Kuka kantaa Manducalla selässä? Kysymys ristiinkiinnityksestäkin.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mie en enää saa laitettua tuota Manducan lukkoa kiinni kun ipana kyydissä :/ . Poika on pian 8kk ja ihan reilunkokoinen joten voisi kantaa selässä, mutta jotenkin mua arveluttaa (ei näe lasta, pysyykö varmasti mukana, yms).

Te jotka kuskaatte selässä, onko tukevan oloinen? Viihtyykö lapsi?

Mites se ristiinkiinnitys, onko kellään omia kuvia tms joista mä saisin hyvän ohjeen? Jotenkin tyhmänä en hoksaa miten se kiinnitetään (siis mahapuolella kanto ja ristiinkiinnitys).

Kiittäen jo etukäteen avusta :flower:
 
en oikeen ymmärrä miten et saa lukkoa kiinni, tai siis mitä lukkoa? se lantiohihnahan kuuluu laittaa kiinni ennen kun lapsen ottaa kyytiin.

Ristiinkiinnitys on helppoa, lantiohihna kiinni normaalisti, lapsi kyytiin ja sit eka toinen olkain heitetään olan yli ja kädellä ongitaan se sinne kiinnityspuolella: naps kiinni ja toiselle olkaimelle sama homma.

Meillä lapsi 6kk ja selässä ollut jonkun verran, viihtyy siellä paremmin kun edessä mutta hankala kantaa selänpuolella jos on yksin liikkellä koska ei näe antaa lapselle tuttia ym.
 
Mä siirsin lapsen selkäpuolelle kun 10 kiloa alkoi mennä rikki. On luontevampi asento kulkea ja näkee jalkoihinsa, mikä lisää turvallisuutta. Jos olen yksi liikkeellä en laita lapselle aurinkolaseja tai nyöritöntä hattua, koska lapsi voisi viskata ne huomaamattani jorpakkoon. Lapsen fiilikset aistii ihan hyvin vaikkei kasvoja kunnolla näekään, ja jalkoja ja pyllyä yltää taputtelemaan jos lapsi vaikka säikähtää jotain. Lapsi viihtyy hyvin ja ainoa ongelma on saada se muksu selkään ilman apua. Teen niin, että kiinnitän repun vyötärölle ja pujotan kädet olkahihnoista, istun sängylle ja asetan lapsen istumaan taakseni. Sit vaan lasta käsistä kiinni, nousu ylös ja peilin eteen säätämään paketti kuntoon.
 
Mun mielestä sinne selkään saa lapsen ihan helposti kun toisella kädellä ottaa lantiohihnan soljesta kiinni ja toisella kädellä pitää lapsesta. Sit vaan parilla vedolla vetää lapsen selänpuolelle, toisen olkahihnan voi laittaa paikoilleen kun lapsi on siinä kainalon alla menossa. Ja asento kannattaa olla etukumara tietenkin niin painovoimakin jo auttaa pitämään lasta asennusvaiheessa selkää vasten :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
en oikeen ymmärrä miten et saa lukkoa kiinni, tai siis mitä lukkoa? se lantiohihnahan kuuluu laittaa kiinni ennen kun lapsen ottaa kyytiin.

Ristiinkiinnitys on helppoa, lantiohihna kiinni normaalisti, lapsi kyytiin ja sit eka toinen olkain heitetään olan yli ja kädellä ongitaan se sinne kiinnityspuolella: naps kiinni ja toiselle olkaimelle sama homma.

Meillä lapsi 6kk ja selässä ollut jonkun verran, viihtyy siellä paremmin kun edessä mutta hankala kantaa selänpuolella jos on yksin liikkellä koska ei näe antaa lapselle tuttia ym.

Siis sitä selkäpuolella olevaa pikkulukkoa tms en saa kiinni. Alkuun sain kun se lukko oli lähellä mun niskaa - mutta silloin reppu muuten ei ollut kovin hyvin kiinni ja painoi olkia jne.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Se on varmasti totta että on turvallisempaa jos ipana selässä kun näkee jalkoihinsa, mutta muuten mua tosiaan häiritsee etten näkis sinne kokoaikaa. Tottumiskysymys toki.

Voithan ottaa pikkupeilin mukaan ja kurkkia sen avulla lastasi. Kahjoltahan se saattaa näyttää mutta väliäkö sillä:).
 
Manducalla ja muillakin soljellisilla (tai mikset neliöliinoillakin esim. babyhawk tms.) selkään nostaminen onnistuu parhaiten kun sitoo/kiinnittää ensin lantiovyön itselle oikealle korkeudelle ja sen jälkeen nostaa lapsen jollekin korkeammalle tasolle seisomaan/istumaan (puiston penkki, auton konepelti, tiskipöytä tms.) ja ottaa lasta ristiotteella kainaloista kiinni ( oma oikea käsi lapsen vasemman kainalon alle ja oma vasen lapsen oikean kainalon alle) ja reippaalla otteella "heilauttaa" lapsen selän puolelle (tätä kannattaa kotona pehmeällä alustalla harjoitella muutaman kerran jottei lapsi julkisella paikalla säikähdä/itse ole epävarma otteesta).
Kun lapsi on selän puolella kyyristy itse lähes 90 asteen kulma ja tue jommalla kummalla kädellä lasta selästä samalla varmistaen että lapsi pysyy paikallaan ja toisella kädellä sido/kiinnitä olkavyöt itselle. Vaatii vähän harjoittelua mutta onnistuu kyllä vaikka kaksi vuotiaan kanssa kunhan on varmat otteet ja lapsi tottunut selkäkyytiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Se on varmasti totta että on turvallisempaa jos ipana selässä kun näkee jalkoihinsa, mutta muuten mua tosiaan häiritsee etten näkis sinne kokoaikaa. Tottumiskysymys toki.

Voithan ottaa pikkupeilin mukaan ja kurkkia sen avulla lastasi. Kahjoltahan se saattaa näyttää mutta väliäkö sillä:).


Niitä kurkistelupeilejä on ihan oikeasti myynnissä. Niissä on ketju ja toisessa päässä kiinnitysnipsu. Hinta on muistaakseni melko suolainen, joten itse ajattelin kuljettaa tavallista pikkupeiliä taskussani (tai ostan sen Manducan vyölaukun).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Plusa:
Minä möin Manducan pois, ei se selkäänlaitto oikein onnistu yksin... nyt hakusessa joku toinen kantoreppu tai sit liina, jolla onnistuu

Siis miksei onnistu? Mulla oli ennen Ergo, ja kyllä sillä vaan onnistu. Nyt oottaa Manduca kaapissa, sillä en oo vielä kokeillut... mutta ei kai se nyt sen vaikeempaa voi olla?
 

Yhteistyössä