näillä ajatuksilla eteenpäin.

Esikoinen jäi hoidosta pois jäätyäni äitiyslomalle. Käy srk:n kerhossa ja puistoissa ym. saa kyllä leikkikavereita.
Esikko nauttii meidän kanssa hitaista aamuista ja ennenkaikkea siitä ettei ole kiire minnekään.
Eipä tuo nyt kovin epäsosiaaliselta vaikuta..

XXS
Siskoni sai hiljattain vauvan ja heti kun hän jäi äitiyslomalle, niin myös 4 -vuotiaat kaksoset jäivät pois hoidosta. ihan hyvin on kuulemma mennyt, kun siskoni jaksamista kyselin. vauva on nyt 3 kk.

Raita
Meillä menee muut tarhaan 4 kertaa viikossa ja olikohan 4h/pv kun vauva syntyy. Eli ovat vain aamupäivän ja silti jää paljon aikaa viettää lasten kanssa päivittäin. Ja tämä sen takia että saavat muuta elämää ja kavereita kun vaan vauvan täällä kotona sekä esikko esimakua kun ensivuonna alkaa sitten eskari.

äiti
minusta on väärin että kotona olevat äidit saavat viedä omiaan hoitoon ja työssäkäyvät ja opiskelevat joutuvat taistelemaan ja odottamaan hoitopaikkaa vaikka todella tarvitsevat sitä.ja muutenkin, miksei muka tule tarpeeksi virikkeitä kotona/kerhossa.

Yhteistyössä