Kuka päättää lapsen hoidosta,kun lapsi sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jyrätty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
En voi arvostaa pediatrin työtä,jos hän ei edes tee yleistutkimusta lapselle,eikä ole edes katsonut lapsen nimeä papereista. Olkoon sitten pöyristyttävää hoitohenkilökunnan työn kyseenalaistusta. Olen täysin sitä mieltä,että itselläni on koko ajan ollut paras monitorointi lapseni kliinisestä voinnista,koska he eivät sitä edes ole tehneet. Hakeuduin myös hoitoon siinä vaiheessa,kun kuume oli vasta 38,9 ja hoito päästiin aloittamaan varhaisessa vaiheessa. Kukaan ei voi väittää,ettenkö olisi arvioinut lapseni tilaa hyvin asianmukaisesti ja harvinaisen eksaktisti,mihin minulla ei ilman koulutustani olisi mahdollisuuksia. Silti minua ei kuunnella,edes äitinä.

Kannaisko sun nyt nukkua?

Kiitos kommenteista. Yleinen näkemys siis on,että äidin kanssa ei tarvitse keskustella lapsen hoidosta,vaan koko hoitovastuu ja päätäntävalta on muilla. Tätä en oikeasti tiennyt ja surulliseksi ja järkyttyneeksi se kyllä vetää.

Käypähoitosuositukset ja therapia fennica sanovat,että potilas on avohoitokelpoinen kliinisen kuvan ollessa hyvä.Lääkäri ei sitä edes katsonut ja hänellä on siis oikeus päättää?

JOS TULEHDUSARVO ON RIITTÄVÄN KORKEA, EI KOTIUTETA.

Joskus äärimmäisen itsepäisen aikuisen saattavat kotiuttaa, mutta lasta ei ikinä.

Lapsen tila voi heiketä yllättävän nopeasti. Voi tulla takapakkia parantumisessa. Onko iv-antibiootit? Miten olisit ne antanut kotona?

Miten olisit esim yöllä tarkkaillut lapsen vointia? Valvonut koko ajan, heräillyt tunnin välein? Miten SE onnistuu yksinhuoltajalta, eikö lapsesi muka ole vaikka äkillisen voinnin huonontumisen varalta paremmassa turvassa sairaalassa, ammattitaitoisten hoitajien tarkkailussa? Hoitajien, jotka ovat siellä ihan vain tarkkaillakseen ja hoitaakseen potilaita, ei kotihommia tms. eikä väsymystä joka sullekin varmasti tulisi valvottuasi potilasta kaiken muun homman ohella?

Miksi ihmeessä SINÄ saisit kyseenalaistaa lapsesi hoidon, tai miksi kehtaat olla niin röyhkeä että valitat liian HYVÄSTÄ ja turvallisimman tien valitsevasta hoidosta?

Olen tietyn alan ammattilainen itsekin mutta annan kyllä muillekin alani ammattilaisille tilaa silloin, kun sen aika on.

Kiitos kommenteista. Yleinen näkemys siis on,että äidin kanssa ei tarvitse keskustella lapsen hoidosta,vaan koko hoitovastuu ja päätäntävalta on muilla. Tätä en oikeasti tiennyt ja surulliseksi ja järkyttyneeksi se kyllä vetää.

Hohhoijaa.

Totta kai kuunnellaan silloin, kun on kyse jostain mistä äitikin voi päättää tai olla osallisena päätöksenteossa. Mutta ei tällaisessa asiassa yksinkertaisesti ole sijaa sille, että sinä päättäisit kotiuttamisesta. Luovutan ilomielin hoitovastuun ja päätäntävallan lasteni kohdalla ammattilaisille. Epäilen sinunkin käsitystesi ammattimaisuutta ja järkevyyttä kun mitään noin TYPERÄÄ olet edes viitsinyt vaatia.

Kukaan ei ole mitannut lämpöä,ei hengitysfrekvenssiä,ei palpoinut,ei katsonut korvia,ei limakalvoja,ei juuri mitään.Sairaanhoitajaopiskelija on tuonut leluja ja ihmetellyt,ettei lapsi ole voinut syödä kaikkea ruokaansa itse.
Sitten olen röyhkeä,mutta en koe saaneeni parasta mahdollista hoitoa todellakaan hyvästä kohtelusta puhumattakaan. Sen myös tiedän,etten itse voisi ammatissani koskaan toimia näin,vaan keskustellen aina!

Mun mummo oli töissä navetassa, mut mä en osaa tehä lehmien kaa muuta ku juoda maitoa ja syödä lihaa... isä hitsari, ja mä en tiedä tarkkaan edes tik hitsausta. Vaari ajoi kuormaajaa, mä en aja edes traktoria... naapuri juoppo, mä juon ite aika harvoin. Niin että mites se äitis tähän nyt liittyikään?

Kylmä tosiasia on että läheistään EI PYSTY hoitamaan objektiivisesti. Joko yli- tai alihoitaa. Hoitovastuu on ehdottomasti lääketieteen ammattilaisilla, ei omaisilla. Mua itseasiassa järkyttää tuo tyyli mitä näkee jenkkisarjoissa joissa omaisten pitää päättää -eli antaa lupa- siihen tehdäänkö joku leikkaus tai otetaanko joku kuvaus tms. Hirvittävä vastuu sysätään maallikoille täysin tunnepohjalta tehtäväksi. Niin se vaan menee ap että omaisia kyllä voidaan kuulla, mutta ratkaisut tekee sitä varten koulutettu henkilö.

Nyt ap menet rauhoittumaan ja sitten nukkumaan. Ja olet onnellinen että lapsesi hoidetaan terveeksi ammattilaisten toimesta. Tällä hetkellä sun tärkein tehtäväsi on olla äitinä tuki ja turva lapsellesi, ei leikkiä lääkäriä.

Kukaan ei ole mitannut lämpöä,ei hengitysfrekvenssiä,ei palpoinut,ei katsonut korvia,ei limakalvoja,ei juuri mitään.Sairaanhoitajaopiskelija on tuonut leluja ja ihmetellyt,ettei lapsi ole voinut syödä kaikkea ruokaansa itse.
Sitten olen röyhkeä,mutta en koe saaneeni parasta mahdollista hoitoa todellakaan hyvästä kohtelusta puhumattakaan. Sen myös tiedän,etten itse voisi ammatissani koskaan toimia näin,vaan keskustellen aina!

No miksi ne nyt sinne tunkisi, jos sä siellä istuskelet? Tosin vähän heikkoa toi palpointi sullakin, kun pitää näppistä koko ajan naputtaa.

Anteeksi nyt ikävä sävyni, mutta sä olet ihan tolaltasi. Yritä skarpata sen sairaan lapsen ja niiden muiden takia. Älä hajoa.

Vähän huono verrata eläinlääkärin (hoitajan?) työtä ja tota sairaalahommaa. Lemmikit on vähän eri asia kun lapset. Ja niillä (ihmis)lääkäreillä on siellä vähän toisenlaiset tilanteet, potilasmäärät, vastuut jne.

Ymmärtääkseni on sitten niin,että ilman tukiverkkoa yksinhuoltajalta huostaanotetaan sitten lapsi tai lapsia joka tapauksessa,jos joku lapsista sairastuu niin,että tarvitsee sairaalahoitoa. Erittäin hyvän hoitovasteen omannut,kliinisesti moitteeton lapsi ei saa tulla yöksi kotiin, mutta kotona on lapset saatava myös hoidettua. Perhetyöntekijät eivät tule öisin,eivätkä tartuntariskillisiin paikkoihin,eikä paljoa vaihtoehtoja ole. Aina sitten katsotaan jonkun lapsen hoitoa laiminlyödyn. Eikä tässä ole missään tapauksessa ollut kyseessä lapsen asettaminen millekään vaaralle alttiiksi. Mutta arvovaltakysymyksiä nämä sitten lienevät ja samaan asiaan törmää tässäkin,kuin laajalti muutenkin. Ymmärrystä tai tukea ei yksinhuoltajana saa mistään.

Oletko siis tyytyväinen vai et? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Jyrätty:
Hakeuduin päivystykseen lapsen kanssa varhaisessa vaiheessa ja suonensisäinen antibiootti saatiin aloitettua.Saimme labra-ja rtg-kuvaustulokset.Olin tyytyväinen,koska en ollut tullut turhaan,sain diagnoosille varmistuksen ja hoidon aloituksen.

Lapsi ei voi syödä itse kaikkea ruokaansa (oletan että normaalisti pystyy) ja sä kitiset ettette pääse kotiin. Lapsesi on kuitenkin selvästi sairas mutta sä kehtaat vinkua että hoidetaan? Tiedätkö, lapset voivat olla hyvinkin virkeän oloisia vaikka tauti jyllää. Pikkuhiljaa alkaa vähäinenkin sympatia sua kohtaan loppua. Ja tapa jolla itse arvostelet hoitavaa henkilökuntaa on pöyrisyttävä, samoin tuo besserwisser asenne. Voi niitä hoitajaparkoja siellä osastolla!

Ymmärtääkseni on sitten niin,että ilman tukiverkkoa yksinhuoltajalta huostaanotetaan sitten lapsi tai lapsia joka tapauksessa,jos joku lapsista sairastuu niin,että tarvitsee sairaalahoitoa. Erittäin hyvän hoitovasteen omannut,kliinisesti moitteeton lapsi ei saa tulla yöksi kotiin, mutta kotona on lapset saatava myös hoidettua. Perhetyöntekijät eivät tule öisin,eivätkä tartuntariskillisiin paikkoihin,eikä paljoa vaihtoehtoja ole. Aina sitten katsotaan jonkun lapsen hoitoa laiminlyödyn. Eikä tässä ole missään tapauksessa ollut kyseessä lapsen asettaminen millekään vaaralle alttiiksi. Mutta arvovaltakysymyksiä nämä sitten lienevät ja samaan asiaan törmää tässäkin,kuin laajalti muutenkin. Ymmärrystä tai tukea ei yksinhuoltajana saa mistään.

Jos menisi se yksinhuoltaja sinne kotiin? Aikuisena ja vanhempana oleminen on kovaa, mutta se homma on hoidettava. Ole aikuinen. Ole vanhempi. Yksi on sairaalassa ja sun pitää mennä niiden muiden luo. Tosin ilmeisesti olet saanut jonkun sinne ja jaksat täällä urputtaa. Mene nukkumaan.

Jos olisin yksinhuoltaja ja mulla olisi useampia lapsia, niin silloin se sairas lapsi olisi siellä sairaalassa ja minä niiden muiden kanssa kotona. Silloin kaikilla lapsilla on hoitaja. Totta kai kaikki haluaa olla lapsensa tukena sairaalassa, mutta aina se vaan ei ole mahdollista ja silloin pitää tehdä valintoja. Sillä sairaalla lapsella ei kuitenkaan ole mitään hätää, hänestä pidetään kyllä hyvää huolta (usko tai älä). Mutta eikö sinulla ole siis ketään, ei ainuttakaan ihmistä lähellä, joka voisi huolehtia kotona olevista lapsista?

Siellä sairaalassa on kyllä ihan ammattitaitoiset hoitajat hoitamassa sitä lasta, ei vanhempien tarvitse siellä istua 24/7. Tietenkään ei ole lapsen kannalta hyvä juttu mutta aina ei voi voittaa.

Siellä sairaalassa on kyllä ihan ammattitaitoiset hoitajat hoitamassa sitä lasta, ei vanhempien tarvitse siellä istua 24/7. Tietenkään ei ole lapsen kannalta hyvä juttu mutta aina ei voi voittaa.

Ei jaksa kunnolla osallistua vääittelyyn, mutta välikommentti:

Kun on nähnyt, miten oman lapsen yt voi romahtaa sekunneissa hyvästä hengenvaaralliseen tilaan, niin vaikka kuinka on itsekin ammattilainen, niin mielellään otan lapsilleni hoidon vastaan!

Lapsellasi ilmeisesti jatkuu iv-antibiootti edelleen? Kuka sen olisi kotona laittanut? Eläinlääkärinä sinulla ei ole kuitenkaan lupaa niitä ihmislapsille laittaa. Lapsesi kotiutetaan varmasti heti kun se on hänen vointinsa kannalta turvallista -usko pois!

Ymmärtääkseni on sitten niin,että ilman tukiverkkoa yksinhuoltajalta huostaanotetaan sitten lapsi tai lapsia joka tapauksessa,jos joku lapsista sairastuu niin,että tarvitsee sairaalahoitoa..

eikä huostaanoteta koska se yksinhuoltaja menee sinne kotiinsa hoitamaan niitä muita lapsiaan ja jättää sen sairaan lapsen sairaalaan henkilökunnan hoidettavaksi. Tai ainakin niin me muut yksinhuoltajat teemme jos emme saa kotiin ketään hoitamaan niitä lapsia.

Käypähoitosuositukset ja therapia fennica sanovat,että potilas on avohoitokelpoinen kliinisen kuvan ollessa hyvä.Lääkäri ei sitä edes katsonut ja hänellä on siis oikeus päättää?

Jos labroissa on häikkää, niin kliininen kuva ei ole hyvä. Kliininen kuva ei ole yhtä kuin lapsen päällepäin näkyvä vointi. Sitä paitsi lapsen pitää olla äärimmäisen sairas, ettei hän haluaisi leikkiä ja liikkua.

En voi arvostaa pediatrin työtä,jos hän ei edes tee yleistutkimusta lapselle,eikä ole edes katsonut lapsen nimeä papereista. Olkoon sitten pöyristyttävää hoitohenkilökunnan työn kyseenalaistusta. Olen täysin sitä mieltä,että itselläni on koko ajan ollut paras monitorointi lapseni kliinisestä voinnista,koska he eivät sitä edes ole tehneet. Hakeuduin myös hoitoon siinä vaiheessa,kun kuume oli vasta 38,9 ja hoito päästiin aloittamaan varhaisessa vaiheessa. Kukaan ei voi väittää,ettenkö olisi arvioinut lapseni tilaa hyvin asianmukaisesti ja harvinaisen eksaktisti,mihin minulla ei ilman koulutustani olisi mahdollisuuksia. Silti minua ei kuunnella,edes äitinä.

No nyt mä tiedän, mihin se osaston henkilökunta on pissiintynyt ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

JOS TULEHDUSARVO ON RIITTÄVÄN KORKEA, EI KOTIUTETA.

Joskus äärimmäisen itsepäisen aikuisen saattavat kotiuttaa, mutta lasta ei ikinä.

Lapsen tila voi heiketä yllättävän nopeasti. Voi tulla takapakkia parantumisessa. Onko iv-antibiootit? Miten olisit ne antanut kotona?

Miten olisit esim yöllä tarkkaillut lapsen vointia? Valvonut koko ajan, heräillyt tunnin välein? Miten SE onnistuu yksinhuoltajalta, eikö lapsesi muka ole vaikka äkillisen voinnin huonontumisen varalta paremmassa turvassa sairaalassa, ammattitaitoisten hoitajien tarkkailussa? Hoitajien, jotka ovat siellä ihan vain tarkkaillakseen ja hoitaakseen potilaita, ei kotihommia tms. eikä väsymystä joka sullekin varmasti tulisi valvottuasi potilasta kaiken muun homman ohella?

Miksi ihmeessä SINÄ saisit kyseenalaistaa lapsesi hoidon, tai miksi kehtaat olla niin röyhkeä että valitat liian HYVÄSTÄ ja turvallisimman tien valitsevasta hoidosta?

Olen tietyn alan ammattilainen itsekin mutta annan kyllä muillekin alani ammattilaisille tilaa silloin, kun sen aika on.

aplta vastaus tähän uupuu?

Itse olen työssäni todellakin aina ollut keskusteleva ja eri hoitovaihtoehdot esilletuova,joista sitten valitaan yhdessä sopivin tilanteen mukaan. En voi käsittää tällaista käytäntöä, jossa lapsen vanhempi ei ole mitään ja jossa hoito vain suoritetaan,eikä siitä keskustella lainkaan. Lisäksi olen järkyttynyt siitä,kuinka tutkimatta lapsi osastolla kuitenkin on. Pelkkä tulehdusarvo ei ole informatiivinen yksinään,eikä sitä saisi käyttää yksinään hoitopäätöksiä tehtäessä. Myös kotihoidon saanti,laatu ja sairaalan läheisyys on otettava huomioon hoitopäätöksiä tehtäessä. Nämä eivät ole omia mielipiteitäni,vaan yleisiä käypähoitosuosituksia.

Öh, et sä voi verrata eläinlääkäriä ja lastenlääkäriä keskenään. Totta helvetissä sä joudut keskustelemaan ensin asiakkaan kanssa, että mitä lemmikille tehdään...koska siinä on suurimmaksi osaksi kyse rahasta ja sen maksimäärän laitosta lemmikin hoitoon.
Eläimen hoito on kallista, lapsen lähes ilmaista. Ja muutenkaan voi lasta ja eläintä verrata...

Yhteistyössä