Kuka kertois kestovaipoista?

Nyt tarvitsisin apua kestovaippojen käyttäjiltä. Meillä on 3 kk ikäinen tyttö, joka nukkuu yöllä n. 8-9 tuntia. Tämän jälkeen herää syömään ja jatkaa uniaan vielä noin 2 tuntia.

Olen päättänyt kokeilla vauvalle kestovaippoja nyt, kun rytmi on tasaantunut ja unetkin pitkiä, enkä siten ole itse väsynyt. Parin viikon kokeilun aikana on tuo yö muodostunut ongelmaksi. Joka aamu vauva herää vaippa, vaatteet ja lakanat märkänä. Joinakin öinä olen laittanut kertakäyttövaipan ja sillä selvitään kuivana.

Millainen kestovaippa pitää hyvin kuivana pitkienkin unien ajan? Meillä on käytetty tähän mennessä ruskovillan puuvillavaippaa, flanellista vaippaa, harsoa ja 2006 äitiyspakkauksen vaippaa (heittämällä huonoin). Välillä on kokeiltu flanellista lisäimua mukana. Mikään ei tunnu pitävän.

Olen kysynyt tätä kasvotusten useiltakin kestovaipan käyttäjiltä saamatta mitään järkevää vastausta. Yleensä ihmiset kysyvät, että mitä vaippaa olen käyttänyt ja sanovat sitten vastauksen kuultuaan, että en minäkään niitä käyttäisi. Eivät sitten kovistelusta huolimatta osaa kertoa, että mitä käyttävät tai mitä kannattaisi kokeilla.

Yksikin vaippamyyjä, joka itsekin kertoi kestoja käyttävänsä, kierteli niin pitkään, etten lopulta ostanut mitään. Aloitti siitä, että hamppu kyllä imee, mutta perui sitten, ettei se varmaan kyllä imekään tarpeeksi. Lopulta tuskastuin ja kysyin, että ostanko sitten yöksi kertakäyttövaippaa, johon myyjä totesi että "voi kai niitäkin käyttää, jos ei kerran viitsi pestä pyykkiä" :headwall:

Nyppii, kun mistään ei saa järkevää apua vaan kaikki vaan sanoo, että no ei se kyllä noin onnistukaan. Kertoisivat sitten miten onnistuu, prkl! Ei minulla ole varaa eikä halua ostaa kaikkia mahdollisia markkinoilla olevia merkkejä ja materiaaleja. Etenkin kun kaikissa tuntuu olevan vika.

Eli mitä nyt? Suosiolla kertakäyttövaippoihin takaisin?
 
Meillä on toiminut hyvin pul-taskuvaippa esim. Fuzzibuns, jonka sisällä on ruskovillan harso taiteltuna. Sen lisäksi sinnehän voi laittaa vielä lisäimua, mikäli tarvitsee..Meillä ei tarvita, tosin isompi lapsi ja maidon juoni ehkä vähäisempää kuin teillä.. Mutta siis taskuvaippoja suosittelen. Ja päälle voi varmuudeksi vetästä villahousut, jos pelkää lakanoiden kastumista tuonkin jälkeen. Meillä ei ole kertaakaan kastuneet lakanat. :D
 
Noista lisäimuista vielä kysyisin, että eikö siitä vaipasta sitten tule kovin paksu? Kun tuo meidän neiti on aika pieni ja siro (vajaan 5 kg vasta), niin pepusta tahtoo tulla kestovaippojen kanssa aika suuri.

Pepun koko ei tässä tapauksessa ole vain kosmeettinen ongelma, koskapa kun lapsen laittaa lattialle selälleen kestovaippa päällä, niin pää on alempana kuin peppu. Liekö kovin mukava asento...

Antaa ihan uuden merkityksen kysymykselle "näyttääkö peppuni isolta tässä?" =)

Lisäys: Ylipäänsäkin ihmetyttää, että miten noin pienestä henkilöstä tulee noin paljon nestettä...
 
elfie
Meillä on toiminut parhaiten itse tehdyt sisävaipat esmes. flanellia sisäpuoli ja ulkokuori joustofroteeta ja näpsyllä kiinni. Täytteenä sisävaipassa bambua, joka on flanellipussissa, että kosteus leviää hyvin. Kuorena toimii itse tehdyt hahtuvat tai sitten esmes. se äitiyspakkauksen kuori. Yöllä harsot joihin lisäimuna bambua ja hahtuvat päälle. Fleeceä kun kestää iho niin sitä olen käyttänyt kakkasiepparina ja kuivaliinana.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja anika:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mikä teillä siis on tuossa systeemissä kuorena?
semmoinen kuorivaippa (?). Siis semmoinen ikäänkuin muovinen, ohut. Ei siis mikään villainen. Semmoinenko pitäisi paremmin?
No sekin riippuu aina vähän lapsesta, että mikä malli toimii hänellä parhaiten. Neulehousuissa on se huono puoli, että niistä voi se kosteus siirtyä siihen lakanaan ja patjaan, jos nukkuu kovin paikoillaan. Teillä tosin on niin pieni tuo lapsi vielä, että voisi toimia hänellä. Hahtuvat ehkä paremmin, kuin merinovillaneuloksesta tehdyt.

Parhaiten meillä on kuorina toimineet yöllä Bumbyn pu-laminoidut kuoret tai sitten Bumbyn huovutetut, tarralliset villakuoret. On käytetty muitakin, mutta nuo on pitäneet isot pissat kaikkein parhaiten. Ja meillä kyllä on imuina käytetty ihan harsojakin paljon. Jonkin verran meillä on ollut myös tarrallisia sisävaippoja, mutta ei oikeastaan vielä tuon painoisella lapsella juurikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lispetti:
Ja jos ei mikään imu tunnu riittävän niin voithan käyttää kertakäyttövaippaa yöllä ja kestoa päivisin.
Joo, tätä olen harkinnutkin. Toisaalta olen ihan varma, että kestovaipoistakin löytyy tarpeeksi imukykyinen malli, kunhan vaan keksin mikä se meidän tapauksessa on.

Tuskastutti tuossa lähinnä se, kun ihmiset vaan sanoo, että "no en minä kyllä harsoja/flanellivaippaa/mitä-tahansa-mitä-sanon-vaippaa käyttäisi, eihän se tietenkään riitä" Ja sitten kun kysyy, että no mitäs sitten käytät, niin mumistaan jotain epämääräistä.

Kiitos vaan vastaajille, kun olette reilusti kertoneet, mikä teillä toimii. Kyllä se varmaan meillekin vielä löytyy. Lisävinkitkin ovat toki tervetulleita.
 
äitikans
Kokeilemalla oppii... Meillä on oikein superpissijä, jolla suosista käytän öisin kertakäyttövaipaa. Poitsu kun on kaikenlisäksi melkoisen tarkka tuosta vaihtovälistä- nukkuu kertiksen kans paremmin yöt. Eli sekakäyttäjiä ollaan!
Harsoja taiteltuina, lisäimuna flanellia ja kuivaliinaa, joko fleeceä tai semmosta ohutta luirua jostain kestovaippakaupasta. Disanan nauhavaippa ekaksi 'kuoreksi', kosteutta pitämään ruskovillan vaippahousut. Itse ompelen tarrasuljennallisia vaippoja erinäisistä materiaaleista. Fleecepintaiset(ulkopinta) pitivät vaatteet kuivina hetken- mutta pesujen jälkeen pidän niidenkin päällä villaisia. Lisäksi olen huomannut että body jos on liian tiukka ts 'sopivan kokoinen' niin läpi tulee! Muutenkaan noissa vauvanvaatteissa ei ole kestovaippavaraa..... peppu on kyllä muhkea jos vauva pissaa paljon ja tarvitaan paksua vaippaa! Meillä kun lähdettiin ryömimään niin pidin hetken ohuempaa(harso + flanelli) ja PUL- kuorta. Nyt kun jo konttaa ei niin haittaa. Vaihdan kyllä vaipan aika usein. itse tykkään kayttää potkuhousuja tai haalareita kestojen kans- ei tule vyötärölle kovin paljon kerroksia. Niin ja ruskovillat on pitkälahkeista mallia niin en murehdi vetoakaan lattianrajassa:)
 
Meillä on yleensä öisin Iguleen läppävaippa, ja läpän alle olen vielä laittanut lisäimun (itetehtyjä 4-kerroksisia froteeimuja). Päälle sitten Engelin lyhytlahkeiset villahousut. Pitää jopa 10-11 tuntia!

Minusta villahousu on aivan ehdoton öisin, kun kosteus leviää niissä tasaisesti eikä vuoda yhdestä paikkaa läpi kuten muovipöksyissä.

Jos teillä vaippa ei edelleenkään pidä, niin sinuna laittaisin lisää imuja vaippaan ja villahousut päälle! Iso peppu ei haittaa unia :)
 
vieras
Juu meilläkin ollaan sekakäyttäjiä, kun kaveri on sellainen litrapissijä. Eli yöllä on kertisit (tosin tänäkin aamuna oli yöpaita kostea kertisienkin kanssa...).Päiväunilla on kestot. Hahtuvavillahousu pitää hyvin kosteuden. Ite tehdyt taskuvaipat on käytössä ja lisäimuina parhaita minusta frotee ja flanelli. Vanhasta kylpytakistani tehdyt imut on ihan parhaita!

Fleeceä olen laittanut vaippojen sisäpinnaksi, kun se tuntuu kuivalta ihoa vasten (voi vaikka ostaa halpaa fleeceä ja sitä leikellä "kiepautuspaloiksi" vaikka kaupan kestovaipan sisään).

Mut siis hahtuvahousuja ja paljon lisäimuja toimisi, luulisin niin.
 
hyvät villapöksyt kuoreksi. Jos on lanoliinit kohdillaan, niin ovat aika pomminvarmat =) (meillä ainakkin) Hamppu mielestäni paras imu. Flanellivaippoja meillä yleensä pidetään ja harsot, froteet tai hamput imuina ja kunnon villapöksyt niin paketti valmis =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu meilläkin ollaan sekakäyttäjiä, kun kaveri on sellainen litrapissijä. Eli yöllä on kertisit (tosin tänäkin aamuna oli yöpaita kostea kertisienkin kanssa...).Päiväunilla on kestot. Hahtuvavillahousu pitää hyvin kosteuden. Ite tehdyt taskuvaipat on käytössä ja lisäimuina parhaita minusta frotee ja flanelli. Vanhasta kylpytakistani tehdyt imut on ihan parhaita!

Fleeceä olen laittanut vaippojen sisäpinnaksi, kun se tuntuu kuivalta ihoa vasten (voi vaikka ostaa halpaa fleeceä ja sitä leikellä "kiepautuspaloiksi" vaikka kaupan kestovaipan sisään).

Mut siis hahtuvahousuja ja paljon lisäimuja toimisi, luulisin niin.


Oon jostain kuullut, että vauvan iho ärsyyntyis aika helposti tuosta märästä /kosteasta fleecestää...omaa kokemusta ei ole.
 

Yhteistyössä