kuka msksaa sen korkeamman äitiyspäivärahan. Siis sen ekat9kk lapsen syntymästä. Työnantaja vai kela?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kela maksaa sen perusosan varmaan, mutta jos on ollut ansiotöissä, niin saa korkeampaa tukea sen mukaan paljonko palkka on ollut. Olikos se äitiyspäiväraha nyt jotain 70%palkasta?
Niin maksaako yrittäjä/ytitys sen korotuksen siihen kelan pikkuosuuteen?
Ymmärsiköän joku, kun mua vähän väsyttää eikä ajatus kulje:)

Eikös pikkuinen firma mene konkurssiin jos vaikka parikin naista jää äityislomalle ja firma joutuu maksamaan ihmisille jotka ei ole edes töissä enää. Entäs jos kohdalle sattuu lestadiolainen joka tekee lapsia parin vuoden välein seuraavat 20vuotta. Maksaako se pikkufirma niin kauan sille äidille?

äitiypäivärahaa saa 3 kuukautta, loput puoli vuotta on vanhenpainrahaa. kela maksaa nuo rahat, jotka lasketaan yleensä viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan.

tuota korotettua voi työnantaja maksaa halutessaan ja se on tosiaan se äippärahakausi 3 kuukautta. harva työnantaja sitä maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nuunu:
äitiypäivärahaa saa 3 kuukautta, loput puoli vuotta on vanhenpainrahaa. kela maksaa nuo rahat, jotka lasketaan yleensä viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan.

tuota korotettua voi työnantaja maksaa halutessaan ja se on tosiaan se äippärahakausi 3 kuukautta. harva työnantaja sitä maksaa.

valtio maksaa ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja virkamies:
Alkuperäinen kirjoittaja nuunu:

valtio maksaa ainakin.

valtiolla ei ole ainakaan pienen firman suruja.

Mulla työnantaja maksaa kaksi ensimmäistä kuukautta koska määräaikainen työsuhde viellä voimassa. Mietin vain että koska olen tehnyt kolmivuoro työtä kuuluuko minulle lisät? Esim. sairaslomalta maksetaan lisät. Meneekö samalla tavalla? Kelahan huomioi myös aiemmin maksetut lisät laskelmissaan jos siis kela maksaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja karpaloinen:
Mulla työnantaja maksaa kaksi ensimmäistä kuukautta koska määräaikainen työsuhde viellä voimassa. Mietin vain että koska olen tehnyt kolmivuoro työtä kuuluuko minulle lisät? Esim. sairaslomalta maksetaan lisät. Meneekö samalla tavalla? Kelahan huomioi myös aiemmin maksetut lisät laskelmissaan jos siis kela maksaisi.

No mun mielestä laskevat työpaikalla keskiansion mukaan, eli nuo lisätkin vaikuttaisi summaan.

Mulla on kunta työnantajana ja meillä maksetaan vain peruspalkka sairaus-, kesä- ja ä-loman aikana. Sen vuoksi olen aina saanut myös kelalta päivärahaa samanaikaisesti tuon palkallisen ä-loman aikana.

Mun päiväraha on siis ollut isompi kuin peruspalkka.

Mun työnantaja maksaa täyden palkan koko äitiysloman ajalta (105pv). Kela maksaa työnantajalle sen päiväraha ja työnantaja minulle palkan. Lisäksi meillä on iseilläkin isyysvapaa kuukauden mittainen ja palkallinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja karpaloinen:

No mun mielestä laskevat työpaikalla keskiansion mukaan, eli nuo lisätkin vaikuttaisi summaan.

kiitos vastauksesta. Täytyy viellä tänään soitella ja tarkistaa asia.

Yhteistyössä