Kuka päättää lapsen yläastepaikan?

"vieras"
Edellisessä kunnassa lapsi menee oman koulunkäyntialueensa kouluun ja jos on jo aiemmin hakeutunut muualle, sen toisen koulun yläasteelle. Tai sitten hakee toiselle yläasteelle ja paikasta päättä rehtori paikkatilanteen mukaan.

Nykyisessä sama juttu, meidän kunnan lapsille on yläaste ja sinne koulukuljetus. Lähistöllä on toisen kunnan yläaste (hassua, 'oma' yläaste on vajaan 10 km päässä ja tuo vieraan kunnan ya 1 kilsan päässä) ja sinne voi hakea, jos siellä on tilaa.
 
"mitäh"
Mitä tarkotat "manipuloida haussa"? Siis missä haussa, jossain erikoisluokkahaussa vai onko teidän kunnassa yleisesti tapana että hakeudutaan eri kouluun kun oman alueen lähikouluun? Vai tarkotitko, että ohjailet lasta päätöksessä? Eikös se ole tossa vaiheessa ihan suotavaakin vanhemmalta :)

Yleisestihän homma menee niin että kunta on määritellyt lähikoulun osotteen perusteella. Koulut voi kumminkin ottaa oppilaita muualtakin kunnasta, jos tilaa on sen jälkeen kun koulun varsinaisella alueella asuvat huomioidaan.
 
[QUOTE="mitäh";27817150]Mitä tarkotat "manipuloida haussa"? Siis missä haussa, jossain erikoisluokkahaussa vai onko teidän kunnassa yleisesti tapana että hakeudutaan eri kouluun kun oman alueen lähikouluun? Vai tarkotitko, että ohjailet lasta päätöksessä? Eikös se ole tossa vaiheessa ihan suotavaakin vanhemmalta :)

Yleisestihän homma menee niin että kunta on määritellyt lähikoulun osotteen perusteella. Koulut voi kumminkin ottaa oppilaita muualtakin kunnasta, jos tilaa on sen jälkeen kun koulun varsinaisella alueella asuvat huomioidaan.[/QUOTE]


Tätä tarkoitin. Alueellamme on useampi ns. lähikoulu, osoitteisto on se päämäärävin valintatekijä. Mutta haussa on siis mahdollisuus nimetä nämä koulut ns. toivejärjestyksessä. Meillä on hakijan kanssa vähän erkanevat näkemykset asiasta, siksi sitä kysyin.


( se on mun elämä, mun koulu, mun tulevisuus.. kommentoi dramaattinen koululainen )
 
onkojossain vielä koulunkäyntialueet?? Luulin eettä ne poistui jokapaikasta jo -90 luvulla.. Täälä missä me asutaan, niin saa hakeutua mihin tahansa ylä-ja ala-asteelle (ainoastaan yksi koulu on rajattu, koska jostain syystä sinne haluaisi kaikki vaikka siinä on n.kilometrin sisällä 3 ala-astetta) ja kukaan ei ole paremmassa/huonommassa asemassa asuinpaikkansa takia... Tietenkään koulukyytiä ei saa kuin lähimpään kouluun.
 
onkojossain vielä koulunkäyntialueet?? Luulin eettä ne poistui jokapaikasta jo -90 luvulla.. Täälä missä me asutaan, niin saa hakeutua mihin tahansa ylä-ja ala-asteelle (ainoastaan yksi koulu on rajattu, koska jostain syystä sinne haluaisi kaikki vaikka siinä on n.kilometrin sisällä 3 ala-astetta) ja kukaan ei ole paremmassa/huonommassa asemassa asuinpaikkansa takia... Tietenkään koulukyytiä ei saa kuin lähimpään kouluun.
On lähikouluperiaate ainakin.
 



Tätä tarkoitin. Alueellamme on useampi ns. lähikoulu, osoitteisto on se päämäärävin valintatekijä. Mutta haussa on siis mahdollisuus nimetä nämä koulut ns. toivejärjestyksessä. Meillä on hakijan kanssa vähän erkanevat näkemykset asiasta, siksi sitä kysyin.


( se on mun elämä, mun koulu, mun tulevisuus.. kommentoi dramaattinen koululainen )
"Ja mun allekirjoitus"- voit todeta.
Itse haimme yhteisymmärryksessä, mutta koulun jo alettua taivuin vaihtamaan lapsen koulua hänen pyynnöstään kouluun johon en oikein olisi halunnut. Mutta rankka kiusaaminen jota ei saatu kuriin ratkaisi asian.
"Hänen elämänsä" oli se mikä voitti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27817295:
"Ja mun allekirjoitus"- voit todeta.
Itse haimme yhteisymmärryksessä, mutta koulun jo alettua taivuin vaihtamaan lapsen koulua hänen pyynnöstään kouluun johon en oikein olisi halunnut. Mutta rankka kiusaaminen jota ei saatu kuriin ratkaisi asian.
"Hänen elämänsä" oli se mikä voitti.

Niin, mun allekirjoitus, sepä se.

Tulevaisuutta kun ei voi tietää, koulu jota itse puollan olisi fyysisesti lähempänä ja sinne hakisi sellaisia ihmisiä, joiden soisin säilyvän esikoisen ystävinä.

Toiseen taas, niin. .. sellaisia, joiden teiden voisi vanhemman näkökulmasta olla mennä kauemmas omasta lapsesta.

Mene ja tiedä, mietin vaan, että miten opiskelumotivaation käy, jos menee kouluun, jonne " pakotan "... ja toisaalta, miten sen käy, jos menee kouluun sellaisten kavereitten peesissä, jolla sitä motivaatiota ei ole edes nyt.


Äh.
 

Yhteistyössä