Kuka on vastuussa jos jotain sattuu kun naapurin lapsi tulee yksin meidän pihalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
hyppimään trampoliinilla?
Tosiaan herättiin juuri ja huomasin että naapurin muksu pomppimassa omin luvin meidän pihalla... Varmaan monesti joku ollut kun ei olla kotonakaan :/

Lapsen vanhemmat tietysti.
Minkä ikäinen kyseessä? Loululaisella pitäisin ripityksen siitä, että toisten tontille ei tulla luvatta. Alle kouluikäisen vanhemmille pitäisin saman ripityksen. ARGH!!

Tottakai sen lapsen vanhemmat. Sulla olisi vastuu ainoastaan siinä tapauksessa, jos olisitte sopineet lapsen vanhempien kanssa että hän tulee teille, ei muuten.

Olen itse huomannut, että asuinkulmakuntani lapset seilailevat ihan itsekseen toistensa pihoille. Ei kai siinä nyt mitään kummaa ole. Niin tein aikoinani minäkin ja kaikki kaveritkin.
Monesti istui hiekkalaatikolla tai keinui aamuisin joku odottamassa. Silloin ei trampoliineja ollut. Saivat he tulla sisäänkin. Ei siitä meillä kukaan pahastunut ja antoi äiskä vaikka mansikan tai jogurtin odottajalle.:)

Olen itse huomannut, että asuinkulmakuntani lapset seilailevat ihan itsekseen toistensa pihoille. Ei kai siinä nyt mitään kummaa ole. Niin tein aikoinani minäkin ja kaikki kaveritkin.
Monesti istui hiekkalaatikolla tai keinui aamuisin joku odottamassa. Silloin ei trampoliineja ollut. Saivat he tulla sisäänkin. Ei siitä meillä kukaan pahastunut ja antoi äiskä vaikka mansikan tai jogurtin odottajalle.:)

Ei meillä noin ollut silloinkaan kun olin pieni. Kaverit tulivat koputtamaan ovelle ja hakemaan ulos, sitten vasta menivät meidän pihaan leikkimään kun odottelivat mua ulos. Muttei kukaan omin lupineen hillunut meidän pihassa, enkä minä naapurien pihoissa ja olen kyllä lapsillenikin opettanut, ettei toisten pihoihin mennä kysymättä lupaa.

Vähän ot, mutta kerran kun tulimme kaupasta kotiin, niin naapurin lapsenlapset hyppi miedän trampalla ja heidän mummo (meidän naapuri) oli siinä pihassamme. Hän sitten sanoi meille, että ei kai se haittaa kun lapset joskus hyppii tässä kun ette ole kotona. Mun mielestä vähän kummaa, että miksi ei ole ensin voinut kysyä, että saako hyppiä silloin kun ei olla kotona. Ei olla mitenkään paljon tekemisissä tuon naapurin kanssa, välillä pari sanaa vaihdetaan.

No kyllä meillä ainakin juteltiin ensin naapureiden kanssa ennen kuin mentiin heidän pihoilleen touhuilemaan, kyllä lupa piti mennä että sai toisten vehkeitä mennä käyttämään. Trampoliini vielä on kohtuullisen vaarallinen vehje, siihen ei muutenkaan mun mielestä saisi lapset (ainakaan kovin pienet) mennä ilman valvontaa.

Vähän ot, mutta kerran kun tulimme kaupasta kotiin, niin naapurin lapsenlapset hyppi miedän trampalla ja heidän mummo (meidän naapuri) oli siinä pihassamme. Hän sitten sanoi meille, että ei kai se haittaa kun lapset joskus hyppii tässä kun ette ole kotona. Mun mielestä vähän kummaa, että miksi ei ole ensin voinut kysyä, että saako hyppiä silloin kun ei olla kotona. Ei olla mitenkään paljon tekemisissä tuon naapurin kanssa, välillä pari sanaa vaihdetaan.

Johan on törkeää käytöstä. Mitä sanoit? Et kai antanut lupaa?
Olisin kyllä sanonut että kyllä vaan haittaa, perkele meidän piha ei ole mikään ilmainen huvipuisto.

Menin niin hämilleni, että katoin vaan suu auki ja sanoin että no ei kai se tramppa siitä kulu. Tää mummo on muuten ollut tosi ystävällinen, niin en keksinyt siihen muutakaan sanottavaa. Mulle käy aina tollaisissa oudoissa tilanteissa niin, että vasta jälkeenpäin keksin mitä olis pitänyt sanoa. Sen jälkeen niitä ei ole kyllä tossa trampalla näkynyt, että ehkä se huomasi mun ilmeestä että olin ihmeissäni.

No en kyllä ymmärrä sitä avuttomuuttakaan kun ette voi kieltää, annatte vaan olla. Itse olen kieltänyt ja kiellän vastakin jos joku ei meille sovi. Ihme avuttomuutta..

Viimeiselle vastaajalle vaan että hankala se on kieltää jos ei ole kotona tai nukkuu :D
Toki sanon jos huomaan että ei saa ilman lupaa tulla.

Sinänsä mua ei haittaa jos nätisti käyvät hyppimässä eikä kurasta/sekoita/riko paikkoja mutta juurikin tuo että jos joku vahinko sattuu :/

tuo yks mummo oli ollut lapsenlapsensa kanssa siinä naapurintramppiksella. tuossa tapauksessa olisin sanonut, että hyppiä saa, mutta että jos jotain sattuu, niin se on mummon vastuulla, että sa et vastaa sitten siitä jos lapsi loukkaa itsensä.

jaahas näitä mummojakin on kun meidä kullannuput... röyhkeä !

Jotenkin valitettavasti ole siinä käsityksessä, että pihan/tontin omistaja on vastuussa, jos vahinko sattuu.

Yksityisalueelle luvaton tunkeutuminen on rikollinen teko ja kotirauhan häirintää. Jos tunkeutuja/häiritsijä tunkeutumisellaan vahingoittaa itsensä, on se hänen omalla vastuullaan, ja tietysti, jos kyseessä on alaikäinen tunkeutuja, on hänen huoltajansa siitä vastuussa.

[QUOTE="vieras";26172393]No en kyllä ymmärrä sitä avuttomuuttakaan kun ette voi kieltää, annatte vaan olla. Itse olen kieltänyt ja kiellän vastakin jos joku ei meille sovi. Ihme avuttomuutta..[/QUOTE]

Oletko kuullut naapurisovusta?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26172549:
Naapurisovun nimissä kaikki pitää sallia??? :O

Joo ei toisten pihaan mennä naapurisovun nimissä ilman että on pyydetty lupa ensin. Nimenomaan se on naapurisopua että huolehditaan omista asioista ja kohteliaasti kysytään jos halutaan lainata toisten tavaroita. Ilman lupaa on ilman lupaa vaikka lainaaja olisi naapuri.

Sen verran pitää omanarvontuntoa olla että tossa tilanteessa sanoisi että trampalla hyppiminen käy, mutta täytyy kysyä lupa ensin.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja Anatolia

Yhteistyössä