Kuka IHME uskaltaa tehdä 50-60-70-lukujem taloihin remonttia???

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
palma
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
Sekoitatko radoniin, sitä ei voi nähdä?:). Asbestin voi, mutta ei tietenkään joka paikassa. Esim. muovimaton pohjassa sen asbestin pystyy varsin selvästi tunnistamaan. Ruiskutetun asbestin tietty näkee sokea Reetta otsallaankin ja tietyntyyppisissä levyissäkin sen voi hyvin nähdä jos pintaa rikkoo. 100% varmuutta ei toki voi paljaalla silmällä saada, mutta ei se ihan puskastakaan keuhkoihin hyppää.

 
asteri
voiko asbestia olla jossain sisäseinän välissä, jos kaataa asunnossa seiniä tms?

Oon aivan kauhuissani, meidänm 72-valmistuneessa rivarissa revittiin itse kylppäri auki, kaadettiin sisäseiniä, revittiin muovimatot lattioista...ei tullut asbesti mieleenkään!! Kuollaanko me nyt koko perhe asbestiin???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
voiko asbestia olla jossain sisäseinän välissä, jos kaataa asunnossa seiniä tms?

Oon aivan kauhuissani, meidänm 72-valmistuneessa rivarissa revittiin itse kylppäri auki, kaadettiin sisäseiniä, revittiin muovimatot lattioista...ei tullut asbesti mieleenkään!! Kuollaanko me nyt koko perhe asbestiin???
Ja asbestista on myös sellainen harhaluulo, että kerta-altistus ois jotenkin kohtalokoas. Silloin ennen rakennusmiehet oli asbestin kanssa paljon tekemisissä ja heille on siitä tullut ongelmia. Mahtaako kenellekään tavikselle olla tullutkoskaan moisesta ongelmaa, vaikka olisi joskus hiukan rempannutkin.
 
asteri
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
voiko asbestia olla jossain sisäseinän välissä, jos kaataa asunnossa seiniä tms?

Oon aivan kauhuissani, meidänm 72-valmistuneessa rivarissa revittiin itse kylppäri auki, kaadettiin sisäseiniä, revittiin muovimatot lattioista...ei tullut asbesti mieleenkään!! Kuollaanko me nyt koko perhe asbestiin???
Ja asbestista on myös sellainen harhaluulo, että kerta-altistus ois jotenkin kohtalokoas. Silloin ennen rakennusmiehet oli asbestin kanssa paljon tekemisissä ja heille on siitä tullut ongelmia. Mahtaako kenellekään tavikselle olla tullutkoskaan moisesta ongelmaa, vaikka olisi joskus hiukan rempannutkin.
No meidän kohdalla altistus on kyllä ollut pitkäaikainen ku remppa kesti yli 7 kk!! Mihin mun pitää soittaa ku oon niin paniikissa nyt...

 
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
voiko asbestia olla jossain sisäseinän välissä, jos kaataa asunnossa seiniä tms?

Oon aivan kauhuissani, meidänm 72-valmistuneessa rivarissa revittiin itse kylppäri auki, kaadettiin sisäseiniä, revittiin muovimatot lattioista...ei tullut asbesti mieleenkään!! Kuollaanko me nyt koko perhe asbestiin???
Ja asbestista on myös sellainen harhaluulo, että kerta-altistus ois jotenkin kohtalokoas. Silloin ennen rakennusmiehet oli asbestin kanssa paljon tekemisissä ja heille on siitä tullut ongelmia. Mahtaako kenellekään tavikselle olla tullutkoskaan moisesta ongelmaa, vaikka olisi joskus hiukan rempannutkin.
No meidän kohdalla altistus on kyllä ollut pitkäaikainen ku remppa kesti yli 7 kk!! Mihin mun pitää soittaa ku oon niin paniikissa nyt...
meillä kesti aika lailla saman verran, ja sitten kun lopetettiin niin alettiin remontoimaan miehen vanhempien taloa. Ja homma jatkui. Rauhoitu nyt, sä voit saada vaikka perunalastuista syövän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
voiko asbestia olla jossain sisäseinän välissä, jos kaataa asunnossa seiniä tms?

Oon aivan kauhuissani, meidänm 72-valmistuneessa rivarissa revittiin itse kylppäri auki, kaadettiin sisäseiniä, revittiin muovimatot lattioista...ei tullut asbesti mieleenkään!! Kuollaanko me nyt koko perhe asbestiin???
Ja asbestista on myös sellainen harhaluulo, että kerta-altistus ois jotenkin kohtalokoas. Silloin ennen rakennusmiehet oli asbestin kanssa paljon tekemisissä ja heille on siitä tullut ongelmia. Mahtaako kenellekään tavikselle olla tullutkoskaan moisesta ongelmaa, vaikka olisi joskus hiukan rempannutkin.
No meidän kohdalla altistus on kyllä ollut pitkäaikainen ku remppa kesti yli 7 kk!! Mihin mun pitää soittaa ku oon niin paniikissa nyt...
Rauhoitu ihminen! Ei tuosta ole hengenvaaraa! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
no en mä voi rauhoittua...neljä lasta ja kaikki kuolee kolmekymppisinä??
eihän sitä tiiä, voi jäädä autonkin alle tai vaikka liukastua portaissa ja halkaista pään. Tai saada aivoverenvuodon tai sydänkohtauksen tai tai...

ei 7kk oo pitkäaikainen altistus, pikemminkin 10 vuotta kun oot raksa-alalla ollu töissä ja altistunu useissa eri kohteissa.
 
meillä asbestia
meillä on 5o-luvulla rakennettu talo, lisäsiipi rakennettu 70-luvulla, asbestia on ainakin vanhan osan keittiössä ja vessassa, saunasta en osaa sanoa, remppa aloitetaan ensi keväänä, luultavasti ammattimiehet otetaan purkutöihin juuri tuon asbestin takia.

tokihan sitä itsekkin voisi purkaa asianmukaiset hengityssuojaimet päällä, mutta voihan sitä pölyää kuölkeutua sitten vaatteiden ym. mukana muualle taloon, joten kaippa sitä ammattiapua vois harkita ihan vakavasti.
 
voi ei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
En ole asbestivaaraa uskaltanut pelätä. Tosin mehän asutaan kerrostalossa, joten ei itse sitä remppaa jouduta tekemään. Vaikka jouduttaiskin niin enemmän mua pelottaaa vaikka raskaaksi tulo ja synnytys. Niin monta keskenmenoa ja epätoivoista yritystä takana.
 
Aika useassa kerrostalossa olen törmännyt asbestiin ilmastointikanavistossakin. Siellä sitä on käytetty luukkujen paloeristeenä/tiivisteenä.
Ja se ei riitä, että ne on poistoilmakanavistossa, kun siellä tuloilmapuolellakin sitä löytyy.
Niin ja sitä löytyy myös vähän vanhempien koulurakennuksien IV-kanavistosta.
Ja kyllä me näistä aina raporttia laitamme eteenpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
Mun entinen talo oli 58 rakennettu ja asbestia oli autotallissa.
Ei pelottanut remontti,ammatti-ihmiset töissä.
 
Rässi
Ei asbesti sen kummempi myrkky ole kuin esim. ransakalisten perunoiden ym. nuotiomakkroiden PAH yhdisteet, tupakka, tai viina, josta muiden terevyshaittojen lisäksi etenkin sen hajoamistuote asetaldehydi on ihan samalla listalla tuon asbestin kanssa. Silti kansa vetää viinaa ja nykyään jo ihan tilastoykkäsenä kansainvälisestikin. Vähän suhteellisuuden tajua ja tervettä järkeä siis.
 
Vieras
No voi hyvänen aika. Mikäs ongelma siinä on, asbestinpurkufirma vaan paikalle ja purkamaan. Eihän maailma siihen kaadu.
Ei rakentaminen ja korjausrakentaminen mitään tähtitiedettä ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
mitä ne ammattimiehet sitte pitäis olla? Ei kuulemma tavalliset remonttijannutkaan asbestia osaa käsitellä. :(
Asbestin käsittelyyn on ohjeet ja sen osaa kunhan viitsii perehtyä miten käsitellä.
Asbestia ei vain oteta mihin vain vastaan eli kannattaa myös selvittää minne sitä saa viedä.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
asbestia on joka talossa, jotka on rakennettu 1930-1990 välillä.
No missäs sitä meillä on? Putket pintavetona, ei mineriittiverhoilua eikä muovimattoja. Talo rakennettu -58.
Meillä sitä oli esimerkiksi sähköpääkeskuksen takana olevassa levyssä, hyvin pieni määrä tosin. Never say never.

Meillä talo rakennettu 1959.
Ja sitä voi olla esimerkiksi putkien eristeissä.
 
vieras
Keuhkotautien erikoislääkäri vastasi, että asbesti on aiheuttanut terveyshaittoja(syöpä jne) vain niille, jotka ovat vuosikausia työssään käsitelleet asbestia! Normaalilla siviilillä ei syytä huoleen. Tietenkin asbestin purkutyöt pitää tehdä ammattilaisella jne. RAUHOITTUKAA.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
No jaa. Eihän se sieltä teidän kimppuun hyökkää, jos ette mene sitä purkamaan. Purkutyöt hoitaa ammatilainen.

En siis varsinaisesti pelkäisi, mutta lisäkustannus tietysti ehkä ottaisi päähän, jos siihen ei olisi budjetissaan vielä osannut varautua.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja asteri:
no en mä voi rauhoittua...neljä lasta ja kaikki kuolee kolmekymppisinä??
Minkä ikäinen sä olet? Muistatko että esim yläasteen kemian tunnilla vielä ainakin 90-luvulla ihan täysin suojitta pideltiin asbestilevyjä, joita käytettiin kun kuumettettiin erilaisia aineyhdistelmiä kokeita varten.
 
asteri
mä olen 35. Se mitä mä mietin, on että jos täällä on pari vuotta sitten revitty kaikki niin kauanko sitä asbestia on täällä leijaillut sen rempan jälkeen? Pysyykö se pöly huoneilmassa vuosia?
 

Yhteistyössä