Kuka ei anna lapselle avainta mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Vierasss
  • Ensimmäinen viesti
Vierasss
Jos lapsi lähtee kouluun, harrastukseen tai kaverille niin kuka vanhempi ei anna lapselle kotiavainta mukaan? Meidän tytön luokalla on tämmöinen tyttö. Vanhemmat on eronneet eikä kumpikaan anna avainta mukaan vain puhelin, jolla pitää soittaa, kun on tulossa. Tällä viikolla tyttö on itkenyt muutaman kerran, kun vanhemmat ei vastaa puhelimeen että pääsisi kotia!

Joutuu siis odottamaan pihalla monta tuntia koulun jälkeen säässä kuin säässä, jos ei pääse kaverille odottamaan jompaa kumpaa vanhempaa kenellä sillä kertaa on.
Keskiviikkona pääsi kaverilleen koulun jälkeen ja kun meni kotia äiti huusi mikset ollut tehnyt läksyjä kaverilla! Vaikka olisi ruvennut heti tekemään läksyjä kotiin saavuttua niin ei se kelvannut äidille.

Onkohan tämmöinen ilmoituksen paikka?

"Hömelö"
Mitä jos kokeilis jutella jomman kumman vanhemman kanssa? Kertois miten sä näät tilanteen ja kysyis että miksei lapsi voi saada avainta. Kummalliselta minusta kuulostaa, mutta tuskin mikään ls-ilmotuksen aihe.

vierass
Meidän naapuri ei anna kouluikäisilleen, kun kuulema hukkaavat vaan. Sen takia meillä on sitten alaovi jatkuvasti pöngättynä auki, pyöräkellarin ovet auki selkoselällällään yms, koska vanhemmat on liika laiskoja menemään avaamaan niitä.

Vierasss
[QUOTE="Hömelö";30574024]Mitä jos kokeilis jutella jomman kumman vanhemman kanssa? Kertois miten sä näät tilanteen ja kysyis että miksei lapsi voi saada avainta. Kummalliselta minusta kuulostaa, mutta tuskin mikään ls-ilmotuksen aihe.[/QUOTE]

En halua jutella vanhempien kanssa, koska isä on alkoholisti eikä semmoisetn kanssa keskustella järkevästi, tiedän koska isäni oli semmoinen. Ja äiti taas.. räyhääjä, jonka oma lapsi on aina oikeessa ja muut väärässä! Tiedän, kun on soittanut mulle räyhätäkseen lapsestani ja ei ollut syytä, sitten yksi koulukiusaamistapaus johon lapseni kutsuttiin myös minun kanssa johon lapseni ei ollut edes osallisena ollenkaan joka tuli keskusteluissa ilmi. Halusi vaan lapseni paikalle johon opettaja suostui.

Säälittää tuo tyttö....

Jos lapsi lähtee kouluun, harrastukseen tai kaverille niin kuka vanhempi ei anna lapselle kotiavainta mukaan? Meidän tytön luokalla on tämmöinen tyttö. Vanhemmat on eronneet eikä kumpikaan anna avainta mukaan vain puhelin, jolla pitää soittaa, kun on tulossa. Tällä viikolla tyttö on itkenyt muutaman kerran, kun vanhemmat ei vastaa puhelimeen että pääsisi kotia!

Joutuu siis odottamaan pihalla monta tuntia koulun jälkeen säässä kuin säässä, jos ei pääse kaverille odottamaan jompaa kumpaa vanhempaa kenellä sillä kertaa on.
Keskiviikkona pääsi kaverilleen koulun jälkeen ja kun meni kotia äiti huusi mikset ollut tehnyt läksyjä kaverilla! Vaikka olisi ruvennut heti tekemään läksyjä kotiin saavuttua niin ei se kelvannut äidille.

Onkohan tämmöinen ilmoituksen paikka?
No ei kuulosta kyllä yhtään hyvältä järjestelyltä, mutta ei se nyt lastensuojeluilmoituksen paikka kuitenkaan taida olla. Kannattaa muistaa, että kaikki, mikä ei ole järjestetty samalla lailla kuin itsellä tai mikä ei mene ihanteellisesti, ei täytä lastensuojelun tai huostaanoton (sehän näillä ilmoittelijoilla yleensä taitaa olla mielessä) kriteereitä.

En todellakaan pidä tuota kuvaamaasi hyvänä, mutta vähän huvittaa se, että nyt on tosi kamalaa että lapsi ulkoilee "säällä kuin säällä", vaikka sitten pienempien lasten kohdalla äidit oikein ylpeilevät sillä, miten hyviä vanhempia ovat, kun vievät kaatosateessakin lapset ulkoilemaan suositusten mukaiseksi kahdeksi tunniksi. (Tai siis näin sanovat, voi tietysti olla, että valehtelevat...)

"Vieraana"
Lapsella ei ole avainta mun eikä isänsä luo. Mä olen nyt työtön ja olen aina kotona kun lapsi tulee koulusta tms. Eikä meillä edes vielä ole antaa hänelle avainta kun pitää käydä teettämässä yksi lisää. Isänsä luo lapsi pääsee vara-avaimella joka on piilossa.

Ei mullakaan ollut ala-kouluikäisenä omaa avainta koska äitini oli aina kotona hoitolasten kanssa.

Viee
Meilläkään ei ole kummallakaan lapsella (9 ja 11 v) avaimia mukana. Sisälle kyllä pääsevät, koska avain jemmassa kotipihassa. Eivät itse halua avainta mukaan, koska pelkäävät juuri tuota avaimen katoamista.

säpäle harmaana
Minä en anna. Kaksi syytä: avaimia ei ole tarpeeksi ja lapset eivät tarvitse avainta, koska kotona on aina joku kotona, kun he tulevat kotiin. Kun lapset ovat vähän isompia ja tulee tilanteita, jolloin tulevat tyhjään kotiin, pitää tietysti avaimia hankkia lisää.

Outlet harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30574072:
No ei kuulosta kyllä yhtään hyvältä järjestelyltä, mutta ei se nyt lastensuojeluilmoituksen paikka kuitenkaan taida olla. Kannattaa muistaa, että kaikki, mikä ei ole järjestetty samalla lailla kuin itsellä tai mikä ei mene ihanteellisesti, ei täytä lastensuojelun tai huostaanoton (sehän näillä ilmoittelijoilla yleensä taitaa olla mielessä) kriteereitä.

)
Mun mielestä taas on. Se on ihan kammottava tilanne, jos lapsi ei pääse omaan kotiinsa. Esimerkiksi oma kolmasluokkalainen pääsee koulusta klo 12.15 tai 13.15 ja itse olen kotona viiden maissa. Jos lapsen pitäisi olla nuo neljä tai viisi tuntia pakolla ulkona tai roikkua kavereilla sen sijaan, että pääsisi kotiin tekemään läksyjä ja syömään välipalaa, niin minusta se olisi jo heitteillejättö.

Kyseessä nyt ei varmaan ole se, antaako lapselle oman avaimen mukaan kouluun vai ei, vaan se, että lapsen pitää päästä kotiinsa. Aina.

tunnustan
Tuskimpa lastensuojelun näkökulmasta on kysymys siitäkään että lapsen pitää päästä aina kotiinsa. Ls asia toki on jos lapsen olosuhteet ei ole asianmukaiset ja sulkeminen ulos voi sellainen olla. Kotiin pääsemisen sijaan lapsella voi tarvittaessa olla paikka jonne hän voi mennä, ei toki niin että hän sen etsii milloin kenenkäkin luota.

"vihreä"
Ihan ok jos kotona on joku vastassa tai avaimen saa jostain. Muuten syvästi ihmettelisin miten stressaava tilanne lapselle notkua pihassa odottamassa tai yrittää päästä kavereille siksi aikaa.

teisu harmaana
Jos menee meillä avain hukkaan, ei saa taloyhtiöltä uutta vaan suoraan automaattisesti sarjoitetaan uudet lukot ja tämä maksaa sitten 140 €. Kun lapsi menee syksyllä kouluun, niin pitää kyllä tarkoin miettiä uskaltaako antaa avainta hälle ollenkaan mukaan.

"Vieraana"
Kyseessä nyt ei varmaan ole se, antaako lapselle oman avaimen mukaan kouluun vai ei, vaan se, että lapsen pitää päästä kotiinsa. Aina.
Miten niin pitää päästä kotiinsa aina? Ei meillä ainakaan lapsella ollut mitään asiaa kotiin ekalla ja tokalla luokalla vaan hänen piti mennä iltapäivätoimintaan. Kolmannella luokalla hän meni tarvittaessa koulun jälkeen eläkkeellä olevan isoisänsä luo. Kotiin ei ollut silloinkaan asiaa jos olisi pitänyt olla yksin.

Jos menee meillä avain hukkaan, ei saa taloyhtiöltä uutta vaan suoraan automaattisesti sarjoitetaan uudet lukot ja tämä maksaa sitten 140 €. Kun lapsi menee syksyllä kouluun, niin pitää kyllä tarkoin miettiä uskaltaako antaa avainta hälle ollenkaan mukaan.
Ompele takin tai repun taskunpohjalle naru (tai sellainen sisäänvetäytyvä vetojuttu, jolla on varmasti joku hieno nimi) ja avain siihen. Itselleni tehtiin tälläinen kun olin pieni, ja sama tapa käytössä yhä käsilaukussa... :)

Outlet harmaan
[QUOTE="Vieraana";30574204]Miten niin pitää päästä kotiinsa aina? Ei meillä ainakaan lapsella ollut mitään asiaa kotiin ekalla ja tokalla luokalla vaan hänen piti mennä iltapäivätoimintaan. Kolmannella luokalla hän meni tarvittaessa koulun jälkeen eläkkeellä olevan isoisänsä luo. Kotiin ei ollut silloinkaan asiaa jos olisi pitänyt olla yksin.[/QUOTE]

Jospa nyt jättäisit saivartelematta typeriä.
Nythän ei tietääkseni ollut kyse siitä, että lapsi olisi ollut iltapäivätoiminnassa tai että olisi ollut järjestely että menee koulusta isovanhemman luo, vaan siitä että lapsi itkee kun ei pääse koulun jälkeen kotiin kun ei saa vanhempia kiinni. Ja joutuu siksi notkumaan kavereiden kotona niin että muiden lasten vanhemmat ovat jo tilanteesta huolissaan.
Tsiisus sentään.

"Hömelö"
En halua jutella vanhempien kanssa, koska isä on alkoholisti eikä semmoisetn kanssa keskustella järkevästi, tiedän koska isäni oli semmoinen. Ja äiti taas.. räyhääjä, jonka oma lapsi on aina oikeessa ja muut väärässä! Tiedän, kun on soittanut mulle räyhätäkseen lapsestani ja ei ollut syytä, sitten yksi koulukiusaamistapaus johon lapseni kutsuttiin myös minun kanssa johon lapseni ei ollut edes osallisena ollenkaan joka tuli keskusteluissa ilmi. Halusi vaan lapseni paikalle johon opettaja suostui.

Säälittää tuo tyttö....
Sitä suuremmalla syyllä soittaisin sille äidille. Sanoisin että jos ei oman lapsen asiat kiinnosta niin soitan viranomaisille.

Ompele takin tai repun taskunpohjalle naru (tai sellainen sisäänvetäytyvä vetojuttu, jolla on varmasti joku hieno nimi) ja avain siihen. Itselleni tehtiin tälläinen kun olin pieni, ja sama tapa käytössä yhä käsilaukussa... :)
Tämä oli hyvä idea. Rupesin jo tätä ketjua lukiessa miettimään, miten oman lapsen avaimen kanssa pitäisi menetellä, kun hän menee kouluun. En niinkään epäile, että lapsi itse hukkaa avaimen, vaan että joku muu voi hukata sen :/ Tai toki ekaluokkalainenkin voi, onhan sen ikäinen vielä aika pieni.

"Hömelö"
[QUOTE="Vieraana";30574204]Miten niin pitää päästä kotiinsa aina? Ei meillä ainakaan lapsella ollut mitään asiaa kotiin ekalla ja tokalla luokalla vaan hänen piti mennä iltapäivätoimintaan. Kolmannella luokalla hän meni tarvittaessa koulun jälkeen eläkkeellä olevan isoisänsä luo. Kotiin ei ollut silloinkaan asiaa jos olisi pitänyt olla yksin.[/QUOTE]

Häh?! Tokaluokkalaisella ei ole mitään asiaa yksin kotiin, vaikka yksin oliskin?! Ymmärsinks mä oikein, että lusmutkoon jossain, kunhan ei ole yksin kotona? Miksi?

Vierass

Ihan asian vierestä, mutta luuletko, että joka paikassa on eka- ja varsinkaan tokaluokkalaisille iltapäivä toimintaa?

Yhteistyössä