Kuivausrumpu/kuivauskaappi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä ei ole kumpaakaan eikä kodinhoitohuone ole vielä lähellekään valmis joten pyykit kuivatetaan makkareissa/olkkarissa. Me vanhemmat saamme pölystä pientä oiretta esim. aivastelua ja nenä vuotamista, lapset on ruoka-allergiasia ja pienemmällä astmaepäily. Nyt olenkin miettinyt tota pyykinkuivatusta... kuivausrumpu ei houkuttele sen takia että sinne ei voi läheskään kaikkia vaatteita laittaa ja vie paljon sähköä. Olisiko kuivauskaappi hyvä vaihtoehto?

Susoittelen kuivauskaappia! Meillä on kuivausrumpu ja on todella epäkäytännöllinen. Pyykit aina aivan rytyssä, välillä kietoutuneet lakanat ihan myttyyn ja siliävää pyykkiä en edes halua kuivattaa siellä. Tuttavilla kuivauskaappi ja kaikki pyykit helppo ripustaa sinne, kuivuu hyvin ja plussana se, ett voit laittaa märät talvihaalarit ja hanskat sinne vaikka 10min kuivumaan. Kätevää ja helppoa. Jos saisin uudelleen valita, niin ottaisin ehdottomasti kuivauskaapin.

Kuivauskaappi vie valitettavasti vielä enemmän sänhköä kuin rumpu eikä poista pölyä ollenkaan. Minäkin olin alunalkaen kuivausrumpua vastaan, mutta niin vain meillekin sellainen alkuviikosta ilmestyi ja parin päivän kokemuksella olen todella tykästynyt. Nykyään kuivausrummut ovat sellaisia, että niihin voi laittaa melkein mitä vain merkinnöistä riippumatta, kun herkille tekstiileille on omat ohjelmansa ja jopa laakakuivaaminen on mahdollista.

Mä heitän koneesta kaikki pyykit sen isommin kattomatta rumpuun, eikä mikskään oo menny. Eikä se mun mielestä nyt NIIN paljoa sähköä vie. Ja elämää helpottaa kyllä aikalailla, et sählölaskun maksan ihan mielelläni. Tosta kuivauskaapista ei oo kokemusta.

Mulla on ollu molemmat. Paljon sähköä vievät molemmat, mutta meilläkään ei mielellään sisällä kuivailla kun on astmaa ja allergioita. Kaapin hyvä puoli on se, että vaatteet ja lakanat saa suht sileinä sieltä ja kengät on helppo kuivata myös. Kuivausrumpu taas.. on ehkä vähän nopeempi , vie vähemmän tilaa...

Luulen kyllä ettei kaikkia vaatteita voi kaapissakaan kuivata, mutta itse oon kuivannu kyllä melkein kaiken rummussakin.

Luulen että kun alakerran kodinhoitohuone valmistuu niin jokatapauksessa sinne tulee kuivauskaappi. Tila ei ole ongelma eikä se sähkönkulutuskaan sitte näköjään ratkaise kerran molemmat sitä yhtäpaljon vie.

Uudet kuivausrummut eivät rypistä vaatteita. Lakanatkin ovat paljon sileämpiä kuin narulla kuivatetut. Ainoa miinus kuivausrummussa verrattuna kuivauskaappiin on se, että siellä ei voi kuivata likaisia vaatteita. Kenkiä ainakin meidän Siemensissä voi kuivata!

Kuivausrumpu vie yli puolet vähemmän sähköä ja poistaa pölyn vaatteista (jota ei kuivauskaappi tee) se kuivattaa pyykin huomattavasti kaappia nopeammin (meillä 6 kiloa pyykkiä kuivaa rummussa alle tunnissa, koneessa on 1600 krs linko).

Alkuperäinen kirjoittaja ä4:
Mulla on ollu molemmat. Paljon sähköä vievät molemmat, mutta meilläkään ei mielellään sisällä kuivailla kun on astmaa ja allergioita. Kaapin hyvä puoli on se, että vaatteet ja lakanat saa suht sileinä sieltä ja kengät on helppo kuivata myös. Kuivausrumpu taas.. on ehkä vähän nopeempi , vie vähemmän tilaa...

Luulen kyllä ettei kaikkia vaatteita voi kaapissakaan kuivata, mutta itse oon kuivannu kyllä melkein kaiken rummussakin.

Voihan sinne kaappiin laittaa vaan roikkumaan ja itsekseen kuivumaan niitä pyykkejä ja ovi auki. Kaappi on tosi kätevä!

Pölyallergisen kannattaa tuo rumpu hankkia ja vielä vähän paremmasta päästä, että saa niitä rypyttömiä pyykkejä. Esim. monissa pyyhkeissä on jostain syystä tuo rumpukuivaamisen kielto, mutta kyllä ne siitä huolimatta voi siellä kuivata. Kosteussuojattujen vaatteiden kohdalla kannattaa noudattaa annettuja pesu ja kuivausohjeita.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Kuivauskaappi vie valitettavasti vielä enemmän sänhköä kuin rumpu eikä poista pölyä ollenkaan. Minäkin olin alunalkaen kuivausrumpua vastaan, mutta niin vain meillekin sellainen alkuviikosta ilmestyi ja parin päivän kokemuksella olen todella tykästynyt. Nykyään kuivausrummut ovat sellaisia, että niihin voi laittaa melkein mitä vain merkinnöistä riippumatta, kun herkille tekstiileille on omat ohjelmansa ja jopa laakakuivaaminen on mahdollista.

kunnes sähkölasku tipahtaa postiluukusta,luvassa roima korotus entiseen nähden

ja vielä yks hyvä puoli kaapista on mainitsematta. se että esim yötä vasten kaappia ei ole pakko laittaa päälle vaan jättää oven auki niin aamulla ovat itsekseen kuivuneet ja sähköä säästyy. kaappiin voi oikeastaan laittaa kaikkea koska lämpötilaa voi säätää. ja kuivumista voi nopeuttaa että käy välillä kääntämässä pyykkejä kaapissa.

Kummastakin kokemusta, ehdottomasti olen rummun kannattaja! Kaikki vaatteet neuleita lukuunottamatta kuivaan siellä, helppoa, heittää vaan vaatteet sinne ja viikata kuivat kaappiin. Ei tarvitse silitellä eikä mitään. Lakanat laitan myös rumpuun, tulee ihanan pehmeitä, eikä ne meillä ainakaan ole mitenkään rytyssä ja kietoutuneina.

Kaappiin vaatteet tarvitsee erikseen ripustella ja käännellä, jos haluaa, että ne kuivuu 'tasaisesti'. Eikä tosiaan poista sitä pölyä... Kaappi vie myös enemmän sähköä. Se hyvä puoli kaapissa on tosiaan, että sinne voi laittaa myös likaiset vaatteet, lähinnä ulkovaatteet siis, mutta kyllä ne meillä muutenkin yhdessä yössä kuivaa esim. saunassa.

Mun kokemus kaapista ei ole kovin häävi. Se on kyllä ihan kätevä sukille ja alusvaatteiile sekä yksittäisille isommille, mutta ei siellä kyllä mitään lakanoita kovin kätevästi kuivateta. Ne tangot on niin kapeita, että esim. miesten paidat ei meinaa mahtua vaan tippuvat hieman yli ja pahimmassa tapauksessa niihin jää venymisjälki. Samoin lakanat joutuu viikkaamaan moneen kertaan että mahtuvat. Kuivausaikain on todella pitkä. Sen sijaan yksittäisille vaatteille, ulkovaatteille ja kengille jos ovat ulkona kastuneet on todella kätevä. Mutta ei se minusta oikein pyykin kuivauksen sovi.

Rummusta ei kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja e4:

No korotusta siihen näyttää tulevan joka tapauksessa muutenkin ja maksan ihan mielelläni siitä että saan nuo kaksi kuivaustelinetta pois olohuoneesta asumasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Sitten vaan suosituksia kuivausrummun merkistä ja mitkä ominaisuudet ois hyvä ottaa huomioon?

Meillä Bosch 6 kg rumpu. Olen tykännyt :)

Se sun pitää miettiä otatko kondensoivan vai onko sulla viemäriliitäntä kuivumisvedelle?

Alkuperäinen kirjoittaja e4:

No korotusta siihen näyttää tulevan joka tapauksessa muutenkin ja maksan ihan mielelläni siitä että saan nuo kaksi kuivaustelinetta pois olohuoneesta asumasta.

Tää on muuten jännä. Meillä on ollut nyt vuoden kuivausrumpu. Ollaan asuttu samassa suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa 10 vuotta. Viimeisen vuoden sähkönkulutus ei ole mitenkään merkittävästi kasvanut, ei edes ollut suurinta näiden vuosien aikana. Enemmän meillä vaikuttaa sähkölaskuun talven kylmyys/leutous kuin rumpu. Ja mie pistän melkein kaiken rumpuun.

Pöly on asuintiloista vähentyny hurjasti ja entinen kostean kylmä kellari (jossa khh on) on nyt enää viileä.

Olen kyllä ihan suht "ekoihminen" muuten, mutta rakastan rumpuani.

Meillä astmaperheessä kuivausrumpu on ehdoton. Pölyn määrä makkarista on vähentynyt kun kaikenlainen pöly ja nukka jää kuivausrummun sihtiin eikä kulkeudu vaatekaappeihin. Varsinkin siitepölyaikaan tämä on hyvä.

Meillä ei ole kuivauskaappia mutta joskus olen kuivannut lasten talvikenkiä laittamalla ne kallellaan olevaan lelulaatikkoon ja auton lämpöpuhaltimen puhaltamaan sinne päin.

Alkuperäinen kirjoittaja deziluu:
Tää on muuten jännä. Meillä on ollut nyt vuoden kuivausrumpu. Ollaan asuttu samassa suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa 10 vuotta. Viimeisen vuoden sähkönkulutus ei ole mitenkään merkittävästi kasvanut, ei edes ollut suurinta näiden vuosien aikana. Enemmän meillä vaikuttaa sähkölaskuun talven kylmyys/leutous kuin rumpu. Ja mie pistän melkein kaiken rumpuun.

Pöly on asuintiloista vähentyny hurjasti ja entinen kostean kylmä kellari (jossa khh on) on nyt enää viileä.

Olen kyllä ihan suht "ekoihminen" muuten, mutta rakastan rumpuani.

Joku ei vain tajua että se kuivausrummun lämpö lämmittää sitä taloa samalla. Eli minkä se kuluttaa niin sähkölämmityksessä säästää.

Rumpu löytyy meiltä. Lakanat yms ei mene ryttyyn jos ne jättää aavistuksen kosteiksi kun ottaa ulos, viikkaa saman tien ja koska ne on kuumia ja liki kuivia ne ei ole tunnin päästä yhtään kosteita enää. Kaikkea olen kuivannu mutta kutistaa kyllä ikävästi esim. sukat jos sinne lipsahtaa niin perskele,,,ja vahinkoja sattuu eli kaiken moist aon menny piloille jousuttuaan koneeseen. Meillä joku whirlpoolin älykallis laite jota en suosittele. Liian vähän säätövaraa, liian kuuma (kutistaa) tai sitte liian kylmä että vie ikuisuuden (ja sähköä hirveesti).

Yhteistyössä