Kuka luki "meidän perhe"-lehdestä sen lapsi-jutun...?

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Väestörekisterin mukaan 2007 on kastettu yks Ruu ja se on poika. Taidan olla vanhanaikainen mutta mielestäni tollanen on kyllä jo järjetöntä humpuukivouhotusta. Jos lapsi kuitenkin alkaa käyttäytyä ja leikkiä kuten useimmat sukupuolensa edustajat niin yrittävätkö tollaset friikit kitkeä moiset tavat pois lapsesta?
En usko. Koska pointti ei ollut TEHDÄ lapsesta kummankaan yleisesti hyväksytyn sukupuoliroolin edustajaa vaan antaa hänen kasvaa sellaiseksi kuin kasvaa. Tai ainakin tämä minulle välittyi.
 
hei
lapsen sukupuolta ei kylillä huudettu eikä sitä ulospäin osannut varmana sanoa? Sekö oli se juttu? KKK?
En minäkään ole mainostanut lasteni sukupuolta, toki olen vastannut jos kysytään enkä ole korjannut jos joku on poikiani tytöksi sanonut. Minusta ei ole kovin oleellinen tieto pienen lapsen kohdalla joka on aika sukupuoleton olento.
Mutta jos siitä tehdään mystistä niin se on vähän erikoista, mutta kaipa heillä on siihen syy, kertoivatko he sen siinä? Hitsi mielenkiintoista, täytyy mennä huomenna kirjaston kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
lapsen sukupuolta ei kylillä huudettu eikä sitä ulospäin osannut varmana sanoa? Sekö oli se juttu? KKK?
En minäkään ole mainostanut lasteni sukupuolta, toki olen vastannut jos kysytään enkä ole korjannut jos joku on poikiani tytöksi sanonut. Minusta ei ole kovin oleellinen tieto pienen lapsen kohdalla joka on aika sukupuoleton olento.
Mutta jos siitä tehdään mystistä niin se on vähän erikoista, mutta kaipa heillä on siihen syy, kertoivatko he sen siinä? Hitsi mielenkiintoista, täytyy mennä huomenna kirjaston kautta.
Ei kun he eivät kerro vaikka kysyttäisiinkin. Mummut ovat vaihtaneet vaippoja, ja siksi tietävät.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Väestörekisterin mukaan 2007 on kastettu yks Ruu ja se on poika. Taidan olla vanhanaikainen mutta mielestäni tollanen on kyllä jo järjetöntä humpuukivouhotusta. Jos lapsi kuitenkin alkaa käyttäytyä ja leikkiä kuten useimmat sukupuolensa edustajat niin yrittävätkö tollaset friikit kitkeä moiset tavat pois lapsesta?
En usko. Koska pointti ei ollut TEHDÄ lapsesta kummankaan yleisesti hyväksytyn sukupuoliroolin edustajaa vaan antaa hänen kasvaa sellaiseksi kuin kasvaa. Tai ainakin tämä minulle välittyi.
No sit joutuvat kasvattamaan aikuiseks kotona, koska hoidossa ja koulussa tilanne on täysin erilainen
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksi ihmeessä kaikesta täytyy tehdä niin vaikeaa? Faktahan on, että olet joko tyttö tai poika
mä miellän kyllä elämää aika pitkälle niin, että on ihmisiä. Aika harvasta asiasta teen sukupuolisidonnaisia, uimahalleissa käynnit on sellaisia ja yleiset vessat.
Miksi sitä pitäisi olla "vaan" tyttö tai poika kun voi olla ihminen. Minusta se on vapaampaa. Meillä se näykyy siinä, että lapset saa harrastaa mitä haluaa, toinen poikani halusi mennä peppi- kerhoon, toinen jalkapallon pariin, molemmat sai mennä VAIKKA yritettiin peppi kerhosta sanoa, että tämä on VAIN tytöille. + jos lapseni on halunnut tyttöjen farkut niin on saanut jne.

Meillä ei pojista kasvateta "en ikinä itke, tai näytä tunteitani ja kuljen maastpuvussa ja suomiriipuksessa"-tyyppejä. Saavat kasvaa ja kehittyä mieltymystensä mukaisesti.
 
Väestörekisterin kertomaa
Etunimitilasto 2.3.2009

ruu Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
-1899 0 0 0
1900-19 0 0 0
1920-39 0 0 0
1940-59 0 0 0
1960-79 0 0 0
1980-99 0 0 0
2000-07 6 5 11
2008 1 0 1
Yhteensä 7 5 12



 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksi ihmeessä kaikesta täytyy tehdä niin vaikeaa? Faktahan on, että olet joko tyttö tai poika
mä miellän kyllä elämää aika pitkälle niin, että on ihmisiä. Aika harvasta asiasta teen sukupuolisidonnaisia, uimahalleissa käynnit on sellaisia ja yleiset vessat.
Miksi sitä pitäisi olla "vaan" tyttö tai poika kun voi olla ihminen. Minusta se on vapaampaa. Meillä se näykyy siinä, että lapset saa harrastaa mitä haluaa, toinen poikani halusi mennä peppi- kerhoon, toinen jalkapallon pariin, molemmat sai mennä VAIKKA yritettiin peppi kerhosta sanoa, että tämä on VAIN tytöille. + jos lapseni on halunnut tyttöjen farkut niin on saanut jne.

Meillä ei pojista kasvateta "en ikinä itke, tai näytä tunteitani ja kuljen maastpuvussa ja suomiriipuksessa"-tyyppejä. Saavat kasvaa ja kehittyä mieltymystensä mukaisesti.
No koulussa viimeistään on tyttöjen ja poikien erot esillä
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksi ihmeessä kaikesta täytyy tehdä niin vaikeaa? Faktahan on, että olet joko tyttö tai poika
mä miellän kyllä elämää aika pitkälle niin, että on ihmisiä. Aika harvasta asiasta teen sukupuolisidonnaisia, uimahalleissa käynnit on sellaisia ja yleiset vessat.
Miksi sitä pitäisi olla "vaan" tyttö tai poika kun voi olla ihminen. Minusta se on vapaampaa. Meillä se näykyy siinä, että lapset saa harrastaa mitä haluaa, toinen poikani halusi mennä peppi- kerhoon, toinen jalkapallon pariin, molemmat sai mennä VAIKKA yritettiin peppi kerhosta sanoa, että tämä on VAIN tytöille. + jos lapseni on halunnut tyttöjen farkut niin on saanut jne.

Meillä ei pojista kasvateta "en ikinä itke, tai näytä tunteitani ja kuljen maastpuvussa ja suomiriipuksessa"-tyyppejä. Saavat kasvaa ja kehittyä mieltymystensä mukaisesti.
No koulussa viimeistään on tyttöjen ja poikien erot esillä
vai mitä tarkoitat tyttöjen ja poikein eroilla? Oikeasti ihmiset voisivat hieman kyseenalaistaa omia ennakkoasenteitaan tässä asiassa.
 
Mama the Strange
mun poikani kyllä tietää olevansa poika, mutta en ole koskaan sanonut mitään asiaa pojille tai tytöille kuuluvaksi. Poika saa harrastaa, leikkiä yms mitä haluaa ja pukeutuakkin miten tykkää.
Mutta on musta hiukan outoa elää kokonaan sukupuolettomasti, siinähän se sukupuoli nimenomaan jotenkin korostuu, kun sitä vältellään. Ihmiset on naisia tai miehiä, niin se vaan on. Mutta jokainen voi olla tasan sellainen nainen tai mies kuin tahtoo.
 
tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunaama:
Väestörekisterin mukaan 2007 on kastettu yks Ruu ja se on poika. Taidan olla vanhanaikainen mutta mielestäni tollanen on kyllä jo järjetöntä humpuukivouhotusta. Jos lapsi kuitenkin alkaa käyttäytyä ja leikkiä kuten useimmat sukupuolensa edustajat niin yrittävätkö tollaset friikit kitkeä moiset tavat pois lapsesta?
Ei ole poika vaan tyttö.

 
vieras
Mä luin kanssa jutun, ja se oli aika järkytys että lapsi kutsuu vanhempiaan ketuksi ja sudeksi :eek: Kyllähän koulussa mennää joko tyttöjen tai poikien liikuntatunneille, samoin uimahallissa. Entäs kun moniin lomakkeisiin pitää ruksata nainen vai mies, passihakemukset. Kaikki.

Lapsen voi kasvattaa ilman sukupuoli"rooleja", mutta tommonen salailu on jo ihan sairasta!
 
Aika hassuuhan toi on, ettei lapsen sukupuolt kerrota, mut jokainen toimii tavallaan. :) Ei meilkään mitään perinteist jaotteluu oo, vaan kaikki värit, lelut, leikit, luonteenpiirteet, hiusten pituudet, harrastukset jne. on sekä poikien et tyttöjen. Em. huolimat 1v7kk ikänen tietää olevansa poika ja, et pojil on pippeli ja tytöil pimppi. Ei oo käyny mieleskään olla kertomat lapsen sukupuolt.
 
heillo
Tuo antaa selkeän viitteen lapselle, että sukupuolesta ei sovi puhua, hävettävä ja piiloteltava asia. Myös lapsi voi kokea olevansa "outo", koska muualla asia on rento+normaali, mutta hänen perheessään täydellinen tabu.
 
mam
Sukupuolihan on osa persoonaa. Minäkin ennen poikaa ajattelin, että kasvatan hänestä "sukupuolettoman" ostan siis nukkeja ym. tyttömäisiä leluja mutta myös autoja jne. mutta jo 8 kk iässä ajoi milloin milläkin ja päristeli. Sukupuoli on muutakin kuin pippeli tai pimppi. Hän tietää, että hän on poika ja hänen suurin idoli on hänen oma isänsä ja ukkinsa. Hän jonain päivänä tekee samoja asioita "miesten töitä" sahaa moottorisahalla.
Tosin hän useimmiten tiskaa, imuroi vielä! Nyt poikani on kolme vee.
 
Fiia
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
että pimppi tai pippeli määrittelee kumpaa sukupuolta KOKEE olevansa.
Itse olen pyrkinyt aika sukupuolettomaan kasvatukseen ja pojillani on selkeitä ns. "poikaominaisuuksia", mutta myös paljon tunneälyä, esteettistä silmää ja hoivaviettiäkin reilusti.

En ole KOSKAAN ymmärtänyt, enkä hyväksynyt, että jotain ei voisi tehdä koska on tiettyä sukupuolta. Ei tuota kasvatusperiaattetta tarvitse överiksi vetää.
En ole lukenut juttua, täytyykin käydä kirjastossa katsomassa.
Jos joku viitsii ranskalaisilla viivoilla referoida mihin vanhemmat kiinnitti kasvatuksessa huomiota?
Referaatin tuloksena tulee varmaan olemaan;
- ei oo normaalia...
- kauhistelin sitä...
- siitä tulee koulukiusattu...
- onkse tyttö vai poika..?
- sairasta!!!!
:xmas:
Kannattaisi ehkä katsoa Wikipediasta, mitä referaatti merkitsee, ellei ole varma. Kysyjä ei ollut kiinnostunut sinun henkilökohtaisista mielipiteistäsi.

Itse poimisin tällaisia asioita jutusta:
- Vanhemmat eivät halua sukupuoliroolien rajoittavan lasta. Koska ihmiset miellään näkevät lapsen ensisijaisesti sukupuolen kautta ja kohtelevat sen mukaan, vanhemmat eivät kerro lapsen sukupuolta. Näin lapsi saa enemmän liikkumatilaa.
- Lapselle valitaan leluja, joista hän on kiinnostunut, ei sen mukaan ovatko suunnattu "tytöille" vai "pojille".
- Vanhemmat eivät ajattele lasta sukupuolen kautta vaan ihmisenä ja siksi he antavat ihmisten ajatella tämän sukupuolesta mitä tahtovat eivätkä ala "korjata" olettamuksia.
- Lapsi saa kokeilla kaikkia häntä kiinnostavia asioita (esim. tanssi, laulu, leikki, aikuisten askareet...), kunhan eivät ole vaarallisia hänelle itselleen tai toisia vahingoittavia.
- Lapsen leikki on omaehtoista: ei päätetä, että lapsi tekee tiettyä asiaa tietyn aikaa. Toisaalta toinen vanhempi ei tykkää istua hiekkalaatikolla, joten hänelläkin on oikeus kieltäytyä siitä. Lapsi puuhaa aikuisen kanssa sitä, mistä molemmat nauttivat. Käsitykseni mukaan aika monenlaista aktiviteettia perheellä on. :)
- Vanhemmat ovat lapselleen Vanhempia, ei isä ja äiti, joilla olisi erilaiset roolit perheessä. He ovat tasavertaiset vanhemmat. Tämän vuoksi lapsi ei myöskään kutsu vanhempia isäksi ja äidiksi vaan lempinimillä Kettu ja Susi (jotka eivät ole siis synonyymit äidille ja isälle vaan nimet siinä kuin Tiina ja Meri tai Lissu ja Yki).
- Vanhemmat aikovat kertoa omista arvoistaan ja toisaalta kulttuurissamme yleisesti vallitsevista arvoista lapselle sitä mukaa, kun lapsi varttuu ja pystyy käsittelemään tällaista tietoa.
- Vanhemmilla on aika realistinen käsitys siitä, että lapsi saattaa jossain iässä alkaa kapinoida vanhempien arvoja vastaan (niin kuin aika monet lapset tekevät riippumatta, mistä arvoista on kyse).
- Vanhemmat tietävät, että jossain vaiheessa - ehkä tarhassa tai koulussa - ulkopuoliset alkavat määritellä lasta tytöksi tai pojaksi. Toisaalta lapsi saattaa sitten ollakin jo siinä iässä, että hänelle voi kertoa (suora sitaatti): "Suurin osa ihmisistä ajattelee maailmassa olevan tyttöjä ja poikia, mutta kaikki eivät näe asiaa samoin. On esimerkiksi tyttöjä, jotka haluaisivat olla poikia ja päinvastoin. Sen takia kannattaa kuunnella mieluummin sitä, mitä ihminen kokee itse olevansa."
- Keskeinen pointti sukupuolettomassa kasvatuksessa on: pitäisikö lapsi opettaa johonkin muottiin vain siksi ettei häntä kiusattaisi, vaikka itse ongelma on yhteiskunnassa.
- Vanhemmat toivovat, että Ruu luottaisi jatkossakin itseensä ja muihin ihmisiin, jakaisi omastaan ja huolehtisi, että kaikilla on hyvä olla. Ne kuuluvat heistä elämän tärkeimpiin asioihin.
 
Itsekin äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
"Ulkopuoliset tulevat joka tapauksessa määrittelemään hänet mieheksi tai naiseksi" lainaus lehdestä.. Ja mä kun oon luullu, että pimppi tai pippeli määrää sen, kumpia me ollaan.

Käykö sulle useinkin niin, ettet määrittele vastaantulevaa henkilöä naiseksi tai mieheksi ennen kuin katsot housujen sisään?

Ettet nähdessäsi nimen "Minna" ajattele tämän olevan nainen, vaikket ole pimppiään nähnytkään, ja ylläty, jos Minnalla on vaimo? Tai eikö sinua kummastuttaisi jos saisit kuulla Pekka-nimisen käyttävät sukkahousuja?

Eli toisin sanoen oletat (määrittelet) ihmisen ulkonäön tai käytöksen perusteella hänen sukupuolensa ja koet epävarmuutta, mikäli esim. naiseksi mieltämäsi henkilö ei käyttäydy tarpeeksi feminiinisesti tai näytä naiselliselta. Ja sama toisinpäin: ajattelet kenties, että haaroväli vaikuttaa joihinkin asioihin, mitä ihmisen on sopivaa tai normaalia tehdä. Juuri tällaisia "normeja" Saku ja Nino käsittääkseni kritisoivat, eivätkä halua, että heidän lapsensa kärsisi sukupuolen asettamista tyhmistä oletuksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiia:
- Vanhemmat tietävät, että jossain vaiheessa - ehkä tarhassa tai koulussa - ulkopuoliset alkavat määritellä lasta tytöksi tai pojaksi. Toisaalta lapsi saattaa sitten ollakin jo siinä iässä, että hänelle voi kertoa (suora sitaatti): "Suurin osa ihmisistä ajattelee maailmassa olevan tyttöjä ja poikia, mutta kaikki eivät näe asiaa samoin. On esimerkiksi tyttöjä, jotka haluaisivat olla poikia ja päinvastoin. Sen takia kannattaa kuunnella mieluummin sitä, mitä ihminen kokee itse olevansa."
- Keskeinen pointti sukupuolettomassa kasvatuksessa on: pitäisikö lapsi opettaa johonkin muottiin vain siksi ettei häntä kiusattaisi, vaikka itse ongelma on yhteiskunnassa.
Eikö tuo ole nimenomaa kummallista..? Jos olet tyttö, sulla on tytön sukupuoli elimet jne, niin, etkö silloin nimenomaa ole tyttö, vaikka kuinka olisi "poikamainen" tai haluaisit nähdä asian erilailla? Ei asian näkeminen erilailla muuta totuutta, että ne sukupuolielimet mitä on, niin sen sukupuolinen sitten on.

Jos ihminen kokee olevansa esim. kettu, pitääkö kaikkien muiden "esittää" sen olevan sellainen? Tai vieläkin pahempi kysymys, jos ihminen kokee ja haluaa olevan kettu, onko ihminen sitten sitä?

Juuri nimenomaa noista kirjoituksista tulee se kuva, että vanhemmat kuvittelevat, että lapsi voisi ihan itse valita sukupuolensa myöhemmin. Eihän asia kuitenkaan noin mene, vaan se sukupuoli mikä sulla on, niin se sit myös olet. Toki nykyään on leikkauksia tai mitä tahansa, mutta se ei poista sitä todellisuutta, mikä alunperin oli. Esim. mies ei saa kohtua, vaikka kuinka vehje leikeltäisiin. Myös tuo tuo juuri sen kuvan henkilöistä, että he nimenomaa miettivät, että aina jos puhutaan tyttö/poika olisi automaatio, että ihmiset myös kohdistavat sukupuoliroolien kautta asiat, mikä nykyään ei kuitenkaan ole mikään automaatio.
 
Juu
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin äiti:
Käykö sulle useinkin niin, ettet määrittele vastaantulevaa henkilöä naiseksi tai mieheksi ennen kuin katsot housujen sisään?
Mä käsitin sen niin, että se pimppi tai pippeli määrittelee sun sukupuolen joka tapauksessa, vaikka kukaan ulkopuolinen ei koskaan ikinä sua näkiskään. Eli et sä ole nainen siksi että joku ulkopuolinen on kadulla kattonu että toi on varmaan nainen, vaan siksi että sulla on tarpeelliset tilpehöörit tuolla haaruksissa.

Jos ihan tarkkoja ollaan niin kromosomit määrittelee sukupuolen. Se jos mikä on vissi että ulkopuoliset ei sitä tee.
 

Yhteistyössä