Kuka ostaa kenkiä kirpputorilta lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttu"

Vieras
Olen ostanut Vikingin Goretexejä sekä Kuoman kenkiä, mutta nyt mietin, että pitäisikö aina kuitenkin ostaa uudet kengät. Ostan vain hyväkuntoisia ja olen pessyt aina 30 asteessa ostamani Goret ja myös jotkut Kuomat. Ovat olleet kyllä ihan pidettävät ja hyvät. En osta litistyneitä kenkiä.

Mietin kuitenkin, että paljonko lapsen jalka kärsii kun kengät on jo valmiiksi käytetyt...

Mä oon ostanut, pienissä koissa. Siis tyyliin jotain 22-koon talvikenkiä, joita pidetään koko talvena ehkä joku tunti-pari per päivä. En usko että siinä ajassa ehtii tapahtua mitään vahinkoa kenenkään jalalle, itsekin ostan ainoastaan uudenveroisia popoja. Isommat koot on sitten jo niin käytettyjä yleensä, että niihin en kajoa.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu ja Salla07
Kengistä en säästä, en lasten enkä omistani. Ne ostetaan aina uutena ja vielä laadukkaat kengät. Esim. Kuomia meille ei tule koskaan, koska eivät tue jalkaa.

Kumisaappaita ostan, ne kun eivät ole minkään muotoisia muutenkaan. Muuten voin ostaa, jos ovat todella vähän käytetyn näköiset. Aina katson pohjan, jos on epätasaisesti esim. ulkosyrjältä kulunut en osta.

Ostan itsellenikin, miksi siis en lapsilleni? Usein olen saanut itse asiassa parempia kenkiä kirppareilta kuin uutena kaupasta.. Voin ostaa uutenakin mutta eivät ne välttämättä sen ihmeellisempiä ole. Käytettyhän se kenkä on parin viikon jälkeenkin joten miksi sitä ei sitten voisi joltain toiseltakin ostaa. Riippuu paljon siitä, missä kunnossa kengät ovat, minkämerkkiset ja niin edespäin. Huonoa ei kannata ostaa, ei uutena eikä käytettynä.

Tietty ostan. Saatiin älyhienot nahkakengät viidellä eurolla! Eihän ne uudetkaan kengät ole nykytiedon mukaan mitään ergonomisia. Nimenomaan sellaiset "hyvin tukevat".

[QUOTE="anis";27166618] Käytettyhän se kenkä on parin viikon jälkeenkin joten miksi sitä ei sitten voisi joltain toiseltakin ostaa.[/QUOTE]

Käytetty kenkä on muotoutunet ensimmäisen käyttäjän jalkaan sopivaksi. Ei siis anna tarvittavaa tukea uuden käyttäjän jalkaan tai voi jopa ohjata jalan asennon vääräksi.

Jos se on jo kerran muotoutunut, niin muotoutuu uudelleenkin. Ainakin itselle on löytynyt paremmin "muotoutuvia" kenkiä kuin uutena. Lapsille kun välissä on kasvuvaraa, villasukkaa ja vaikka mitä, niin tuskin on niin karvan päälle. Ja välillä löytää kenkiä, joita ei olla käytetty kuin kerran tai pari. Eivät siis ole muotoutuneet yhtään mihinkään.

[QUOTE="vieras";27166644]Käytetty kenkä on muotoutunet ensimmäisen käyttäjän jalkaan sopivaksi. Ei siis anna tarvittavaa tukea uuden käyttäjän jalkaan tai voi jopa ohjata jalan asennon vääräksi.[/QUOTE]

No se riippuu ihan siitä, miten pitkään sitä on käytetty. Pikkulasten kengät eivät muotoudu esim. vaunussa pötkötellessä yhtään mihinkään.

[QUOTE="vieras";27166562]Kengistä en säästä, en lasten enkä omistani. Ne ostetaan aina uutena ja vielä laadukkaat kengät. Esim. Kuomia meille ei tule koskaan, koska eivät tue jalkaa.[/QUOTE]

Nykypäivän ongelma on se, että ostetaan lapsille liian tukevia kenkiä ja jalka ei saa kasvaa kuten sen pitäisi, jalan lihakset eivät pääse näin kehittymään. Kuomathan on oikeasti todettu hyviksi kengiksi juuri sen vuoksi, että eivät ole liian tukevat.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
Ostan jonkinverran käytettyjä, yleensä kuitenkin huutiksesta uusia tai muutamaan kertaan kokeiltuja. Lähes pelkästään eccoa meillä lapset käyttää, ne on monessa tilanteessa hyväksi todettuja, keveitä ja pohjat taipuisia. Kierrätän kengät kunnosta riippuen myös lapselta lapselle. Meillä on se etu että isomman jalka on selvästi kapeampi kuin pienemmän, siksipä isomman jäljiltä nahkakengät i oo mitenkään pilalle venyttyneet.

Oon ostanut, pienissä koissa ja jos ovat näyttäneet ja olleet hyvä kuntoisia. Sanotaan että alle 25 koon kengät eivät juuri paljoa vielä kulu. Nyt kun esikoisen kenkä on 26, niin eipä ole enää samalla lailla löytynyt käytettyinä hyväkuntoisia joten olen ostanut uudet.
Meillä kyllä lapsilla sen verta useat kengät, ettei ole niin vakavaa jos yhdet eivät niin hyvät olekaan. Niitä ei kuitenkaan pidetä joka päivä.

Ilmeisesti joku ostaa,itse nimittäin elokuun lopulla kirpparilla möin lastenvaatteita ja -kenkiä ja hyvin teki kengät kauppansa.itse en kierrätä kenkiä edes omieni keskuudessa vaan jokainen saa aina uudet.

Yhdet crocksit oon ostanut kirpparilta. Hyvin siellä menee kaupaksi n.3kk pidetyt kengät aina. Taaperon jalka kasvaa sellasta vauhtia että yksiä kenkiä ei 3kk kauempaa pidetä, paitsi yhdet välikausikengät mitkä nytkin on käytössä.

Meillä 3 lasta ja jokaiselle ostetaan kengät aina uutena, vaikka muuten vaatetus saattaakin olla kirpparilta. Ainoastaan kumpparit ja juhlakengät voin kierrättää lapselta toiselle, mutta aktiivisemmassa käytössä olevat aina uutena. Lasten vanhoja kenkiä olen vienyt kirpparille ja kyllä ne aina kaupaksi menee, eli aika moni varmaan ostaa käytettynä. Hyvät kengät on kalliita, joten tavallaan ymmärrän kyllä, etenkin jos perheessä on paljon lapsia. Saa taas meilläkin talvikenkiinkin varata vähintään 3* 60€.

Uusimmat

Yhteistyössä